Keresés

Részletes keresés

M41 2180 Creative Commons License 2 napja 0 0 58424

Köszönöm a kielégítő választ! 

Előzmény: z.kabai (58421)
gumidani Creative Commons License 2 napja 0 0 58423

Ez meg miféle állatfaj lehet?

Wolsztyn, 1984. május

RhB Creative Commons License 2 napja 0 0 58422

A '70-es években már rendes nyilvántartás volt,

 

Ha jól emlékszem 1952-ben (vagy 1950? most nincs kéznél) kezdték el a kocsikhoz a nyilvántartási lapokat rögzíteni, onnantól kezdett alakulni a dolog.

Előzmény: alkotasu (58417)
z.kabai Creative Commons License 2 napja 0 2 58421

Üdvözöllek!

 

A "magas" Rába kocsik (19/20/39 - 41, 20 - 47.0) kocsik gyári színezése már kék keskenycsíkos volt. A 19 - 47 és 20 - 47.1 nem ráncajtós kocsik pedig a jelenlegi széles sávos első hírnökei voltak.

A nemzetközi 25 db oldalfolyosós poggyász kék kekeskenycsíkos, míg a 75 db belföldi poggyász a most retróra festett sötét lombzöld színnel és a paralelogramma krém alapú MÁV felirattal érkeztek Győrből.

 

Csak a korábbi, 1964-67 között gyártott "alacsony" (4050 mm magas), un pápaszemes Rábák készültek az un. MÁV zöld festéssel.

 

z.kabai

 

Előzmény: M41 2180 (58419)
alkotasu Creative Commons License 2 napja 0 1 58420

Egy adalék még a Polnische Hech / lengyel csukához: a MÁV-nak volt ilyen kocsija, legalább kettő. Az elsőnek még ismertek is a pályaszámai: 30 55 117 0001-8 Y  ex Xe 3506 ex Ba 5851.

 

 

Kubinszky M. 1971-ben fényképezte ezt az ismeretlen pályaszámú kocsit:

 

 

Közelről sem, messziről sem hasonlítanak ezek a GySEV-es kép első kocsijára.

Előzmény: Förster (58409)
M41 2180 Creative Commons License 2 napja 0 0 58419

Urak! 

A most kijött zöld pakli kapcsán felmerült egy kérdés. Ugye ezek a paklik mint a 92-47 104 győri gyártású kocsik. Volt e ülőhelyes magas győri kocsi zöld színben valaha? A 20-41-esek rögtön a gyártásukkor a nemzetközi flottaszínben jöttek ki. Esetleg a 20-47-esek voltak e zöldek? 

Zsivany2 Creative Commons License 2 napja 0 0 58418

Már csak az ablakok teteje és a tetővonal közötti távolság miatt sem azonos vele. Azt meg biztos nem szabták át semmilyen átépítéssel.

Előzmény: gumidani (58415)
alkotasu Creative Commons License 2 napja 0 0 58417

Ne keverd össze a háború utáni zavaros időket, amikor azt sem lehetett tudni, hogy kinek mije van, ami van, az hol van, stb. A '70-es években már rendes nyilvántartás volt, akkor már nem lehetett olyan kocsi, aminek a létezéséről ne tudnánk.

 

És akkor még nézd meg gumidani képeit, és azt láthatod, hogy azok jobban különböznek a GySEV kocsijától, mint a német csuka..

Előzmény: Förster (58409)
alkotasu Creative Commons License 2 napja 0 0 58416

Passz, ezt nem tudom. Esetleg Szécsey I. ír róla a monográfiájában. De azt elő kéne bányászni...

Előzmény: BahnScorper (58413)
gumidani Creative Commons License 2 napja 0 0 58415

A lengyel (népneveket kisbetűvel írjuk) csuka kocsikról néhány kép. Melyikhez hasonlít a vitatott GYSEV-kocsi?(A zöldet alkotasu fényképezte Chabówkaban)

Előzmény: Förster (58409)
SebyHun Creative Commons License 2 napja 0 0 58414

Köszönöm!

Előzmény: tom sawyer (58412)
BahnScorper Creative Commons License 2 napja 0 0 58413

Aha... szóval ehhez a szériához kapcsolódóan készülhettek el a 361-es és 362-es kormányzati hálók is...

Előzmény: alkotasu (58405)
tom sawyer Creative Commons License 2 napja 0 0 58412

By, BDt, Bhv zöld, 

Apv bordó

 

Aztán persze vadhajtások előfordulhatnak...

Előzmény: SebyHun (58411)
SebyHun Creative Commons License 2 napja 0 0 58411

Sziasztok!

 

Vásároltam néhány darab Quabla "telikék" festésű By, Bdt, Apv, Bhv kocsikat.

Az lenne a kérdésem, hogy ezekben a kocsiban a belső ülések milyen színűek voltak? Zöld, piros vagy bordó? 

