Keresés

Részletes keresés

adamzolt Creative Commons License 1 napja 0 1 21269

Szia!

Lukács István(rádió-technikai pk.,őrszázad pk):"Klementína a Fekete-tengeri flotta tartalékrepülőtere volt.

Ha kitört volna a 3.világháború ,ne a Fekete tengert támadja a nyugat hanem ezt a bázist.Azt gyakorolták az oroszok,hogy a Krímben állomásozó támaszpont felszerelését átszállították ide és ezeken "repültek",aztán vissza vitték a technikát.Ezt többször is megcsinálták."

Adazol

Előzmény: Hpasp (21248)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.24 0 2 21268

Sziasztok!

A szentistváni-úti laktanyában lévő kaszárnyák közül a két orosz egyikében általános iskola működött alsó tagozatosok részére.A laktanyában lévő szovjet alakulat neve:"részleg" volt s amikor kivonták őket az egyik Krím-félszigeti támaszpontra mentek.Két Vologya nevű tiszt szolgált a szentistváni úti laktanyába az egyik ma is a Krím-félszigeten él:a leszerelés után itt vett egy telket amin zöldséget és gyümölcsöt termeszt.

Elek József 3hónapra bevonult a laktanyába mint tartalékos és FRISZ kiképzést kapott viszont nem ismerte a híradó-lokációs eszközöket ezért a FRISZ vezénylését csinálta,jól beszélt oroszul és Vologyával máig leveleznek.(Orosz-ukrán háború).

Kérdésemre:kapcsolatban áll-e volt ukrán,belorusz vagy orosz volt szovjet tisztekkel azt válaszolta,hogy nem....

Adazol

Van egy-két kép az Indán.Ha valaki tudná az utolsó kettőt kis épületmaradvány földsáncal ma már a fák között a fasor szélén.

adamzolt Creative Commons License 2022.06.23 0 1 21267

Szia!

Az iratok jók lennének mert most van levéltáras körutam ,hozzáadhatjuk+elvileg a forgalmista családdal is mehet a "riport".

UI:a férj 86-tól a feleség 89-től dolgozik ott.

Előzmény: bodrostomi (21266)
bodrostomi Creative Commons License 2022.06.22 0 1 21266

MÁV irattárból anno kértem ki Klementina állomással kapcsolatos iratokat, ha időm engedi előkeresem őket. Nyilván ez más szemszögből mutatja meg a dolgokat, de a teljes képhez biztos segítséget adhat. Az említett földúton keresztüli bejutás jó tipp, annak idején én is abból az irányból közelítettem. Viszont azt lehet célszerűbb Mezőkeresztesről, a volt malom melletti kereszteződéstől induló földúton megközelíteni.

Előzmény: adamzolt (21265)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.21 0 2 21265

Sziasztok!

Ma voltam a" Klemó"-kastélyban ahol beszéltem a tulajjal aki őr-parancsnok volt Klementínán.Megengedte,hogy fényképezzek bent ill. faggattam az örszolgálatról:a 2es őrség a tardi-úti bejáratot őrizte,mozgási körlete:a" Falu"-tól a patakpartig terjedt.A 3-as őrség a HM-úti bejáratnál volt és a "B" telepet őrizte.A 4-es őrség a "K" telepen volt felállítva.A távolabbi objektumok repülés alkalmával 24/7-ben állandó személyzettel voltak ellátva(IR-torony épület,RSZP-7,T-2 trafó,adóházak máskülönben be voltak zárva).A keresztes-nyárád vasútállomáson egy házaspár látja el a forg.szolgálattevői feladatot ők sokat tudnak a kivonulásról és az állománycserékről.Ami a keresztes-klementína ip.vágány kiszolgálást illeti:1973.júliusában lett kész(Állomási végrehajtási utasítás),mindent éjszaka csináltak az oroszok.Táv-működtetésű laktanya volt a kövesdi(Vándor Károly szóhasználata) kezdem érteni miért.A szovjet tisztek gyerekei Debrecenbe jártak iskolába,Keresztes-nyárád vas.állomásra pedig Debrecenből jött az állományváltásokkor a tolmács aki a forgalmi irodában a vasúti telefonon hosszasan beszélt Debrecennel és alig tudott magyarul.Szovjet tiszt "lószőr" kabátban ,csizmában és tányérsapkában az éjszakán át várta a személykocsin érkező újjoncokat akiket a mostani buszmegálló helyén teherautók vettek fel és reggelre mindezeknek semmi nyomuk nem maradt.A "nafta" a Szovjetunióból az üzemanyag-telepre ill. a Matyó-TSZ-hez volt címezve és azokra a vágányokra is rakták őket.A kivonulásról szerettem volna még kérdezni őket,egyenlőre gondolkodnak,hogy egy beszélgetés alkalmával megbeszéljük.

