Keresés

Részletes keresés

Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.13 0 0 123
Értem.
Előzmény: Törölt nick (122)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.12 0 0 121
Szerintem ha monológtopikot akarsz, nyiss egy újabb klubot, és neked legyen oda egyedül írási jogosultságod, hm? De azért ne kapd fel a vizet.
Előzmény: Törölt nick (120)
e_dora Creative Commons License 2005.04.12 0 0 119
ja persze meg a fotonok...
Előzmény: Az a bizonyos Balázs (117)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.12 0 0 118
Ja, és a szülés sem teremtés. A nemzés a teremtés.
Előzmény: e_dora (116)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.12 0 0 117

A "vetülés" viszont nem tükröződés.

 

De még a tükröződésnél sem egyenrangú a két fél, hiszen van a "test", és van a tükörképe.

Előzmény: e_dora (116)
e_dora Creative Commons License 2005.04.12 0 0 116

a tükröződés nem teremtés

 

Előzmény: Az a bizonyos Balázs (115)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.12 0 0 115
Csak annyi a különbség: te azt mondod, hogy én szültem az anyukámat, én pedig azt, hogy az anyukám szült engem.
Előzmény: e_dora (114)
e_dora Creative Commons License 2005.04.12 0 0 114
nincs ellentmondás
Előzmény: Az a bizonyos Balázs (113)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.12 0 0 113
Inkább a tudat a világ vetülete.
Előzmény: e_dora (112)
e_dora Creative Commons License 2005.04.12 0 0 112

az egész világ a tudat vetülete, szvsz, de ettől függetlenül csak arra utaltam, hogy a "valóságos", "létező" és "objektív" netán "megfogható" stb szavak eltérő jelentésűek és függetlenek egymástól..

Előzmény: Az a bizonyos Balázs (111)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.12 0 0 111
Nem arról volt szó, hogy egy tudatod-vetítette mókust "érzékelsz"? Ez nem egy létező mókus, mert az ember nem isten, hogy a semmiből bármit teremtsen.
Előzmény: e_dora (110)
e_dora Creative Commons License 2005.04.12 0 0 110
már miért ne létezne?
Előzmény: Az a bizonyos Balázs (109)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.12 0 0 109
Ha nem létezik, nem is tudhatja. :-)
Előzmény: e_dora (108)
e_dora Creative Commons License 2005.04.12 0 0 108
szegény mókus, ha ezt tudná... :)
Előzmény: Az a bizonyos Balázs (107)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.12 0 0 107
Hogy ugyanolyan érzeteket kelt benned, az kevés. A mókusnak jelen is kell lenni.
Előzmény: e_dora (106)
e_dora Creative Commons License 2005.04.12 0 0 106

A tudat és a tudatalatti objektíven létezik.

 

Hm, direkt a te kedvedért kerestem meg az objektív szó definicióját. Az objektívet és a szubjektívet éppenhogy a tudat léte választja el egymástól, többek közt. Az objektív az, amit minden megfigyelő kb ugyanúgy tapasztal, pl mindenki látja, hogy ott van a fa, ahol. A te tudatod baromira nem objektív, ugyanis számomra nem észlelhető, a tudatalattit meg minden második pszihoirányzat vagy másként definiálja vagy elveti, ezek teljesen hitkérdések. Ami nem jelenti, hogy ez a "valami" nem létezik vagy nem valós, csak éppen nem objektív. Továbbra is az az érzésem, hogy kevered az objektív és a valós szavakat, mintha a szubjektív létezést gyengébbnek éreznéd, hogy az nem elég valóságos, pedig a két szó csupán a dolgok megfigyelhetőségére, mérhetőségére stb vonatkoznak.

 

 

Igen, ekkor megtörtént az érzékelés. De ha azt mondd, hogy egy mókust "érzékeltél", az helytelen, mert valódi mókus ott sehol nincs.

 

Igen, ez így már jobban stimmel. Kérdés, hogy ha egy ugyanolyan mókust érzékeltem, ami ugyanolyan érzeteket kelt bennem, mint bármi más mókus, akkor ezt miért és hogyan különböztessem meg. Persze, nekem nem kérdés, mert én továbbra is mókusnak fogom nevezni.

