Ésszerű lenne a Volán társaságokra bízni a közszolgáltatás egy részét
Ez most vagy zsarolás a sztrájkolók felé és politikai nyomás a sztrákjot támogatók irányában vagy tényleg komolyan gondolják és lőttek a szárnyvonalaknak. Remélem az előbbiről van szó, bár sajnos valószínűbb az utóbbi.:-(
ilyen döntés elsősorban ott jöhet szóba, ahol az adott vasútvonal utasterhelése kisebb, mint egy szóló autóbusz befogadóképessége
Az elővárosi vonalak kapásból ugrottak, hiszen egy "kicsit" nagyobb az utasterhelés az említettnél. A mellékvonalaknak viszont nagy valószínűséggel ezzel vége. "Sikeres" lesz a sztrájk.
A bruttó munkabér + 5000 Ft-nál. Nem akarok a VDSZSZ bloggerének a szintjéig lemenni ha nem muszály, de hallani lehet ezt-azt. 1000 Ft/fő/óra a kocsivizsgálóknak? Persze, mivel nincs bizonyíték vagy elhiszi az ember vagy nem. Ugyanúgy lehet igaz is meg hazugság is. De a hangsúly nem is ezen van, megint a lényegtelen dolgot emelted ki. A lényeg, hogy 5000 Ft hatására nem fog senki "átállni a másik oldalra", ahogy ezt már írtam is az előbb.
Kákosy logikus gondolata Ésszerű lenne a Volán társaságokra bízni a közszolgáltatás egy részét
Ésszerű és logikus gondolatnak nevezte egy közlekedési szakember Kákosy Csaba közlekedési miniszter elképzelését, hogy egy elhúzódó vasutassztrájk esetén a Volán busztársaságokra kell bízni a közösségi közlekedési közszolgáltatás további részeit. 2008.02.06 09:20, MTI
"A miniszter gondolata ésszerű, logikus. Törvényeink szerint a mindenkori közlekedési miniszter felelős a közforgalmú helyközi közlekedés tervezéséért, szervezésért, fenntartásáért, ellenőrzésért, és a pénzügyminiszterrel közösen a finanszírozásáért" - mondta a több évtizedes gyakorlattal rendelkező közlekedésmérnök, aki neve elhallgatását kérve nyilatkozott a távirati irodának.
A szakértő úgy fogalmazott: amennyiben a vasút nem teljesíti közszolgáltatási feladatait, a miniszter dolga a helyettesítésről dönteni. A helyi közlekedésnél ez a felelősség az önkormányzatoké - tette hozzá. A szakértő szerint a közlekedési miniszter több problémát is megoldhatna: egyrészt mentesíthetné a MÁV-ot egy olyan feladat alól, amelyet a vasút egyre drágábban és egyre rosszabb színvonalon képes elvégezni. Másrészt a döntés nyomán a MÁV-nál forrás, eszköz, valamint szakképzett munkaerő (mozdonyvezető, kalauz) szabadulna fel, amit a vasúttársaság átcsoportosíthatna olyan területekre, ahol évek óta akut létszámhiány van.
Emellett a döntésnek köszönhetően csökkenthető lenne a közszolgáltatásért fizetendő veszteségkiegyenlítés, hiszen a Volán társaságok körülbelül negyed-hatod áron viszik el az utasokat mint a vasút. Arra a kérdésre, hogy hol képzelhető el a vasúti közlekedés átterelése a közútra, a szakértő úgy válaszolt: ilyen döntés elsősorban ott jöhet szóba, ahol az adott vasútvonal utasterhelése kisebb, mint egy szóló autóbusz befogadóképessége, különben egy vonat kiváltására több autóbuszt kellene igénybe venni.
Szerinte a miniszteri döntés megyénként 3-4 plusz autóbusz igénybevételét jelentené, amit a megyei Volánok most is képesek biztosítani a tartalék járműállományból. Az ennél nagyobb igénybevételnél azonban már új autóbuszok beszerzésére lenne szükség.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a miniszteri kijelentés hátterében valószínűleg nem áll távolsági vonat, vagy elővárosi vonat kiváltása autóbusszal. A miniszter megjegyzése a finanszírozási források átcsoportosításáról arra lehet utalás, hogy az alacsony kihasználtságú vonatok autóbusszal történő kiváltása ugyancsak megérné az államnak, mivel egy utaskilométert a közúton 250 forintért, vasúton 1.100-1.800 forintért "állítanak elő" a közlekedési társaságok.
