Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Akkoriban Magyarország legkomolyabb elektronikai gyára volt, tekintettel a fizikai alapkutatásokra és a magas szintű gyártástechnológiára. Sajna én egy évvel a tűzeset után kerültem oda és nem is nagyon erőltették a gyár bemutatását, más szelek fújtak...
A tűzről sok mende-monda kering a mai napig, KGB, CIA érintettség meg minden. Annyi biztos, hogy komoly automata tűzjelző- és oltóberendezéssel volt felszerelve a kérdéses üzemcsarnok, ennek ellenére pont akkor éjszaka nem volt élesítve a rendszer. Úgy tudom néhány kutató dolgozott az üzemben azon az éjszakán.
A felszabaduló mérgező gázok miatt az oltás erősen nehezített volt, így jó sokáig elhúzódott, óriási károkat okozva. A frissem felépült csipgyártó üzem soha nem kezdte meg a nagyüzemi termelést, nem állították helyre a tűzeset után. A rendszerváltás pedig végkép elsöpörte a Magyar iparral együtt.
Sok személyes élményem maradt az ott töltött röpke időszakból, Ott építettem fusiba életem első I/O-kártyáját C64 USER portra, sok szakmai segítséget kaptam az akkori főnökömtől (Érczi Lászlótól). Kollégák valahonnan szereztek IBM AT 286 alaplap PCB-ket, mindenki építeni akart magának egy saját gépet. Ja és ott láttam először laptopot is, igazi csoda volt.
Fóti út 56. Ott dolgoztam 87-88-ban. Még gyártottunk csipgyártáshoz szükséges gépeket (fémgőzölő automatákat), SMT beültető robotokat (ROBOMAT 2000). Rengeteg MEV gyártmányú félvezető került a piacra, úgy diszkrét, mint alacsony, közepes é snagy integráltságú lapkák (Zilog, Intel, Stb. klónok)...
Lukács István(rádió-technikai pk.,őrszázad pk):"Klementína a Fekete-tengeri flotta tartalékrepülőtere volt.
Ha kitört volna a 3.világháború ,ne a Fekete tengert támadja a nyugat hanem ezt a bázist.Azt gyakorolták az oroszok,hogy a Krímben állomásozó támaszpont felszerelését átszállították ide és ezeken "repültek",aztán vissza vitték a technikát.Ezt többször is megcsinálták."
A szentistváni-úti laktanyában lévő kaszárnyák közül a két orosz egyikében általános iskola működött alsó tagozatosok részére.A laktanyában lévő szovjet alakulat neve:"részleg" volt s amikor kivonták őket az egyik Krím-félszigeti támaszpontra mentek.Két Vologya nevű tiszt szolgált a szentistváni úti laktanyába az egyik ma is a Krím-félszigeten él:a leszerelés után itt vett egy telket amin zöldséget és gyümölcsöt termeszt.
Elek József 3hónapra bevonult a laktanyába mint tartalékos és FRISZ kiképzést kapott viszont nem ismerte a híradó-lokációs eszközöket ezért a FRISZ vezénylését csinálta,jól beszélt oroszul és Vologyával máig leveleznek.(Orosz-ukrán háború).
Kérdésemre:kapcsolatban áll-e volt ukrán,belorusz vagy orosz volt szovjet tisztekkel azt válaszolta,hogy nem....
Adazol
Van egy-két kép az Indán.Ha valaki tudná az utolsó kettőt kis épületmaradvány földsáncal ma már a fák között a fasor szélén.
MÁV irattárból anno kértem ki Klementina állomással kapcsolatos iratokat, ha időm engedi előkeresem őket. Nyilván ez más szemszögből mutatja meg a dolgokat, de a teljes képhez biztos segítséget adhat. Az említett földúton keresztüli bejutás jó tipp, annak idején én is abból az irányból közelítettem. Viszont azt lehet célszerűbb Mezőkeresztesről, a volt malom melletti kereszteződéstől induló földúton megközelíteni.