Előzmény: Az a bizonyos Balázs (105)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.11 0 0 105

A tudat és a tudatalatti objektíven létezik. Amiket teremt, az nem mindig. Sajnálom, ha ennyit sem tudsz követni.

 

"ha én hallucinálok egy mókust az asztalra, az valóságos, mert a tudatomban van, meg az agyamban elektronokként a képe stb, de nem objektív: mert a többiek (általában) nem látják..."

 

Igen, ekkor megtörtént az érzékelés. De ha azt mondd, hogy egy mókust "érzékeltél", az helytelen, mert valódi mókus ott sehol nincs. Valójában egy tudatod-tudatalattid által kreált képet érzékeltél.

 

(Bár a szó szoros értelmében ez sem érzékelés, hiszen az öt érzékszerved közül egyik sem közvetítette.)

Előzmény: e_dora (104)
e_dora Creative Commons License 2005.04.11 0 0 104

össze-vissza kevered a szavakat, korábban pl. objektívról is volt szó...

ha én hallucinálok egy mókust az asztalra, az valóságos, mert a tudatomban van, meg az agyamban elektronokként a képe stb, de nem objektív: mert a többiek (általában) nem látják - most akkor ezt te megengeded, vagy helytelen? :)

Előzmény: Az a bizonyos Balázs (103)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.11 0 0 103

"Az inger kiváltója lehet maga a tudat is vagy a tudatalatti."

 

Ej, de hát akkor is valóságos kiváltóoka van, hiszen a tudat és a tudatalatti létező dolgok.

Előzmény: e_dora (97)
e_dora Creative Commons License 2005.04.10 0 0 102
persze
Előzmény: Törölt nick (99)
Törölt nick Creative Commons License 2005.04.10 0 0 100
Ja, asszem, közeledünk az Álmatlansághoz :-( Vagy mi is volt a címe annak a kémiainak? Most nem találom a polcomon, és ettől ideges vagyok. Hol van?!
Előzmény: Törölt nick (99)
e_dora Creative Commons License 2005.04.10 0 0 98
Előzmény: e_dora (97)
e_dora Creative Commons License 2005.04.09 0 0 97

Ha nincs inger, nincs érzet, és akkor nincs érzékelés sem.

 

 

Az inger kiváltója lehet maga a tudat is vagy a tudatalatti.

 

Előzmény: e_dora (96)
e_dora Creative Commons License 2005.04.09 0 0 96

Ám nem vagyok olyan buta, hogy azt gondoljam, ilyenkor valóban hallok vagy látok valamit

 

A hallás-látás (érzékelés) cselekménye megvalósul. Ettől függetlenül a tárgya nem valós, vagy nem úgy van, ahogyan gondolod, vagy esetleg tévesen gondolkodsz róla, ha elhiszed, vagy tudod, hogy nincs, ha okos vagy. Az érzékelés megtörténte szempontjából ez lényegtelen. Az, hogy "mit gondolsz" egy jelenségről, nem érzékelés, hanem gondolkodás. Az meg, hogy az érzékelés tárgyát materiális és empírikus jelenlététől függetlenül valósnak tartod-e, filozófiai és hitbéli kérdés.

 

Értem, hogy te megkülönbözteted a "valóban hallok" és a "hallok, de nem valóságosan" eseményeket, de észrevehetnéd végre, hogy a hallás mindkettőben ténylegesen szerepel.

 

Biológia, általános iskolai anyag: az érzékelés agyi érzeteket dolgoz fel, az érzetekhez viszont ingerület, illetve kiváltó inger kell. Ha nincs inger, nincs érzet, és akkor nincs érzékelés sem. Ergo minden érzékelésnek van valós kiváltó oka (ingere), vagyis valóságos ok nélkül érzékelni lehetetlen.

 

Igen, ez kőkemény materializmus.

Előzmény: Az a bizonyos Balázs (95)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.09 0 0 95

"Még sosem csengett a füled vajon, nem láttál "csillagokat"?"

 

De igen. Ám nem vagyok olyan buta, hogy azt gondoljam, ilyenkor valóban hallok vagy látok valamit. Illetve hallhatom a fülemben vér zúgását csengésnek, de a "csillagokat látás" mindenképpen csak érzékszervi zavar, amit sokk (rosszullét, fájdalom stb.) okoz.

