Keresés

Részletes keresés

ketni Creative Commons License 2019.06.18 0 0 10755

Fogarasi A Magyar Nyelv Metaphysicája c. könyve után változott meg határozottan a véleményem a

magánhangzó-mássalhangzó kérdésben.

https://www.scribd.com/doc/136903792/Fogarasi-D-Janos-A-magyar-nyelv-metaphysicaja-1834

Az o,ö,u,ü eleve kerekségre utal.

Ettől függetlenül a k-ról is ezt állítja - többek között-, de megemlíti, hogy a magánhangzók

folyamatos kiejthetősége által állapotokra vonatkoznak, a mássalhangzók viszont

megszakítják az állandóságot, a dolgokat igeszerűvé teszik.

Ezek szerint a dolgok jellegét, milyenségét leíró jellegük miatt mégis csak a magánhangzók adják meg, a mássalhangzók

pedig úgymond életre keltik azokat, mozgásba hozzák.

Pont fordítva, ahogy arról ma vélekedünk.

Szerintem a K-R gyök esetében, mivel a K szaporító jellegű is, az R meg kimondottan

igére utal, itt keringésről lehet szó amely kör nyomot hagy maga után és erre a nyomra tevődik át

a jelentés. Azonban határozottan, eredendően ige a kör szó.

Ezeket a dolgokat kéne már végre tisztázni!

Tényleg igaza lehet Fogarasinak, vagy még sem?

Előzmény: kitadimanta (10753)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.18 0 0 10754

"Azért voltam bátor ezzel előjönni, mert a lélek=Anyaisten kérdés alapvető ősvallási tétel."

OK, semmi gond, csak jelezni akartam, hogy ne nagyon offoljuk a topikot ezzel a témával, hacsak nem az írással kapcsolatos gondolatokat feszegetünk...

 

"Tiszztán kell látnunk, hogy egy mai keresztény szellemiségű ember sem képes már olyan könnyen

azonosulni régi vallási tételekkel és ez által felmérni sem képes az írásjelek szerepét a múltban."

Ez így van, mert az eredeti (jézusi) kereszténység a múlté, helyébe az elferdített páli-júdeo-kereszténység lépett, ami kifejezett ellensége a mi hagyományainknak.

Előzmény: ketni (10752)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.18 0 0 10753

"Nem tudok állást foglalni, ahhoz biztos tudás kéne."

Nekem is ez hiányzik...

 

"Nincs éles határ magánhangzók és mássalhangzók között.

A magyarban semmiképpen sincs."

Valamilyen rangsor mégiscsak van a magyarban a hangzók között, hiszen a gyökök mindig a mássalhangzók által határolnak körül egy fogalomrendszert, ugyanakkor a magánhangzók "csak" pontosítják (szűkítik) a fogalom értelmezési tartományát.

Gondoljunk csak a KR gyökre, ahol nem az E, vagy A, vagy I, vagy Ö, stb. hangok határozzák meg a szóbokor gerincét, hanem az említett mássalhangzók.

 

"Nagyon sok a megválaszolatlan kérdés! Itt mutatkozik meg a nyelvészet 200 évnyi mulasztása."

Csak tudnám, miért veszik föl a fizetésüket?

Előzmény: ketni (10751)
ketni Creative Commons License 2019.06.18 0 0 10752

Azért voltam bátor ezzel előjönni, mert a lélek=Anyaisten kérdés alapvető ősvallási tétel.

Szerintem ez azért van így, mert a teremtés nem szellemi eredetű, és semmi képpen sem anyagi, hanem lélekből fakad, szeretetből.

Jézus is ezt hirdeti.

Mármost, ha kivesszük a teremtésből a lelkiséget akkor a nagy semmit kapjuk, és amikor

az egyház ezt teszi, akkor vallástalanítja önmagát.

Az írás története V. Géza óta biztosan tudjuk, hogy az ősvallás tételeinek ismerete nélkül

nem fedhető fel.

Ezért lényeges, hogy bizonyos alapvető vallási szemléleti kérdéseket tisztán lássunk.

Tiszztán kell látnunk, hogy egy mai keresztény szellemiségű ember sem képes már olyan könnyen

azonosulni régi vallási tételekkel és ez által felmérni sem képes az írásjelek szerepét a múltban.

Nem képes elfogadni annak vallási elsődlegességét.

