Ma tudtam meg, hogy a hetedikes fiamat megzsarolták, hogy a zsebpénze fejében nem bántja az osztálytársa. Mint kiderült, már hónapok óta odaadta a pénzét ennek a kisebbségi származású gyereknek.
Hülyeséget irogatsz, a jó edző tudja mikor kell a törölközőt bedobni, pedig ott nem a saját gyereke játszik. Kíváncsi lennék te nagyokos mit csinálnál hasonló esetben. Könnyű mást lefikázni míg nem vagy hasonló helyzetben. Szerntem tanácsra vártak nem pedig értékelésre.
Köszi, de még nincs vége. Az iskola hivatalból feljelentést tett és rendőrségi vizsgálat indul. Nagyon remélem, hogy nem kezdődik újra, a gyerekkel megbeszéltük hogy ezután ha gondja van, azonnal jelzi.
Mivel a főbűnös gyermekkorú, így a gyámügyé lesz a döntés. Remélem, hogy a szülők meg tudják értetni a gyerekkel, hogy az esetleges további atrocitás milyen következményekkel járhat. (eltanácsolás az iskolából, súlyosabb esetben állami gondozás)
Sziasztok, megjöttem. Benn voltunk az igazgatónál és sok mindenre fény derült. A zsaroló gyereknek volt csendestársa is, aki időnként a jelenlétével nyomatékosította a fenyegetést és részesült a zsákmányból is. Ezeket be is vallották az igazgatói irodában a szüleik jelenlétében. Ezek ismeretében hatósági eljárás indul, remélem olyan eredménnyel hogy véget ér a rémálom.
(Elméleti okoskodás következik, fotelből, egy komoly ilyen irányú tapasztalatok nélküli, félős konfliktuskerülőtől - ezért inkább kérdezek és általánosságban puffogtatok.)
Első reflexem nekem is az átiratkozás volt. Bár nálam nem pont ez volt a helyzet, miután kiderült, hogy az igazgatóság és a tanári kar nem kooperatív, a szüleim másik iskolába irattak. Nem bántuk meg, mint később kiderült: a korábbi iskola más szempontokból sem teljesített jól. Persze Belbudapesten ez nem akkora logisztikai probléma, mint egy iskolákkal kevésbé ellátott helyen.
Érthető, hogy nem akarsz helyet írni. Mégis, segíts az együttgondolkozásban, mérlegelésben azzal, hogy megpróbálod árnyaltabban lefesteni nekünk a helyzetet:
Mekkora létszámú az iskola? Ebből nagyjából hányan cigányok? Inkább helyi iskoláról van szó, vagy nagyobb, több településnyi a vonzáskörzete? Milyen az iskolába járók illetve a vonzáskörzetébe tartozók anyagi helyzete? Ehhez képest milyen a ti anyagi helyzetetek?
Mi a helyzet az iskolában dolgozókkal, tanárokkal, igazgatóval? Ellenségesek esetleg felétek valamiért? Esetleg fásultak vagy félnek, mert nem tudnak igazán mit tenni az adott társadalmi szituációban és ezért nem akarnak belefolyni a helyzetbe? Ha esetleg sok a szociálisan problémás család, tanuló, akkor ezt sajnos nehéz felróni nekik. Nem értenek a tanításhoz, neveléshez, és ezért érdektelenek? (Akkor már azzal rosszat tennél a csemetédnek, ha ebben az iskolában hagynád, ha van helyette jobb.)
Mennyit tudsz a fiadat zsaroló tanuló családjáról? Az apa, már leírtad, úgy tudod börtönviselt. Tudsz róluk mást? Dolgoznak, becsületesek? Ekkor lehet, hogy nem otthonról hozza a zsarolás ötletét, hanem rossz társaságba keveredett. Vagy naplopók? Ekkor valószínű, hogy mégis otthonról hozza. Teljesen más hozzáállást és eszközöket igényel a két eset. Próbálj meg minél többet megtudni a családról és a fiadat zsaroló tanulóról.
Milyen a fiad beágyazódása az osztályában, mennyi támogatást remélhettek a közösségtől? Kedvelik? Eltaszítják? Vagy esetleg nincs igazi közösség? Pl. szülői értekezleteken mi volt a benyomásotok a többi szülőről?
Milyen a fiad? Milyen a fizikai alkata? Milyen a lelki alkata, habitusa, karaktere? Lerakják a sarokba és ottmarad? Vagy éppen állandóan nyüzsög? Álmodozó művészlélek? Vagy éppen kis szemüveges zseni?
---8<---8<---8<---
Én is azt mondom, hogy egyelőre ne vigyél újabb hatást a helyzetbe a zsebpénz megvonásával, mert rossz esetben ezzel esetleg annyira kiélezed a helyzetet, hogy a fiadnak baja esik, vagy sarokba szoríthatod vele a fiadat, aki se neked nem mer ellentmondani (hiszen te vagy az apja, a tökéletes példakép, akinek meg akar felelni - ezért is volt a párod, akinek végül el merte mondani), se pedig a zsarolónak (mert fél a veréstől), ezért esetleg rossz kiutat választ (vö. glad #50).
Az élet citromot adott - tessék limonádét csinálni belőle! Használd ki a helyzetet!
Üljetek le beszélgetni kettesben, vagy ha a fiadat nem feszélyezi, a pároddal hármasban (a lányod egyelőre hagyd ki ebből, nehogy friss és éles igazságérzetével meg akarja védeni a bátyját és bajba sodorja magát).
