Szerepelt már a téma, csak aztán elsikkadt... Nem volna hasznos közösen összedobni a pénzt és venni egy iparos mozdonyt?
Pont most vagyunk abban az időszakban, amikor könnyen beszerezhetők, és a német példából kiindulva bérbeadhatók esetleg egy újonnan megalakuloó vasúttársaságnak, vagy valamelyik gyárnak. Kint sok, a DB által egyesületeknek ajándékozott mozdony dolgozik és hoz hasznot tulajdonosainak a vasútreform után. Persze most már a DB is inkább fizet mozdonyai szétvágásáért, minthogy eladja őket és így a konkurrenciához kerüljenek.
A Mittelweserbahn pl fölvásárolt pár ipari Köf mozdonyt, ezek a mi A21-eseinkkel vannak egy súlycsoportban. Egy részüket bérbe adja ipartelepeknek, újonnan épült privát mozdonyszínekbe belső használatra, stb. Ez a cég is vasútbarátokból alakult egyébként, mostanra jelentős flottával rendelkeznek. Adtak bérbe mozdonyokat vasúti pályaépítéshez, ma már konténervonatoznak a bérelt Taurusukkal D és A között. A kis Köf-jeikkel arra is vállalkoznak, hogy ha egy gyárban tönkre megy az ipari mozdony, és időbe telik megyszerelni, akkor ők közúton egy napon belül odavisznek kellő számú mozdonyt.
Ez mondjuk extra eset, csak az ötletért írtam meg.De kis hazánkban mit látunk? A pályaépítéseken nosztalgiás Nohabokat koptatnak anyagvonatokkal, amire egy Dácsia is jó volna.
Gondolkodtam azon is, hogy belevágok egyedül, de talán nem vagyok elég bátor hozzá. Pedig jó lenne, már csak a mozdonymentés, felújítás megérné, hogy mondjuk százezer forintot erre áldozzak.
Magyarországon kevesen foglalkoznak az iparos gépekkel, bár a piac is kicsi.
Név és helyszín említése nélkül: 300 ezer forintért vásárolt meg egy A21-est egy vasúttal foglalkozó szakember, és idényenként 50 ezer forintért adja bérbe gy gabonaraktárnak mozgatni a gabonaszállító kocsikat.
Érdekes volna pl a Magyar Kábel Művek A21-ese, az Éptek Gokartja, vagy a fehérvári Ikarus Dácsiája...
Bocs az előbbi haszontalan hozzászólásért, de mindenképpen szerettem volna kipróbálni, hogy tényleg tudok-e hozzászólást küldeni. Ez a harmadik próbálkozás a topicolvasással eltöltött másfél év alatt végre sikerült!
Engesztelésképp megpróbálkozom egy képpel: A29 001 Győri látogatása
Ez nem egy eccerű probléma, még egy sokkal mezeibb gépnél is.Időközben annyi átalakítás történt a széria gépeken is (nem hogy egy prototipusnál), hogy szinte lehetetlen az eredeti állapotot visszaállítani.Ez egyre világossabbá vált minnél több iparvasúti mozdonyt kerestem fel.Elsősorban dácsiák érdekeltek, de láttam egy pár bobót, és zetort is.Ilyen gépeken olyan dolgokat lehet még látni amit a mávosokon már rég nem.Pl.az A25 030-ason van még eredeti fűtőtest a vezetőálláson, valamint eredeti kismegszakítók, de lehetne említeni az Ikarusnál lévő A29 021-et is ami főműhelyt még sose látott (ahogy a román barátaink megcsinálták úgy van).Ha miliomos lennék rögtön megvenném azt a gépet.Lehet hogy ez így hülyeség de ha már kiállítási darabnak szánnak egy mozdonyt akkor az legyen korhű az ilyen apróságokban is, ne csak a festésben.A leg tutibb az lenne ha egy sorozatból több példányt is meglehetne őrizni (pl.a sorozat elejéről és a végéről)ha viszonylag sok eltérés van, és azok látványosak.Ezzel szemben ha jól tudom csak az M47 1001 van kijelölve, és se M43 se M47 2000 nem lesz a füstiben.Ez utóbbiból csak annyival van annyi ami itt volt (75db), még ha szar volt akkor is elkéne tenni egyet.
az eredeti formához való visszaállításhoz nem elegendő néhány kiló festék.
Meg még sok más sem. A dízelmotor regulátora, a szabályozás is erősen más volt, szerintem ezért nincs értelme mindenben az eredeti állapotra törekedni.
Ezen túl az M424-es prototípus mozdonyt (M44.209) is Békéscsabán eredeti zöld színére fényezték vissza, mert a mozdonyt a Magyar Vasúttörténeti Park kiállítási tárgynak szemelte ki.
Mégegyszer szeretném kiemelni, hogy az információ a Villányi Gyuri-bácsitól való! Ha valaki nem ismerné, akkor Ő az aki jelenleg talán a legjobban ismeri a magyar mozdonyok történetét.
Ha valóban az M44,209-s volt az M424,5001-s, akkor az eredeti formához való visszaállításhoz nem elegendő néhány kiló festék. Lakatos munkára is szükség van. A mostani talán annyiban hasonlít az eredetire, hogy ugyan olyan hosszú és 4 tengelyes.
Sajnos annak idején én személyesen beszéltem a felújjítás kieszelőjével és elküldtem neki a dokumentumokat. De úgy néz ki hiába, mert mégsem került átalakításra semmi.
Ezen túl az M424-es prototípus mozdonyt (M44.209) is Békéscsabán eredeti zöld színére fényezték vissza, mert a mozdonyt a Magyar Vasúttörténeti Park kiállítási tárgynak szemelte ki.
M424,5001 (1954/6) MÁV állagba 1955.05.10-én, majd 1957.06-hó vissza MÁVAG-ba. Onnan a HÉV-hez kerül DL XVI 732 számon. Itt az iparvasúti száma az A25,001 lett. 1977.09-hóban átadava MÁV, M44,211.
Itt valóban helyesen DL XVI 731 számnak lell lenni. Elrontottam. Bocs!
M424,5001 (1954/6) MÁV állagba 1955.05.10-én, majd 1957.06-hó vissza MÁVAG-ba. Onnan a HÉV-hez kerül DL XVI 732 számon. Itt az iparvasúti száma az A25,001 lett. 1977.09-hóban átadava MÁV, M44,211.
65
HÉV 732-ből lett az M44,209, a HÉV 735-ből lett az M44,210 és a HÉV 731-ből lett az M44,211.