Keresés

Részletes keresés

wisdom Creative Commons License 2004.08.22 0 0 4
Azért nyitottam újat, mert nem találtam "ernyő" kulcsszót tartalmazó topikot, pedig azt hittem nekik van olyan. Mellesleg választ akartam kapni, és így talán nagyobb figyelmet keltett a kérdés, mintha egy ejtőernyős topikban tettem volna fel. Egyébként laikusként érdekelt, hogy hogy mászott ki abból a szituból, mert már elég alacsonyan volt, de ezek szerint sikerült. Azt viszont már más esetben is tapasztaltam, hogy a média hallgat az ugrások során történt malőrökről, még ha azok nem is súlyosak. Pedig ha azt látom, hogy valaki zuhan akkor érdekelni fog, hogy mi történt vele és nem biztos hogy a csend a legjobb megoldás. üdv wisdom Mindenkinek kösz a válaszokat!
Előzmény: rDave (2)
incerfa Creative Commons License 2004.08.22 0 0 3

Üdv az érdeklődőknek !
Őszintén bevallva, e topicon értesültem az ejtőernyős balasetnek aposztrofált "látványról "
Talán pontosithatnék az esetleges túlmisztifikált eseménnyel kapcsolatban, annak jogán, hogy több mint kétezerzer vetettem magami ki," halált megvető bátorsággal"
különféle légijárművekből.
Pontosabban a viccet félre téve ennyi ugrásom is van a pilótaság mellett, mindezeken túlmenően több éven át voltam felelős szervezője, még az átkosban az aug. 20-i légiparádéknak. A polgári ejtőernyősök főnökeként próbáltam átvészelni a légiparádét, minden esetben zabszemmel a fenekemben.
Voltam eje ugrató kötelékparancsnok is, mőgöttem még 4 db AN-2-vel.
Csodálatos érzés volt vezetni a csapatot, mindegyikünk utasterében 12 ejtőernyőssel.
(Mindezek előtt még sihederkoromban talán 2 x sikerült is ugrani a Parlament elé.)

Egyébiránt sehol a világon nem művelték ezt a műfajt, hogy a város kellös közepén ekkora repülős és ejtőernyős bulit lehessen szervezni.
Ez még az átkosban "hungaricumnak" volt betudható. A bulit repülő és ejtőernyős vonatkozásban egy egyhetes felkészülés előzte meg. A repülők Dunakeszin, az ejtőernyősök Gödöllőn, a katonák Szolnokon készültek vel, majd általában 18-án volt egy főpróba élesben az Újpesti vizkiemelő előtt.
Szóval semmi sem lett a véletlenre bizva. A repülők és ejtőernyősök hihetetlen fegyelmezettséggel készültek és hajtották végre a feladatot.
Annó, aki résztvehetett egy aug. 20-i vizi és légiparádén (néha úgy hivták, hogy Honvédelmi Nap. (BHN) az illető számára a résztvétel felért egy kitüntetéssel.
Nekünk góréknak már szinte monoton munkaként hatott az Aug-20.
Néha voltak események, amelyek nem balaset jellegűek voltak.
Volt pl. olyan, hogy egy ejtőernyős cimbora a parton rommá bombázott egy sörös sátrat, aztán volt olyan is hogy fennakadtak az Országház, egyik mellék kupoláján,
Aztán volt olyan hogy két ejtőernyős ereszkedés közben összeütközött, aztán az egyik lehozta a másikat a kupolájával, igy majdnem nemzeti hőssé vált.
Volt olyan, hogy az ereszkedő ejtőernyős alá függesztett szines füstölő leszakadt, majd berongyolt a nézőközönség közé, szerencsére nem történt baleset.
Volt olyan is, hogy egy begyújtott füstölő beesett a miniszterek, meg a pártgórék közé, lett is nagy balhé.
Az elhás hetekig járt a nyakamra. Szóval voltak élmények, szépek és kedvesek és néha nem kedvesek.
Hihetetlen nagy volt a ránk rótt felelősség, mindenért molesztáltak minket, mindenki nagyobbat szeretett volna pukizni a főnökénél, és sajnos ezek mind rajtunk, az operativ végrehajtó vezetőkön csattant.
Aztán jött a rendszerváltás és az aug 20-i bulik elmaradtak, majd egyszer újra feléledtek és őszintén megvallva néha eléggé kontár módon kerültek végrehajtásra.
Talán a több évtizedes tapasztalatom után igy lehetne jellemezni, azzal együtt, hogy a srácok minden esetben profi módon próbálnak felkészülni a bulira.

