Ezen a topicon remélhetőleg nyugodt és békés körülmények között beszélgethetünk a sokunk által méltán kedvelt, legendás mozdonytípusról. Mindenkit szerettel várunk, szabad véleményt formálni, de csak kultúrált keretek között. Ide várunk képeket, híreket eseményekről, történetek leírásait, élményeket, videókat, linkeket, és mindent ami a NoHABbal kapcsolatos!
Isten óvja a NoHABokat!!!
Való igaz, erősen életkorfüggő, hogy kinek mi a retró? Valószínűleg sok fiatal vasútbarát van, akiknek már csak a Nohabok utolsó tíz-húsz évéről, azaz a szinte kizárólag Tapolcához köthető időszakról vannak élő emlékeik a sorozat menetrendszerű személyforgalmi időszakából. Így nekik értelemszerűen a csillag nélküli narancs jelenti a fiatalságukat. Ezért valahol megértem, ha nekik most hiányérzetük van...
Egyébként -ahogy szegény "Sörösgigant" fórumtárs is többször célzott rá itt a fórumon- az az időszak tulajdonképpen már csak lópikula volt a Nohabok korábbi időszakához képest.
Persze ezzel együtt mi is tudtunk örültünk ennek az időszaknak, mert legalább közlekedtek még Nohabok személyszállító vonatokkal! Jómagam is addig találtam értelmét vasutat fényképezgetni, amég rendszeresen járták a Nohabok a 29-es vonalat. Aztán eltettem nyugdíjba apám öreg Zenit gépét...
Végül, ha már a 6-os csillag nélküli narancs festését hiányoltátok többen, néhány képet engedjetek meg tőlem is, hogy ismét meghivatkozzam őket, mivel pont ezen legutolsó, még "élő" időszakban készültek, és a 006-os az egyik főszereplőjük.
"...Hehe... Koronás címer és vörös szürke csillag... Jópofa... :-) ..."
Ez már az OFF 209-es Púposon is így van. Emlékszem, én is csak a tavaly májusi különvonatozás alkalmával vettem észre, amikor ellenvonatra vártunk valahol, és ezalatt előreballagtunk a mozdonyhoz.
...Úgy látszik, nem csak a modellezés világában szükségeltetik némi kompromisszumkészség! :-)
Hehe... Koronás címer és vörös szürke csillag... Jópofa... :-)
Mondjuk az ablaktörlő lapát nyelét nem kellett volna félig narancsra fújni. Jó lett volna az végig feketének.
De nem fanyalgok, csak megemlítettem, hogy egy hangyányit jobban oda kéne figyelni a munkára, mert ez csupán trehányság. Viszont bármikor könnyen javítható. Remélem, hogy fogják is.
Én is narancssárga Nohabból szerettem volna többet, mert nekem a 80-as évek volt a fiatalság, és nekem a narancs volt "A" Nohab.
Ezzel együtt 18 évvel ezelőtt, amikor 2001 elején felsorakoztak "utoljára" a Füstiben, egy lyukas garast nem adtam volna azért, hogy ők még ennyi idő után is meglesznek.
Mit "meglesznek"..., dolgoznak, kb. van rájuk költve is valami, jól néznek ki, sőt, még többen is lesznek.
Ha nekem valaki azt mondja 18 éve, hogy 8 üzemképes Nohab fog szaladgálni az országban, és lesz még 2 szobor, akkor udvariatlanul megkérem, hogy ne szívjon abból a cuccból, amitől ilyen rózsaszínben látja a világot.
És mégis...
Szóval nagyon örülök annak, hogy vannak, mert 2000 után nagyon aggódtam, és egy percet sem szomorkodom azon, hogy milyen a színük.
Ezt csak jó szándékkal és barátilag azért írom le, hogy örüljetek inkább ti is...