Hazafelé a keresztes-távoli adóházat is megnéztem.A fényképeket próbálom csatolni.Adazol.

(Inda-fotón vannak a képek)

adamzolt Creative Commons License 2022.06.21 0 1 21264

Szia 5BDC!

Ha a 3 leheggesztett sorompón túl mész és balra kanyarodsz a földúton a Jézus szobor mellett elhaladva a kereszteződéshez érsz itt jobbra kel menni az adóház háta mögött jön egy újabb elágazás és jobbra menj a murvás úton ez bevisz a reptérre.Van egy sorompó közben itt hagyhatod a kocsit.

A vadőr kameráktól ne félj(lopás ellen vannak felszerelve).Több helyen vannak de ha vesz is valamit a helyszínre senki nem megy ki.

Adazol.

Előzmény: 5bdc (21263)
5bdc Creative Commons License 2022.06.19 0 0 21263

Sziasztok.

 

Annyi szó esett a Klementínáról,gondoltam megnézzük.

Felkerekedtem a feleségemmel,7:30 kor elindultunk.

Sajnos a vasúti átjáró után 3 lehegesztett sorompó fogadott :-(

Az az autót nem mertem magára hagyni,így megtekintés nélkül hazaindultunk.

 

5bdc

adamzolt Creative Commons License 2022.06.17 0 2 21262

Szia Atis illetve sziasztok!

A mezőkövesdi repülőtér építéstörténetének feltárásában ez idáig az az első lépés,hogy 1951-59 között 8 éven keresztül épült.A napszámosokat egy bizonyos Katona Imre Mezőkeresztesi lakos toborozta a BUV-nek.A napszámosok szerződést kötöttek a Betonúttal.A falu kisbírója hirdette ki az állást a faluháza előtt,nem titkolva a reptérre keresnek munkásokat és jól megfizetik őket.Mintegy 1000 ember jelentkezett a Klementínai kúriánál/kastélynál ahonnan az építkezést a tervező,további mérnökök és szovjet egyenruhások irányították.Katona Imre volt a napszámosok felettese.2db betonkeverő működött(amit mi ismerünk kb a 3szoros nagyságú változata és 20-30 markológép ásta a kifutó alapját.A földet a dupla sövény külső részének sáncborítására használták fel.A kifutó alapját ezután feltöltötték homokkal.

Az építkezést félbe kellett szakítani a forradalom miatt.

UI:a vasúti kiszolgálás részének mindenképpen utána járok.Köszönet!Sokatlátott!

Adazol.

Előzmény: Atis57 (21258)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.07 0 1 21261

Szia HP-újból!

A cikked -(TU22M2)Klementínán-melyik kiadásban szerepel a Légierő társbérletben című könyvben?

Adazol.

Előzmény: Hpasp (21248)
radar-nyh Creative Commons License 2022.06.05 0 2 21260

Azért, Te is elég sokat vártál, hogy ezt a linket ide tedd.  :-)

Előzmény: Sokat látott (21259)
Sokat látott Creative Commons License 2022.06.05 0 0 21259

Elképesztő, hogy mennyit tudtok a semmiről agyalogni. Olvassátok el az alábbiakat!

 

Irattári jellegű szolgáltatás | MÁV-csoport (mavcsoport.hu)

Előzmény: Atis57 (21258)
Atis57 Creative Commons License 2022.06.05 -1 1 21258

Szia!

 

repülők----igen

 

 

A fejrovatos forgalmi napló-----hogy éppen hol.s őriznek-e még ?

 

igen a 80asok végétől Mezőkeresztes-Mezőnyárád volt képben. De Mezőkövesd sem tudja letagadni,mert éjszakai menetirányváltások  bőven voltak--ezt nekik is naplózni kellett.

Előzmény: adamzolt (21257)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.05 0 0 21257

Szia!

Valóban realisztikusabb a kép a SZU-22M4-est alapul véve mint sztenderdként rendszeresített repülőgépet és a Mezőkövesd-Kunmadaras távolságot.

Fejrovatos forgalmi naplót kell keresnem először abonyban azután pedig Miskolcon(úgy érzem).A kövesdi forgalmista szerint már rég leselejtezték őket másfelől Klementínát  keresztes szolgálta ki.

Ha ez sem vezet eredményre Záhonyt felhívom vasúti vonalas telefonon.

Adazol.

Előzmény: Atis57 (21256)
Atis57 Creative Commons License 2022.06.04 0 1 21256

Szia!

