Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Az MCi-43 Behelfspersonenwagen (szükség-személykocsi) sorozat 1943-tól épült. és gyári új járművek. Csak éppen egy már korábbi teherkocsi elemeit használták föl a sorozat készítésénél. (A Leipzig rajz fölött az utolsó mondat hamis.)
Nagy valószínűséggel hozzánk is kerültek ilyen járművek. De mi lenne a logika abban, hogy éppen egy "negyedosztályút" építsünk át "negyedosztályúvá"? Ráadásul ilyen jelentős mértékben! (Feszmű, fék, hordrugók, szekrényhossz és forma.)
[Az MCi-43 alatt a főfékhenger vízszintes. A B 49031 alatt jól láthatóan függőleges, a rugó hosszab a kérékátmérőnél.]
Itt van a német vagon rajza: a hordrugók hossza 970 mm. (Kisebb, mint a kerékátmérő. Az utóbbi 1000 mm.)
A Leipzig alváz meg van "patkolva" és a végenkénti 150 mm plusz tartja a beszállóperont.
Én úgy gondolom, valamikor (1944-ben?) átvettük a német ötletet, és mi is gyártottunk saját szükségkocsit.
A méretek ismerete nélkül csak saccolom az Mh 117 xxx sertésszállító alját. (Akkoriban gyártásban volt.)
Elfelejtetted azt, amit beidéztem korábban GEORGIE klaviatúrájából és Lovász Gy. adatszolgáltatásából. Íme annak egy részlete:
3. A 117 6565-ös kocsi 1936-ban vagy Görlitzben vagy Breslauban készült (nem egyértelmű, a forgóvázon Görlitz tábla volt). A JDZS-nél 14200-as számon állították forgalomba, majd 1941-ben a MÁV-nál ABau 2703-as számot kapott. 1951-ben Bau 3333, 1954-ben Bau 3497, 1956-ban tévesen Aa 1273 lett, majd a helyes pályaszáma Aa 1408 lett. 1974-től üzemi kocsi 117 6565 pályaszámon. Forgócsaptávolsága 14,85 m a karton szerint.
Tehát szó nincs poggyászról. Az Aa 1273 pályaszám azért volt téves, mert oda az 1. o. favázasokat sorolták.
Ezek a psz.csoportok kezdetei, pl. a 25xx a 117-es kocsiknál 2830-ig ment. Ha egy kocsi az egyik szakszolgálattól átkerült egy másikhoz, az átszámozással is járt.
Köszi, de én nem vagyok ilyen profi mint Ti, mire felmérném az alvázat, már el is ment... de kösz. A másik kérdés: az uj IC plusz-ok milyen számon futnak?
Perverz vagyok. Elképzelem, hogy a főkeretbe beütött számok elkezdődnek az egyik mellgerendánál, aztán sorakoznak a másikig. És ha betelt, akkor átépítik a kocsit hosszabbra.
Légy szíves, írd le a szakágakat és az ő számcsoportjukat. (Csak modellező vagyok, nem vasutas.)
Semmi köze, szakágtól függő pályaszám csoportok vannak, amik ugyanazok fedett, nyitott/pőre és tartálykocsik esetében is. A 6xxx/7xxx a pályafenntartás.
És pl. a fedett kocsik esetében totál vegyesen, akár egymás után lehet 2-tengelyes személy, 2-tengelyes fedett teher majd 4-tengelyes személykocsi is. A sorszám kiadása a pályaszám csoporton belül nagyjából sorfolytonos.
Nekem az előző életemben - és álmomban - azt súgta egy tündér, hogy az UIC számok kiadásakor igyekeztek az eredetit megtartani. Így mindkettőt poggyászkocsinak véltem.
Még annyit, hogy az előző pályaszámnál is csak a közvetlen előtte lévő van, a korábbi számok sincsenek meg! Tehát ha régi számozású üzemi kocsi volt (pl. Xg 1234), azt sem tudni, hogy ez teher vagy személykocsi-e?
A sorozatjelek is csak elvétve szerepelnek, akár az üzeminél*, akár az előzőnél, ami szintén okozhat zavart ill. jól kell ismerni a régi számozásokat.
Tehát amikor beírom egy kocsi életútját, akkor azt akár 5-6 forrásból kell összeszedni ill. keresztbe ellenőrizni. És bizony akad szép számmal ellentmondás meg egyéb apróság. Pl. előfordul, hogy csak kijelölt pályaszám, de a kocsira ténylegesen soha nem írták rá (ez a papírokból nem derül ki), ill. ennek ellenére kapott más számot is.
És különösen a régi üzemi kocsiknál előfordul dupla ill. tripla kiadás is, ez igen szép kavart tud okozni. Duplázás van a 117-es és a 900-as számozási rendszerben is.
Kösz, utólag én is gondoltam rá... Most megnéztem, az 55 után 10-91 ... van. Ez milyen gyártó, v tip.ra hallgat? Másik kérdés, az uj ICplusz kocsiknál milyen számsor van? Köszi.