A miniszteri döntés javítana a Volán társaságok nagyon rossz állami finanszírozásán, illetve nem lényeges mértékben (1-3 százalékkal) rontana a MÁV igen jó állami finanszírozási rendszerén - magyarázta a szakember. Szerinte az intézkedés nem járna a hazai közforgalmú közlekedési piac jelentős átrendeződésével, mert a mostani arányon - a Volánok az utasok 77 százalékát, a vasút pedig 21 százalékát szállítja - csak 2-4 százalékkal módosítana. Kedden a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) közleményben javasolta a fuvarozó vállalkozásoknak: amennyiben a sztrájk elhúzódik, akkor kis- és nagybuszok igénybevételével, szövetségbe tömörülve lépjenek be a személyszállítás piacára, ezzel biztosítsák a munkavállalók és a diákok zökkenőmentes közlekedését.
A szövetség kérte a gazdasági kormányzatot, a személyszállító fuvarosok tevékenységének állami eszközökkel történő támogatását. Kákosy Csaba hétfőn jelentette ki, hogy ha a vasutasok sztrájkja elhúzódik, akkor a Volán társaságokra kell bízni a közösségi közlekedési közszolgáltatás egy részét a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával. "A közszolgáltatás fenntartása miniszteri kötelezettségem" - mondta a gazdasági és közlekedési miniszter sajtóértekezletén. A miniszter nem utalt arra, hogy konkrétan mennyi idő után hozza meg a döntést az átcsoportosításról.
Maximálisan igazad van! Aki eddig is elvégezte a munkáját, az ezután is el fogja végezni becsülettel. Aki meg nem, az 5000 Ft "hatására" biztosan nem fog "megtérni". Főleg úgy, hogy a VDSZSZ többet ajánl neki(k), bár erről a bloggerük mélységesen hallgat....
A VDSZSZ szerdán délben a MÁV-START Zrt.-vel folytatja a tárgyalást, majd ezt követően ülésezik a sztrájkbizottság és dönt a további lépésekről. Ezt azt jelentheti, addig biztosan folytatódik a sztrájk. Az Index információja szerint a szakszervezet az ülésén arról dönthet, mikor függesztik fel a sztrájkot, illetve, hogyan folytatják a tiltakozást. A sztrájk péntek hajnali 3-kor vette kezdetét, ám délben felfüggesztették, majd hétfőn hajnali 3-kor ismét folytatták.
Vajon ez alapján meddig tarthat? mit gondoltok? Véleményem szerint ha Gaskó eddig elment innen már nem fogja abbahagyni (sajnos:( ) még ha ez az idézet direktben nem is utal arra hogy péntekig lenne sztrájk.
Köszönöm szépen a MÁV vezetésének, hogy sikerült totálisan megalázni azzal, hogy azt a munkát amit mindössze hivatástudatból végeztem, megkérdezésem nélkül 5000Ft-al honorálták. Köszönöm, nem kérem! :-(
Innentől szememben a másik fél szintje alá mentek... Marha nagy szerencséjük, hogy szolgálatba lépésemkor még nem tudtam róla.
