Ezen a topicon remélhetőleg nyugodt és békés körülmények között beszélgethetünk a sokunk által méltán kedvelt, legendás mozdonytípusról. Mindenkit szerettel várunk, szabad véleményt formálni, de csak kultúrált keretek között. Ide várunk képeket, híreket eseményekről, történetek leírásait, élményeket, videókat, linkeket, és mindent ami a NoHABbal kapcsolatos!
Isten óvja a NoHABokat!!!
A svéd gépek esetén a döntő problémát nyugativaluta-szükséglet jelentette
1990 körültől az M62 alkatrészek beszerzése is USD alapú lett rubel helyett, nem véletlenül voltak olyan hangok a 90-es évek elején MÁV-on belül, hogy az M61-esek erőltetett selejtezését felül kell vizsgálni. Sajnos nem ők nyertek...
A helyzet ennél sokkal rosszabb! Ha csak a parajosban megmaradhattak volna donornak a gépek és a döntéshozó vezető urak nem akarták volna a saját zsebeiket kitömni az ócskavasbiznisszel, akkor sokkal tovább élhetett volna a flotta. De itt a leállított Nohabokat (és persze nem csak a Nohabokat) azonnal el kellett törölni a Föld színéről, elszámolva az utolsó grammig, garantálva azt, hogy még bőven használható alkatrészek tömkelege váljon ócskavassá (pl. a 007-ben lévő, tökéletesen hibátlan, akkor mindössze tizenpár éves 16-567E motor). Máshol mindenhol hosszú-hosszú évekig szolgáltak/szolgálnak alkatrészdonorként a leállított Nohabok, de nálunk az elvtársak mohósága határtalan volt.
A legtöbb típus esetén el lehet mondani, hogy nehézségek voltak az alkatrészellátásával, ez nem NoHAB-specifikus jelenség volt. Többek között ennek köszönhető például, hogy a Sziliket majd' húsz éven át szinte változatlan formában rendelték. Ugyanis a gyártásban lévő típushoz könnyebb volt alkatrészhez jutni, míg a mai szóval aftermarket finoman szólva is nyögvenyelős volt, a gyárak nem érezték ezt feladatuknak igazán. A svéd gépek esetén a döntő problémát nyugativaluta-szükséglet jelentette, amiből sosem volt elég és az is másra kellett. De az eredmény itt is és ott is ugyanaz volt, ez már Moldova megírta.
Engem az egészben a műszaki kannibalizmus háborított (és háborít) fel (a mai napig is)...
Tulajdonképpen a 70' -es évek végétől a leállításukig "egymásból éltek a gépek". Ha az egyik valamivel megállt, rögtön donor lett (és szinte csak a csoda segíthette vissza az állományba).
Úgy hallottam, hogy a fődinamónál és az egyik vontatómotornál egyaránt tönkrement a forgórész csapágyazása. Az érintett TC blokkolt is, emiatt állítólag elég érdekes megoldást választottak, hogy futóképessé tegyék a gépet...
A 013 1997 januárjában motorhibával megállt, aztán hiába kapta meg a 008 motorját tavasszal, addigra már nem volt meg az összes vontatómotorja. 1998 őszén meg a 006 motorja adta fel, javításra nem volt pénz, így két opció volt, a 013 összerakása a 006 vontatómotorjaival, vagy a 006 összerakása a 013 dízelével. Annak ellenére, hogy ez utóbbihoz Fehérváron kellett átdaruzni a motort, végül ezt választották Tapolcán.