Keresés

Részletes keresés

postás91 Creative Commons License 4 napja 0 0 21302

Szia!

 

Megbeszélhetünk egy időpontot.

Előzmény: adamzolt (21301)
adamzolt Creative Commons License 4 napja 0 1 21301

Te Postás!

Bocs,hogy így kezdem.Nem jössz el velem hozzá?

Igaz az inkognitónak annyi lenne(Postás91) de a cél szentesíti az eszközt.

Adazol.

Előzmény: postás91 (21300)
postás91 Creative Commons License 2022.07.31 0 2 21300

Szia!

köszönöm, hogy megkérdezted!

Szerintem még egy kicsit tovább kell kérdezgetni Lukács urat, lehet mesélne érdekes dolgokat.

Egy furcsa esemény biztosan volt '91- ben is.

Üdv!

Előzmény: adamzolt (21290)
bodrostomi Creative Commons License 2022.07.27 0 0 21299

De a filmen bemutatott nem a MÁV-os, az viszonylag jó állapotban megvan még a mozdony szín mellett.

Előzmény: Atis57 (21293)
charlie21 Creative Commons License 2022.07.27 0 1 21298

2017

charlie21 Creative Commons License 2022.07.27 0 0 21297

Én már voltam :-)

Előzmény: hadsz (21292)
hadsz Creative Commons License 2022.07.27 0 0 21296

Szia! Igen, ez így kiábrándító...

Előzmény: Atis57 (21293)
hadsz Creative Commons License 2022.07.27 0 1 21295

A szokásos nyári berekfürdői csapatépítőről hazafelé tartva megálltunk. Igaz, előtte leszerveztem az illetékessel. :)

Előzmény: schlumberger (21294)
schlumberger Creative Commons License 2022.07.27 0 1 21294

Egy elmulasztott lehetőség?

Előzmény: hadsz (21292)
Atis57 Creative Commons License 2022.07.27 0 0 21293

Szia!

 

A miskolci meg igy néz ki;

 

https://www.youtube.com/watch?v=UOjz35HVvCA

 

A sok rézműves,lakatos minden centi fémet begyűjtött.

Előzmény: hadsz (21292)
hadsz Creative Commons License 2022.07.27 0 4 21292

Nem tudom, hogy esett-e már szó itt erről az objektumról... Másfél hete volt szerencsém megnézni: Szolnok, MÁV Pv bunker, földfelszíni 3 szintes légoltalmi óvóhely. A JNSZ megyei Polgári Védelmi Szövetség által üzemeltetett "légókocka". Rengeteg kiállított tárgy, ereklye, emlék, nyugodtan lehet azt mondani, hogy már kinőtték a helyet. A hivatalos nyitvatartási idő elég korlátozott, de van lehetőség egyénileg is időpontot egyeztetni Velük. Nagyon korrekt és felkészült úriember kísért minket. Köszönjük, és sok sikert a munkájukhoz a továbbiakban! 

   

   

  

  

  

  

 

adamzolt Creative Commons License 2022.07.27 0 2 21291

Sziasztok!

2 dolognak utánajártam jobban is.

1.Hova került a T-iroda iratanyaga és mi lett vele?

Mint írtam a kivonulás Mezőkövesdről "gyászos" eredménnyel végződött-ha fogalmazhatok így-a szovjet rész épületeinek belső kiürítése-szétszedése.Az iratok Tökölre szállítása.Ez utóbbinál a volt szovjet repülőtér jöhetett számításba csak.A reptér már itt is üres volt az MN v. HM tisztjei foglalkoztak azzal amit a szovjetek hátra hagytak.

Lukács úr bevitte ezeket a papírokat egy hangárba ahol "azokat már rég elégették,már akkor begyújották" -ebbe biztos vagyok,mondta ő.

2.A reptér építésének a központja az 50-es években.

"Klementína birtokra kellett menni a kastélyba,itt voltak egy irodába az építő-mérnök,azaz ember aki keresztesen toborozta a B-U-V-nek a munkásokat  és szovjet tisztek"-Hargitai Laci bácsi ,úthenger-kezelő.