 A két hajtómű teljesen más.

A keveredés ebből lehet ;  Szu-22M4-es

 

Ezekkel repültek a Kunmadarasi Szovjet egységek . Onna a hajtóművet áthozni teherautóval is 2 óra lehetett.

 

 

Előzmény: adamzolt (21254)
Hpasp Creative Commons License 2022.06.04 0 0 21255

Bocs de nem értem a kérdést.

Szuhojba nyilván az abba való hajtóművet rakták, nem a Tu-22M2-esét.

Előzmény: adamzolt (21254)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.04 0 1 21254

Szia HP!

Le töltöttem 1 TU22M2 fotót és elvittem Hamza hadnagy úrhoz aki korábban mondta,hogy egy Szuhoj leszáálási engedélyt kért hajtómű hiba miatt és másnap -már volt hajtómű Klementínán-neki át kellett menni  a szentistváni úti laktanyából és be daruzni azt.A hajtómű elfért egy GAZ ,ZIL,CSepel platóján.Nem tudja honnan hozták.

Azt mondja,hogy egy kb. 4méter hosszú és 1.5m átmérőjű hajtóművet képzeljek el.TU22M2modification NK22 hajtómű hossza 5m ,átmérője 1.5m.

Mi az elképzelésed ,használták ezt a hajtóművet több géptípusnál?

Adazol.

Előzmény: Hpasp (21248)
radar-nyh Creative Commons License 2022.06.03 0 0 21253

Bocs, a levél Zolinak szól!

 

-d-

Előzmény: radar-nyh (21252)
radar-nyh Creative Commons License 2022.06.03 0 0 21252

Elnézést, hogy a beszélgetésbe beleszólok (pofázok). Szerintem itt a Fűtő, aki a kazánt "kezeli" A Szilágyiné pedig aki a kazánhoz viszi az "anyagot".

Sajnos, -lehet- , hogy ez így volt, de az is lehet, hogy valahol ezek a naplók megtalálhatóak lennének.

A levél, amit az átrakóról kaptál, az egy "szabvány" semmitmondó újkori levél, ami le akar Téged rázni.

Van erre módszer(em), hogy az aki ezt a levelet írta Neked, százszor megbanja azt is , hogy megszületett.

 

Megkaptam  leveled. Holnap írok.

 

-d-

 

Előzmény: Atis57 (21251)
Atis57 Creative Commons License 2022.06.03 0 0 21251

Szia!

 Ugyan nem tudom ..de egy próbát megér-ne!

Előzmény: adamzolt (21249)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.03 0 0 21250

Gyerekek!

Nem semmi az ami hirtelen itt mostanában megy Klementínával kapcsolatban.

Mindenkinek köszönöm bármit írt is ,az ilyen volt hadititkokat pedig fényképes illusztrációval.....Amikor elmegyek egy-egy HT-hez v. rokonához kerül elő nagy nehezen 1-2 kép a laktanyából,reptérről.

Ez igen!

Adazol

Előzmény: Hpasp (21248)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.03 0 0 21249

Figyelj csak!

Fűtő Mezőkövesdről v. Szilágyiné abonyból tudná hova került az a sok forgalmi napló?

Adazol

Előzmény: Atis57 (21247)
Hpasp Creative Commons License 2022.06.03 0 3 21248

Szevasztok,

 

A 70-es években a Fekete tengeri flotta feladata lett volna a Földközi tengeren állomásozó 6. amerikai flottával való megütközés.

Az első (atom) csapást a Fekete tengeri szovjet flotta két a Krím félszigeten állomásozó haditengerészeti rakétahordozó ezredével tervezték, a Balkánt és Olaszországot is átrepülve.

 

 

Ez a terv 1979-ben a SALT-II tárgyalásokon léket kapott, mivel ott megállapodtak a flotta Tu-22M gépeinek utántölthetőségének megszüntetéséről.

Emiatt a Krím félszigetről a 80-as években a Földközi tenger nyugati medencéje immár elérhetetlenné vállt.

 

Így került a képbe Klementína, mint előretolt bázis, ahol a Tu-22M2 gépeket bevetésük előtt utántölthették, nagy balhé esetén.

 

 

Ezt a 80-as években rendszeresen gyakorolták, és időről időre leszálltak a hatalmas fehér gépek Klementínán.

 

Garai Ferenc 1985-ben (titokban helikopterből) készült fotója, Vándor Karesz könyvéből (ahol sokkal több Klementínán készült Tu-22M2 kép található)

 

Ha valamelyiketeknek emléke, fotója, stb van ebben a témában, ne tartsa magában.

:o)

Atis57 Creative Commons License 2022.06.02 0 0 21247

Szia!