 

Segítségetek előre is köszönöm!

 

Üdvözlettel:

Krisztián

rm40 Creative Commons License 3 napja 0 0 58410

> Akad néhány példa arra, hogy fotó létezik, de írásos dokumentum nem maradt fenn, esetleg ismeretlen helyen tartózkodik, mert valaki hazavitte. 

 

Itt a képen a kérdéses kocsi tizenkétjegyű pályaszámokkal, nagyméretű osztályjelzésekkel feliratozva látható, tehát legalábbis '70-es évek, amikor már messze volt a háború után bizonytalan jogi státuszokból fakadó járműcserék és hiányos járműnyilvántartások kora.

Előzmény: Förster (58409)
Förster Creative Commons License 3 napja -2 0 58409

Ha már ilyen kedvesen kérded...

Igen tudok. És te ?

Ezek szerint nem jött át sem neked sem Alkotásunak, hogy én - pontosan azoknak a külsőjegyeknek az alapján, amiben egyetértünk - vitatom, hogy a mozony mögött a Ba253-as vagon látható, amely szerintetek teljes tető illetve mindkét végének az átépítésén esett át és DRG Csukából, Lengyel csukává varázsolták. Az adott képeken szerintem nem a Ba253 látszik a mozdony mögött. Az hogy a nyilvántartásokban nem szerepel illetve, hogy te úgytudod, a Gysev-nek csak 5 csukája volt, attól még nem "fantomvagon". Akad néhány példa arra, hogy fotó létezik, de írásos dokumentum nem maradt fenn, esetleg ismeretlen helyen tartózkodik, mert valaki hazavitte. Ilyesmi például a Kulturvonat. Írásos dokumentum ? A vonat ötletéről és megvalósításáról írtak cikket. Konkrét dokumentum a megvalósításról a vagonok kijelöléséről, esetleges átépítéséről nincs. Ellenben előkerült, így hetvenév elteltével néhány igen használható kép is. A különbség, hogy ott a pályaszámok egy kivételével kiböngészhetőek. Annak az egy vagonnak a típusa valószinűsíthető a külső jegyek alapján, de a ti analógiátok alapján, akár olyanformájúra is építhették valami hasonló vagonból. Akkor az is egy fantomvagon lenne ? Nem hiszem. De addig amíg valami dokumentum, vagy egy képjól kivehető pályaszámmal elő nem kerül, sajnos nem lehet biztosat tudni. Én bízom benne, hogy a sok eddig feldogozatlan képanyag egyszer majd megoldja a kérdést. Sokkal járhatóbb útnak tartom mint az írásos anyag előkerülését.

A Kulturvonat és vagonjai 1949-ben eltűnnek, majd az egyik hálóvagon, vagy egy másik ismeretlen származású de azonos típusú vagon egyszer csak 1953-ban feltűnik a Gysev-nél. Erről van egy hivatalos listabejegyzés Ca0001 pályaszámmal és létezik egy jellegrajz is, viszont fénykép semmi. A pályaszám maga is furcsa. Hosszú a többi gysev-es pályaszámhoz képest. Létezett a vagon ? Szerintem igen. Úgy nézett ki mint a jellegrajzon ? Lehet, de koránt sem biztos. A jellegrajzok készítői meglehetősen nagy szabadságot engedélyeztek maguknak a pontosság rovására. 

Sajnos a jelenleg vitatott vagon pályaszáma nem olvasható. Te és alkotásu azt mondodjátok, hogy átfaragták. Én viszont meg vagyok győződve, hogy a képen látható külsőjegyek alapján egy eddig ismeretlen lengyel csukával állunk szemben.

Mielőtt személyeskedésben torkollna a vita előrebocsátom, hogy eszem ágában sincs benneteket meggyőzni, mindössze a véleménymet írtam meg a vagonról. Remélem egyszer majd előkerül egy pályaszámos kép is, ami eldönti a dolgot.

Ennyit az olvasási készségről.

Előzmény: z.kabai (58406)
Förster Creative Commons License 3 napja 0 0 58408

Igen, az általad linkelt kép szépen nagyítható és valóban olvashatóan látszik a felirat. Alkotásu képe kicsi és számomra nem kivehető a felirat még nagyítóval sem.

Előzmény: Zsivany2 (58403)
Zsivany2 Creative Commons License 3 napja -1 0 58407

Jaj tényleg, ez kiment a fejemből. Köszi!

Előzmény: alkotasu (58405)
z.kabai Creative Commons License 3 napja 0 2 58406

Üdvözöllek!

 

Remélem tudsz olvasni is, nem csak írni.