"Jelentkeztem volna gyerekként a kifutó-pálya betonját locsolni 55-körül de nem vettek fel.A tardi út felől kellett bemenni-át a síneken-és egyenesen tovább.A rövid betonút végén volt egy U-alakú épület ez volt az építkezés központja.-Lukács István későbbi katonatiszt.

Klementína:a vasúton átmentünk-ugye az előbbi példánál mentünk egyenesen tovább és az U-alakú épülettől visszafelé haladva kb.30 barak .Aztán elérjük a másik irányba menő betonutat itt a "sarkon" egy kőből épült 20m hosszú alacsony ház ez volt a pilóták szállása állomány váltáskor.Még légiutaskísérők szálláshelyéül is említik ezt.Befelé haladva szintén hosszú és alacsony:Műv.ház,mellette a gyengélkedő.Mindez 100-200m hosszan.Ezután ismét barakok.Ez a beton út visz a reptérre és kanyarodik 2-szer.Az első kanyarban volt a szovjetek péksége.

Hát ennyit sikerült még ráadásul megtudnom.

Adazol

 

 

adamzolt Creative Commons License 2022.07.27 0 2 21290

Szia!

"Lukács úr!

Egy fórumon megemlítettem az Ön nevét mint híradás-technikai később őrszázad parancsnok.Fórumtársam érdeklődik ,hogy rendkívüli v.szokatlan repülési esemény volt-e amikor a szentistváni úti laktanyában szolgált.

Válasz:"nem emlékszem ilyenre ha volt is nekünk semmi közünk nem volt hozzá azt az épp repülést végző alakulat intézte ,az ő dolguk volt.Az Andornaktályaira emlékszem".

Kis szünet és rövid témaváltás után:"igen voltak emlékszem többre is".

Adazol

Előzmény: postás91 (21283)
adamzolt Creative Commons License 2022.07.26 0 2 21289

Szia!

Rendszeresen csinálta az iparvágány kiszolgálást Keresztesről.Van egy másik srác is akinek balesete volt "akkoriban" és a Máv könnyített munkakörben foglalkoztatja a Tiszain.Ha jól tudom most éppen a felüljáró építésénél a fénysorompónál jelzőőr.

Adazol

Előzmény: Atis57 (21288)
Atis57 Creative Commons License 2022.07.24 0 2 21288

Szia!

 Mintha egy tolató csapatbeli (nem italozó? ) kolléga rémlene -nevet nem akarok irni ---

Előzmény: adamzolt (21286)
adamzolt Creative Commons License 2022.07.24 0 2 21287

Sziasztok!

Reiner Gábor,aki kezdetben pápán szolgált aztán került a szentistváni úti laktanyába és politikai tiszt lett mondta:két ízben látott 12db TU-22M2-t kövesden.A guruló végén parkoltak és keresztes felé szálltak fel,ez világos nappal történt."A nyugati hírszerző szolgálatok érdeklődése megélénkült 80 és 90 között Mezőkövesd iránt.Volt kooperáció ez ügyben a társszervezetekkel"-Reiner Gábor.

Adazol

adamzolt Creative Commons License 2022.07.24 0 2 21286

Szia!

Nincsen.Azt mondta Matus úr a levéltárban,hogy az már csak magánember kezében lehet.Az Ávu megvan nekik.Augusztusban beszélgetek a forgalmi szolgálattevőkkel.Más .Ismerős neked az a név:Vak egér?

Adazol

Előzmény: Atis57 (21284)
adamzolt Creative Commons License 2022.07.24 0 0 21285

Szia!

Rendben,megkérdem.

Adamzol

Előzmény: postás91 (21283)
Atis57 Creative Commons License 2022.07.23 0 1 21284

Szia!

  

 

Azért nem volt az "olyan  őrzés " legalábbis; 5 év alatt csak az állomási személyzetett láttam.Senki mást. A váltók kulcsait meg a tolató személyzett kezébe adták.Utána vissza adtuk

 

Van  fényképed a forgalmi naplóról?  "Rendkivüli eseményre " nem emlékszem..

--kivéve a Bükkábrányi bánya--Visonta  tehervonat kisiklásra  kb 1982 ből.