 Igen ez szép szöveg , forditás után; menjen........ mert a kedves anyukája otthon várja?

 

 

 A forgalmi naplóba ,kellett bejegyezni. 

Akkor az  "bizalmas" irat volt, s xx évig őrizni kellett.

 

Sajna az akkori állomásfőnök , meg Bánhegyi  Fszt úr is  már csak emlék.

 

Előzmény: adamzolt (21246)
adamzolt Creative Commons License 2022.06.02 0 1 21246

Szia Atis57!

Olvasd el: Köszönjük megkeresését, amellyel kapcsolatosan tájékoztatjuk, hogy a jelzett időszakból a MÁV-START Zrt.-nek sajnálatosan nincsenek a birtokában adatok a közlekedtetett - a leírtak alapján vélelmezhetően részben katonai célú -tehervonatokról, így kérésének eleget tenni nem áll módunkban.

Kimegyek a nagyállomásra és megkérdezem a forgalmistát ,hogy hova rögzítették az állomáson történő teherkocsi mozgásokat és iparvágánykiszolgálásokat 46évvel ezelőtt.

Adazol

Előzmény: Atis57 (21237)
radar-nyh Creative Commons License 2022.06.01 0 1 21245

Szia adamzolt!

 

Ma kaptam egy megbízást, hogy Tiszabábolnára kell mennem a közeljövőben munkát végezni. Nem lenne nagy kerülő, ha  a pályán Mezőkövesdig mennék, majd Szentistván felé, de akár a visszaút is jó így. Váltatnánk egy pár szót Kövesden, vagy esetleg a Klementínán! Mivel címed nem publikus, nem tudtam levelet küldeni. Írjál erre a címre: illesj.dodi@gmail.com .

 

-d-

 

Előzmény: adamzolt (21243)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.31 0 0 21244

Szia Vénkatona!

A tartalék reptér az azt jelenti ,hogy második vonalas,minden mást tekintve egyenlő harcértékű az első vonalassal?Illetve azt,hogy ezekre a repterekre nem települtek ezredek az elejétől fogva?

Kövesd,Klementína és a Szentistváni úti laktanya építészetileg,infrastruktúrálisan és a létszámot tekintve is nagyon egyszerűnek látszik.

Köszönöm.

 

Előzmény: vénkatona (21242)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.31 0 2 21243

Szia!

Utánajárok a lakcímnek.Nagyon jó,hogy még mindig tudod,örülök neki ha megtalálom a családot ha nem.

Írok majd,ok?

Adazol

Előzmény: radar-nyh (21241)
vénkatona Creative Commons License 2022.05.31 0 1 21242

 

 

Katonatársam hívójele: HA9PL volt. Ligeti Mihály nevű. Ózdon lakott. Civilben ö is rádió-tv műszerész volt.
Sok év után próbáltam megkeresni nem sikerült.
Mellesleg Klementinát csak tartalék reptérnek használták harci gépek. Én is láttam - a vonatból TU154 gépeket állomány csere esetén.  1965-67 idejéről írok. 
Kb. 1966-ban Kecskemétről áttelepültek a gépek az ottani  kifutópályák építése, vagy javítása miatt. Erre emlékszem.

Előzmény: radar-nyh (21241)
radar-nyh Creative Commons License 2022.05.30 0 1 21241

Szia!

Barátomat Papp Istvánnak hívták, és HA9SA volt a rádióamatőr hívójele. Mezőkövesdi születésü volt, és ott is laktak, a Budai Nagy Antal utca 43.szám alatt, az édesanyjánál. A GELKA-nál dolgozott (amig a cég funkcionált), majd pár évet Ausztriában (műholdvevőket javított).

Mikor hazajött, a TIGÁZ-nál helyezkedett el.

Nem a repülőtéren volt katona, hanem Bp.-n (kb. '72-73 körül) de azt már nem tudom melyikben, csak azt valahol a város szélén, a 10-s főút közelében.

Remélem, ez is segített valamiben.

-d-

Előzmény: adamzolt (21240)
adamzolt Creative Commons License 2022.05.30 0 0 21240

Szia Radar!

A korabeli képet visszaadja amit írtál.Megmaradnak többünk fejében a repülőtér és a szovjet katonák barátkozása a civilekkel képek.A ..Pisti nevű rádiósról tudsz esetleg többet?Vezetéknév,bevonulás éve,Juhász József hadnagy úr lehetett a századparancsnoka?Kövesdi ha jól értem.Hol lakott pontosan?

Köszönöm előre ,hogy foglalkozol a dologgal!

Adazol.

Előzmény: radar-nyh (21238)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!