Itt a helye minden adatnak,képnek videónak,ami a jó öreg Púposokkal kapcsolatos.Emlékezzünk meg méltán a Ganz-MÁVAG egyik legjobb,sokak által kedvelt dízeléről....még mielőtt végleg kihalnak!
Kicsit röfögős a hangja, de ha mind a hat kocsit tolta akkor jónak tűnik, illetve a mai időkhöz képest jó lehet. 600kW ? Jó árama lehet ha így megtolta....
Lényegtelen, hogy van rajta csillag, vagy nincs, de MŰKÖDJÖN!!! A katolikus "Kereszt" is lehetne a tiltó listán, hány millió embert pusztítottak el annak a nevében? Aki ilyen ostobaságon rágódik, az nem "élvezte" olajban, koszban, mozdony alatt, hőségben forró Diesel-motor fölé hajolva, fagyban a kazánnal küzdve a mozdonyvezetői életet! Most májusban lesz 39 éve, hogy csinálom! Örültem volna, ha annak idején az ilyen filozófusok kivették volna a szenes lapátot a kezemből és filozofálgatva végig dolgozták volna velem az alig 16 órás gőzmozdony szolgálatot! (Akkor még így kezdődött a mozdonyvezető képzés!) Azután haza és otthon a "családi ház építés" című sport folytatása! Nem lehetett mondani: elnézést tornából felmentettek!
Nagyon ritkán onlájn ismerős jelezte, hogy nemrég látott Istvántelek egyik bugyrában egy 007-esnek látszó tárgyat. Most ismét felkereste, de már nem lelte. Tudunk erről valamit?
Ezt a nagyon 16VFES 17/24-nek tűnő motort ma reggel nyolc és fél kilenc között rakták teherautóra a Szépvölgyi út Duna felőli végénél levő Vízművek-telephelyen. Hova vihették?
Szerintem viszont nem múlik azon a szándék, hogy használják-e vagy sem.
Nagyon jól rátapintottál a lényegre, én is pont erre a mozdonyra gondoltam. Ugyanis ez egy múzeumi darab, ezzel nem anyagolnak, nincs napi használatban.
Na, ez meg éppen a KM tulajdonú mozdony, ami kifejezetten múzeumi célra megőrzött darab. Ezért lehet rajta a piros csillag. Tehát ez van pariban az E19-essel.
Ha az alapján mérlegelünk, hogy használatban van-e, nos, akkor ez sincs pariban az E19-essel, hiszen láttuk mi már az egyest is anyagolni, vagy daruszerelvényt vontatni. Védett, de attól még bármire használható, persze bizonyos kereteken belül.
Ez nem egészen így van. Ugyanis, ha szabadon használhatók lennének az önkényuralmi jelképek, akkor innen csak egy lépés lenne az, hogy valaki telerak valamit önkényuralmi jelképekkel, és ráhazudja, hogy áááá, ezt én nem azért tettem, csak a korhűség miatt... Tényleg nem találkoztál még az ilyen minden alól kibújni kívánó trükközővel?
Tényleg képes lenne bárki épeszű is ezt a "trükközést" belelátni, ha felcsillagozunk egy mozdonyt?
A fénykép egy adott pillanat rögzítése, egy tárgyi tanúja egy időszaknak.
Ha az eredeti állapotú küllem visszaállítása, illetve pontos másának leképezése a cél, akkor ez arra is érvényessé válik.
Summa summarum: én teljesen helyénvalónak látom, hogy egy normál forgalmi mozdonyon nincs piros csillag, ugyanakkor egy múzeumi gépen viszont ott a helye, ha eredetileg is ott volt.
Ebben egyetértünk. Nem a (természetesen nem létező) kötelezőségen ütköztem meg, hanem kifejezetten a "hoztam is meg nem is" szituáción. De amint azt korábban is említettem, mindig szemmel kell tartani, hogy mi volt az eredeti cél.
Tarantino kapcsán: az Amit szabad Juppiternek... közmondás jut az ember eszébe, a nyugati parti demokrata virtuális elit kedvenc filmesének szabad, ha az egyszeri oregoni farmer mondja ugyanezt, az rasszista náci redneck...
