Keresés

Részletes keresés

v46021 Creative Commons License 2019.08.13 0 0 19955

 

Így jár aki nem frissít időben... :)

 

Előzmény: Áthaladójelző (19953)
v46021 Creative Commons License 2019.08.13 0 1 19954

 

...a vágánycsík milyen színű?...

 

Hagyományos izzós pulton újkorában fehér, aztán idővel szépen elmegy a sárga felé. :)

LED-es visszajelentés: nagy többségnél hideg fehér.

 

Előzmény: Bálint23-24 (19952)
Áthaladójelző Creative Commons License 2019.08.13 0 1 19953

Fehér, esetleg sárgás. A fényforrástól függ.

Előzmény: Bálint23-24 (19952)
Bálint23-24 Creative Commons License 2019.08.13 -1 0 19952

Sziasztok! Domino típusú biztosítóberendezéseknél a vágányút kijelölés után a vágánycsík milyen színű? A foglaltról tudom, hogy vörös. Köszönöm!

 

Áthaladójelző Creative Commons License 2019.08.13 0 0 19951

Lehetséges. Rég nem jártam mefi állomás közelében, szétszedni meg még sosem kellett. :-)

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (19948)
juhkrist Creative Commons License 2019.08.13 0 1 19950

Köszönöm szépen mindenkinek a válaszokat és az "ajánlott irodalmat"!

 

 

Köszönettel,

 

Kristóf

 

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (19948)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2019.08.12 0 1 19949

Az elektronikus állomási biztosítóberendezések kialakítása, Feltétfüzet, 1.03 verzió

 

3.4.2 Foglaltságérzékelési szakaszok kialakítása

e) a párhuzamos vágányokat összekötő egyszerű vágánykapcsolatok váltói között teljes oldalvédelmet biztosító külön "foglaltsági" szakaszt kell kialakítani akkor, ha a vágánykapcsolat váltói kitérő irányban is legalább 80 km/h sebességgel járhatók (...)

Előzmény: Zsivany2 (19942)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2019.08.12 0 1 19948

Homályos emlékeim szerint a hibajelzés nem csak fényáramköri hiba esetén jelenik meg, hanem más, a működést még nem akadályozó áramköri hibák esetén is (pl. áramellátási hiba).

Gyakorlatilag, mivel nincs kezelőkészüléke ezeknek a berendezéseknek, az egyetlen módja a hibavisszajelentésnek (és ezáltal a hiba javíthatóságának! - fail-safe elvek), hogyha a mozdonyvezető valahogy kijelzi a berendezés a hibáját.

Előzmény: Áthaladójelző (19947)
Áthaladójelző Creative Commons License 2019.08.12 0 0 19947

"1, Hogyan számozzák/nevezik el ezeket a jelzőket?"

Bejárati irányú: AE, BE, kijárati irányú: KE, VE. (Kivéve, ahol nem; ott A és B)

"2, Az állomás azon végén, ahol nincs állomási fénysorompó, ott is van melléklapja a bejárati irányú ellenőrző jelzőnek? (Ha igen, akkor minek?)"

Van. Ha fényáramköri hiba miatt nem jelenik meg a Szabad! jelzés, akkor Hívójelzés jelenik meg. 

"3, A kijárati irányú ellenőrző jelzőn ha a védelmi berendezések kulcsa nincs a berendezésben, de az útsorompót lezárták, akkor megjelenik a szabad?"

Nem. Ha a berendezésbe a főkulcsot behelyezték és a kulcsfüggést a gomb elfordításával feloldották, akkor minden jelző Megállj! jelzést ad, és az útsorompó vonat általi vezérlése kikapcsol. Ilyenkor a sorompót kézi kezeléssel lehet lezárni, nyitni.

 

"Az útátjáró hibáján kívül milyen más okból jelenik meg hívó vagy hibajelzés?"

Szabad, hibajelzés csak az útsorompó biztonságot nem veszélyeztető hibája esetén jelenik meg. Hívójelzés az útsorompó használhatatlansága esetén jelenik meg, vagy akkor, ha a Szabad jelzés fényáramköri hiba miatt nem jelenik meg.

