Ezen a topicon remélhetőleg nyugodt és békés körülmények között beszélgethetünk a sokunk által méltán kedvelt, legendás mozdonytípusról. Mindenkit szerettel várunk, szabad véleményt formálni, de csak kultúrált keretek között. Ide várunk képeket, híreket eseményekről, történetek leírásait, élményeket, videókat, linkeket, és mindent ami a NoHABbal kapcsolatos!
Isten óvja a NoHABokat!!!
Lehetne rajta kicsit cizellálni, hogy szakszerűbb legyen:
1. Ez nem igazán fúró gép (még ha az angol azt is írja) hanem forgattyúsház megmunkáló célgép. A megmunkálás sem a köznapi értelemben vett fúrás, hanem a hengerperselyek befogadó furatainak a készre (méretre) munkálása.
2. A gépészetben furatokat ismerünk, lyukat nem.
3. A nagyméretű motorok kiszerelhető hengerperselyekkel rendelkeznek, így nem a henger furatot munkálja meg csak a helyét a perselyeknek.
4. A GM 567, 645, 710 stb. motorok forgattyúsháza acél lemezekből hegesztett kivitelű.
Sziasztok! Mikor volt az 1990-es években NOHAB találkozó Tapolcán? Van csomó képem róla feltenném a Facéra csak nem tudom a dátumot. Akkor még nem volt digis gépem. Kösz a választ! Üdv Rizmajer József.
A gépnek egyébként sokkal fontosabb, hogy indulás után a motoráram ne szálljon el, erre nagyon figyelnek a hang alapján. Az ősrégi EMD-szabály az, hogy harmadik pozícióban meg kell várni, amíg az áram eléri a csúcsot és lefelé indul, onnan meg hadd szóljon! Az áramcsúcsot egyébként érző füllel simán hallani, mert ott kisimul a járása a gépezetnek - a legtöbb videón utána rögtön elkezdi pakolni felfelé a fokozatokat a vezér.
Jó ez a csatorna! A ZFBH-s 661-esek, úgy tűnik, rendszeresen kapnak ehhez hasonló, tisztességes méretű szénvonatokat. A hangélmény itt is fantasztikus!
Az uccsó felújítással egyébként brutálisan megnőtt a sínzaj, ennek az okát nem tudom, de a sín már akkor sikít, amikor még egy kilométerre van a vonat.
99/2000-ben ezek voltak a tipikus fordulók, az, hogy egymás után melyik következett sokszor inkább a szerencse kérdése volt, de biztos van, aki tudja.
8806(tp->/8807/8863(885)/8864/8806 (->tp)
8649/8642
9709/9712/9705/9714/9751/9750
9711/9718
19703/978/977/9734/9744
9725/974/971/972/975/9706
9745/9735/9716/9746
9741/9731/9730
9757/9732
9728/9729
Ezek mindig alakultak egy kicsit, '98-ban a 971 emlékeim szerint 9728/9729 kanyart csinálta utána, majd a 9712-vel Tp-re (vagy 972, a fene se tudja már).
Értelemszerűen '96 májusa előtt teljesen más volt minden.
OFF Aztán a felújítással visszaemelt pályasebességgel együtt tovább nőtt a menetzaj is a tuskós halbik jóvoltából, a fékezéssel járó zaj erőssége és ideje hasonlóképpen. Már előfordul, hogy tehervonat nem csap akkora lármát, mint ezek a német vackok. ON
Az északi part legújabbkori állapotában egyenletes haladásnál fülre nem halkabb a V43 + az öreg Halbik az ezer éves pályán, mint kb bármilyen dízel (kivéve persze a Classic M41-et), mert a gördülési zaj dominál.
Gyorsításnál azért más a helyzet, meg az is tény, hogy a Flirt-ök tényleg halkak, még öreg pályán is.
Ezzel együtt a 29-esre kellett volna hogy maradjon 10+ db MÁV-os Nohab, 120-as áttétellel, normális villamos generátorral, és kb ennyi, az idők végezetéig... De ez nyilván a 90-es évek közepe táján már elúszott.
Balcsi délen mindig mondogatták anno, hogy a villamosítás azért jó, mert halkabb lett a vasút. De amikor az állomáson bent áll a vonat, akkor egy V43 vagy V63 összehasonlíthatatlanul hangosabb mint az M61. Nyilván egy M41 más kérdés, de az arra nem volt gyakori vendég.