Ilyen közegben az új felismerések elfogadottsága rendkívül nehezen érhető el.

Előzmény: kitadimanta (10749)
ketni Creative Commons License 2019.06.18 0 0 10751

Nem tudok állást foglalni, ahhoz biztos tudás kéne.

Azt viszont állítom, hogy amíg nem tisztázott, hogy mi is az az ősgyök -egy mássalhangzós- és mennyi van belőle,

ezekből hogyan lesz -Maráczzal szólva- teremtő gyök, mármint két mássalhangzó vázas gyök, addig képtelenség

rendes szóelemzést végezni.

Mostanában elég nagy divat a mássalhangzókra esküdni. A magánhangzók, ahogy azt Pap Gábor mondja csak színezik, lélekkel

töltik fel a szavakat.

Felül kéne vizsgálni ezt az álláspontot. Fogarasi János sokkal nagyobb szerepet osztott ki a magánhangzókra, gyakorlatilag

minden egyes hangnak van valamilyen leíró szerepe a világról szerinte. Nincs éles határ magánhangzók és mássalhangzók között.

A magyarban semmiképpen sincs.

Nagyon sok a megválaszolatlan kérdés! Itt mutatkozik meg a nyelvészet 200 évnyi mulasztása.

Előzmény: kitadimanta (10750)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.17 0 0 10750

"Bocs, de még mindig nem értem. A második mássalhangzóra gondolsz?"

Igen, a második mássalhangzóra gondolok, mely meghatározza a cselekvés "tárgyát".

 

A du/tu, vagy a da/ta a cselekvést jelent, a második mássalhangzóval együtt nyer "speciális" értelmet, így lesz belőle valódi gyök:

du-m-ál, azaz dum-ál, vagy du-m-a, azaz dum-a, vagy

da-r (kicsit csinál) da-r-ál, azaz dar-ál, da-r-ab, azaz dar-ab, stb...

 

A du/tu da/ta nagyon sok gyöknek alkotja az első két betűjét (én ezt vettem észre) és a gyök tartalmát/értelmét valójában csak a második mássalhangzó determinálja.

 

Tehát a hasonló  két-mássalhangzós gyökök létrejöttének folyamatát írtam le. Ez nem ütközik a magyar gyökrenddel.

"A gyök az a minimális szótári egység, amely ragok, képzők, jelek nélkül rendelkezik saját hangtani és jelentésbeli önazonossággal." - Írja Marácz László. 

A "dum" "dur" stb. ugyanúgy gyökei a magyar nyelvnek, mint minden más gyök, de itt, ezekben a gyökökben én a du/tu, da/ta cselekvést kifejező elemet vélem fölfedezni, mint a gyök egyik alkotóját. A másik alkotója a gyök értelmét adó második mássalhangzó.

 

Persze, ezt az a kérdést jobban körül kellene járni, hiszen csak egy ötletként villant be...

 

Előzmény: ketni (10748)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.17 0 0 10749

"Az egyház általi lélektelenítés 13:50-től."

Miután ez nem vallási topik, így csak egy megjegyzést tennék: Egyenes következménye az Ószövnek.

Csel 7:51. "Kemény nyakú és körülmetéletlen szívű és fülű emberek, ti mindenkor a Szent Léleknek ellene igyekeztek, mint atyáitok, ti azonképen." Szólt István, aztán megkövezték a zsidók.

Előzmény: ketni (10746)
ketni Creative Commons License 2019.06.17 0 0 10748

"A helyzet az, hogy szerintem a du/tu utáni betű adja meg a szavak értelmét, ezt próbáltam érzékeltetni a hozzászólásomban."

Bocs, de még mindig nem értem. A második mássalhangzóra gondolsz? Két mássalhangzós gyökvázra, ahogy pl. Marácz László

gondolkodik a gyökökről?

Gondolom, hogy ismered az elméletét a gyökök szabályos változásáról!

http://www.okotaj.hu/szamok/29-30/betu2.htm

Előzmény: kitadimanta (10747)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.16 0 0 10747

"Szavanként kell mérlegelni, hogy éppen micsoda."

Hmmm. Igen... A helyzet az, hogy szerintem a du/tu utáni betű adja meg a szavak értelmét, ezt próbáltam érzékeltetni a hozzászólásomban. (nem túl sikeresen...) Gyorsan hozzáteszem, lehet, hogy tévedek, de egy nagyon logikus rendszert látok benne, amely összhangban van nyelvünk szerkezetével: lépten-nyomon ismert a betűk megváltozásának hatása a szavak (rokon) értelmére. (ger, ker, stb...)