Ádámnak csak délután, 16:50-kor kellene a szolgálatra feljelentkezni, ennek ellenére már megérkezett a Keletibe. Tegnap reggel ért véget a szolgálata, a maival együtt már háromszor sztrájkolt. Nem tisztségviselő, de meggyőződésből segít sztrájkot szervezni. Egy másik jegyvizsgáló viszont felveszi a munkát, a miértről kérdezem: úgy érzi, hogy ilyen módszerekkel nem lehet változásokat elérni, és a kormányt meggyőzni a követelésekről, meg úgy egyáltalán semmiről. Ő drasztikusabb eszközöket választana a meggyőzésre, nem hisz abban, hogy sztrájkkal eredményt lehet elérni, de mint mondja: "A sztrájk okozta kár összegéből, már rég kifizethette volna a cég a VDSzSz összes követelését. Ez is azt bizonyítja, hogy nem is akarják kifizetni." - Szerinted politikai kérdés? - Abszolút. Az ötezer forintos júdáspénzt is jelentéktelen összegnek tartja, ami senkit nem fog visszatartani a sztrájkolástól. Egy harmadik, szintén nem sztrájkoló jegyvizsgáló is bekapcsolódik a beszélgetésbe, szerinte össze kellett volnia fognia a szakszervezeteknek, így azonban, hogy a VDSzSz egyedül sztrájkol, nem látja értelmét a munkabeszüntetésnek. Szerinte a többi szakszervezetnek is sztrákot kellett volna hirdetnie. "Jogos a követelés, nem tudok mit kezdeni a többi szakszervezettel." Véleményét egy másik jegyvizsgáló is osztja. Kérdezem: - Ha a VDSzSz eléri a követeléseit, arra mit mondasz? - Megemelem a kalapom, de nem hiszem, hogy megkapjuk. "Amikor a prémiumokat elosztják, akkor féltsék az állami vagyont." - összegzi a sztrájkoló Jucus a helyzetet. Szerinte jogosulatlan a prémiumok kifizetése. "Ha egy fejes bemenne egy vonatba, lehet, hogy nem jönne ki, főleg, ha az utasok tudnák, ki az. Utasperonra van pénz, ötezer forint vesztegetőpénzre is, csak mi vagyunk ilyen lényegtelenek, hogy nekünk nincs pénz." Jucus időközben információhoz jutott: Kőbánya-Kispest és Szeged között az IC-k közlekednek, de minden állomáson és megállóhelyen megállnak. Ha azonban egy jegyvizsgáló sztrájkba lép azokon a járatokon, a vonatok megállnak.
------------------------
Sajnálom a sztrájkolókat. Hogy miért az politikai így azt nem írom le.
Hogy mennyi is az annyi, azt szerintem senki nem tudja, a lényeg az, hogy legyen mit a fizető utas fejéhez vágni, ha valami nem stimmel (késés, mocsok, kimaradás, stb.). "Inkább örülj, b+, töredékét fizeted a valós költségeknek". :(
Most nem chekkeltem vonatszámokat de aztán 6:30környékén is ment fel valami ha jól hallottam. (lehet Te is említetted)
Az utasok meglepetést okoztak nekem. Először is elég megértőek voltak (akikkel én beszéltem élőben vagy telefonon). Másodszor pedig úgy tűnik, hogy ők még nem mondtak le a vasútról, hiszen a szokott sor kígyózott a pénztár előtt folyamatosan. Annak ellenére, hogy nem volt vonat. Leszálltak a buszról és jöttek vonatbérletet venni. Egyszóval őszerintük se lehet pótolni a vonatokat errefelé. A pénztárban legalábbis így szavaztak a sok százezer forintjukkal. A bizalom tehát még megvan, Gaskó úr és a közúti maffia nem tudta teljesen lerombolni.
Na ezt viszont jó volt olvasni főleg a tegnapi tapasztalataim után. MÉg azt szeretném megkérdezni hogy a "szomszédoknál" mi a helyzet? Ezeken az állomásokon mit tapasztalnak a dolgozók?
A sikertelen tárgyalásokról szóló híreket az egyik sztrájkoló jegyvizsgáló kommentálta: "Ők péntekig ráérnek nem tárgyalni, mi viszont hétfőig ráérünk sztrájkolni."
Sztrájkidőszakon kívül kevesebb terhest látok, mint most! :-o Milyen érdekes, hogy azok vígan szaladnak... Nem is akadályozzák a közlekedésüket a fránya ablakosok.
Ezexerint csütörtökön még MÁV és VDSZSZ vezetők is sztrájkolnak.
Igaz, ez így mindkét félnek jó. Gaskóék még nem buknak, a MÁVnak meg nem okoz kiesést a sok utas (ami ugyebár 4 Ft/utas, a lentebb írtak szerint), a terhesvonatok - amiből a bevétel van - meg járnak.
Ha holnap is közelekedne ez a vonat, akkor bevállalnám! Reggel megint utánaérdeklődök, így a mai érkezés alapján már jobban ki tudjuk számítani, mikor ér hozzánk.
A félegyházi "gyorssal" 8.40-kor voltunk Kökin, a vonat csak idáig közlekedett, innen forgatják vissza. A táblán 9.05-ös indulás (Szegedre) volt kiírva.