Ma voltam a" Klemó"-kastélyban ahol beszéltem a tulajjal aki őr-parancsnok volt Klementínán.Megengedte,hogy fényképezzek bent ill. faggattam az örszolgálatról:a 2es őrség a tardi-úti bejáratot őrizte,mozgási körlete:a" Falu"-tól a patakpartig terjedt.A 3-as őrség a HM-úti bejáratnál volt és a "B" telepet őrizte.A 4-es őrség a "K" telepen volt felállítva.A távolabbi objektumok repülés alkalmával 24/7-ben állandó személyzettel voltak ellátva(IR-torony épület,RSZP-7,T-2 trafó,adóházak máskülönben be voltak zárva).A keresztes-nyárád vasútállomáson egy házaspár látja el a forg.szolgálattevői feladatot ők sokat tudnak a kivonulásról és az állománycserékről.Ami a keresztes-klementína ip.vágány kiszolgálást illeti:1973.júliusában lett kész(Állomási végrehajtási utasítás),mindent éjszaka csináltak az oroszok.Táv-működtetésű laktanya volt a kövesdi(Vándor Károly szóhasználata) kezdem érteni miért.A szovjet tisztek gyerekei Debrecenbe jártak iskolába,Keresztes-nyárád vas.állomásra pedig Debrecenből jött az állományváltásokkor a tolmács aki a forgalmi irodában a vasúti telefonon hosszasan beszélt Debrecennel és alig tudott magyarul.Szovjet tiszt "lószőr" kabátban ,csizmában és tányérsapkában az éjszakán át várta a személykocsin érkező újjoncokat akiket a mostani buszmegálló helyén teherautók vettek fel és reggelre mindezeknek semmi nyomuk nem maradt.A "nafta" a Szovjetunióból az üzemanyag-telepre ill. a Matyó-TSZ-hez volt címezve és azokra a vágányokra is rakták őket.A kivonulásról szerettem volna még kérdezni őket,egyenlőre gondolkodnak,hogy egy beszélgetés alkalmával megbeszéljük.
Hazafelé a keresztes-távoli adóházat is megnéztem.A fényképeket próbálom csatolni.Adazol.
Ha a 3 leheggesztett sorompón túl mész és balra kanyarodsz a földúton a Jézus szobor mellett elhaladva a kereszteződéshez érsz itt jobbra kel menni az adóház háta mögött jön egy újabb elágazás és jobbra menj a murvás úton ez bevisz a reptérre.Van egy sorompó közben itt hagyhatod a kocsit.
A vadőr kameráktól ne félj(lopás ellen vannak felszerelve).Több helyen vannak de ha vesz is valamit a helyszínre senki nem megy ki.
A mezőkövesdi repülőtér építéstörténetének feltárásában ez idáig az az első lépés,hogy 1951-59 között 8 éven keresztül épült.A napszámosokat egy bizonyos Katona Imre Mezőkeresztesi lakos toborozta a BUV-nek.A napszámosok szerződést kötöttek a Betonúttal.A falu kisbírója hirdette ki az állást a faluháza előtt,nem titkolva a reptérre keresnek munkásokat és jól megfizetik őket.Mintegy 1000 ember jelentkezett a Klementínai kúriánál/kastélynál ahonnan az építkezést a tervező,további mérnökök és szovjet egyenruhások irányították.Katona Imre volt a napszámosok felettese.2db betonkeverő működött(amit mi ismerünk kb a 3szoros nagyságú változata és 20-30 markológép ásta a kifutó alapját.A földet a dupla sövény külső részének sáncborítására használták fel.A kifutó alapját ezután feltöltötték homokkal.
Az építkezést félbe kellett szakítani a forradalom miatt.
UI:a vasúti kiszolgálás részének mindenképpen utána járok.Köszönet!Sokatlátott!
A fejrovatos forgalmi napló-----hogy éppen hol.s őriznek-e még ?
igen a 80asok végétől Mezőkeresztes-Mezőnyárád volt képben. De Mezőkövesd sem tudja letagadni,mert éjszakai menetirányváltások bőven voltak--ezt nekik is naplózni kellett.
Valóban realisztikusabb a kép a SZU-22M4-est alapul véve mint sztenderdként rendszeresített repülőgépet és a Mezőkövesd-Kunmadaras távolságot.