 

z.kabai

Előzmény: Förster (58399)
alkotasu Creative Commons License 3 napja -1 0 58405

Cak kocsiból tudomásom szerint csak 2 db került ki, így nagyobb a valószínűsége, hogy inkább egy hálókocsi átalakított példánya látható a képen. Ezeket valamikor az '50-es évek második felében szállították a jugóknak. A fotó az MTVA honlapjáról van - ha valaki nem venné észre...

 

 

Ha esetleg ilyet akarnál csinálni, a felirati terve megtalálható a MÁV Levéltárban.

Előzmény: Zsivany2 (58404)
Zsivany2 Creative Commons License 4 napja -1 0 58404

A háttérben látható sárga kocsi egy ex jugó Cak?

https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/48044145037/

Zsivany2 Creative Commons License 4 napja -1 0 58403

"A 252-ről nem láttam még képet, főleg olyat, amelyen a pályaszáma olvasható lenne. Persze lehet hogy létezik. Neked van képed róla ?"

 

Bocs, de szerintem alkotasu képén olvasható a szám.

 

https://img.index.hu/imgfrm/7/1/2/0/IMG_0015647120.jpg

Előzmény: Förster (58398)
alkotasu Creative Commons License 4 napja -1 0 58402

"Az eredeti Ba253-at itt megtalálod Link"

 

Ha megnézed, már ez az ajtókialakítás sem a gyári: a teteje nem íves, és befelé nyílik. Amikor a magyar szabványajtót beletették később, egy újabb átalakítást csináltak rajta.

Előzmény: Förster (58399)
alkotasu Creative Commons License 4 napja -1 0 58401

A német eredetű csukát meg lehet csinálni egyszerűen. Ha a korábbi állapotot akarod modellezni, akkor minimális az átalakítás szükségessége, ha a későbbit, akkor is át lehet reszelni a tetőt. Kis vagdalás, kis protézis, és kész.... Kicsit hasonló módon, mint ahogy a román eredetű csukámat elkészítettem. Képeket találsz róla itt:

https://forum.index.hu/Article/changeASNavigatorStep?o=&aq_text=&aq_cre=&user_id=736254&topic_id=9156845&forum_id=9191459&aq_ext=1&t=9156845&aq_target=resl

Előzmény: PMGy (58388)
alkotasu Creative Commons License 4 napja -1 0 58400

Félreértetted z.kabai topiktársat. Ő pontosan azt írta le, amit Te az 1. pontban:

"1. A Ba253-at mindkét végén a tetőt teljesen átépítették illetve az egész tetőt újraépítették, mert eltűnt az erősítés róla."

 

Megjegyzem: egy főjavítás keretében eléggé szétkapták ezeket a kocsikat, példa erre a Bau 5791-es kocsi 1961-es képe. Továbbá: a német hecht kocsiknál a tetőt nem számították bele a statikai számításba (Szécsey monográfiája szerint), amire választ is adhat az ugyanilyen román csuka rohadófélben levő fa alapú teteje:

Simán el tudom képzelni, hogy amikor a GySEV kocsi tetejének fa része elkorhadt (egy 1923-ban készült kocsiról beszélünk!), és ki kellett cserélni (ne felejtsük el, a GySEV sem volt bőven ellátva 4 tengelyes kocsikkal a '60-as, '70-es évek fordulóján), akkor nem az eredeti formára építették vissza, hanem magyarosították. Tehát én ezt sokkal valószínűbbnek tartom, mint azt, hogy létezett volna egy fantom kocsi, ami semmiféle nyilvántartásban nem szerepel.

Előzmény: Förster (58399)
Förster Creative Commons License 4 napja -1 0 58399

Tévedsz. Egyélatalán nincs felhúzva a teteje. Gumidani összehasolító képe jól mutatja, hogy egyenes a tető. Főként a felső képen látszik nagyon jól. Egyszintben van a tető a mögötte lévő kilencablakos Csukával. Egyébként az alsó képen is látszik, csak a nap visszatükröződése miatt csalóka a kép. Illetve a mozdony felőli vég igen csak pixeles és homályos. A többi ugyanerrről a vonatról készült oldalnézeti képen viszont tökéletesen látszik, hogy nincs felhúzva a tető.

Az eredeti Ba253-at itt megtalálod Link

Remélem tisztán olvasható neked is a pályaszám.

Hasonlítsd össze a két vagont.

A tetővégek alaposan eltérnek, mert ez valóban DRG csuka felhúzott tetővel. Az általam belinkelt képen az előtéri ablak és az ajtó teteje nincs egysíkban (mert az emelkedő tető miatt több hely jut az ajtónak.  Egyébként maga tető is teljesen eltér. Van egy komoly erősítés rajta.

A Gumidani által belinkelt képen az előtéri ablak és ajtó egy síkban van. Mindkettő felsőszéle egyenlő távolságra van a tetőtől, ergo a tető nem emelkedik. Egyébként a két ajtó is eltérő.

Két dolog lehetséges.

