Keresés

Részletes keresés

Tamasch Creative Commons License 2023.08.29 0 0 1387

Balinka és Mór felől is kétfogalmú volt a kijárati előjelző.

A Balinka felőli már teljesen szürkére van mázolva.

 

https://indafoto.hu/Tamasch/image/27225580-890ca21b/460027

Előzmény: _Nyuszi (1384)
_Nyuszi Creative Commons License 2023.08.24 0 0 1386

Igazad van, rossz fényképet néztem.

Elnézést!

Előzmény: Fizolti (1385)
Fizolti Creative Commons License 2023.08.24 0 0 1385

A Mór felőli bejárati jelzőre előjelzést adó előjelző háromfogalmú, a kijárati jelzők előjelzői ezen az oldalon kétfogalmúak. 

A Moha-rakodó felőli kijárati előjelző meglepő módon háromfogalmú. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=bnctb9y0CUw 

Előzmény: _Nyuszi (1384)
_Nyuszi Creative Commons License 2023.08.24 0 0 1384

Bodajkon a fővonalon háromfogalmú az előjelző. Balinka felől nem tudom, arról nincs fényképem.

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (1383)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2023.08.24 0 0 1383

Bodajknak néz ki.

Előzmény: pista79 (1382)
pista79 Creative Commons License 2023.08.24 0 0 1382

Ez helyileg hol található, melyik állomás? Legyen szíves írjam meg nekem valaki. 

Előzmény: IPG (1087)
Divrotcé Creative Commons License 2023.06.30 -1 1 1381

Az, hogy a német hatás alatt álló mechanikák az emeltyűk közelében hordják a függőségeiket (és hogy a függőségeket nem az emeltyű, hanem a kicsappantás érvényesíti), a törzsfejlődésnek köszönhető. Kezdetben még nálunk is mindenféle nehézkes vonalzórendszerek voltak a berendezések alatt.

 

Egy-két brit találat:
https://www.youtube.com/watch?v=lS4K8K1mc1A
https://www.youtube.com/watch?v=ElMxCLxROiw

egy padló alatti:

https://scontent.fbud6-3.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/174125784_5282377528498833_9146158471750364188_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=iV2MrsKdClsAX_wEXDx&_nc_ht=scontent.fbud6-3.fna&oh=00_AfBuKXzXQNeJmfWWkB0C-tb1QIT45RtwloMFA3n8y21WUw&oe=64C66B2C

(Innen: https://www.facebook.com/groups/1464966530404706/)

 


Jééé, még ilyenek is voltak a csatornán túl?
https://www.vrhistory.com/Articles/DoubleWire/DoubleWire.htm

Előzmény: nazareth (1380)
nazareth Creative Commons License 2023.06.29 0 0 1380

Igen, homályosan fogalmaztam. Vannak csappantyúk (sőt, én még nem is láttam olyat, hogy ne lennének), de azok tudtommal kizárólag a végállás biztosítására szolgálnak. Olyan funkcióról nem tudok, hogy keresztreteszelés akadályozná a kicsappantást.

 

Ezért nem tudom, hogy hogyan van megoldva egy ilyen faék egyszerűségű berendezésnél a keresztretesz az emeltyűk között. Sehol nem látok vonalzókat...

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (1379)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2023.06.29 0 0 1379

De vannak csappantyúk.

 

Netes stockfotókat nézegetve lehet olyan képeket találni amiken nincs vagy nem látszik, de én személyesen még csak csappantyús elemtyűkkel találkoztam.

A szerepe szerintem elsősorban az emeltyű végállásban való rögzítése, bár láttam olyat is hogy a ground frame release emeltyűt rögzítő kulcs a csappantyúnál fogva biztosította az állíthatatlanságot.

 

Itt egy kép Írországból addigis, csappantyúkkal. :)

 

 

Előzmény: nazareth (1378)
nazareth Creative Commons License 2023.06.29 0 0 1378

Köszi! Sajnos olyan anyagba még nem futottam bele, amiben ezeket a függéseket ismertetik. Mert amennyire tudom, náluk kicsappantani sem kell (mármint nincs mechanika, ami megakadályozná), illetve kallantyúk sincsenek.