 

Végülis egy dologról beszélünk kétféle megközelítésben. Aminek örülök is, mert az elképzelésemmel nem vagyok egyedül...

 

"Azt megvallom, hogy nem tudom eldönteni, hogy a Ta és a Go nem ugyan az-e."

Hirtelenjében nekem sincs ötletem.

Előzmény: ketni (10744)
ketni Creative Commons License 2019.06.16 0 0 10746

https://www.youtube.com/watch?v=07s2tzvhN9Y

"A szent szellem/Szent lélek azonos az Anyával:"

Az egyház általi lélektelenítés 13:50-től.

Előzmény: kitadimanta (10741)
ketni Creative Commons License 2019.06.16 0 0 10745

Furcsa, hogy a jel ősibb változata elvesztette a szakrális jelentőségét, miközben

az ANK jel átvette azt, sőt összetett mondatjel részeként foglalja magába a TEN jelet.

Köszi a jel felmutatását, nem tudtam róla.

Előzmény: tapar utód (10742)
ketni Creative Commons License 2019.06.16 0 0 10744

DU vagy DÚ
elvont gyök, mely különnemű származékaiban más-más eredeti értelmű. 1) Tompa hangutánzó a dúl (fúl), duhog, duda, dudog, dúdol igékben. 2) Jelent valamely kinyomulás által támadt csúcsot, domborodást ezekben: ducz vagy dúcz, dúz, duvad, dudva, dudor, dudorodik stb. 3) Am. erőszak, rablás, ragadozás által szerzett vagyon, zsákmány, honnan: dú-méh = tolvajméh, dúl, más vagyonát erőszakkal elragadja, dús, aki (az első vagyonszerzés módjára) sok ragadmánynyal, zsákmánynyal) bír, átv. ért. gazdag, dúka, kis zsákmány, vagy az együtt szerzett zsákmánynak egy része, honnan: dukál. Ez értelemben rokon vele a szanszkrit dú, melynek jelentése: dob, lök, hajít, mint a dúló ember szokott tenni.

 

Részben a Ta gyök változata, részben a Go gyöké, részben meg hangutánzó, ahogy a Cz-Fo írja.

Szavanként kell mérlegelni, hogy éppen micsoda.

Azt megvallom, hogy nem tudom eldönteni, hogy a Ta és a Go nem ugyan az-e.

Az egyik az egyenes kiterjedés a másik a görbült, de mindkettő a térbeliség valamelyik formája.

Persze ige és névszó gyöke is lehet.

 

Előzmény: kitadimanta (10741)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.16 0 0 10743

𓄰 / 𓄱 Ez a 45. sz. jel több, mint hasonló. Ami nem egyszerűen méhet (méhecskét) jelent, hanem: anyaméh, vulva, tehén/nőnemű állat jelentésű.

Nem is gondoltam erre a lehetőségre, gratula...

 

 

Előzmény: tapar utód (10742)
tapar utód Creative Commons License 2019.06.16 0 0 10742

Máris két bizonyíték áll rendelkezésünkre, hogy kimondhassuk:

Isten - amennyiben az NT gyökre vezetjük vissza - Istennő minőségben azaz Anyaistenként jelenik meg.

De az NT gyök mindenképpen!

 

Na meg az NT-hez hasonló egyiptomi jdt hieroglifa (F45) is méhet jelent.

Előzmény: kitadimanta (10737)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.16 0 0 10741

"Arra viszont nem gondoltam, hogy a Ten ilyen módon függhet össze Anattal."

Én sem gondoltam, de annyira adja magát, hogy nem lehet egy kézlegyintéssel elmenni mellette.

 

"Mert akkor mi a helyzet: anya+Ta gyök, amihez egyből eszébe jut az embernek az Anita név,"

Szerintem teljes joggal!

 

"vagy anya+idő=D/T váltással? Ezt a héber idő magyarázatot hozza elsőnek a Wiki. A Ta (tevés/teremtés) gyökről természetesen ott nincsen szó."

Nekem az összes szőr föláll a hátamon, ha héberből eredeztetnek valamit...

Ez olyan, mint az angolból eredeztetés...