Hát a fészbúkon olyan irányzat van amit az amerikai "mértékadó" szellemi körök (Hillary Clinton - Obama rajongók) irányítnak, akik ha egy 150 éve írt Mark Twain regényben meglátják a "nigger" szót, az egyetem safety zone-jába menekülnek előle, mert ott nem kell ily csúnyaságokkal találkozniuk. Mert ott nincs a "rasszista" Mark Twain regény, vagy ha van mégis, olyan cenzúrázott változatban található meg, ahol a "nigger" helyett a "Píszí" "afroamerikai" szó szerepel. Abszurd.
De vissza a M40-esekhez mert ez itt már (kultúr)politika. :P
Elnézést, a tulajdonviszonyokra rosszul emlékeztem. Köszönöm a pontosítást! De a hangsúlyt én a muzeális mivoltára helyeztem, és ebben Te is megerősítettél a következő gondolatodban.
A fényképekre vonatkozó faszbuksis hozzáálláson meg dobtam egy hátast. Ez tényleg történelemhamisítás, az emberi ostobaság non plus ultrája... :-( Szomorú, hogy ide jutott egy civilizáltnak hazudott mondott társadalom.
Na, ez meg éppen a KM tulajdonú mozdony, ami kifejezetten múzeumi célra megőrzött darab.
*>*
Ne terjessz már butaságokat. A 001 és 020 Nohab a MÁV Zrt. tulajdona.
Ez nem egészen így van. Ugyanis, ha szabadon használhatók lennének az önkényuralmi jelképek, akkor innen csak egy lépés lenne az, hogy valaki telerak valamit önkényuralmi jelképekkel, és ráhazudja, hogy áááá, ezt én nem azért tettem, csak a korhűség miatt...
*-*
Éppen a feljelentgetők miatt kért még a Kft. még jó 15-16 éve alkotmánybírósági véleményezést, hogy használhatja a muzeális járműveken a vörös csillagot. Használhatja. A korhűség miatt.
De ez már kismilliószor lerágott csont itt.
"A fénykép egy adott pillanat rögzítése, egy tárgyi tanúja egy időszaknak. Arról nincs mért törölni. "
***
Dehogynem. Sajnos pl. a Facebook agyament PC szabályai miatt pl. egy 2. világháborús német vadászrepülőgépet ábrázoló fényképről ki kell fotosoppolni a horogkeresztet. Nem kitakarni egy fekete körrel vagy négyzettel - oh nem. Teljesen ki kell fotosoppolni.
335. §145 Aki horogkeresztet, SS-jelvényt, nyilaskeresztet, sarló-kalapácsot, ötágú vöröscsillagot vagy ezeket ábrázoló jelképet a köznyugalom megzavarására alkalmas – különösen az önkényuralmi rendszerek áldozatainak emberi méltóságát vagy kegyeleti jogát sértő – módon
a) terjeszt,
b) nagy nyilvánosság előtt használ, vagy
c) közszemlére tesz,
ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt elzárással büntetendő.
"De ha erre vagy kíváncsi, igen, még erről sem szedetnék le semmit."
Nagyon jól rátapintottál a lényegre, én is pont erre a mozdonyra gondoltam. Ugyanis ez egy múzeumi darab, ezzel nem anyagolnak, nincs napi használatban. (Azt hiszem, hogy még a múzeumból sem engedik kigördülni.) Ellentétben az ominózus M40,209-essel, ami nem egy védett múzeumi példány, hanem üzemszerűen használják, mint egy Gigantot, Szergejt, Sulzert, akármit, csak a tulajdonosa más. Erre a különbségre akartam rámutatni.
"egyes Nohab láttán valaki rögtön berohan az első vasútállomás forgalmi irodájába"
Na, ez meg éppen a KM tulajdonú mozdony, ami kifejezetten múzeumi célra megőrzött darab. Ezért lehet rajta a piros csillag. Tehát ez van pariban az E19-essel.
