2024. április 2. óta felmerült utasigények alapján, a menetrend finomhangolása várható 2024. június 22-től. Közgyűlési előterjesztésből:
10
Az Orsovai utcától munkanapokon 5:05 helyett 5:00-kor, 13:10 helyett 13:05-kor indul járat.
11, 11A, 11G
A Szedreskerti-lakónegyedtől munkanapokon 5:10-kor induló 11-es járat helyett 11A járat indul 5:00-kor a Szedreskerti-lakónegyedtől a Sóstói bevásárlóközpontig.
A munkanapokon 5:30-kor Csapó utcából induló 11A járat helyett 5:25-kor 11-es járat indul a Szedreskerti-laknegyedtől Vásárhelyi úti-lakótelepig.
A Vásárhelyi úti-lakóteleptől naponta 20:20-kor induló 11-es járat 5 perccel korábban, 20:15-kor indul.
A Sóstói bevásárlóközponttól 14:08-kor induló 11A járat 3 perccel korábban, 14:05-kor indul ismét 11G jelzéssel.
12Y
Új járat indul a Fecskeparti-lakóteleptől munkanapokon 5:20-kor.
13G
A Babér utcából a Zsurló utca érintésével új járat indul az Autóbusz-állomásig munkanapokon 14:05, 15:05 és 18:05-kor.
Az iskolai előadási napokon a Tejüzem megállótól 14:05-kor induló járat megszűnik.
Új járat indul az Autóbusz-állomástól a Zsurló utca érintésével a Babér utcáig munkanapokon 5:10-kor.
14G
A Babér utcából új járat indul az Autóbusz-állomásig munkanapokon 14:50-kor.
24
A Jancsár utcából új járat indul a Zsolnai út / Nagyszombati út végállomásig naponta 22:35-kor.
37
Új járatok indulnak az Alba Aréna megállótól az Opole tér (befelé) megállóig munkanapokon 14:25 és 18:25-kor.
Új járatok indulnak a Kórház, rendelőintézet megállótól Opole tér (befelé) megállóig naponta 22:31-kor, és szabad- és munkaszüneti napokon 6:41, 14:41 és 18:41-kor.
A munkanapokon 6:41-kor a Kórház, rendelőintézet megállótól Opole téren át Alba Arénáig közlekedő járat helyett az Alba Aréna megállótól indul járat 6:25-kor.
A munkanapokon 6:25-kor és 6:40-kor az Opole tér megállótól Alba Arénáig közlekedő járatok helyett a Kórház, rendelőintézet megállótól indulnak járatok 6:02-kor és 6:17-kor.
44
A Csapó utcából új járat indul naponta 19:55-kor.
A bevezetésre javasolt módosítások a mainál 38.010 km-rel több, évi 3.427.630 km futásteljesítményt jelentenek, ami évente számítottan mintegy 43,6 millió Ft többletköltséggel jár.
Jobban egyben van mint a 2-3 éves elektromos Ikarusok... Nem mai gyerek, de megállja a helyét még így 1 millió 300 ezer km környékén is. Egy normális takarítás, függöny mosás, kárpít tisztítás ráférne, s jó kocsi lehetne. Na meg persze, a szokásos Volvo féknyikorgása megvan ennek is.
Vegyük például a Hübnerről 8:45-kor indulót. Ez 9:09-re ér a Szivárványhoz, majd rögtön folytatja is az útját, megteszi a hurkot a Budai irányába és 9:14-re ér a Köfémre. Innen üresben átáll (vagyis kéne, hisz az utasok már ekkor fel szeretnének szállni) a Szivárványhoz ahol az általad említett 30 perces fordítás megtörténik, újra megteszi a Budais hurkot és hivatalosan 9:20-kor indul el a Köfémről a Hübner irányába. Lényeg, hogy a hurkot kétszer teszi meg, nem ad várakozást a Szivárványnál.
Ennél nagyobb probléma viszont, hogy a Google térkép és a szekesfehervar.realcity.io oldal menetrendi adatai 3-6-9 perccel eltérnek a megállóhelyi nyomtatott menetrendtől egyes vonalaknál (a megállóhelyi menetrend nem veszi figyelembe a várakozást és/vagy a napszakfüggő menetidőt).
