Csak sajnos ez még nem az ígért elektronikus jegyrendszer, hanem egy a mellett (helyett???) létrehozott mobil megoldás. (Van egyébként külön topikja is).
Az eredetileg tervezett elektronikus jegyrendszerből hogy lesz-e végül valami meg ködbe vész... Én eddig 3 járművön láttam a leolvasót (plusz ugye Közvágóhíd és Deák tér állomások).
Ma reggel kb. 7:45-kor megvettem az első jegyemet a mobilfizetési platformmal a Deák téri metróállomáson :-) A rendszer működik, a mozgólépcsőnél álló ellenőr tudta, hogy mit mutogatok neki a telefonom képernyőjén.
Ha valaki használni akarja, akkor töltse le a GooglePlayről a Közlekedési Mobiljegy alkalmazást (kicsit fura, hogy a nevében nincs utalás se a BKV-ra, se a BKK-ra, ezért nehezebben találja meg az ember).
Utána felhasználónevet, titkos kódot kellett megadni, meg kellett adni az azonosításhoz használni kívánt okmány típusát és a számát (a személyimet adtam meg), majd meg kellett venni a kívánt jegytípust.
Használatkor el kell indítani az alkalmazást, az alkalmazásban a "Kódbeolvasás felszálláshoz" gombot meg kell nyomni. Ez automatikusan elindít egy szkenner alkalmazást, ami beolvassa a kihelyezett QR kódot. Ezután kb. 1 másodpercen belül ott figyelt az aktuális kép, amit a mozgólépcsőnél álló ellenőrnek kell megmutatni.
A kép mozgó részeket is tartalmaz, tehát a havernek nem tudod átküldeni egy képernyőmentéssel, mert az így lementett kép nem fog mozogni.
Szóval a rendszer alapvetően működik, majd meglátjuk, hogy hogyan válik be ha nagy tömegek is akarják használni.
>Szeptember másodikától a 24 órás, 72 órás és a heti jegyeket lehet majd mobillal megvenni a hálózat egészére, és ezek a MÁV-START és a Volán járataira is érvényesek lesznek".
>A hónap végén terjesztik ki a lehetőséget a havi bérletekre, a jövő év elejére pedig az időalapú jegyrendszer is működni fog, szintén a vonatokra és a buszokra is érvényes jegyekkel 2020 első félévéig.
Valaki el tudja mondani mire lehet számítani? Hogy fog történni a jegyellenőrzés? Lesz minden buszon leolvasókészülék is? Csak QR kód leolvasó vagy NFC-s is? Hogy néznek ezek ki egyáltalán?
Elkészühetne már. Ősszel meg elvileg a helyközi közlekedésben indul be az e-jegyrendszer tesztelése, és 2019-től már az összes Volán benne lesz. Jó lenne, ha addigra a BKK is elkészülne.
Nekem alapvetően tetszik az ötlet, hogy a havibérlethez járjon mondjuk havi 1 agglós oda-vissza utazás, vagy esetleg havi 1 nosztalgia-utazás ajándékba, ezzel is ösztönözve a bérlet-vásárlást.
Ami most még bennem felmerült az az extra igények (pl. bicikliszállítás, kutyaszállítás) lehetősége.
Erre gondolok, hogy elsőajtós járaton valakivel ez történik, megtorpan, esetleg nem érti vagy nem hiszi el, megpróbálja mégegyszer, addig áll a sor az ajtóban...
Ez sajnos megtörténhet, de szerintem nem lehet kivédeni.
Talán indokolatlanul szigorú lenne azonnal letiltani az utazást, mert lehet, hogy valaki olyan helyen van, hogy éppen nem tud rátölteni.
Ma ugyanez van, az a városi közlekedés adottsága, hogy nem lehet mindenhol jegyet venni. Az elsőajtós járatokon (illetve a többin is) ettől függetlenül megmaradhat a normál - emelt árú - jegy árusításának lehetősége.
Megszemélyesített bérletnél az lenne a legkényelmesebb, ha a következő bérletvásárlásnál számolná föl ezeket a plusz pénzeket.