Szóval az ejtőernyős ugrás a viz felett:

- Amivel ugranak a srácok, azt úgy hivják hivatalosan, hogy légcellés ejtőernyő.
szokták mondani paplan ernyőnek is, mert a szárnyprofilból adódóan valóban
paplan formája van.
( A siklóernyő egy más téma, azokkal általában nem ugranak kis a repülőgépből.
vannak starthelyek, ahol nekifutással indulnak ezekkel az ernyőkkel, illetve már
meghonosodott a hátimotoros siklóernyőzés is (parapower)

-Körkupolás ejtőernyők már részben ki lettek vonva a rendszerből, a hadseregben még használatos (RS.4/4 stb.)
A polgári vonalon már nem használatosak.

- Minden egyes légcellás főernyő mellett, egy ugyancsak légcellás, ún. tartalékernyő van elhelyezve. Népszerű nevén: mentőernyő.
Ezek már nem hason, hanem a háton egy un. tandemrendszererű tokban vannak elhelyezve.
Tehát ha a főernyőnél bármilyen nyilási rendellenesség van ( mert miért nem lehetne!) akkor az ugró eldönti, hogy ezt a helyzetet hogyan oldja meg. Megoldási lehetőség van bőven, csak az idő kevés.
Ha arra az elhatározásra jut, hogy a főernyőt leválasztja (leoldja) akkor azt teszi és nyitja atartalékernyőt, ami kötelezően már minden esetben szintén légcellás.
Tehát ezzel az ernyővel is szinte ugyanoda tudja magát irányitani, mint a főernyővel.

- Tehát amit valamelyikőtök holmi összagabalyodott csavarodott poénkodásnak vélt, a valójában egy helytelenül kinyilt főernyő lehetett, amit az ugró nyilván egy rövid idő után leválasztott (leoldott) majd ezzel a tartalékernyővel ért földet.
(egy helytelün nyilt ejtőernyő nem minden esetben vezethető vissza hajtogatási hibára, lehet ennek egyéb más oka is, de most ezzel hadd ne foglalkozzak.)

- Nem a vizterületre értek az ugrók: Előfordulhatott, annak okán is, hogy az úgynevezett ugrató pk. és a repülőgépvezető között nem volt meg a megfelelő kommunikáció, a helyes rárepülési irány tekintetében, hiszen a repülőgépvezetőt a rárepülési irány tekintetében a gépajtóban "leselkedő" ugrató. pk. helyesbitheti.
Erősebb szél esetén a megközelitő pontosság lényeges dolog, hiszen ahogy szoktuk mondani az ugratást is el lehet kefélni.
(Tehát balfácán az ugrató)
Általában az ugrató pk. a főokos, a gépben lévő ugrók bepdig az ugratónak vannak kiszolgáltatva.
Az az ugrató elkeféli, akkor az ugrók igencsak kapaszakodhatnak - ahogy szoktuk mondani - hogy beérjenek a célterrületre.
Aztán van olyan is, hogy az ugratás profi volt, viszont a kiugratott ejtőernyős (ök)
kefélik el a dolgot.
Hogy itt most mi történhetett, nincs információm, mivel az ugrók az Öcsényi repülőklub tagjai voltak, csupán egy pasas volt pösti, az is a PLH (Polgári Légkiközlekedési Hatóság) alkalmazásában üzi ennek a szakmának a megismerését.