Több kisebb-nagyobb hiányosság, pontatlanság van a menetrendben. Így például a 20-as vonalán, a város irányából a Szivárvány Óvodáig 24-27 perc alatt teszi meg egy járat ezt az utat, ennek ellenére pontban 30 perc menetidőkor indul innen tovább. Azaz adott esetben 3-6 percet várakoznia kell a járatnak a Szivárvány Óvoda megállóban - a 37-es menetrendjében ilyesmi jelezve is van, a 20-asnál ez nem került jelölésre.
Dunaújváros külső 1951-től 1961-ig Sztálinváros külső forgalmi kitérő volt 3 vágányos állomásként és kezdetben innen ágazott ki kb.1961-ig a kikötői vonal.
Csekély 10 évről van szó!
Utána átépült, a kikötői vonalat bevitték Dunaújvárosba , a 2 vonal külön külön fut nincs kapcsolat köztük.
Átépítés után 42 es fővonalon maradt megálló rakodóhely 1 rövid kb 120 méteres rakodóvágánnyal.
Külsőn kezdetben autóbuszos csatlakozás is volt a vonatokhoz.
Jelenleg külön rendelkezéssel 1-1 vasutasnak ma is megáll a vonat neki Perkátáról a buszról itt kell átszállni... :)
Egy régi kép az egykori 62 es út melletti Dunapentele állomásról ( Fb)
Dunaújváros külső valóban megszűnt a múlt decemberi menetrendváltáskor. Azonban nem volt állomás, hanem csak megállóhely párhuzamosan 2 vágánnyal. Az egyik a 42-es vonal, a másik a kikötői ipari vonal és a 2 között nincs átállási lehetőség, csak a dunaújvárosi vasútállomáson. Ellenben a régi Dunapentele állomás valóban állomás volt ettől északra kb. 1 km-re. Az akkori állomás épülete ma is megvan a Pálhalmáról kijövő úttal szemben a 62-es út másik oldalán, illetve a régi váltóőri ház is fellelhető a 62-es és Pálhalma lakóövezet sarka között eléggé elbújva. Az áthelyezett vasútvonal megközelítő helyzetét az alábbi térképen jelöltem kékkel. Dunaújváros külső nem volt ugyan nagy forgalmú megállóhely, de a 35-ös buszt kiegészítve azért használták páran Pálhalmára, Békevárosból gyors kijutást biztosított.
1947-től vizsgálódom Dunapentele esetében, hogy teljes legyen a kép.
1947-ben a Dunántúli Közlekedési Vállalat (DKV) a 2066 számú Budapest-Paks viszonylatán naponta egy járatpárt közlekedtetett Budapest-Eskü térről Dunapentelén át Paksra.
1948-ban a vonal Dunaföldvárig rövidült, a vonalszám 2083-ra változott és péntekenként új járat indult Dunaföldvár és Budapest között. Még mindig a DKV üzemeltetésében.
1949-ben megszűnik a DKV viszonylat.
1949.10.05-től a MÁVAUT (Budapesti Főnökség) szervezésében új viszonylat indul: 1020 Budapest-Adony-Perkáta-Dunapentele útvonalon munkanapokon egy járatpárral.
Érddekesség, hogy 1949.11.01-ig amíg a 6-os út el nem készült Ercsi és Adony között a töltésen, a vonal Budapest-Kisvelence-Pusztaszabolcs-Adony-Perkáta-Dunapentele kerülő útirányon át közlekedett.
1950-ben elkezdődik a városépítés. A 6-os főút újabb szakasza készül el a töltésen Adony és Rácalmás között.
A MÁVAUT a viszonylatot ketté bontja. Az építkezésnél Dunapentele-alsó néven új megállóhelyet illetve végállomást létesít a mai Béke tér térségében.