Akár, bár azért esetlegesen utólagosan behajtani a követelést akkor se könnyű, ha ismerik az utas személyazonosságát. Pl. a BuBinál se engednek mínuszba menni. Valószínűleg az a kérdés, hogy mennyire lehet/célszerű ezzel visszaélni, ki lehet-e és megéri-e kikerülni a következő bérletvásárlást. Viszont tudtommal lesz olyan opció, hogy megadod online a bankkártyaszámod, és beállíthatod hogy havonta automatikusan vegyen neked bérletet. Ha meg vannak adva a bankkártya adatai, akkor gond nélkül lehet azonnal levonni a plusz pénzt (hasonlóan, mint ha egy érintés nélküli kártyát használnál közvetlenül). Máshol van olyan megoldás, hogy pénzt kell tartanod a kártyádon, de beállíthatod, hogy ha lecsökken a kereted, akkor automatikusan töltse föl egy fix összeggel.
Vagy a bubihoz hasonlóan lenne a kártya árában egy keret rá.
Nem rossz ötlet, de ez esetben én mégsem használnám. A BuBinál az extra használati díj gyakorlatilag nem a használat költségét fizetteti meg, hanem egy büntetést szab ki az emberre, mert nem a célnak megfelelően használja a kerékpárt. A keret itt arra szolgál, hogy ha ez a "szabálysértés" csak ritkán fordul elő, akkor ez ne legyen büntetve, ill. ha valami probléma van (aminek esetleg a useren kívül eső oka van), akkor se jöjjön azonnal a büntetés, illetve ami még fontosabb: ne kelljen ettől a büntetéstől tartani, azaz tudd hogy ha történik is valami, akkor sem vonnak le azonnal pénzt. Itt azonban egy konkrét szolgáltatásnak az ára lenne elengedve (amit tudatosan vesz a user igénye) - de ezt csak azt tudná kihasználni, aki ilyen viszonylatban utazik, így szerintem nem lenne teljesen fair ez a konstrukció. Tudom persze, hogy a bérlet sem fair, mert nem mindenki ugyanannyit használja, de valahogy mégis látok különbséget (ez mondjuk erősen szubjektív). :S
Elég azt kiírnia, hogy nincs elég kredit az utazáshoz, ugyanúgy mintha Budapestre menne, de nem lenne egy normál jegynyi kreditje. Fölösleges azt kiírnia, hogy csak Budapesten belüli utazáshoz van elég kredit, mivel ez az utas számára nem releváns információ (mivel ő a városhatáron túlra akar menni).
Erre gondolok, hogy elsőajtós járaton valakivel ez történik, megtorpan, esetleg nem érti vagy nem hiszi el, megpróbálja mégegyszer, addig áll a sor az ajtóban...
A fizetést nem kell határidőhöz kötni, elég annyi, hogy újabb felöltésig nem lehet új utazást kezdeni.
Talán indokolatlanul szigorú lenne azonnal letiltani az utazást, mert lehet, hogy valaki olyan helyen van, hogy éppen nem tud rátölteni.
Megszemélyesített bérletnél az lenne a legkényelmesebb, ha a következő bérletvásárlásnál számolná föl ezeket a plusz pénzeket.
Vagy a bubihoz hasonlóan lenne a kártya árában egy keret rá.
További félreérthető helyzetek is adódhatnak. Az is kérdés, mi van, ha valaki egy budapesti bérletét szeretné agglomerációs viszonylaton kezelni, de nincs elég kredit a kártyáján a környéki felárhoz. Akkor az az érintőképernyő kiírná, hogy "sorry, de te csak Budapesten belül utazhatsz"?
Elég azt kiírnia, hogy nincs elég kredit az utazáshoz, ugyanúgy mintha Budapestre menne, de nem lenne egy normál jegynyi kreditje. Fölösleges azt kiírnia, hogy csak Budapesten belüli utazáshoz van elég kredit, mivel ez az utas számára nem releváns információ (mivel ő a városhatáron túlra akar menni). Esetleg azt kiírhatja, hogy pontosan mennyi kredit van még a kártyán.
Vagy enged a rendszer egy bizonyos hitelkeretet, csak aki azt nem fizeti ki határidőre, azt addig nem engedi egyáltalán utazni?