"Ha bármi ilyesmi felkerül egy mozdonyra, akkor mind számomra, mind pedig mások számára egyértelmű kellene legyen, hogy az adott jármű tulajdonosa, üzemeltetője, vagy egyéb bérbevevője ezzel nem kíván reprezentálni semmilyen rémuralmat, vagy az azt meghajtó ideológiát"
Ez nem egészen így van. Ugyanis, ha szabadon használhatók lennének az önkényuralmi jelképek, akkor innen csak egy lépés lenne az, hogy valaki telerak valamit önkényuralmi jelképekkel, és ráhazudja, hogy áááá, ezt én nem azért tettem, csak a korhűség miatt... Tényleg nem találkoztál még az ilyen minden alól kibújni kívánó trükközővel?
"akkor ez azzal válik egyenértékűvé, mintha egy közszemlére bocsátott archív fotóról retusálnák le a történelem kellemetlen epizódjaihoz köthető jelképeket."
Ez sem állja meg a helyét. A fénykép egy adott pillanat rögzítése, egy tárgyi tanúja egy időszaknak. Arról nincs mért törölni. De azt a jelenetet nem jelenítheted meg a mai világban: nem díszítheted föl pl. a német parlamentet horogkeresztes lobogókkal annak ellenére, hogy 80 éve létezett ilyen, és korhű is lenne, és még fényképpel is tudod igazolni.
"(Annál is inkább, mert egyik jelkép sem méltó arra, hogy előjogokat élvezzen a másikkal szemben.)"
Ebben maximálisan egyetértünk.
Summa summarum: én teljesen helyénvalónak látom, hogy egy normál forgalmi mozdonyon nincs piros csillag, ugyanakkor egy múzeumi gépen viszont ott a helye, ha eredetileg is ott volt.
Na, na, azért ne hozzuk be ide a horogkereszt/vörös csillag vitáját, mert ez messzire, nagyon messzire vezetne innen. (Annál is inkább, mert egyik jelkép sem méltó arra, hogy előjogokat élvezzen a másikkal szemben.)
Véleményem szerint nem az a fő kérdés, hogy mi férhetne fel ebből a drágalátos kollekcióból egy mozdonyra és mi nem, hanem az, hogy egy korhű állapot visszaállításánál mi az elsődleges, mi a másodlagos, és esetleg mi a harmadlagos fontosságú feladat. No igen, gondolni kell az üzemeltetésre is: valóban nem lenne túl szerencsés mondjuk a POFOSZ recski emlékvonatát csillagos mozdonnyal kiállítani, de az esetenkénti rugalmasság messze nem egyenlő bizonyos prioritások megváltoztatásával. Ha bármi ilyesmi felkerül egy mozdonyra, akkor mind számomra, mind pedig mások számára egyértelmű kellene legyen, hogy az adott jármű tulajdonosa, üzemeltetője, vagy egyéb bérbevevője ezzel nem kíván reprezentálni semmilyen rémuralmat, vagy az azt meghajtó ideológiát, ha pedig valahol az arrafelé elguruló OFF egyes Nohab láttán valaki rögtön berohan az első vasútállomás forgalmi irodájába, és elkezdi verni az asztalt, hogy mégis mit képzelnek magukról, akkor kétlem, hogy ebben a vasút a hibás.
Úgy gondolom, hogy bármely ország bármely vasúti járművéről egy ilyen esetben ha tisztán ideológiai megfontolásból lehagyják az ilyesmit, akkor ez azzal válik egyenértékűvé, mintha egy közszemlére bocsátott archív fotóról retusálnák le a történelem kellemetlen epizódjaihoz köthető jelképeket. Itt a mozdony maga válik egy három dimenziós archív felvétellé, a jelkép megléte vagy nemléte pedig csak ugyanolyan kérdéssé válik, mint pl. a csíkok útja, helye, vastagsága.
De ha erre vagy kíváncsi, igen, még erről sem szedetnék le semmit. Az, hogy ez fent van az adott gépen, valahol annak is a bizonyítéka, hogy szépen lassan megtanulunk egy-két dolgot jóval árnyaltabban értelmezni, mint ahogy első pillantásra adná magát (bár nem tagadom, ebben az idő is valóban segít egy kicsit).