Szigorúan ellenőrzött sofőrök
Népszabadság • B. A. • 2004. november 17.
Az utasokat is beveti sofőrjeinek ellenőrzésére a Volánbusz Közlekedési Rt.: ingyen hívható zöldszámon jelezhetik az utazók, ha a jegyváltás során szabálytalanságot észlelnek.
November eleje óta a Volánbusz Közlekedési Rt. egyre több járművén helyeznek el olyan tájékoztatókat, amelyek arra buzdítják az utasokat, hogy - egy ingyenesen hívható számon - jelentsék, ha a jegyárusítás vagy az ellenőrzés során szabálytalanságot észlelnek. A legnagyobb Volán-társaság autóbuszain kétféle matricát helyeznek el. Az első ajtó mellett a karosszériára ragasztott tájékoztatón az szerepel, hogy a jegyárusítással és az ellenőrzéssel kapcsolatos észrevételekre kíváncsi a társaság. Csak az utastérben elhelyezett tájékoztatókból tudhatják meg az utazók azt, hogy a Volánbusz bármely szolgáltatásával kapcsolatban elmondhatják véleményüket a zöldszám tárcsázása után.
Az autóbusz-vezetők - akik az ellenőrök mellett az utasok felszállásakor maguk is ellenőrzik a bérleteket, s emellett jegyeket is árulnak - nem örülnek a panaszvonalnak. Az általunk megkérdezett - a vezetőségétől eltérő véleményük miatt retorziótól tartó, ezért névtelenséget kérő - sofőrök azt természetesen elismerik, hogy fontos az utasok véleménye. Ugyanakkor nehezményezik: a kétféle tájékoztató és azok elhelyezése szerintük egyértelműen azt bizonyítja, hogy főként a buszvezetők ellenőrzésére akarják "felhasználni" az utasokat. A sofőrök attól tartanak, hogy mivel kifejezetten buzdítják az utazókat a feljelentésre, tucatszám érkeznek majd jogos és jogtalan panaszok, amelyek a tisztességes vezetők számára is idegőrlő belső vizsgálatok tucatjait vonják majd maguk után.
Sohár István, a Volánbusz Közlekedési Rt. vezérigazgató-helyettese érdeklődésünkre elmondta: azért hozták létre a panaszvonalat, hogy az észrevételek alapján javíthassák szolgáltatásaik minőségét. Sohár István hangsúlyozta: egyúttal javítani kívánnak a jegybevétel-szedés hatékonyságán. Mint mondta, évente félmilliárd forint kárt okoznak a társaságnak a bliccelő utasok, akik - tapasztalataik szerint - az esetek többségében összejátszanak az autóbusz-vezetőkkel. Gyakori eset: a sofőr némileg alacsonyabb tarifa fejében nem ad jegyet az utasnak, a pénzt pedig zsebre rakja. Mint megtudtuk, a társaságnál több mint ezerötszáz sofőr dolgozik, és az idén - januártól szeptemberig - 416 esetben marasztaltak el autóbusz-vezetőket jegyértékesítési és egyéb szabálytalanságok miatt.
Sohár István kérdésünkre válaszolva elmondta: november eleje óta körülbelül száz, főként a jegyváltással és a menetrendekkel kapcsolatos észrevétel érkezett a panaszvonalon. Hozzátette: függetlenül attól, hogy a telefonáló közli-e adatait, minden panaszt megvizsgálnak. Megtudtuk, hogy eddig még egyetlen olyan vizsgálat sem zárult le, amely a zöldszámon érkezett bejelentés nyomán indult.
Bánfi László, a Volánbusz Rt. szakszervezetének elnöke érdeklődésünkre elmondta: nincs kifogásuk a zöldszám bevezetése ellen, és ha a bejelentő nevét is adja észrevételéhez, akkor a vizsgálatokat is elfogadják. Az elnök ugyanakkor hangsúlyozta: tiltakoznak az ellen, hogy névtelen bejelentők miatt gyanúsítsanak meg Volánbusz-alkalmazottakat.
Sastinszky László, a mintegy 150 tagot számláló munkástanács vezetője azt mondta: a buszok oldalára ragasztott tájékoztató potenciális csalóként tünteti fel a sofőröket, ezért azt kérik a részvénytársaság vezetőitől, hogy szedjék le azokat a matricákat a kocsikról
|