Előzmény: Képzetes Kezdőtérközjelző (1377)
Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2023.06.29 0 0 1377

- a jelzők és váltók közötti függéseket hajlamosak "decentralizáltan", a váltóknál, mechanikus keresztreteszekkel megoldani;

 

Az csak a végállásérzékeléshez kell, az emeltyűk egyébként egymással függésben vannak, azaz ha a jelző szabad nem fogod tudni állítani a váltót és viszont. :)


Előzmény: nazareth (1376)
nazareth Creative Commons License 2023.06.29 0 1 1376

De, renngeteg filmet csináltak. 

 

Ez pl. egy alapos kisfilm, ami szépen bemutatja az emeltyűket-vonóvezetékeket-jelzőket:

Mechanical Railway Signalling - An Introduction - YouTube

 

Persze nem árt tisztában lenni néhány jellegzetesen brit megoldással, úgymint:

 - a jelző egyetlen vágányútra/sebességre ad jelzést; bejáratok előtt egyetlen vágányhoz emiatt sokágú "jelzőfák" vannak, amelyeken a jelzők magassága arányos a megengedett sebességgel, helyzete pedig a vágányút irányát jelölte;

 - a jelzőket egyetlen vonóvezetékkel állítják, alaphelyzetbe ellensúly viszi vissza a jelzőt;

 - a jelzők és váltók közötti függéseket hajlamosak "decentralizáltan", a váltóknál, mechanikus keresztreteszekkel megoldani;

 - az állomások bejárati jelzőjének előjelzője akkor "szabad" ("off"), ha a bejárat és kijárat is szabad; ezt az ÉS-t is pl. mechanikus eszközökkel a jelző árbócán oldották meg;

 - a vágányutakat már az alakjelzős korszakban is különféle osztályokba sorolták: a tolatón kívül volt olyan, aminek hiányzott a megcsúszási vágányútja; illetve voltak csak tehervonatoknak engedélyezett, a személyszállításra előírt komolyabb törvényi előírásokat nem minden téren kielégítő vágányutak is, stb-stb.: ezekhez más és más jelzők és/vagy jelzésképek tartoztak ;

 - alapvetően több vasúttársaság több gyártótól vásárolt jelzőket, amelyek kivitelükben, jelzésképeikben is különbözhettek; ezeket különféle törvényekkel-szabványokkal-ajánlásokkal hosszú évtizedeken keresztül próbálták meg szabványosítani.

 

A szabványosítás egyébként több-kevesebb sikerrel futott le, sok kivétel élt túl sok évtizedig (egy példa: Worchesterben valakik úgy gondolták, hogy vicces lenne főjelzőként nagyra nőtt tolijelzőket felszerelni, ezek lettek a széles körben csak "worchesteri banjo-jelzőkként" emlegetett jelzők, sehol máshol többet nem telepítettek ilyeneket). 

 

Aztán persze voltak olyan abszolút brit megoldások is, mint pl. a mechanikus durrattyú-felhelyező (kb. mint nálunk a siklasztósaru). 

Előzmény: eref (1375)
eref Creative Commons License 2023.06.29 0 0 1375

Kösz! Ezekről a brit jelzőkről van valami neten hozzáférhető anyagod?

Előzmény: nazareth (1373)
nazareth Creative Commons License 2023.06.28 0 0 1374

(Természetesen náluk a színes üvegek is egyszerűen a karokra vannak szerelve.)

Előzmény: nazareth (1373)
nazareth Creative Commons License 2023.06.28 0 1 1373

Na erre én is kíváncsi vagyok. Nézegettem a brit biztosítóberendezéseket, és bámulatosan egyszerűen van nálunk szinte minden megoldva, az emeltyűktől a reteszeken keresztül az alakjelzőkig. De tényleg. Egy alakjelző gyakorlatilag egy facölöpre felcsavarozott néhány öntöttvas cuccból volt összerakva. És azért ők nem egyszerű vasutat vittek, nem kevés vonattal...

Előzmény: eref (1372)
eref Creative Commons License 2023.06.28 0 0 1372

Üdvözletem!

 

Van egy abszolút laikus kérdésem. Gyerekkorom óta nem értem, hogy a karos jelzők fényjelző-részének miért van külön mechanizmusa, miért nem úgy  oldják meg, hogy a karhoz erősítik a színszűróket (illetve egy darabból képezik ki), ami aztán a karral együtt mozogna a lámpa előtt.