Fejrovatos forgalmi naplót kell keresnem először abonyban azután pedig Miskolcon(úgy érzem).A kövesdi forgalmista szerint már rég leselejtezték őket másfelől Klementínát keresztes szolgálta ki.
Ha ez sem vezet eredményre Záhonyt felhívom vasúti vonalas telefonon.
Le töltöttem 1 TU22M2 fotót és elvittem Hamza hadnagy úrhoz aki korábban mondta,hogy egy Szuhoj leszáálási engedélyt kért hajtómű hiba miatt és másnap -már volt hajtómű Klementínán-neki át kellett menni a szentistváni úti laktanyából és be daruzni azt.A hajtómű elfért egy GAZ ,ZIL,CSepel platóján.Nem tudja honnan hozták.
Azt mondja,hogy egy kb. 4méter hosszú és 1.5m átmérőjű hajtóművet képzeljek el.TU22M2modification NK22 hajtómű hossza 5m ,átmérője 1.5m.
Mi az elképzelésed ,használták ezt a hajtóművet több géptípusnál?
Nem semmi az ami hirtelen itt mostanában megy Klementínával kapcsolatban.
Mindenkinek köszönöm bármit írt is ,az ilyen volt hadititkokat pedig fényképes illusztrációval.....Amikor elmegyek egy-egy HT-hez v. rokonához kerül elő nagy nehezen 1-2 kép a laktanyából,reptérről.
A 70-es években a Fekete tengeri flotta feladata lett volna a Földközi tengeren állomásozó 6. amerikai flottával való megütközés.
Az első (atom) csapást a Fekete tengeri szovjet flotta két a Krím félszigeten állomásozó haditengerészeti rakétahordozó ezredével tervezték, a Balkánt és Olaszországot is átrepülve.
Ez a terv 1979-ben a SALT-II tárgyalásokon léket kapott, mivel ott megállapodtak a flotta Tu-22M gépeinek utántölthetőségének megszüntetéséről.
Emiatt a Krím félszigetről a 80-as években a Földközi tenger nyugati medencéje immár elérhetetlenné vállt.
Így került a képbe Klementína, mint előretolt bázis, ahol a Tu-22M2 gépeket bevetésük előtt utántölthették, nagy balhé esetén.
Ezt a 80-as években rendszeresen gyakorolták, és időről időre leszálltak a hatalmas fehér gépek Klementínán.
Garai Ferenc 1985-ben (titokban helikopterből) készült fotója, Vándor Karesz könyvéből (ahol sokkal több Klementínán készült Tu-22M2 kép található)
Ha valamelyiketeknek emléke, fotója, stb van ebben a témában, ne tartsa magában.
Olvasd el: Köszönjük megkeresését, amellyel kapcsolatosan tájékoztatjuk, hogy a jelzett időszakból a MÁV-START Zrt.-nek sajnálatosan nincsenek a birtokában adatok a közlekedtetett - a leírtak alapján vélelmezhetően részben katonai célú -tehervonatokról, így kérésének eleget tenni nem áll módunkban.
Kimegyek a nagyállomásra és megkérdezem a forgalmistát ,hogy hova rögzítették az állomáson történő teherkocsi mozgásokat és iparvágánykiszolgálásokat 46évvel ezelőtt.
Ma kaptam egy megbízást, hogy Tiszabábolnára kell mennem a közeljövőben munkát végezni. Nem lenne nagy kerülő, ha a pályán Mezőkövesdig mennék, majd Szentistván felé, de akár a visszaút is jó így. Váltatnánk egy pár szót Kövesden, vagy esetleg a Klementínán! Mivel címed nem publikus, nem tudtam levelet küldeni. Írjál erre a címre: illesj.dodi@gmail.com .
A tartalék reptér az azt jelenti ,hogy második vonalas,minden mást tekintve egyenlő harcértékű az első vonalassal?Illetve azt,hogy ezekre a repterekre nem települtek ezredek az elejétől fogva?
Kövesd,Klementína és a Szentistváni úti laktanya építészetileg,infrastruktúrálisan és a létszámot tekintve is nagyon egyszerűnek látszik.