Namármost: ha ilyen esetleges elugratás történik, akkor az ejtőernyősök - mivel kutyaütő nem vehet ilyen bulin részt - akkor a profizmusukból adódóan a helyes földetérési területet ki tudják választani és balasetmentesen földet érni.
Tehát most is ez történhetett, ami berkeinkben egy elfogadható dolog.

Minden esetre minden ilyen félreértést általában ki szoktunk értékelni és megbeszélni, hogy hol lehetett a hiba, hogy a jövőben ne fordulhasson ilyen baki elő.
Egyébiránt minden ilyen látványos ugráson (bemutató ugrás) csak azok vehetnek részt, akik évenként megvédett " bemutató vizsgával" rendelkeznek.
Ebben az ugrásnemben van első, másod és harmadosztályú kategória.
Mindig attól függ, hogy mekkora az ugróterület nagysága. A Duna felett már harmadosztályú pasas is ugorhat.
Tehát konklúzió: a szakma megvédése érdekében nem kell túllihegni az ilyen "eseményeket" mert ha a média felkapja, akkor az csak árthat, rőgtön rákapnak, mint tyúk a takonyra!
Ha lesz pontos információm, megosztom veletek.
A média meg fogalakozhatnak azzal is hogy a magyar ejtőernyőzésnek, úgy általában milyen pozitiv erdményei vannak. Mert vannak.

Ps: visszatérve az aug. 20-i bulikra. A nézőközönség szinte várta, hogy mikor lesz a NAGY BALHÉ. Szerencsére mindig elmaradt, mert megmaradtunk okosnak, fegyelmezetttnek és hithű barmoknak lenni, akiknek a repülő és az ejtőernyős szakma a vérükben van Tehát nem koklerek üzik kis hazánkban ezt a műfajt.
Azzal együtt szvsz a város közepén rendezett ilyen buli nem semmi, ez továbbra is megmaradt HUNGARICUMNAK !
Ha továbbra i nem letegezve, hanem mérhetetlen alázattal rendezzük és müveltetjük, akkor remélhetőleg sohasem lesz "nagy balhé" ahogy a Totya mondta, a szépműhészeti múzeum kirablására felkészülve.
Előzmény: ndrew79s (0)
rDave Creative Commons License 2004.08.22 0 0 2

Kötekedés on

Minek kellet ennek egy új topic?!?! :(

Kötekedés OFF :)

Előzmény: wisdom (-)
rDave Creative Commons License 2004.08.22 0 0 1

Mi is nézelődtünk és rádión hallgatóztunk. Nem teljesen tervszerűen mentek a dolgok de szerencsére semmilyen baleset nem volt. A fehér ernyős mentőernyőt nyitott és azzal jött a többiek meg "elkószáltak":) Az irányítás azonnal helikoptereket küldött és keresték őket, kb 5 percen belül meglett mindegyik.

Dave

Előzmény: ndrew79s (0)
ndrew79s Creative Commons License 2004.08.21 0 0 0
Szia!


Több baleset is volt, de mindannyian simán túlélték...
1, igen összecsavarodott az ernyő, elég félelmetes volt, mert iszonyúan pörgött a levegőben...de a segédernyő rendben kinyilt, és valahol arrafele földet ért.
2, egy srác a parlament melletti lakóház lapos tetején landolt...
3, egy harmadik srác pedig az alsórakparton. nagyon úgy nézett ki, hogy egy fa tetején fog...

Sajna a gép nem eléggé nyugatra dobta ki őket, és nagy lehetett a szél, s átsodorta őket... :(

De lehet más többinfoval rendelkezik, én csak a helyszínen voltam és ezeket láttam... ja és hogy jól vannak, azt az AirRace-esek mondták...
Előzmény: wisdom (-)
wisdom Creative Commons License 2004.08.21 0 0 topiknyitó
Helló! Tegnap 16 óra körül Budapesten többen láttuk, hogy egy ugrónak öszecsavarodott a paplanernyője és a Westend felé sodródva zuhant. Tud erről valaki többet? wisdom

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!