1963.12.24. Paládicspuszta mh. : 328,004
A 970-971-es szelvényben Paládicspuszta feltételes mh. közelében a Bp. Nyugati pu. - Szentes között közlekedő 7712/b sz. személyvonat 8,59-kor hátulról belerohant a 170 sz. térközjelző előtt álló 2756/d sz. tehervonatba és azt 30 méterrel előbbre tolta. A mozdony után sorozott 3 favázas személykocsiban 45 halott köztük 17 gyermek és 34 sebesült maradt. Oka a személyvonat mozdonyvezetője illetve figyelő fűtője volt, akik a nagy ködben nem vették észre az előző két jelzőt. Rajtuk kívül felelősség terhelte Bp. Nyugati pu. forgalmi kocsi-mesterét is, aki a meghibásodott vasvázas szolgálati kocsit kisoroztatta, de nem intézkedett annak másik vasvázas kocsival való pótlásáról.
A mozdonyvezetőt 11, a fűtőt 3 évi szabadságvesztésre, és foglalkozásuktól való örökös eltiltásra ítélte a bíróság. A kocsimester 10 hónap szabadságvesztést kapott. Nyugatis mozdonyvezetők elmondása szerint a mozdonyvezető szabadulása után felvigyázóként dolgozott a Nyugatiban, nyugdíjazásáig.
Éppen most csínálom a frissítést ehhez az idöszakhoz, elöbb-utobb meg lesz részletesebben is.
A másik:
1968.12.22. Mende - Sűlysáp : M62 056 424,141
A Békéscsabára tartó 6616/a sz. gyorsvonat 17 órakor Pusztaszentistván megállónál frontálisan ütközött az 5565 sz. tehervonat mozdonyának B végével. A tehervonat mozdonya és 13 kocsija, a gyorsvonat mozdonya és két kocsija kisiklott. 43 halott (köztük a gőzmozdony tüzelő fűtője, akit a szén rányomott a tűszekrényre, holttestét csak másnap tudták kiszabadítani), és a gyorsvonat vonatvezetője), 60 sebesült.
Mende és Sülysáp között a második vágányt december 20-án jobb járattal üzembe helyezték. Erről a gyorsvonat mozdony- és vonatvezetőjét írásbeli rendelkezésen Bp-Keleti pu.-on kiértesítették. Ennek egyikük sem tulajdonított különösebb jelentőséget, a mozdonyvezető el sem olvasta azt. A mendei szolgálattevő lefogadta a gyorsvonat előtt haladó 2516 sz. vonatot az állomás IV. sz. jobb átmenő fővágányára. Engedélyt kért neki Sülysáptól és közben értesítette a két állomás között lévő térközőröket is a vonat közlekedéséről. E közben engedélyt adott a 120 perccel korábban közlekedő 5565 sz. vonatnak is a bal vágányon. Ekkor kért engedélyt Gyömrő a 6-7 perc késéssel közlekedő 6616/a sz. vonat számára. Számolni kezdett és rájött, ha a 2516 sz. vonatot engedi előre, a gyors legkésőbb az első térközjelző előtt meg fog állni a 2516 sz. vonat visszjelére várva. Felhívta a menetirányítót, aki úgy rendelkezett, hogy a 6616/a előzze meg a 2516-t Mende állomáson. Tervei szerint (lásd a rajzot) a jobb vágányon érkező vonat az állomás bejáratán áttér a bal (III.) vágányra, áthalad az állomáson, annak túlsó végén visszatér a jobb vágányra és ott folytatja útját. Beállította a vágányutat, de a kijáraton a V3 + d helyett a V3 + c gombokat nyomta meg. Ez után a felépült vágányút rátekintéssel való ellenőrzése helyett megpróbálta le-zárni a térközbiztosító berendezésen a vonalblokkot. Ez természetesen nem sikerült, hiszen a másik irányból a tehervonat számára volt vágányút az állomás bejárati jelzőjéig. Törölte a már beállított állomási vágányutat és még egyszer beállította, természetesen rosszul. Mivel kijáratot az előbbi oknál fogva ekkor sem tudott kezelni, gondolván, hogy megint a berendezés romlott el (erre a próbaüzem során többször volt példa), kivezérelte a hívót a bal vágányra. Ez után még annyi ideje maradt, hogy a térre kiszaladva menesztette a vonatot. A gyorsvonat a bejárati jelző késői kezelése miatt 35 km/h sebességre lassult, majd látva a V3 jelű kijárati jelző hívójelzését ill. a szolgálatte-vő által adott szabad az elhaladás jelzést gyorsítani kezdett és 45 