Aztán az is lehet, hogy ezt váratták még egy órát, és 10.05-kor megy, de nem hinném, hogy két gyors is indul 1 óra különbséggel Szegedre.
Amúgy elég furcsa összeállításban közlekedett: Bo-Ao-Ao-AB-AB-BDbh-Bhv régi szilivel. Olyan 70-80%-os kihasználtsággal jöttünk.
Állítólag 4:30 körül indult egy vonat Ceglédről a Nyugatiba.
A 7019-es 5:17 helyett kb 10 perc késéssel érkezett Ceglédre, a szerelvénye egy öszvér volt. Így elmondhatom, hogy 1. osztályú, légkondicionált IC kocsival jöttem dolgozni.
A vonat eleje Albertirsán elérte a 100%-ot, Pilistől már zsúfolt volt. Monor relative sokan várták, utánna nem tudom. Ami tény, hogy minden állomáson és megállóhelyen 1-2 perc többletet szedett össze, valószínűleg az utascsere miatt.
Több mint 30 perc késéssel érkezett KöKi-re.
Útközben vegyes tájékoztatás, hogy a Nyugatiba megy-e, vagy csak KöKi-ig, végül KöKi lett a végállomás. A második vágányra fogadták de rögtön jött mellé a Ceglédről 5:52-kor induló szerelvény, amit viszont beközlekedett a Nyugatiba.
A 2569-es úgy érkezett KöKi-re, hogy az első kocsiban még ülőhely is volt. A késett félegyházi takarított előtte.
Az öszvér mozdonya KöKi-n körbejárt. Valószínűsítem, hogy pont ezért csak az ingát küldték be a Nyugatiba.
Volt utas, aki felháborodottan ecsetelte, hogy milyen egy ... cég ez a vasút, hogy a szegedi IC-ről leszállították az utasokat és át kellett szállni egy személyvonatra... Ezekszerint nem vette észre, hogy ő sem IC-utasként utazott az IC-kocsiban.
A vasúttársaság elnézést kér az utasoktól a sztrájkolók okozta kényelmetlenségekért és mindent megtesz azért, hogy mielőbb a rendes kerékvágásba állíthassa a menetrendet.
A MÁV és a VDSzSz képviselői ma délelőtt 9.00 órakor folytatják a tárgyalásokat. A vasúttársaság nyomatékosan leszögezi: a VDSZSZ Szolidaritás követeléseinek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapja nincsen és a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti, A vasúttársaság elnézést kér az utasoktól az okozott kényelmetlenségekért!
A sztrájk kilátástalan, viszont veszélyezteti az utasoknak a magyar vasútba vetett bizalmát, és beláthatatlan kockázatot és veszteségeket eredményez gazdaságilag és társadalmilag a most kialakulóban lévő MÁV csoport számára. Itt az ideje, hogy valamennyi vasutas figyelme az utasok felé forduljon!
A CARGO értékesítéséből befolyó pénzt a MÁV hitelek törlesztésére és műszaki, technológiai fejlesztésre fordítja, amely a munkavállalók munkavégzési feltételeit és az utazó közönség utazási feltételeinek javítását szolgálja.
A MÁV-STARTSzemélyszállító Zrt. február 6-án, szerda reggeltől a nagyobb budapesti és vidéki állomásokon, több mint 100 fővel növeli a tájékoztatásban résztvevő munkatársak számát. Az utasterekben, peronokon tájékoztatják az utasokat az aktuális vasúti közlekedési helyzetről, a díjszabási tudnivalókról, a sztrájk miatti késésekről, járatkimaradásokról, az egyéb utazási lehetőségekről.
A MÁV türelmét kér. Szervezi a kiszámítható vonatközlekedést, a törvényi előírásokat betartva mindent megtesz azért, hogy újra az utasok bizalmát élvezze, a rendes kerékvágásba állított menetrenddel. A MÁVazon munkavállalók számára, akik lelkiismeretes és felelősségteljes munkájukkal a vonatközlekedés biztosításán dolgoznak, a sztrájk idejére a mai naptól 5 ezer forint jutalmat ad szolgálatonként. (itt van másik nézőpontból)
A szerdai nappalos műszakra a MÁV Zrt. pályavasúti, forgalmi területén 2710 munkatárs közül 148 sztrájkol (5,5%), s 2548 vasutas dolgozik.