 

Biológia, általános iskolai anyag: az érzékelés agyi érzeteket dolgoz fel, az érzetekhez viszont ingerület, illetve kiváltó inger kell. Ha nincs inger, nincs érzet, és akkor nincs érzékelés sem. Ergo minden érzékelésnek van valós kiváltó oka (ingere), vagyis valóságos ok nélkül érzékelni lehetetlen.

Előzmény: e_dora (94)
e_dora Creative Commons License 2005.04.09 0 0 94

A minősítgetésed csak rád nézve sértő.

 

Ha nincs előtted az a valami, akkor nincs miről tudomást szerezni

 

Ez egy téves meglátás. Elfogadom, hogy neked ez a személyes tapasztalatod, de attól még nem igaz. Nyilván más tapasztalat és tudás hiányában ezek a korlátaid.

(Még sosem csengett a füled vajon, nem láttál "csillagokat"?)

 

(Önnön magától alatt azt értettem, hogy akkor is, ha senki nem képzel bele semmit.)

 

Pontatlanul fogalmaztál. Senki sem gondolatolvasó, hogy másképp értse, amit írsz, mint ahogyan írva van. Ilyen témában, mint a filozófia vagy ontológia, nem lehet slendriánul fogalmazni, mert egyetlen betű vagy vessző porba dönthet egy eszmét.

Előzmény: Az a bizonyos Balázs (93)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.09 0 0 93

Ostoba szőrszálhasogatás, amit művelsz, nem több.

 

"1. tudomást szerez valamiről, megért valamit

2. megtud(ismer) valamit az érzékeken keresztül (látás, hallás.. stb útján)"

 

(Kiemelések tőlem.) Ha nincs előtted az a valami, akkor nincs miről tudomást szerezni, nincs mit megérteni, nincs mit megtudni és megismerni. Ergo nem történt érzékelés.

 

A szikla nem változik? A tojásrántotta nem változik? (Önnön magától alatt azt értettem, hogy akkor is, ha senki nem képzel bele semmit.)

Előzmény: e_dora (92)
e_dora Creative Commons License 2005.04.09 0 0 92

Érzékel (perceive):  from Latin percipere

1. tudomást szerez valamiről, megért valamit

2. megtud(ismer) valamit az érzékeken keresztül (látás, hallás.. stb útján)

 

Ezt jelenti ez a szó. Se többet, se kevesebbet. A többit csak te képzeled mellé.

Ha látsz valamit, ami "nincs ott", attól még a látás megtörténik. 

Tehát a "nem érzékeltél semmit" mondatod helytelen vagy félrevezető, mert valójában csak ennyit jelent: "amit érzékeltél, az nincs".

 

(szerinted ha az a valóságos, ami önnöm magától változik, akkor egy szikla vagy a tojásrántotta már nem az? :)

Előzmény: Az a bizonyos Balázs (91)
Az a bizonyos Balázs Creative Commons License 2005.04.09 0 0 91

"Ja, látom, a 2. válaszban már rájöttél, hogy az érzékelést egy cselekedetet leíró fogalomként értettem, ami megvalósul tartalmától függően."

 

És ez az, amiben tévedtél. Vegyíünk egy példát: ha citromba harapsz, és érzed az ízét, akkor érzékelsz. Ha csak felidézed a citromízt, és ezáltal (szinte) érezni véled anélkül, hogy valóban citrom lenne a szádban, akkor nem érzékeltél semmit, csak az agyad hitette el veled egy rögzült íz-emlék alapján. Nem is érzékelhettél semmit, hiszen nem volt mit érzékelni - hiszen nem volt citrom a szádban.

 

"Arra kiváncsi lennék, hogy szerinted mi a "valóságos"."

 

Már mondtam: minden, ami önnön magától változik.

 

(Mi sem áll távolabb tőlem, mint a materializmus.)

Előzmény: e_dora (89)
e_dora Creative Commons License 2005.04.09 0 0 90

objektívre most magyart nem találtam, angolul:

of, relating to, or being an object, phenomenon, or condition in the realm of sensible experience independent of individual thought and perceptible by all observers

 

Ennek alapján:

objektív (melléknév): olyan érzékelhető tárgy, jelenség vagy állapot, amely független az egyén gondolataitól, és minden megfigyelő által észlelhető.

 

ebben a meghatározásban nincs szó konkrétan létezésről

Előzmény: Az a bizonyos Balázs (87)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!