1020-as Budapest (Sztálin tér)-Dunaföldvár-Mohács, az új 6-os úton át munkannapokon egy-egy járatpár Mohácsra és Dunapentelére
1021 Budapest (Sztálin tér)- Adony(-Perkáta)-Dunapentele-Dunaföldvár régi viszonylat Földvárig hosszabbítva. Ezen a vonalon munkanapokon Mohácsig, hétvégén Dunaföldvárig volt járat.
Az építkezés kezdetétől a környékbeli falvakban elszállásolt munkások szervezett szállítását a Nehézipari Beruházási Vállalat (NEB) teherautókkal szervezte meg.
Ingyenes gépkocsijárat közlekedett az építkezésen belül a dolgozók szállítására Óváros-Béke tér és a Város-Gépgyár viszonylaton. Ez tekinthető a helyi közlekedés előzményének.
1951-ben Dunapentele nevét Sztálinvárosra változtatják
1952.06.30-tól a helyi gépkocsijáratokat a MÁVAUT saját kezelésbe veszi, és megindul a közforgalmú helyijárati autóbusz forgalom négy viszonylaton, amelyek eleinte betűjelzéssel voltak ellátva. (A,B,K és O)
A járatokon Fakaruszok és Ikarus 30-asok közlekedtek. A buszok kizárólag a városban, a bódés kocsik a környéken jártak. 1953-ban 6 Ik-30-as érkezett újonnan és 7 Fakarusz. Ezzel az állomány 70 kocsira nőtt.
"S a többi, s a többi..."
Ezek az előzmények.
Vannak ilyen érdekességek vasúti és hajózási vonatkozásban is.
A kutakodásaimban köszönet illeti F. K. topiktársat a menetrend gyűjteményében való böngészés lehetőségéért. :))
A városi iparvágány személyforgalmi hasznosítás , sajnos a korabeli picit megalomán gondolkozásmód miatt nem merülhetett fel. 1950-1990 között inkább távolabb vitték a vasutat a várostól mint közelebb.
Inkább bezárták a kis vidéki állomásokat. Pl: Veszprém ( belváros), Eger-Tihamér, Debrecen-Vásártér, stb.
Menetrendváltástól Dunaújváros külső is megszűnt...
Állítólag 3 vágányos állomás volt egykoron...
Erről se táltam semmi használható infót!
Amit sokáig nem értettem:
A Budapest-Dunaújváros-Pécs autóbuszvonal járatai miért nem érintik a Béke téren található autóbuszállomást!
Tény, hogy a Dózsa mozi kedvezőbb helyen van, de minimális kitérés, útvonaltöbblet,menetidő többlet lenne...
A vasútállomás viszonylag kedvezőtlen helyen van, oda a ritka és hosszú menetidejű eljutás a probléma.
Régen volt egy helyi járat a talán a 16-os, 17-es a Tüzéphez.
A 18 as érinti a lakótelepeket e miatt a Béke térről igen hosszú a vasútig a menetidő...
Apropó van valakinek 1961-1981 közti helyi menetrendje véletlenül, esetleg vonalhálózati térkép?
Más:
13 as üzemideje igen rövid 17.20 körül befejeződik, szerintem 18 óra után is jó lenne ha járna...
Erre a kérdésre nem sikerült sem hivatalos választ találni, sem a városépítők elbeszéléseiből. Igazából egy halvány magyarázat marad, a 42-es vasúti vonal Rácalmás után Mezőfalva felé kanyarodott, azt is arrább kellett "húzni", hogy a várost elérje. A várható nagy teherforgalom a kikötő felől és a gyárak felől volt várható. A jelenlegi állomás kialakítás így viszonylag elkülöníti a belső teherforgalmat és a személyforgalmat. Ha a város felől lenne a személyforgalmi épület, akkor ez a kettő keresztezné egymást.
Másik nagy kérdés, hogy ha már át kellett rakni a nyomvonalat és így építeni új állomást, akkor az miért oda került. A város akkori lakóterületétől távol volt, ezzel talán hagytak helyet a további városbővítésnek, amit a Békeváros kitöltött, de egyúttal be is zárták a várost az ott megszabott határral.
Az elgondolás mai szemmel nem volt jó egyik szempontból sem.