Ezzel együtt a "héber ’et (’idő’)" lehetséges, hogy az általad is említett "Ta" gyökből eredeztethető.

A Ta gyök a du-tu gyök "változata"  (vagy esetleg helytelen olvasata) lehet, hiszen a du-tu inkább hangzik asszírosan, az eredeti sumér talán da-ta lehetett. (Ez persze, csak egy föltevés, amit az anya-anyu sumér-akkád kiejtésváltozatokra alapozok.)

 

Szerintem:

A du-tu vagy da-ta gyökök  a dumál, duruzsol, dug, vagy dalol, darál, darabol, dagaszt, tarol, tarló, takar, talál,  stb igékben él a mai nyelvünkben és csinál/tesz/teremt jelentést hordoz.

da-l=ének(et csinál), da-r=aprólék(ot csinál), ta-r=kivág(ást csinál), ta-l=birtokba vevés(t csinál), stb.

Lehet, hogy tévedek, de túl sok a példa ahhoz, hogy igaz legyen...

 

"Az érdekes, hogy a megfordított változat terjedt el, ami a Ten alak pl. az Isten szóban, Tanuzaba vagy Tanaisz város nevében."

Igen, ez nekem is föltűnt, de nem igazán találtam választ a kérdésre.

 

"A székely ABC-ben talán nem véletlenül NT ennek a jelnek a lejegyzett formája. Hogy nem TN, ezzel

utalhat az Anat/Anahita alakra, ami egy régebbi szokást követhet a magyar szóösszetételekkel kapcsolatban."

Én is azt gondolom, hogy a mi NT jelünk lehet az eredeti, az etalon, hiszen ennek vannak a másik legősibb nyelvvel a sumérrel  kézzelfogható kapcsolatai.

 

Nagyon érdekes ez a kereszt amit az arc rovásjele tesz igazán különössé.

Azt gondolom, hogy ennek a jelnek van egy nagyon fontos jézusi üzenete, amit a vallás igyekszik körömszakadtáig cáfolni, illetve letagadni. Nevezetesen azt, hogy Jézus az Anyát (anyaistent) helyezi mindenek fölé, s én ezt a gondolatot látom tükröződni a művész szándékában is:

Tamás ev. 44. Jézus mondta: „Bárki gyalázkodjon is az Atya ellen, megbocsátást nyer, és bárki gyalázkodjon is a fiú ellen, megbocsátást nyer, azonban ha valaki a szent szellemet gyalázza, nem nyer megbocsátást, sem a földön sem a mennyben.”

 

A szent szellem/Szent lélek azonos az Anyával:

„…a Megváltó mondja: 'Az imént megragadott engem az én anyám, a Szentlélek, egyetlen hajszálamnál fogva, s átvitt engem a nagy hegyre, a Táborra."

(Héber evangélium. Origenes, Comm. In Joh. II. 12.)

Előzmény: ketni (10739)
ketni Creative Commons License 2019.06.16 0 0 10740

Nem várok különösebben választ, csak megjegyeznék egy furcsaságot.

https://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2018/10/szarmata-szarvas-nagyon-jo-os-szerepben.html

 

Ennek a szarvasnak kifejezetten hosszú kecskeszakálla van ami verdesi a térdét. A térd is a bak jelölője.

Ez így pedig csakis a bakra utalhat.

Mi köze van a szarvasnak a bakhoz?

Amennyit én tudok róla annyi, hogy a nyilas=ló második holdháza lesz a szarvas, ami rávezet a bak=kecske/juh időszakra.

Nagyjából az adventi időszaknál járunk.

Talán ezt üzeni nekünk a képírás szintjén ez a plakett, ha ez plakett.

A hieroglif jelsor továbbiakat is közöl ezek szerint velünk, meg is nevezi, hogy kit is látunk.

A Nagyon Jó Ősünket látjuk.

Ezt a tudást megköszönjük V. Gézának.

 

ketni Creative Commons License 2019.06.16 0 0 10739

A háromszögletű fej jelentőségére volt nekem is egy ilyen gyanúm.

Arra viszont nem gondoltam, hogy a Ten ilyen módon függhet össze Anattal.

Mert akkor mi a helyzet: anya+Ta gyök, amihez egyből eszébe jut az embernek az Anita név,

vagy anya+idő=D/T váltással? Ezt a héber idő magyarázatot hozza elsőnek a Wiki. A Ta (tevés/teremtés) gyökről természetesen ott nincsen szó.