Előzmény: adamzolt (21281)
postás91 Creative Commons License 2022.07.23 -1 1 21283

Szia!

 

Ha legközelebb találkozol , beszélgetsz Lukács Úrral megkérdeznéd , hogy az Ő szolgálati ideje alatt volt-e vagy emlékszik-e  bármilyen szokatlan repülési eseményre ?

Előzmény: adamzolt (21273)
postás91 Creative Commons License 2022.07.23 0 0 21282

Üdv!

 

Korrekt, szakszerű hozzászólás!

Előzmény: hadsz (21280)
adamzolt Creative Commons License 2022.07.22 0 1 21281

Szia Atis!

A klementínai iparvágányt 1973.júliusában adták át és a Katonai szállítási és szervezési osztály őrizte a váltókulcsit Mezőnyárád forgalmi irodájával együtt.A szálak minden esetben ezen osztályhoz futottak kérdezősködéseim kapcsán.A Szemere úti igazgatóságnál a Kerepesi útiba küldtek-lévén a MÁV-nál lévő központosításra és titoktartásra hivatkozva.A központi irattárban tapasztaltak:fejrovatos forgalmi napló megőrzési ideje:3év.Katonai szállítási és szervezési osztályról:az MN "delegáltjai"voltak ezek az emberek,tehát katonák 90-ben megszűntek.Visszaminősített iratok-egy egy jó érzésű-volt vezérigazgató jóvoltából- vannak az irattárban de a szovjet csapatok kiszolgálása kapcsán akkor lennének ha rendkívüli esemény történt volna.Minden "rendes" a forgalmi naplóba került.

Előzmény: Atis57 (21279)
hadsz Creative Commons License 2022.07.19 0 3 21280

Üdv!

 

„Megvan az a légibázis amelynek szerepét vette volna át Mezőkövesd háború esetén:Szevasztopol.”

 

Ez így ebben a formában nem igaz. A Fekete-tengeri Flotta parancsnoksága valóban Szevasztopolban található, de csak flotta 2. haditengerészeti rakétahordozó repülőhadosztályának ezrede(i) használta(ák) alkalmanként a mezőkövesdi repülőteret. A hadosztályon belül az 5. és a 943. haditengerészeti rakétahordozó repülőezredek (943 МРАП - 943-й морской ракетоносный Констанцский Краснознаменный авиационный полк) üzemeltettek Tu-22M2 és M3 hadászati bombázókat, és fordultak meg a Mezőkövesden, ahogy Hpasp kolléga írta, üzemanyag utántöltés szimulációja céljából.

 

Ezek az ezredek Szimferopoltól északra települtek, az 5. ezred Petrovka mellett, a 943. pedig Oktjábrszkoje közelében. A hadosztály harmadik ezrede (124. MRAP) Gvargyijszkoje településen szolgált, itt volt a hadosztály törzs is. Ez utóbbi ezred azonban az 1990-es megszűnéséig Tu-16-osokat üzemeltetett. A három ezred repterei szinte egy vonalban felfűzve helyezkednek el egymástól 22-30 km-re. Mindhárom repülőtér jó hosszú (3100-3250 m) pályával rendelkezett, ahogy Mezőkövesd is (3500 m).

A 943. MRAP 1974. szeptember 3-tól üzemeltette az M2-eseket, a pilóták Tu-22M3-ra történő átképzése 1986-ban volt, ezt követően az ezred M3-al repült. Az 5. ezrednél 1985-ben történt az átképzés, és 1986-tól repülték az M3-akat. A gépeket elsősorban haditengerészeti célpontok ellen tervezték bevetni, a NATO (USA) hadiflottája (repülőgép hordozók) és kikötők lettek volna a célok.

Sajnos csak Tu-22M2-ről láttam olyan fotókat (Vándor Karesz könyveiben és múzeumában), amelyek Mezőkövesden készültek, M3-ról nem, de attól még jó eséllyel megfordulhattak itt a ’80-as évek vége felé.  

 

„1 állományváltás egy hónapig tartott Kövesden.”

 

Ha jól tudom, évente kétszer volt állományváltás: május vége/június, illetve november vége/december.