 

Ajánlott irodalom: https://www.youtube.com/watch?v=AyF0hK48ikA

Előzmény: juhkrist (19946)
juhkrist Creative Commons License 2019.08.12 0 0 19946

Köszönöm a válaszokat. A kettes ponttal még menjünk kicsit tovább, mert szeretném megérteni a berendezés működését:

 

Az útátjáró hibáján kívül milyen más okból jelenik meg hívó vagy hibajelzés?

 

Üdvözlettel,

 

Kristóf

Előzmény: Zsivany2 (19945)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.08.12 0 0 19945

1. Ahogy én láttam AE és BE. A kijárati irányúra nem emlékszem, talán KE, VE.

2. Mindig van külön lapon fehér fény. Hibajelzés és Hívójelzés nem csak a sorompó miatt lehet.

3. Szerintem nem.

Előzmény: juhkrist (19944)
juhkrist Creative Commons License 2019.08.12 -1 0 19944

Kedves Topictársak!

 

A mellékvonali ellenőrző jelzőkkel kapcsolatban lenne három kérdésem:

 

1, Hogyan számozzák/nevezik el ezeket a jelzőket?

2, Az állomás azon végén, ahol nincs állomási fénysorompó, ott is van melléklapja a bejárati irányú ellenőrző jelzőnek? (Ha igen, akkor minek?)

3, A kijárati irányú ellenőrző jelzőn ha a védelmi berendezések kulcsa nincs a berendezésben, de az útsorompót lezárták, akkor megjelenik a szabad?

 

Köszönettel,

 

Kristóf

Vendégsín Creative Commons License 2019.08.11 0 0 19943

Pályások örülnének?

 

Ja. A színes lámpás szaxolgálat megmondóemberei arról híresek, amikor a biztonság vezérhangyája velük elindul, hogy ki mikor minek örül.

Előzmény: Zsivany2 (19940)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.08.10 0 0 19942

"Elektronikus biztberek esetében nagysebességű kapcsolatok esetében ez tudtommal ma is követelmény."

Ez hol van leírva? Engem érdekelne pontosan.

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (19938)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.08.10 0 0 19941

A tengelyszámlálós átlapolás elfogadott a MÁV-nál?

Én úgy vettem észre, hogy inkább a régi elvekhez ragaszkodás zajlik.

Meg a többlet számlálópontokat sem szívesen fizetik.

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (19938)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.08.10 0 0 19940

"érdemes volna a vágánykapcsolatok két váltója közti szakaszt önálló szigeteltsínné tenni"

Van erre minden esetben hely? Az egysínszálast az eddigi egyszeri helyett 3x kellene forgatni, ami 3 szigetelést jelent. Vagy a váltó lenne a több szigetelésű fajta. 

Pályások örülnének?

Előzmény: Vendégsín (19937)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.08.10 0 0 19939

Az a jármű mozoghat is a két váltó között, így a foglaltság akár vándorolhat egyikről a másikra. Innentől csak az eset lezajlásának folyamata határozza meg, hogy mikor lett foglalt.

Előzmény: CsP50k (19935)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2019.08.09 0 0 19938

Elektronikus biztberek esetében nagysebességű kapcsolatok esetében ez tudtommal ma is követelmény.

Jobb helyeken pedig átlapolt tengelyszámlálós szakaszokkal oldják meg ezeket a problémákat.

Előzmény: Vendégsín (19937)
Vendégsín Creative Commons License 2019.08.09 0 0 19937

Amúgy meg lehet, hogy - emelt sebességi tartománytól fölfelé? - de érdemes volna a vágánykapcsolatok két váltója közti szakaszt önálló szigeteltsínné tenni a váltók kitérő ágai között. Sok sokkal feleslegesebb dologra költött már el pénzt a forgalmász - szines lámpás "együttműködés"

Előzmény: Vendégsín (19936)
Vendégsín Creative Commons License 2019.08.09 0 1 19936

...azonnal értesítse az illetékes forgalmi szolgálattevőt...  ...majd a forgalmi szolgálattevő adhatna neki utasítást a váltó felvágására...

 

A mai létszámhiányos, kapkodós, gyakorlatlan munkavállalók sokaságával teli világban pont ez az, amire nincs idő.