km/h sebességgel (hívó mellett ekkor is 15 km/h volt az engedélyezett) kihaladt az állomásról. A békéscsabai vonatszemélyzet nem olvasta el a Keletiben kapott rendelkezést, így nem tudta, hogy a második vágány átadása óta helytelenbe csak Írásbeli Rendelkezés alapján szabad kijárni. Folytatta útját és a 254/5 szelvényben Pusztaszentistván megállónál ütközött a tehervonattal. Ennek erejére jellemző, hogy a kb. 40 km/h sebességgel közlekedő gyorsvonatot a 46 km/h sebességű tehervonat 1,5 m-t visszalökte és a gőzmozdony 28 mm vastag főkerete S alakban meghajlott. A tüzelő fűtő Pataj Ferenc, a mozdonyvezető Papp László volt. Ő a baleset után már nem vezetett mozdonyt, mert rokkantosították. A szolgálattevő észrevette, hogy hibázott, de idegességében a térközőr helyett a sülysápi állomásnak telefonált, hogy próbálja megállítani a vonatokat. A 8. sz. térköz őrhelyet csak ez után sikerült felhívnia, de az ott jelentkező jegypénztáros ekkor már csak a baleset tényét jelenhette neki.
A vizsgálat során a gőzös hatállású fékezőszelepe gyorsfék, a kiegészítő fékezőszelep fék állásban, a kormánymű 50 %-os töltésen állt. A szabályzó nem egészen volt lezárva, de ezzel már előzőleg is volt probléma, ugyan is néha felakadt. Az üresjárati váltó előre tolva, üzemi helyzetben volt. Ez betudható annak, hogy az eszméletlen mozdonyvezető erre volt rábukva. Valószínűleg az ütközés során mozdult a kar előre. A dízelmozdony fülkéje teljesen összeroncsolódott. Mozdonyvezetője elmondta, hogy a veszélyt észlelve fékezett, leállította a motort, elzárta a gázolajszivattyút, majd a vonatvezető után ő is kiugrott. Ők az 1000 m sugarú ívben, esti sötétségben kb. 300-400 méterről vehették észre, hogy a szemben közeledő vonat az ő vágányukon közlekedik. A gőzösön valószínűleg csak az utolsó pillanatban vették észre a veszélyt.
A helyreállításban részt vett a 60 és 125 tonna teherbírású két budapesti baleseti daru. Időközben megérkezett Csugarról a baleseti munkát félbehagyó debreceni daru is. A siklott teherkocsik egy részét ez emelte be. A két mozdonyt darukkal nem tudták szétszedni, ezért a ceglédi laktanyából érkezett szovjet tankvontató lánctalpas járművekkel húzták szét őket, nem kis nehézségek árán. Rossz nyelvek szerint a mentésben részt vevő szovjet katonák is átsegítettek egy-két sérültet a túlvilágra. A siklott gőzmozdonyt a főkeret deformációja miatt nem lehet visszatenni a sínre és a 125 t-s daru sem tudta űrszelvényen kívülre rakni, ezért a pálya mellé kiborították, majd december 28-án két órás vágányzár keretében talpra állították és a kazánt és a keretek külön-külön kocsikra rakva elszállították. A kazán emelésekor találták meg a mozdonyvezető sapkáját, a belegyűrt Keletiben kapott írásbelivel, beszorulva a hídlás és a hosszkazán közé. Ez bizonyította, hogy azt induláskor megkapták. A törött kocsikat a helyszínen összeaprították. A tehervonat épen maradt kocsi-jait visszavontatták Sülysápra. A Szergejt sínre- és a lelógó részek levágásával vontathatóvá tették. A jobb vágányt 23-én 14,30-ra, a balt 20,30-ra tették járhatóvá.
A forgalmi szolgálattevőt és a figyelő fűtőt a bíróság hosszabb-rövidebb idejű szabadság-vesztésre ítélte. Utóbbit azért, mert a hívójelzés meghaladásakor nem figyelmeztette a mozdonyvezetőt a 15 km/h sebesség betartására. Ez egyébként abban az időben, az akkori körülményeket figyelembe véve szinte elképzelhetetlen volt. Hogyan is figyelmeztethette volna a fiatal, ráadásul a vésztői fűtőháztól kisegítőbe érkezett fűtő az öreg, tapasztalt mozdonyvezetőt az utasítás betartására? A mozdonyvezető, mivel nem volt perképes állapotban, elnöki kegyelmet kapott. A két elítélt is így szabadult néhány év után.