 

Tamasch Creative Commons License 2023.06.08 0 4 1371
Tamasch Creative Commons License 2021.11.14 0 1 1370
Divrotcé Creative Commons License 2021.11.07 -1 0 1369

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=221634

A vakondtúrások alapján frissen alakjelzősült.

Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2021.09.05 0 0 1368

Kapcsolódó cikk, érdekes képi anyagokkal azoknak akik nem beszélnek csak mássalhangzóul. :)

https://www.youtube.com/watch?v=7BeOuyVtlP0

nazareth Creative Commons License 2021.09.04 0 0 1367

Nagyon vagány lehetett fénykorában, így is érdekes. Köszi a fotókat!

Előzmény: Fizolti (1366)
Fizolti Creative Commons License 2021.09.03 0 5 1366

Bár nem volt benne sok köszönet, de végre eljutottam a dupla alakjelzős környékre. 

Itt az alacsonyabb jelzők a széles, a magasabbak a normál nyomtávolságú vonatok részére adtak jelzést. 

A széles nyomtávolságú pályát már évek óta nem használják, a normál nyomtávú vonatoknak viszont kezelik a jelzőket. 

Máramarossziget mellett Camara Sighet állomás a közelmúltban szűnt meg, itt már a jelzőket nem kezelik. A két állomás között kevesebb mint egy kilométer volt. 

Még három működő állomáson van erre: Máramarossziget, Bocicoi és Visóvölgy (Valea Visului). 

Máramarossziget Camara felől:

 

A Máramarossziget Nyugati végén lévő jelzőket már nem használják, itt csak tolatások vannak:

A bejátrati előjelzők általában fényjelzők erre, Camara Sighet egyik irányú előjelzői voltak alakjelzők, illetve a normál nyomtávon kijárati előjelzők is előfordulnak a bejárati jelzőkön:

 

Camara Sighet érvénytelen jelzői: 

 

És egy fény előjelző Bocicoi-ról:

Tamasch Creative Commons License 2021.08.30 0 0 1365

Igen.

Nem jól linkeltem azt a képet.

Előzmény: Godolloi HEV (1364)
Godolloi HEV Creative Commons License 2021.08.29 0 1 1364

Szuper képek, köszönjük!
Kisbérhez tett első kép Móron készült. Talán ez lett volna a kisbéri kép:
https://indafoto.hu/Tamasch/image/26943791-4099526b/460027

Előzmény: Tamasch (1363)
Tamasch Creative Commons License 2021.08.29 0 2 1363
Tamasch Creative Commons License 2021.08.10 0 1 1362

Ezek voltak voltak ollóskerékkel és szétcsappanó szerkezet szerűséggel megbonyolítva:

 

https://www.hmmueller.de/DVD2_x1000/08044.jpg

 

https://www.hmmueller.de/DVD2_x1000/08045.jpg

 

https://www.hmmueller.de/DVD2_x1000/08046.jpg

 

Előzmény: nazareth (1355)
Divrotcé Creative Commons License 2021.08.09 -1 2 1361
Előzmény: nazareth (1360)
nazareth Creative Commons License 2021.08.09 -1 0 1360

 

Egyébként az ollóskerekes osztrák (osztrák-német?)

 

Fura, eddig azt hittem, hogy a klasszikus német alakjelzők tövében a nagy lapos doboz az ollóskereket rejti. A románok megvették a licenszet, az ő jelzőik biztosan ollóskerekesek (a doboz licenszét nem vették meg, jól látható a szerkezet:).

 

A könyvre sajnos nem emlékszem. Kénytelen leszek elmerülni a keresőmotor működésében....

Előzmény: Divrotcé (1359)
Divrotcé Creative Commons License 2021.08.08 -1 0 1359

Tamasch vagy te linkeltetek egy könyvet/oldalt az utóbbi 10 évben...

:-D

 

Egyébként az ollóskerekes osztrák (osztrák-német?)...

Előzmény: nazareth (1355)
Divrotcé Creative Commons License 2021.08.08 -1 0 1358

De a karbantartásáért utána is a szemafórmeesterek feleltek. :-P

 

Előzmény: scsabi (1357)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!