Forgalmi szolgálattevői oldalról meg elég két félrenézés, és már hasít jelzővel be a vonat, aminek nincs oldalvédelme.

Előzmény: Zsivany2 (19933)
CsP50k Creative Commons License 2019.08.09 0 0 19935

A közbezárás keletkezésének módja - szerintem - kizárja, hogy "egyszer csak" foglaltá váljon emiatt egy váltó.

 

(

1. Egy előző mozgásból jármű marad a két váltó között (feledékenység, tévedés),

2. nem győződünk meg a hamisfoglaltságról és nyomjuk a szik-eket,

3. majd nyomjuk a veszélyes vágányutat.

)

 

Így a foglalton át meg csak hívóval.

 

Előzmény: Zsivany2 (19934)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.08.09 0 0 19934

"Viszont a foglalt felé jó indulni, ott max 15-el várható vonat."

 

Vagy nem... Attól is függ, hogy mikor lett foglaltá a szakasz. Lehet, hogy az a másik vonat még csak fékez...

Előzmény: CsP50k (19932)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.08.09 -1 0 19933

Az elvet értem, köszönöm.
Én arra próbáltam célozni, hogy az mv.-nek nem joga és nem is kellene, hogy kötelessége legyen, hogy döntsön arról, hogy miként kell elhárítani az adott veszélyhelyzetet.

Egyszerűen nincs kellő információ birtokában.

 

Ha közbezárják, szerintem elegendő lenne, hogy a helyzetet megbízhatóan felismerje, és azután vészjelzést adjon (vészsípjelzés?) és/vagy próbálja fedezni a járművet Megállj! kézijelzéssel ill. azonnal értesítse az illetékes forgalmi szolgálattevőt. Tolatócsapat esetében ezt nem tartom kivitelezhetetlennek.

Aztán majd a forgalmi szolgálattevő adhatna neki utasítást a váltó felvágására, annak mikéntjére (irány) a vészhelyzet mértékétől, fajtájától függően.

 

Előzmény: Vendégsín (19931)
CsP50k Creative Commons License 2019.08.09 0 0 19932

Azt nem lehet tudni, hogy a következő vágányút a szabad, vagy a foglalt váltón át vezet majd.

Viszont a foglalt felé jó indulni, ott max 15-el várható vonat.

Előzmény: Vendégsín (19931)
Vendégsín Creative Commons License 2019.08.08 0 0 19931

Az általa már foglalt, de nem neki álló váltó felé kellene indulni, mert ez a már elhagyott válton át vezető vágányútra nézve védőállásban van, foglalt is lehet, de a "normál" vágánykapcsolatban a kitérő ágon álló jármű bőven benne van a védett vágányútban. Jelenleg nincs semmi joga váltót felvágni. Viszont ahogy a dolgaink alakulnak, egyre nagyobb az esély arra, hogy ebből egy csúnya baleset összejöjjön.

Előzmény: Zsivany2 (19925)
Eidais Creative Commons License 2019.08.08 0 0 19930

Köszönöm!

Előzmény: _Nyuszi (19929)
_Nyuszi Creative Commons License 2019.08.08 0 0 19929

Ez is valid. Annyi, hogy az az 5 egyébként 4,2 m (de ha >5 teljesül, akkor valszeg a >4,2 is :) ).

Előzmény: Eidais (19928)
Eidais Creative Commons License 2019.08.08 0 0 19928

Így: 

A külön szakasznak még nem biztos, hogy van elég hossz, de a szigetelés a határjelen+5 m kívül van.

Előzmény: Eidais (19927)
Eidais Creative Commons License 2019.08.08 -1 0 19927

És ha nincs külön szakasz, de a kettő közötti szigetelés mindkét váltó határjelétől több mint 5 méter távolságban van?  

Előzmény: _Nyuszi (19926)
_Nyuszi Creative Commons License 2019.08.08 0 0 19926

Igen.

És hogy válaszoljak is: az én álláspontom szerint attól függ, hogy van-e külön foglaltságellenőrző szakasz a két kitérő között.

Előzmény: Eidais (19924)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!