Egy, azóta már nyugdíjas egykori Keletis mozdonyvezető mesélte, hogy forda szerint a gyorsvonatot ők vitték volna. A békéscsabai személyzet azonban valahogy kikönyörögte, hogy ők forduljanak vissza a vonattal, mert a karácsonyt ők is otthon szerették volna tölteni. A Keletis fűtők még keseregtek is, mert elvették a jól fizető vonatukat. Hiába, akkor még kilométer díjazás volt. Végül sikerült egy pécsi kanyart szerezni. Ott laktanyáztak és hajnalban tudták meg a laktanyástól, mekkora baleset történt. Az illető szerint velük nem fordult volna elő a baleset, mivel megálltak volna Írásbeli Rendelkezésért, ha helytelenbe akarták volna kiküldeni őket.
Az M62 056 psz. mozdonyt állítólag 1991-ben selejtezte a hatvani fűtőház. Ennek ellenére többen esküsznek rá, hogy a 70-es évek első felében még látták egy Szergej maradványait az Északi Járműjavítóban, ami a pletyka szerint a 056-os volt. Meglepő módon 1969. áprilisában a szolnoki fűtőháznál selejtezték az M62 138 psz. gépet. Egyes hírek szerint ebből lett M62 503 de szerintem valami sumákság van a dologban. A 424,141 psz. mozdonyt 1969.04.03-án törölték a békéscsabai fűtőház állományából, kazánja a Nyugati műszakhoz került.
Ez volt az MDmot 3029! Bárdos Imre segítségével a http://www.btx002.atw.hu/ oldalon az MD-s balesetek címszó alatt gyűjtöttem össze az MD-motorvonatok baleseteit. Bárdos Imre! A topic elején szereplő 1988-as siklást is felteszem valamikor!
A szajoli baleset idején sokszor felidéztek a médiában egy -ha jól emlékszem a 60-as években történt- balesetet, amikor személy és tehervonat ütközött. A közös ott és itt a sok halálos áldozat volt. Miről is volt akkor szó? Hol történt az a baleset és hogyan?
Egy öngyilkos jelölt az autójával valamelyik reggeli Szolnok-Debrecen közötti személyvonat elé hajtott egy vasúti átjáróban. Most láttam a híradóban. A mozdony V43 1086 volt.
1992.01.07. Hort-Csány : V43 1024 gyv. V43 1055 tv.
14,10-kor az Atkár-Csány közötti úton, a vasút 825. sz. szelvényében lévő átjáróban az 50171 sz. répavonat elgázolta a Volán - Gyöngyösre tartó - BV 26-96 forgalmi rendszámú autóbuszát és kisiklott. 14,11-kor a tehervonat mozdonyvezetője mozdonyrádión jelentette a balesetet a miskolci irányítónak. 14,15-kor a Sopron Miskolc között közlekedő 594 sz. gyorsvonat beleszaladt a tehervonat keresztbe fordult, űrszelvénybe érő első kocsijába. A mozdony a szerelvényről leszakadva elhagyta a pályát, hossztengelyén átfordulva visszacsapódott az önállóan haladó személykocsikba alaposan összeroncsolva azok oldalfolyosóját, majd a pálya mellett az oldalára borult. A szerelvény tíz kocsijából hét kisiklott. 14,16-kor a gyorsvonat sérült mozdonyvezetője a roncsok közül kimászva pályatelefonon jelentette az esetet. 5 ember a helyszínen a 6.- az autóbusz vezetője röviddel a hatvani kórházba szállítása után halt meg. 3 fő súlyos, 8 könnyebb sérülést szenvedett.
V43 1024 selejtezve 1992.06.19. A V43 1055 psz. gépet Ms VF. helyreállította.
1992-ben Hort-Csány-nál történt balesetben súlyosan sérült a V43,1024-es mozdony. Én a baleset után az Északi Járműjavítóban fotóztam a gépet.