Biztosítsd a fiadat arról, hogy mellette állsz, arról, hogy ez a fajta eljárás szerinted is elfogadhatatlan és tenni fogsz - sőt, méginkább mint család, együtt tenni fogtok - ellene. Használd fel az alkalmat, és nyíltan beszéljétek ki és meg a konfliktusra felmerülő összes megoldási lehetőséget a "hagyjuk annyiban, inkább fizessünk tovább"-tól kezdve a "vegyünk egy pisztolyt és lőjük le"-ig, körüljárva mindegyiket, megbeszélve a várható következményeit, gyakorlati előnyeit és hátrányait, erkölcsi/filozófiai megítélését.
A konfliktusok kezelése, az egyén-egyén közötti egyensúly, együttműködés a saját érdekek illetve a partner érdekeinek aránytalan sérelme nélkül nagyon fontos képesség.
Ehhez pont jó korban van (serdülőkor - fontos fordulópont az önállóság, az individuum formálódásában, de még nem a kamaszkor, amikor túllendül a túlzott individualitás, a "szülőtagadás" irányába, hogy aztán ebből majd erőt merítve felnőttkorra végül beálljon az önállóság megfelelő mértéke), ráadásul pont érintett és ezért erősen felfokozott érzelmi állapotban is van.
Többszörösen is igen fogékony tehát a mostani helyzet kezelésére; ha még nem fordult elő közösen kezelendő/kezelt konfliktus, akár egész életre meghatározó erősségű benyomás is lehet számára ahogyan most a konfliktust feloldjátok illetve ahogy menet közben a konfliktushoz viszonyultok. Ez állati nagy felelősség. Ugyanakkor állati nagy lehetőség.
A fiad férfinak tanul. Ha ilyen helyzetekben sokszor a saját érdekei sérülnek (akár úgy is, hogy nem kezeli a konfliktust), nyámnyila férfi lesz; ha sokszor a másik érdekei sérülnek, erőszakos. Egyik véglet sem jó.
A fiad apának is tanul. A család - és benne az apafigura - legfontosabb funkciója az összetartás, a problémák közös megoldása, a segítségnyújtás. Ennek példamutatáson keresztüli tanítására is kitűnő alkalom ez.
Beszélgessetek úgy, hogy érezze, bár közvetlenül őt sújtja a probléma, ott vagytok mögötte és segítetek neki megoldani. Ne "fölötte", ne "helyette" hanem vele együtt beszéljétek és oldjátok meg a dolgot; vonjátok be őt is a megoldásba, a gondolkodásba, még ha ezúttal annyival tud is majd csak segíteni, hogy információt ad a helyzetről.
Amikor a fiad bemegy az iskolakapun, akkor se érezze magát egyedül; gondolatban az egész családot vigye magával, tudja maga mögött a támogatást. Ez nagyon sokat számít, különösen akkor, ha a helyzet reménytelennek tűnik.
Persze ez is előfordulhat, de itt nincs olyan megoldás aminek ne lennének mellékhatásai illetve kockázatai. Másrészt annak nincs értelme, hogy így is szponzorálni a kisebbséget.
"...Azért mert te tartassz a fizikai konfrontációtól..."
Tévedsz. Alapjában nem félek ettől. Több évig tanültam Thai boxot és véleményem szerint, ma is hatásosan tudnám alkalmazni.
Azonban ez nem úgy működik mint a filmekben, amikor e fasza gyerek leveri a másik százat. Ha rászáltak a gyerekre akkor sokszor kevés a nyers erő.
Amúgy volt már arra is példa, hogy 1000%-ig biztos voltam, hogy ellenfelemt félkézzel laposra verem, de nem tettem, mert az nem mindig megoldás. Az csak a végső megoldás.
"...mi van akkor ha ez a helyes út ebben az esetben?..."
És mi van ha nem? Ebben az esetben akkor igen csak sokat kockáztatsz, ráadásul nem is a saját "bőröddel játszol.
Cinizmus helyett más miatt vinném magammal a kamerát.Lehet ,hogy te szendvicset és sört is vinnél mivel kegyetlenebb ember lehetsz mint én,ha te ezt kérdezted.
Pl:Meg lehet mutatni a felvételt a rendőrségnek,v. a zsarolók családjának.
Aztán amikor a védekező fiadba egy idegesebb suhac belevágja a kést akkor mit csinálsz???
Eladod a videófelvételt a Fókusznak???
Vagy vegyünk egy "enyhébb" példát. A Nagy hevületben úgy össze rugdossák, hogy az intenzívre kerül. Akkor mi van? Majd azt mondod, hogy ne keseredj, mert szép volt az a balhorog amit vissza ütötél, mielött kómába estél???
Kiváncsi vagyok, ha majd 3 erősebb kötésü emberrel Te szembe kerülnél az útcán segítség nélkül akkor mekkora lenne a szád?
Akkor is jó módszernek tartanád amikor alulról nyalnád a bakacs talpát, a fogadat pedig a markodban morzsolhatnád?
Bocsánat, honjaim, de az ilyen távötletek elléggé szellősek. Milyen az igazgató? Ha normális, együttműködő, jó konfliktuskezelő, hozzá kéne fordulni. Megtudni, milyenek a szülők, lehet, hogy velük is szót lehet érteni. Milyen a gyerek státusza az osztályban? Ha vannak barátai, akik kiállnak mellette, az összefogás is segíthet. A zsandárokat hagynám utoljára. Nem a problémamegoldó képességükről híresek.