 

„Klementína a Fekete-tengeri flotta tartalék repülőtere volt. Ha kitört volna a 3.világháború ,ne a Fekete tengert támadja a nyugat hanem ezt a bázist.”

 

Egy tartalék repülőtérnek nem az a szerepe, hogy elvonja a figyelmet, és azt támadják az alakulat saját repülőtere helyett. Az amcsik tudtak mindegyikről…  Klementínának háború esetén hadműveleti szempontból lett volna jelentősége, amiről már esett szó.

 

A 943. haditengerészeti rakétahordozó repülőezred múzeumából való fotók (közöttük az ezred repülőteréről készült légi felvétel). Az M2 és M3 típusokat legkönnyebben a levegő beömlő nyílások kialakítása révén lehet megkülönböztetni.

 

  

  

  

Előzmény: adamzolt (21277)
Atis57 Creative Commons License 2022.07.17 0 2 21279

Szia!

 Itt bármi lehetséges --meg az ellenkezője méginkább.

 

A Magyar olaj vezetékek

 

A lentebbi meg termék vezeték. De a Füzesabonyi th -t felszámolták.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: adamzolt (21278)
adamzolt Creative Commons License 2022.07.17 0 3 21278

Szia!

Eger környékén láttunk kis kőolaj kutakat.Kövesden a volt Áfor kút közelében volt egy aminek megszüntetésére az volt a válasz,hogy belefúrtak a Barátságba véletlenül.Itt úgy néz ki a határ mint ha soha nem lett volna ott olajkút.Pedig:földsáncal körülvéve-hát nem tudom 1m magasan olajos föld volt a sáncon belül.A Lefúrt lyuk 1988-tól 89-ig ott volt.

Keresztesen hol termeltek ki olajat?

Adazol

Előzmény: felsoalsovaros (21275)
adamzolt Creative Commons License 2022.07.17 0 2 21277

Sziasztok!

Megvan az a légibázis amelynek szerepét vette volna át Mezőkövesd háború esetén:Szevasztopol.

Szentistváni úti laktanya: a telephely mögött-nyugati irány-kb 10db garázs.Itt azok a teherautók álltak amelyek vannak olyan magasak és annyi műszaki felszerelés elfér bennük ami egy An-24 tehát közepes szállító repülőgépnél nagyobb gép kiszolgálására való.Az itt tárolt autókat egy évben egyszer használták amikor áttelepült a fekete-tengeri flotta."Ezek Fekete-tengeri flottások voltak" mondta a laktanyában lakó volt szovjet katonákra Reiner Gábor volt katonatiszt korábbi pápai pilóta.

1 állományváltás egy hónapig tartott Kövesden.

Adazol

bodrostomi Creative Commons License 2022.07.14 0 1 21276

Bár ez már szorosan nem tartozik ide, de ha már szóba került: Mezőkeresztes-Csincse között múlt év során nem ehhez kapcsolódva fúrtak? Jelenleg mintha lenne is ott kitermelés.

 

Előzmény: felsoalsovaros (21275)
felsoalsovaros Creative Commons License 2022.07.13 0 3 21275