Ha jól emlékszem, akkor egy tehervonat ütközött az átjáróban egy kamionnal vagy autóbusszal. A tehervonat kisiklott kocsijába rohant bele a Miskolcról érkező gyorvonat 120 km/h sebességgel. A gyorsvonat mozdonya közel 360°-ban megpördült hosszirányban. A mozdonyvezető kisebb sérülésekkel megúszta. A földet érés után kimászott a gépből és megnézte a másik mozdony vezetőjét. Az még akkor is a gépen ült sokkos állapotban. A tehervonat mozdonyának pályatelefonnával értesítette a következő állomást. Többre már sajnos nem emlékszem, pedig akkor elég sok újság foglalkozott a balesettel.
Kilistáztatod a Hírek rovatot és 2002 decembernél ott van az esemény rövid leírása Mégis van halálos áldozata az isaszegi vonatbalesetnek címmel. Innen tudsz rákattintani a képekre.
Csak a tényszerűség kedvéért! Tudomásom szerint nem váltóhiba okozta a balesetet! A vonat közlekedése előtt tolatási mozgás során felvágtak egy váltót. Ezt a tolatószemélyzet vagy nemvette észre, vagy csak mélyen hallgattak róla.(Ez nemsokkal a gyors érkezése előtt történt.) A gyors vágányútjának beállítása során a váltókezelő elmulasztotta az úgynevezett kicsappantásos váltóellenőrzést, így nem vette észre ő sem a váltófelvágást. Ezután szabályosan szabadra állította a bejárati jelzőt(egyenes bejárat-a jelzőn egy fény). Ez felhatalmazta a gyorsvonat vezetőjét, hogy a bejárati vágányútban lévő váltókon sebességcsökkentés nélkül áthaladjon. Sajnos a felvágott váltó beleesett a vágányútba, és ha jól emlékszem a mozdony még át tudott rajta haladni, de a következő kocsik már siklottak-majd a felvételi épületbe rohantak.Szörnyű volt! A baleset elkerülhető lett volna, ha egy olyan nagyforgalmú állomáson mint Szajol, olyan biztber van, ami tudja a folyamatos váltóellenőrzést! De sajnos nem olyan volt, és itt jött be a váltókezelő hibája!(A kicsappantásos váltóellenőrzés elmulasztása). Tehát mégegyszer:NEM A VÁLTÓ MŰSZAKI HIBÁJA, hanem a váltó felvágása okozta a szörnyű balesetet! Ha jól tudom, a bíróság a váltókezelőt marasztalta el a legjobban, aki nem oly régen szabadult. Még kettő dolgot szeretnék megjegyezni:pár évvel a baleset előtt még 3 váltókezelő dolgozott a szolgálati helyen, amit a baleset bekövetkezésének idejére lecsökkentettek 1 váltókezelőre(létszámgazdálkodás), majd a baleset után újra 2 főre emeltek! A másik: az elmúlt év nyarán jártam újra Szajolban. Elszomorított a látvány, ahogy a vétlen áldozatok emlékének állított emlékmű a nem kellő gondozottságról árulkodott! Bízom benne, hogy 10 év távlatából még jól emlékszem, és a közöltekben nem követtem el tévedést! (Talán ez a baleset adta a legnagyobb lökést afelé, hogy már hosszú ideje nem a mozdony füstjét szagolom)
A szajoli balesethez:az anyósom szomszédja volt a gyv vezetője. Én nem nagyon érdeklődtem a balesetről Tőle,talán megértitek. Úgy tudom,egy év pihenés után újra munkába állhatott.
Pontosabban a mozdony és az első kocsi még fennt maradt a sínen (közel 100 Km/h-val vágódott kitérőbe) , a második kocsitól siklott a vonat, két épületet is elsodorva. Csúnya baleset volt...
Ime, nem túl részletesen:
1994.12.02. Szajol : V43 1360
Tolatást végeztek a szajoli állomáson melynek során a 43 sz. váltót felvágták. A 16,45-kor érkező 613 sz. Nyíregyháza - Budapest között közlekedő gyorsvonat mozdonya és első kocsija kb. 110 km/h sebességgel még áthaladt a kitérőben álló váltón, de a második kocsi már leszakadt és belerohant az állomás felvételi épületébe. 31 halott, 54 sebesült
A vizsgálat elsősorban a váltókezelő felelősség állapította meg. Neki ugyanis próbaállítást kellett volna végeznie a váltón akkor is, ha az emeltyűje alapján jó irányban áll. Ennek elvégzése során kiderült volna, hogy valami probléma van a váltóval, ami miatt azt nem lehet működtetni. Ekkor a helyszínen kellett volna váltóellenőrzést tartani, ahol rögtön fény derült volna a váltófelvágás tényére. Vizsgálták az állomás forgalmi szolgálattevőjének, a tolatásvezetőnek és talán a tolató gép mozdonyvezetőjének felelösségét is. A vizsgálat eredménye számomra nem ismert. A váltókezelőt a bíróság börtönbüntetésre ítélte, ahonnan néhány évvel később elnöki kegyelemmel szabadult.