 

Az érdekes, hogy a megfordított változat terjedt el, ami a Ten alak pl. az Isten szóban, Tanuzaba vagy Tanaisz város nevében.

A székely ABC-ben talán nem véletlenül NT ennek a jelnek a lejegyzett formája. Hogy nem TN, ezzel

utalhat az Anat/Anahita alakra, ami egy régebbi szokást követhet a magyar szóösszetételekkel kapcsolatban.

 

 

 

Előzmény: kitadimanta (10737)
pokobra Creative Commons License 2019.06.16 0 0 10738
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.15 0 0 10737

"Friedrich Klára szent olvasatban adja meg a ten jelet. Nem világos, hogy miért teszi ezt."

Szerintem sem világos, sőt, kifejezetten hibásnak tartom.

Az "sz" betűt nem tudom honnan származtatja, ui. a mássalhangzókat csak magánhangzókkal lehet kiegészíteni.

Ekkor vagy eNeT, vagy aNaT lehet az olvasata.

Szerencsénk van, mert aNaT  (nt) azaz Anat Istennő létezik, méghozzá igen elterjedt formában Mezopotámiától egészen Egyiptomig.

"Gyakran illetik az „Ég úrnője”, az „Istenek úrnője” és a „Minden isten anyja” jelzőkkel. ... Általában virágokkal a kezében, egy oroszlán mellett állva ábrázolják, meztelenül."

https://hu.wikipedia.org/wiki/Anat

Lásd Inanna ábrázolást. A párhuzam (azonosság) nem hagy kérdést.

 

  Sumér  és        Egyiptomi változatok

 

Ugyanakkor a linked 6.1, 6.2, 6.3 ábráin a függőleges szárat két vízszintes vonal metszi, ami az Inanna névváltozat kettős keresztjén is látható: (Katt a képre, hogy teljes legyen)

Tehát helyben vagyunk, nem is kell tovább kutakodnunk. Máris két bizonyíték áll rendelkezésünkre, hogy kimondhassuk:

Isten - amennyiben az NT gyökre vezetjük vissza - Istennő minőségben azaz Anyaistenként jelenik meg.

De az NT gyök mindenképpen!

 

Előzmény: ketni (10730)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.15 0 0 10736

"Ennek a sumer táblának mit jelentenek a jelei?"

Mit szólnál az Életadó (életfa) Anya Isten olvasathoz?

Ez szépen kiolvasható a jelekből Életfa, Anya, Isten.

Előzmény: kitadimanta (10733)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.15 0 0 10735

A betett kép nagyon pocsék lett, itt van eredetiben:

http://xoomer.virgilio.it/terembura/labat/labat228.html

Előzmény: kitadimanta (10734)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.15 0 0 10734

"A feje háromszögletű."

Az nem a feje, hanem a nőiség jele. Az élére állított háromszög és a csúcsán függőleges vonal vagy belülről, vagy kívülről a háromszöghöz illeszkedően "nő" jelentéssel bír. Írott formában függőlegesről vízszintesre vált.

 

Sőt, V.G. az "anya" jel előképeként értelmezi:

Ha összevetjük Inanna (az égi Anya)  jeleivel, ott is megtalálható az "A" betű jele mindhárom névváltozatban:

Előzmény: ketni (10728)
kitadimanta Creative Commons License 2019.06.15 0 0 10733

"Ennek a sumer táblának mit jelentenek a jelei? Hol őrzik, hol találták meg?"

Nem tudok róla szinte semmit, de a kép forrását megadom, talán tovább tudsz kutatni általa:

https://www.wikiwand.com/en/Egypt-Mesopotamia_relations

 

Még egy érdekesség: Inanna kettős keresztje: (Katt a képre, úgy lesz teljes)

 

 

https://www.researchgate.net/figure/Three-different-forms-oft-the-name-Innana_fig6_273137977

 

"Ugyanis az egyik jele pontosan azonos a székely írás "t" betűjével (a másik meg az elforgatott tükörképe), ami a Ten jelből való kivonat lehet."

Nagyonis elképzelhető!

 

"A nagyobb jel is egy sokágas fát ábrázolhat, bár ez a jelforma talán még magyarázatra szorul."

Egy agyagtábla képe s a belenyomott jelek talán segítenek a magyarázatban.

