Elsősorban hallatlan truváj az, hogy a szerzők (két fiatal srác) úgy használnak fel egy közkedvelt formát, hogy kilépnek annak, ti. a kalandjátéknak a műfaji keretei közül, és az újszerű, pörgős stílussal az összefonódó, több szálon futó történetet letehetetlenné mixelik.
Konzekvens igényesség - ez a második jó pont. Ne tévesszen meg bennünket a könnyed forma; látszik a szálak kidolgozottságán, hogy alapos munka előzte meg a jelenetek megírását. A történet gyakran torz bakugrásokkal halad a végkifejlet felé; de ezek az ugrások végülis logikusak, és csak annyira különböznek egymástól, amennyire a természeti formák szoktak; messzebbról szemlélve egy tökéletes rendbe komponált gondolatfüzért alkotnak.
Csakhogy ennek a füzérnek a szemeit - és ez a könyv harmadik nagy érdeme - könny és kín, szerelem és szadizás, vér és napfény, madárcsicsergés és megkövesedett kosz alkotja. Megmutat mindent: láttató erővel, pontosan, ám sohase szájbarágós módon, sőt sokszor - a műfaj által szűkreszabott kereteken belülmaradva - egészen eszköztelenül.
Csak gratulálni lehet ahhoz, hogy az alkotók elkerülték a giccsesség csapdáját. Mindig kellő távolságra állnak a könyv cselekményétől, de az az ember érzése, hogy ott vannak és figyelnek. És ahogy lapozunk ide-oda, hirtelen megértjük, milyen is lenne, ha ez, brrrr, velünk történne meg. És hogy milyen is lenne, ha nem reménykedhetnénk abban, hogy reggel, amikor felébredünk, nyoma sem lesz a lidércnyomásnak.
Jó szolgálatot tesz ez a könyv - iskolai könyvtárakban a kedvelt és ronggyáolvasott, állandóan kézbenlévő példányai didaktikaszagú erőszaktevés nélkül vezetik majd rá a nyájas olvasót, hogy a cigány te vagy. Vagy az lehetnél. És hogy látensen az vagy - akkor is, ha most azt, amiben különbözöl, éppen tolerálja a társadalom. De mi van, vazze, ha holnap arra ébredsz, hogy hirtelen minden megváltozott??
Végül még egy: lenyűgözők az illusztrációk*. Csak semmi finomkodás, bele egyenesen az arcunkba. Szuggesztív rajzok; halljuk a szappanos, rekedt hangokat, érezzük a füst, a pia és az izzadság szagát; kint csikorogva fordul a kanyarban a villamos, és a sarokban bömbölő tévé és a mulatós kazetta egybemosódó hangkulisszája festi alá az esti, menetrendszerű rikácsolást. Egyetlen százas körte lóg egy szál dróton; és összehúzzuk magunkon a vékony bőrkabátot...
Ha úgy döntünk, hogy becsukjuk a könyvet, megtehetjük; de felébresztett lelkiismeretünk miatt soha többé nem nézünk végig olyan szórakozott-közönyösen egy brazilgép arcán, mint azelőtt...
---------------------*
Leírnám a grafikus nevét, megérdemli: de nincs nálam a könyv, kölcsönadtam. Negyedszer :-)) mint valami szamizdatot; nem lehet kapni ugyanis, mind egy szálig elfogyott.
Több mint négyezren látogatták meg azt az internetes játékot, amelynek célja a cigányok kiirtása Magyarországon. A kifogásokat követően az oldalt keddre a szolgáltató levette a világhálóról.
Demszky isztriai nyaralójában, hány hajléktalan telel? Vagy ne adja isten, ő is inkább kiadja pénzért? Rejtett kamerával lebuktatják, hogy diszkriminál? Egy minisztériumban, bárki tud esélyenlőségi kampányfilmeket rendelni. Azoknak pénzén, akik évek óta nem tudják eladni a házukat; pl a szomszédságuk miatt. Ne tévesszük össze a népnevelést, a valósággal.
"Diszkriminációt követünk el, amennyiben egy egyénről nem valós cselekedetei, hanem egy bizonyos, feltételezett tulajdonsággal rendelkező csoporthoz való tartozása alapján formálunk véleményt."
De hová is tartoznak a cigányok? Ki a cigány? Hányféle cigány van? (Természetesen azon túl, hogy minden ember önálló egyéniség)
nagyon járatlan vagy a dolgokban.
A zuglói,kispesti cigányokról hallottál már?Budafok,Lőrinc?
Rózsadombon is laknak.
Jártam több helyen náluk,iszonyatos pénzeket ölnek a lakásaikba,az más kérdés,hogy az izlés nem jár együtt a gazdagságal,de ez a magyarok között is így van.