Korábban említésre került egy MDmot-os baleset. Én is mondok egy másikat. 2000. júliusának 1. napján a Szeged és Békéscsaba között közlekedő 7716. számú vonat Szeged és Rákos között az 55-ös út kereszteződésében egy, a tilosba belehajtott tötök kamionnal ütközött. A balesetről képek, és leírás is van a weben, de, hogy ne legyen belőle probléma (szerzői jog, stb.), ezért, aki akar a balesetről pontosabban informálódni, az küldjön egy e-mail-t nekem, és én visszaírom a linket.
A képet a baleset másnapján reggel készítettem Isaszeg állomáson. Ide húzták be V43 1363-at és a mögötte futó sérült kocsit. A baleset utén nagyon sokáig itt álltak, igaz később le volt takarva a Szili vezetőállása ponyvával.
Kezdem ott, hogy a szajoli vonatbaleset 1994. 12.02.-án történt. Egy pénteki nap volt, soha nem felejtem el. Én elsős középiskolás voltam akkor. Apukám szintén mv. (ma már nyugdíjas) és épp nappalos szolgálatban volt aznap. Mikor meghallottuk mi történt, egyből idegesek lettünk anyukámmal. Apu szólt is telefonon, hogy vele minden rendben, de nem tudja mikor ér haza, mert a délutáni Nyíregyháza-Bp. Nyugati pu. közötti gyv. siklott ki Szajolnál, nagyon sok sérülttel, és halálos áldozattal. A vonatnak 16.50 körül kellett volna Szolnokon lennie. Azt hiszem, hogy a vonat aznap késésben volt, és a jelző már zöldet mutatott ,így a mv. is ment a vonattal rendesen, de az biztos, hogy a megengedett sebességhatárt nem lépte túl. A mozdony, és az első kocsi kisiklott, és beletrafált az állomás épületbe...
Ami miatt megtörtént a baleset: váltóhiba. (De a tolatást is hamarabb be kellett volna fejezni ott a gyv. áthaladása előtt.)
Van egy CD-m, amin vasúti képek vannak, ezen a CD-n 12 db kép van a balesetről, de mivel nem tudom, hogy ki készítette őket, nem rakok ide fel belőle. Ugyanis én nem vállalom azt még egyszer, mint egy másik topikban, hogy feltettem egy képet, és utána elkezdték nekem, hogy miért nincs ott, hogy ki készítette stb. szóval a kellemetlenségek elkerülése végett, ezt nem vállalom.
(Ha ennek ellenére szeretnéd megnézni a képeket, akkor vedd fel velem e-mailen privátban a kapcsolatot.)
Valaki tud képeket felrakni az 1996-os szajoli vonatbalesetről és írni részleteket az esetről? Melyik gép vitte a szerelvényt? Úgy tudom egy Debrecenből Budapestre közlekedő gyorsvonat siklott ki.
Az AS 276. sz jól működő fénysormpóban elakadt kamionnal ütközött az IC500 sz. vonat. A gép 3 az első kocsi 4 tengellyel siklott, utóbbi az oldalra fordult. A második kocsi siklott ,a kamion pótkocsija alá szorult. A jobb vágány 300 m hosszban sérült, mellette 3, a balvágány mellett 1 felsővezeték oszlop kidölt. Mindkét vágány elzárva. A helyreállításon dolgozó rákosi 600-as daru munkája végeztével 21:25-kor érkrzrtt Pécelre. A szolnoki 1000-es daru 21:20-ra Isaszegre érkezett az utoljára beemelt kocsival és a sérült mozdonnyal., majd 22:01-kor visszaindúlt Szolnokra. A bal vágányt 20.-án hajnalban a jobban ugyanaz nap késo este adták át a forgalomnak.