Keresés

Részletes keresés

jager6 Creative Commons License 2004.06.16 0 0 24
Igen, a kivétel erősíti a szabályt. A DT pont fordított hajtású, mert a véglehajtás visszafelé forog a menetiránynak. Így hátul van a meghajtás.
A görgőfelfügesztést tekintve: maga a futógörgők is egymáshoz képest azért rugóznak, mert a futómű az alvázhoz mereven kapcsolódik, és a tervezés során beépült egy kis szovjet ergonómia is. :)

Egyébként emlékeim szerint M.O.n is kapható volt egy USA import hátsó kerekekre szerelhető rövidke lánctalpas hajtás. ( Asszem 4x4 magazin hirdetései között volt látható)
Kicsit Taxi 3 Filling........406 teper a hóban....

Előzmény: SaGa (23)
SaGa Creative Commons License 2004.06.15 0 0 23
"A turászkerék célszerű, ha elöl van. ( Húzza a láncot, ne tolja, mert akkor forduláskor lehet h. gyakrabban leesik."

Izééé...
Szerintem pont akkor húzza a láncot, ha hátul van. Amennyiben a járgány előre megy....

SaGa

Előzmény: jager6 (13)
SaGa Creative Commons License 2004.06.15 0 0 22
Nem biztos, hogy kell lengéscsillapító. Nem szoktak a feszítőkrekek pattogni, mert a lánc eléggé kiegyenlíti a talaj egyenetlenségeit.

A DT-n hátul van a csillagkerék (én így ismerem azt, amit itt turászkeréknek tituláltok), elöl egy csavarral feszíthető spirálrugóval megtámasztott feszítőkerék van. Lent 3 vagy 4 (rég volt) kis "kocsi", mindegyiken 4-4 kis kerék, rugókkal feszítve (a "kocsik" egy-egy tengely körül tudnak mozdulni, a rugók a kerekek tengelyeit nyomják a lánchoz), fent velük szemben fix tengelyeken kerekek.

Hajtómű: motor, kardán, sebváltó, oldalalanként egy-egy bolygómű. A bolygómű külső kereke alaphelyzetben fékezve, így a meghajtás kimegy a csillagkerékre, amikor oldom a féket, akkor elfordul a külsőkerék, a meghajtás elmegy a "levegőbe", a lánc elveszti a hajtórőt és szép ívben erre fordul a gép. Erre lehet még a fékekkel rádolgozni, ilyenkor egyhelyben megfordul az egész , és ás a fékezett lánc alatt egy gödröt is...

SaGa

Előzmény: Alfred (20)
SaGa Creative Commons License 2004.06.15 0 0 21
A útvonalengedélyen kívül az sem árt, ha van "gumilánctalpad", másképp egy aszfaltozót is mőgé köthetsz. Én közlekdtem huszonsok évvel ezelőtt lánctalpassal (DT 75 traktor/dózer), szép nyomokat hagy az aszfaltban is...

SaGa

Előzmény: Alfred (2)
Alfred Creative Commons License 2004.06.14 0 0 20
Gondolkodtam a "láncfeszítésen". Arra jutottam, hogy mindegyik futókerék kap lengéscsillapítót, a fordító kerék, amelyik feszít, egy aszimetrikusan működő lengéscsillapítót kap, azaz a visszangedés irányába csillapítva mozdul, a feszítés irányába viszont csillapítatlanul.
Alfred Creative Commons License 2004.06.14 0 0 19
Egy 1934-es kéttonás kanadai Ford féllánctalpas(-sá alakítva?).
ITT
Nagyon egyszerű, mintha csak én csináltam volna! (o;
Alfred Creative Commons License 2004.06.10 0 0 18
Maz:
Ú, bocsi! Este kilenckor még nincs itthon a feleségem, a kislányom viszont már ezerrel pörög, így kissé darabossá válik a felfogásom...
Előzmény: Maz (17)
Maz Creative Commons License 2004.06.10 0 0 17
>"Turász" kerék, nagyon jó, soha nem hallottam, ezentúl így nevezem.

3-as hozzászólásom:-)))

Előzmény: Alfred (15)
Alfred Creative Commons License 2004.06.10 0 0 16
jager6:
Tájékozott vagy, azt látom! Mesélj csak, minden pici infó érdekel!
Előzmény: jager6 (14)
Alfred Creative Commons License 2004.06.10 0 0 15
jager6:
Tudtam én, hogy célszerű ezt a topicot nyitnom, mert nagyon sok praktikus tanáccsal szolgáltál te is!
A lánc típusában nem akarom követni az angolokat, inkább a gumiszíj mellett vagyok, a közúti használhatóság miatt, de azon belüli típust még nem döntöttem el, két szempont fontos: az üzembiztosság terepen-közúton egyaránt és a minél nagyobb elérhető közúti sebesség (praktikusan a _megcálzott_ érték a 70km/ó - írom ezt úgy, hogy nincs műszaki ismeretem a szíjról).