 

 

https://www.schoyencollection.com/24-smaller-collections/wine-beer/ms-1717-beer-inanna-uruk

 

 

 

 

 

Előzmény: pokobra (10727)
pokobra Creative Commons License 2019.06.14 0 0 10732

Klárikának ez egy jól észrevétele. Ez egy fontos írásemlék, amit jó szemmel vett észre az akadémikus tudomány helyett Krisztus arcán. A magyarázata azonban nem jó.

 

A Ten jelet azért olvassák néhányan szentnek, mert a függőleges vonalat is ki kell olvasniuk ahhoz, hogy értelmes szót csiholjanak ki belőle. A szent szó ismerős is nekik, ezért ezt könnyen előadják. Csak egy bizonyíték nélküli sz betűt kell odaképzelni.

 

A Ten-re vonatkozó igazi magyarázat elfogadásához azonban három dolog is hiányzik. Egyrészt a szaktudás (a ten szó egykori létének felismerése), másrészt Varga Géza nevének megemlítése sem megy nekik, harmadrészt székely szójelek létét sem hajlandók elfogadni. Inkább elharapják a nyelvüket, mintsem ki kelljen ejteni a megoldó nevét, meg kelljen ismételniük a gondolatát. 

 

Mintha Veit Gailel sem létezett volna. Veit Gailel a székely szó- és mondatjelekről:

https://vargagezairastortenesz.blogspot.com/2018/02/a-jelen-cikk-egyetlen-feladata.html

 

A tudomány haladása és a közönség meg le van ...

Előzmény: ketni (10730)
ketni Creative Commons License 2019.06.14 0 0 10731

Ráckevei edény 139. oldal: http://nemzeti.net/contents/library/01-KULTURA1.pdf

 

A "V" és a"B" egybe róva. Nem valószínű, hogy "ú" lenne.

 

ketni Creative Commons License 2019.06.14 0 0 10730

http://www.rovasirasforrai.hu/Rovasiras/Arpadkori-ereklyetarto-kereszt.htm

 

Friedrich Klára szent olvasatban adja meg a ten jelet. Nem világos, hogy miért teszi ezt.

Maga a lelet egy fontos bizonyíték azok számára, akik szerint a székely írás egy kései kitaláció.

Arra is bizonyíték, hogy mondatjelet is használtak.

 

ketni Creative Commons License 2019.06.14 0 0 10729

Ha a Wiki szócikkéből van a kép, akkor nem fogunk sokat megtudni, mert ott erről egy hang sincsen, csak a kép.

Előzmény: ketni (10728)
ketni Creative Commons License 2019.06.14 0 0 10728

Erre én is kíváncsi vagyok!

 

A feje háromszögletű.

Valószínűleg álarcként is ilyet viseltek vallási szertartásokon.

Mi lehet ennek a jelentősége?

Makoldi Sándornak van erre egy elképzelése, ami vagy igaz vagy nem.

https://www.youtube.com/watch?v=vSPJPiB6x50

Előzmény: kitadimanta (10724)
pokobra Creative Commons License 2019.06.14 0 0 10727

Ennek a sumer táblának mit jelentenek a jelei? Hol őrzik, hol találták meg?

 

Ugyanis az egyik jele pontosan azonos a székely írás "t" betűjével (a másik meg az elforgatott tükörképe), ami a Ten jelből való kivonat lehet.

 

A nagyobb jel is egy sokágas fát ábrázolhat, bár ez a jelforma talán még magyarázatra szorul. 

Előzmény: kitadimanta (10724)
pokobra Creative Commons License 2019.06.14 0 0 10726

A sumer tin "élet". A magyar teng, tenyész tövében is ezt jelenti.

 

Ez egy fa rajza, amelyiknek most is van egy ágpárral és három ágpárral rendelekező változata. Ez utóbbi a "tprus" (szabír ős) jel - ami szintén az istenre utal.

 

Naddeo elképzelése a szülő nőről a képi tartalmat illetően nem talált. Olyan értelemben azonban talált, hogy az égig érő fa (a Tejút) hasadékában születik meg (kel fel) minden karácsonykor a Nap. S az égig érő fa régebben lehetett azonos az anyaistennővel is.

 

Nem csak a Gizella kincs turulos korongján, hanem a szentgyörgyvölgyi tehénszobron is a tenyésztés szervén szerepel a Ten jel. 

Előzmény: ketni (10723)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!