1976-79 kozott a szenhidrogen kutatasban dolgoztam Eger es kornyeken. Geofizikai meresi vonalaink kozul nehany a mezokovesdi repteren at ill. mellette vezetett Bogacstol, Tardttol, stb. egeszen le a Tiszaig. Igy alkalmam volt szinte naponta latni a le - es felszallo gepeket, de kulonoskeppen nem erdekelt a dolog. 76-ban szereltem le a sorkatonasagtol, ezert gyuloltem a katonasagot, a hadsereget, az egyenruhasokat, stb. :)
Nem is ezert szolok most hozza, hanem mert jelentos szenhidrogen vagyon van az un. Tardi-medenceben, igy az egykori repter alatt is, ami egeszen lehuzodik a Jaszsagig, raadasul nem palagaz ill. palaolaj. A kitermeles Eger, Mezokovesd es Mezokeresztes kornyeken az 50-es evektol a 2000-es evek elejeig ment is, majd utana lealltak vele. De ugy, hogy a kutaknak, csovezetekeknek, kutato melyfurasoknak meg a helyet is " beszantottak", szinte semmi nyoma nem maradt annak, hogy egykoron elenk olajipar mukodott a kornyeken. Arra hivatkoztak, hogy nem eri meg kitermelni. Kozben igazabol meg sem lett reszletesen kutatva Tardi-medence geologiaja. Peldaul a mai modern 3 dimenzios szeizmikus modszerekkel pontosabb adatokkal tudnanak szolgalni a foldben levo szenhidrogen keszletek helyerol, mennyisegerol, stb. De erre egyhamar nem kerul sor, mert peldaul Europa egyik legpatinasabb geofizikai cege, a GES (Geofizikai Szolgaltato Kft) jo 10 eve jogutod nelkul megszunt. Milliardokat ero gep- es muszerparkjanak nagy resze azota is valahol Irakban rozsdasodik, nagy tapasztalatu szakembergardajat pedig szelnek eresztettek.
Kivancsi leszek, hogy most, a nagy energiavalsag idejen eszebe fog e jutni valakinek a Tardi-medence?

vénkatona Creative Commons License 2022.07.11 0 0 21274

Remek ismertetés.

 

Előzmény: adamzolt (21273)
adamzolt Creative Commons License 2022.07.10 0 3 21273

Sziasztok!

Lukács úr nem engedte meg,hogy felvegyem amit mond ezért gyorsan lejegyzeteltem:

"A repülőtér főbejárata a tardi-út felől volt.Nagykapu,őrség,az útelágazásnál kb 50 barak itt volt Klementína központja.A reptér a T1-ről volt betáplálva az áram innen a T2-be ment majd a T3-ba és csak ezután a laktanyába.Itt 2db Jedrasik-féle aggregátor tudott áramot táplálni a reptérre vissza.A reptér É-K,D-NY elhelyezkedésű ezért a D-Ki sarkában van 2db lokátordomb ezen a Mezőcsáti-hiradósok települtek.Az IR-torony épületében volt egy ellenség-barát jelet megkülönböztető lokátor az első emeleten.Itt a technikai felszerelés a 60-as évek szinvonalán volt,Ő ezért mint rádió század pk. haszontalannak tartotta.Balhé esetén a Fekete-tengeri bombázó flotta híradó felszerelését hozták volna.Alapvetően osztrák és olasz célpontok támadása volt Mezőkövesd feladata.Az épület 1991-ig jó állapotban volt-technika beszerelve,az ablakok a toronyban is sértetlenek.A kivonuásról:nem volt semmilyen átadás átvételi esemény,a szovjetek a magyarok tudomása nélkül mentek el.Azt mondja-önkényesen-teher autók jelentek meg őt utasították,hogy a T-iroda anyagát Tökölre vigye 1hangárba,közben az oroszok Klemót-csúnyán írom-de szétkapták.Leszerelték a csapokat mosdókat az épületekben....Az irányító torony ép-ből a felszereléssel neki kellett elszámolni ezeket 91-ben vitték magukkal az oroszok.A szovjet műszaki alakulat volt-földmunka gépekkel-teljesen külön a magyartól és kissebb létszámban.Összlétszám 200 fő.Parancsnokaik Afganisztánban pl megégett tisztek voltak.A laktanyában tiszti lakások voltak,Klementínán mobil pékség volt.A repteret áttelepüléskor a magyar híradó személyzet átadta azoknak akik Kövesdre jöttek.A repülésvezető is hajózó.Kb 4 elhárító tiszt dolgozott a laktanyában,magyarok is.Állományváltáskor sok kiskatonát lehetett látni a reptér-környékén,azt mondja ez megtévesztő mert másrészről magyarok gyakorolták a technika használatát.ÉMÁ jelentése,fedélzeti fegyverek,repülőgép póttartályok tárolója.Az iratokról.A laktanya kiürítési terve az ÜTI-N volt a GEMPLAN és az építési vázlat a T-irodán.A kifutó mellett szórványosan még ma is látható betonplaccokon a start-kocsi,a 4db két Csepelen lévő fényszóró,RSZP-7 lokátorok voltak."

Adazol

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!