Mindenesetre békebeli idők ide vagy oda, meg, hogy szerinted nekem mi tetszik vagy mi nem az biztos, hogy a MÁV-os csíkos festés az nagyon szép, a legszebb Nohab festés a világon, de ha van valakinél egy kézben 4 db gép akkor kicsit egysíkú a csíkos, pláne ha a konkurenciánál is van még 2, e mellett a 6-os és 19-es vagy 25 évig volt narancs, ami ugyancsak meghatározó színterv volt. A narancs 6-ost ugye elkaszálták már pár éve holott a MÁV-nál csak a Nohaboknál volt rendszeresítve a narancs-fekete forgóváz/tank páros, és a 19-es kuriózum volt a közelmúltig, hogy egyezett a színterve azon festési korosztály többi MÁV-os dízelével. Nekem ez a narancs festés volt a nosztalgia.
Nincs mit szépíteni, ezeket a gépeket magán vasúttársaságok nyúzzák, és azt csinálnak velük amit csak akarnak. Nem kell, hogy törődjenek a történelmi hűséggel. Legelőször a 17-es lett módosítva, külsőleg új csatlakozók, tetőszellőzőrácsok, majd mostanra már ugye 5 ventilátor van a tetején nem 4, de a 10-es is kapott egy egyedi kapaszkodót a tető két oldalán, a nosztalgiásoknál is lassan tűnik el ez az a gépekről, mert mit számít, a lényeg, hogy a lóvét termeli.
Szerintem SKL14 fórumtársnak abban igaza van, hogy a 6-ost meghagyhatták volna a legutolsó festési változatában. (Véleményem szerint is) túl sok lett a csíkos.
Én pl. kifejezetten örülök ennek a festési variánsnak, ahogy az ebbéli várakozásomnak már itt többször is hangot adtam korábban. (Persze nem áltatom magam, hogy a döntéshozók a fórumot olvasva hozták meg döntésüket, de nem is ez a lényeg. :-))
A "szocializmus mániáról" pedig annyit, hogy akár tetszik neked, akár nem, ezek a mozdonyok abban az időszakban élték nálunk a virágkorukat, épp ezért szerintem teljesen jogos, hogy elsősorban erről az időszakról emlékezzünk meg! Ettől még nem a politikai rendszert sírja vissza az ember, csak a fanyalgók ilyenkor mindig ezt igyekeznek belemagyarázni!
Az aktualitást adó 019-essel kapcsolatban pedig még annyit, hogy narancs festésűként tényleg "úttörő" volt ezzel az ún. "átmeneti" színváltozattal, még ha a MÁV logót nem is viselte túl hosszú ideig. Tehát melyik másiknak kellene ezt a festési variánst megtestesíteni, ha nem épp a 19-esnek!?!
Számomra inkább szomorú hír, hogy a gőzfűtési csőcsatlás fejeket már hiába keresem ezen a mozdonyon is! Valószínűleg kiszedték belőle a kazánt, pedig úgy tudtam eddig, hogy a 001-esen és a 020-ason kívül ebben is benne van még... Ezek szerint csak volt.
Nem értem teljesen a koncepciót, de, hogy a döntéshozókn(a)k erőteljes szocializmusmániája van az egyértelmű... De legalább mennyire meghatározó volt a Nohabok életében ez a festési variáns a logóval... Ha jellemző és meghatározó festést kellett választani akkor pont ez (nem) az.
Mondjuk én már azt sem értettem, hogy a 6-ost miért nem lehetett csak újrafesteni, már így is volt 2+2 csíkos festésű, nagyon kellett egy 5-ik is... Pedig a 4 csíkos mellett pont jó volt a két narancs a csillagos utáni érából (azért az is 10 évet ölelt át), egy alul fekete és egy alul szürke verzióban. De szép is VOLT.
A 14D40 dízelmotor fogyasztási adatai (itt nem a motor-, hanem a fődinamó teljesítmény van megadva /ennél a dm. teljesítménye a fődinamó 94-95%-os hatásfokának figyelembevételével és a segédüzemek teljesítményfelvételével nagyobb/, de a fajlagos fogyasztás a motorra vonatkozik):