Ha jól tudom, akkor itthon is úgy lesz, hogy a kártya maga pénzbe fog kerülni. Ha ez így lesz, akkor valamilyen hitelkeret megengedhető, de csak úgy hogy az a kártya áránál kisebb legyen. A fizetést nem kell határidőhöz kötni, elég annyi, hogy újabb felöltésig nem lehet új utazást kezdeni.
Mi van, ha egy hévről leszállás utáni kicsekkoláskor derül ki, hogy nincs elég kredit a kártyán a kiegészítő jegyre?
Amit edigg láttam rendszer az úgy működött, hogy a hévre fölszálláskor levonta a lehető legnagyobb összeget, majd a leszálláskori kicsekkolásnál jóváírta a legnagyobb összeg és az aktuális utazás ára közötti különbözetet. Hogy ez ne jelentsen túl nagy gondot a rövid távon utazóknak, valamekkora hitelkeretre ezen eset miatt is szükség lehet.
Az elképzelésem fordítva is érvényes lenne, tehát akinek csak Budaörsre érvényes bérlete van, az Budaörsön felszállhatna vele bármilyen buszra, függetlenül attól, hogy azzal elhagyja-e Budaörs területét, ha Budapesten vagy Törökbálinton szállna föl, akkor vonna a rendszer jegyet.
A vonaljeggyel meg ugye ma is végig lehet utazni, tehát a jegyeseket nem érintené a dolog.
>Mivel a legtöbb utas, ha Budapestről elmegy Budaörsre, akkor onnan vissza is tömegközlekedéssel jön
Ez igaz. De aki Budaörsön száll fel, az korántsem biztos, hogy elmegy Budapestre. Már most is abszurd, hogy egy Törökbálint - Tetra Pak utazáshoz 10km-es bérlet kell, ne akarjuk ezt még inkább intézményesíteni, hogy 10km-es bérletre kegyen szükség a Törökbálinton belüli utazásokhoz is.
Ez erőteljesen lelassíthatja az első ajtós járatok közlekedését, különösen, amíg nem tanulják meg a rendszert, de mindig lesznek városhatáron kívül csak alkalmanként utazók, akik az ajtóban szembesülnek a rendszerrel.
Lenne egy sokkal kézenfekvőbb megoldás a buszokra, csak ehhez módosítani kell a tarifarendszert - de hát abba amúgy is bele kell nyúlni. Ez pedig az lenne, ha a viteldíjnál csak a felszállás helye számítana.
Mivel a legtöbb utas, ha Budapestről elmegy Budaörsre, akkor onnan vissza is tömegközlekedéssel jön, tehát nincs különbség, hogy kétszer kérnek tőle x pénzt, vagy egyszer kérnek tőle 2x pénzt.
"Érvényesítés: a metrón belépéskor a kapukba épített új érvényesítő készülékhez való érintéssel – bérleteseknek, ingyen utazóknak és jegyeseknek is. Buszon, villamoson, trolibuszon a járműfedélzetre telepített érvényesítő készülékhez való érintéssel – bérleteseknek, ingyen utazóknak csak elsőajtós járatokon, jegyeseknek minden felszálláskor. A héven a főbb állomásokon a kapuknál, a metróhoz hasonló módon, a kapukkal nem rendelkező megállóhelyeken a peronra telepített érvényesítő készülékeknél kell érvényesíteni induláskor és érkezéskor is, mivel a hévek átlépik Budapest közigazgatási határát, és így tarifazónát váltanak – bérleteseknek, ingyen utazóknak és jegyeseknek minden esetben."
Erről jut eszembe: Hogy fogja kezelni az agglomerációs járatokat a rendszer? Ha én bérletesként felszállok pl. a 240-es buszra, azt (a hévvel ellentétben) nem fogja már tudni a rendszer, hogy hol szállok le. (Alkalmankénti kiutazásra gondolok, pl a Decathlonba vagy az Ikeába, környéki bérlettel nyilván más a helyzet)
Városhatáron kívülről indulva egyszerűbb a kérdés, bár ott is utazhatnék a példánál maradva csak Budaörsön belül, illetve Budapestre is.
Nos, ha már fórumtársunk kérésére átnevezésre került a topic, élesszük fel.
Lehet bármi konkrétat tudni a tervekról? Hogy áll a projekt, mikor indul? Mikortól lehet számítani a kártya-bérlet bevezetésére? És az időalapú jegyekre?