Nincs ebben semmi csoda,baromi jó keresledők és kész...a génjeikben van,a valahai lókupecek utódai,ezt ne feledd:-)))
Mi Budán laktunk és kényszer nélkül költöztünk a nyóckerbe:-)))
Soha nem bántam meg:-))
Nagyon sok barátra leltem...amit a II.kerületről nem mondhattam el...ott hidegek szívűek az emberek.
Nem az, mert szeretünk a cigányok felé nagyvonalúak lenni; de máshol lakni, mint ahol ők laknak. Magyar villa, Juhász villa, Horn villa, Göncz villa. Ezek nyócker, vagy borsodi településeken vannak? Jobboldali villákat azért nem sorolok, mert a jobboldal nem játszik jogvédőt.
De ha van itt valaki, akinek van 50-100 milliója és kijelenti; már annyira előitélet mentes, hogy nem Budán, hanem egy cigány környéken vesz házat, azzal majd lesz miről beszélni. Addig csak kampány, és mese.
Bennem elegge kettos erzest valt ki a ciganysag kerdese. Ott vannak eloszor a normalis ciganyok, akik igyekeznek beilleszkedni, megprobalnak olyan normak szerint elni, ami elfogadhato a kornyezetuknek. Es ott van egy masik csoport, akik alapjan az altalanositas tortenik. Ok azok, akik hangoskodnak, beszolnak, akik miatt inkabb atmegy masik kocsiba a vonaton, mert felned kell toluk... Amikor ciganyokrol van szo, mindenkinek a masodik csoport jut az eszebe, es nekem is osszeszorul az oklom, amikor ezek veszik fel a segelyeket.
Igazabol nekem a cigany nem egy borszin, hanem egy embertipus. Lehet barna boru, feher boru, mindket csoportban vannak ilyen emberek...
Azt mondjuk nem tudom, miert irtam ezt most ide, de kikivankozott. :)
Szerintem a pozitív előitélet, kb addig a számig viszi fel a romákat, amit írtam. Ez is valami. Annak nincs sok értelme, hogy leírod; volt egy rendes cigány szomszédod, és a nem rendes nem cigány kiutálta. Más elmesélim az ellenkezőjét. Egészben kéne nézni, és gondolkozni ezen.
Nem vagyok indulatos ember, de Jerry Springert és a Mónikát bármikor lefejelném. Az első a feketéket alázza rendszeresen, ez a ribanc a cigányokat. Ha megkérdeznétek őket, azt válaszolnák; csak teret adunk nekik, bemutatjuk hogy élnek. Szerepelni akarnak. on. De ha az RTL-t megkérdeznétek, visszakérdeznének; nem adunk le elég társadalmi célú reklámot?
Ilyen romák is vannak. És vannak másmilyenek is. Abban a házban, ahol korábban laktam, élt egy család - ugyanúgy, mint mások. Nem volt "hangoskodás", nem volt "pereputty". Egy "gázmester" típusú lakó addig zaklatta őket, amíg elköltöztek. Nyilván "célcsoportban" gondolkodott.
Hát igen!!:)))) Bezzeg régen a korcsmákba bementek a kakastollasok, vagy a sisakosok és senkinek sem volt kedve verekedni:)))) Aztán kimentek és a kocsma előtt áldogáló cigányokat verték:DDDDDDDDDD Mindig rend volt!!! Én mondom, ennek a népnek nem való a liberalizmus, pláne a baloldali nem!!!!:((((((
Két-három évvel ezelőtt voltak itt amerikai rendőrök.
Lementek Borsodba a cigánykérdést tanulmányozni. Kezdetben nagy volt a mellényük. Ők tudják, hogyan kell kezelni a társadalom perifériáján élők ügyeit. Hiszen ott van nekik a sok puertoricói, kubai menekült, a gettók, stb., stb. Majd ők körülnéznek, és kiokosítják a magyarokat. Mi lett a vége?
A parancsnokuk nyilatkozta:
- Ha valaki nem akarja, hogy segítsenek rajta, azon nem lehet segíteni.
Most, amikor mi „fehér emberek” egymás torkának esünk a legkisebb dolog ért is, nem érünk rá emberi módon közeledni a cigányokhoz.
Az ő öntörvényű, belső világuk sok tekintetben emberibb, mint az úgymond civilizált (Brrrrrrr!) emberek közösségei.
'Soroljam az ebből "joggal" fakadható sztereotípiákat?'
Ez a káros hozzáállás. Vakvágány. Sztereotípiának minősíteni, ami egy-egy csoport; természetes jellemzője. A kampányoknak arról kellene szólniuk, hogy ne tagadjuk le azt ami nyilvánvaló; és fogadtassuk el a célcsoportot olyannak, amilyen. A cigányember félember, ha nincs vele a pereputtya. Ez tény. Ne hazudjuk azt, hogy ennek a kimondása is előitélet. A kérdést mindig úgy kell feltenni: az életmódjával együtt is kell, vagy nem kell? Menj el egyszer fekete gettóba, indián rezervátumba; pozítiv, negatív előitéletek nélkül.