1. A Ba253-at mindkét végén a tetőt teljesen átépítették illetve az egész tetőt újraépítették, mert eltűnt az erősítés róla. Az ajtók felsőszélét lejjebb tolták, majd az ajtókat lecserélték. Ez komoly pénzbe kerülhetett és nem hiszem, hogy ennyit költött volna a Gysev egy élete végefelé járó akkor már korszerűtlen vagonra.

2. A Ba253 egy DRG csuka és a másik pedig egy eddig ismeretlen Polnische Hecht, azaz lengyel csuka.

Szerintem a második verzió a helyes.

Előzmény: z.kabai (58395)
Förster Creative Commons License 4 napja 0 0 58398

A mozdony utáni első kocsi márpedig egy 10 ablakos darab, tehát az lehet a 253-as - ha az így nézett ki.

 

Mint írtam semmiképpen sem lehet a 253. Az a vagon DRG Hecht, azaz a tető a vagon végén nem egyenes, hanem  felfelé nyilazott. Van róla kép kitűnően olvasható feliratokkal. A nyilvántartás szerint 1923-ban Dessauban készült. A MÁV-hoz a JDZ-től került, (ezt nem fejti ki bővebben a rendelkezésemre álló anyag, hogy mikor és hogyan), majd 1956-ban átadták a Gysevnek, ahol Ba253 pályaszámmal futott.

Aztán tovább túrtam a nyilvántartásban és igazad van. A 252 sem lehet semmiképpen sem, mert...

a 250, 251, 252 mind kilencablakos vagon. A 250  1926-ban készült a Győrben. Mávos pályaszáma 5421 volt. A 251 is 1926-ban készült a MÁVAG-nál. Mávos pályaszáma 5422 volt. A 252 1925-ben készült a Ganznál. Mávos pályaszáma 5423 volt. Mindhárom vagon egyidőben 1956-ban (együtt a Ba253-mal) került a Gysevhez. A teljesség kedvéért meg kell említeni, hogy volt még egy ABa221 (Ganz 1925, Mávos pályaszáma 3685) egyenes tetejű magyar csuka is amelyik az előzőekkel együtt 1956-ban került a Gysevhez. Tehát a MÁV 5 csukát biztosan átadott át a Gysevnek.

Nekem van a 250 és a 251-ről képem tisztán olvasható pályaszámmal. A 252-ről nem láttam még képet, főleg olyat, amelyen a pályaszáma olvasható lenne. Persze lehet hogy létezik. Neked van képed róla ? Mindenesetre az utóbbiakban tárgyalt 10 ablakos Polnische Hecht típusú vagon a hatodik csukája volt a Gysevenek. Létezik, mert van kép van róla, de semmi nyilvántartás sem említi így a pályaszáma pedig a homályba vész. Viszont 1956-ban nagyon egyidőben történt a csukák átadása. A kronológia alapján elképzelhető, hogy ez volt a 256-os és a MÁV-tól jött ez is. Igaz ott sincs semmi adat róla. Mondjuk ez azért gyanús. Valahonnét viszont mégiscsak jönnie kellett. Ilyen vagonjai voltak a Lengyeleknek és a Kelet-Németeknek is. Esetleg onnét is jöhetett valami csere keretében.

Előzmény: alkotasu (58389)
gumidani Creative Commons License 4 napja 0 0 58397

Az oldallemezek illesztései és a forgóváz is stimmel.

gumidani Creative Commons License 4 napja 0 0 58396

Hans Sternhart Die GYSEV c. írásából ollóztam ki.

Ezek alapján én a Dessau 1923->DRB 200.968->JDZ 34.032->GYSEV Ca/Ba 253->GYSEV 50 43 xx-xx 253-x Ba kocsinak tippelem a tárgyalt járművet.

z.kabai Creative Commons License 4 napja 0 0 58395

Üdvözöllek!

 

A mozdony utáni első kocsi a Ba 253-as, mert ez 9+1/2 fülkés. A folyosó oldalt látjuk. Eredetileg (még az 1967-es kiadású könyvben közölt rajzon is) megőrizte a DRG Hecht eredeti tetőformáját- Mint látható, már MÁV ajtók vannak rajta, a felfelé srég vonalú tetőt "magyarosították.

 

Ez nem a lengyel-Hecht, a GySEV-nek olyan nem volt tudomásom szerint.

 

A GySEV-nek összesen 4 2. osztályú (Ba sorozatú) "csuka kocsija volt: a Ba 250 - 252 (3 db) DSA eredetű (13,6 m forgócsaptávú), míg a negyedik, az eddig említett DRG-Hecht, mely (ahogy írtátok) a Ba 253 pályaszámú volt.

 

Zárójelben, a GySEV még egy csukát kapott, a DSA eredetű ABa -t.

 

Tisztelettel: z.kabai

Előzmény: Förster (58387)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!