3000 V, egyen. A szélesen is. Az utóbbi időben épült, átépült szakaszokon 25 kV-os szigetelők épültek be, a jövőbeli átállás jegyében, de egyelőre még egyen van.
Ausztriában tényleg botlás veszélyre vagy egyéb figyelemfelhívásra használják. Van még sárga/fekete csíkos verzió. Legyen az váltóállító a földön vagy tolatás jelző. Egészen a felsővezeték oszlopig, de láttam már jelző árbóc hátoldalon is.
A pft. fehér színnel jelölte, nekünk felsővezetékeseknek rózsaszínű festéket adtak. Éjszakai vágányzárban a pft. a pálya melletti bokrokat, fákat irtotta valamilyen szecskázógéppel. Azért kellett megfesteni, hogy éjjel a gép kezelője lássa és kikerülje.
Nyíltvonali felsővezeték tartó oszlopknál láttam, hogy az oszlopot feszítő(?) sodrony föld felé eső vége kb. 1m hosszban fehérre, néhol rózsaszínre van festve. Mi ennek a célja pontosan? (Elnézést ezért a vonatból kapkodva lőtt fotóért.)
Jövőhéten megyek oda (aláll. kezelő gyakszi), megkérdem, de a fényképeim tanulsága szerint a legtöbbjük már üzemen kívül van helyezve (talán a sínáthidaló mezőkhöz tartozók aktívak még).
A felsővezetéki védelmek közűl a korszerűbb impedancia védelmekben van hibahely távmérő. Ez km, vagy tápszakasz % arányban mutatja a zárlat helyét. Értelem szerűen a párhuzamos vezetékek táplálási irányok között nem tud külömbséget tenni. Valamint ha nem "tölkéletes" fémes zárlat van akkor az érték is téves lesz pl. faág távolabbinak (3-5 km) látszik. A hely behatárolásához általában elég információt szolgáltat.
A múló zárlatok kb. 80% ismeretlen okból következik be (faág, madár villámcsapás).
Ha nincs szemtanú, akkor a pontos helyet, okot csak bejárással lehet beazonosítani.
Tartós zárlatnál a vezeték szakaszok kikapcsolásával kell megkeresni a zárlatos részt. Az időre vonatkozó kérdésnek inkább itt van jelentősége.
Viszont ez sokmindentöl függ. Távvezérelt, vagy kézi szakaszolókat kell kapcsolni, ha bejelenti valaki a zárlat helyét okát akkor minnél több információt ki kell szedni belőle ami gyorsan viszi a perceket.
1. Nagyon gyorsan, korszerű, digitális védelmek esetén milisec. nagyságrend.
2. Egy vonalon fellépő, múló zárlat esetén (átível egy szigetelő, hozzáér egy gally a felsővezetékhez) nem biztos, tartós zárlatot némi munkával be lehet határolni, de pontos helyet, ill. hogy mi is történt jellemzően szemrevételezés után lehet megtudni.
Én csak tanulom a szakmát, vannak gyakorló villamos üzemirányítók a topicban, bővebbet és pontosat ők tudnak írni.
Egy google keresés hozott ide. A kifutószál szóra kerestem rá egy fordítás kapcsán. Meglehetősen kevés találatot kaptam, vasút témakörében pedig alig – köztük ezt a bő tíz éves hsz-t, amire válaszként írok.
Ha valamelyikőtök tudja, mi a szó angol megfelelője, az csodás lenne, vagy a szó jelentésének viszonylag precíz meghatározása is sokat segítene nekem a további keresgélésben.
A fémes zárlat egyértelmű ;--feszültség letörés,--zárlati áram, --ha van impedencia védelem ; nagymértékű csökkenés.
Ivelő zárlat; néha feszültség emelkedés?25kV----40-60kVig ?--A zárlati áram esetleg az üzemi értéket alig lépi át.--impedancia védelem ált nem működik.
ill.Máv felsővezetéken a zavarirőval felvett értékek teljesen ellentmondóak. Mintha a zárlati hely táplálta volna a trafóállomást?
Tehát ha ilyet még személyesen látsz is, biztosan emlékezetes lessz.