"Turász" kerék, nagyon jó, soha nem hallottam, ezentúl így nevezem.

Úgy gondoltam, az első hídba módosított fogszámú kúp-tányérkerék kerül, így a végsebesség is csökken, ami nem baj.

Gondoltam, hogy van különbség az első illetve a hátsó turászkerék elhelyezésnek, de nem tudtam, hogy mi.

Előzmény: jager6 (13)
jager6 Creative Commons License 2004.06.10 0 0 14
Az M-60as és a Sherman Hk-k, ami csak gumi felületű láncosak, 70-80 Km/h mennek.
A GMC halftruck szintén 75-ös vánszorgást bírt.

A feszítőkerék és a futógörgő rugózást össze kell hangoni, mert ha nagyon feszes, nem követi a terepet. Ha meg nincs megfeszítve, akkor a hajtó nyomaték tényleg csak a láncot gyűri maga alá.

Visszatérve a kis gumiláncosok kb 30-at mennek, de ott nem a sebesség a lényeg. ( Bobcat, Neuson) Az 5 tonnás Mooroka gumiláncos terepjáró dömper a maga 600 mm-es talpaival jó terepen megy vagy 50-et is. ( ami egy ugyanilyen terhelt IFa-ró nem mondható el.

Jager

Előzmény: Alfred (11)
jager6 Creative Commons License 2004.06.10 0 0 13
A modell alapján szerintem megvalósítható a dolog, bár én az amerikai GMC változatot ismerem.
Az alapból kapcsolható elsőkerék hajtású, és gumiláncos.( Ld:Kelly hősei c. film)
A turászkerék célszerű, ha elöl van. ( Húzza a láncot, ne tolja, mert akkor forduláskor lehet h. gyakrabban leesik.) + A kardánt nem a legjobb, ha a lehető leghosszabb. Nő a terepen a sérülésveszély.
A futógörgő tartó utánfutó torziós kar jó ötlet ( Szentendrei Kocsigyár Boy, Lady utánf.) Lényeg hogy a lehető legkisebb terhelésű legyen. Pl a 250-450 Kg. Mert ha ez 3-4 össz teherbírás 1.000-1.800 Kg. Így talán terhelés nélkül se ráz.
A lánc típosa csapos vagy taralyos? A csapos lehet hogy sérülékenyebb gumis kivitelben.
Arra azért célszerű figyelni, hogy a turászkerék közel azonos fordulaú legyen mint az első kerék. Bár van a Defin első-hátsó tengely közti diffimű.
A fék-hátsó kormányzásnál lehet hogy a fékerő elosztó-szabályzó szelep beépítése lenne a legegyszerűbb. ( mint a tereprali-rali autókban. Ebben sajnos nem vagyok járatos.)

üdv: Jager

Előzmény: Alfred (12)
Alfred Creative Commons License 2004.06.09 0 0 12
A hajtás és az alváz körülbelül így nézne ki alulról, mint ezen a Famo modellen, plusz ugye nekünk hajtott az első hidunk is.

A lánc elején vgy végén legyen a hajtás?
MAZ szerint jobb hátul, a gyakoribb azonban az első. Itt tulajdonképpen mindegy, a hátsóhoz hosszabb kardán kell.
Előzmény: jager6 (10)
Alfred Creative Commons License 2004.06.09 0 0 11
jager6:
Nagyon jókat írtál!
A Defi diffijeiben nincs semmi automata zár, így azzal nincs gond.
Az oldalfékzést úgy gondoltam, hogy csak nagyobb elkormányzásnál, a kormánygép alján lévő kormánykar vezérelné.

A gumilánccal mekkora a max sebesség?
A lánc feszítőnek elég erősnek kell lenni, mert egyébként lehet, hogy nem a jármű indul el, hanem csak a láncfeszítőt nyomja össze. Jól látom?

Előzmény: jager6 (10)
jager6 Creative Commons License 2004.06.09 0 0 10
Üdv !
Egy kis bányászati és erdészeti lánctalpas gépes tapasztalat alapján az alábbi segítségeket szívesen adom:

A DEFI hátsó híd-féltengelyvég vagy kerékagy felöli oldalára bolygóműves véglehajtást célszerű szerelni. Ha a napkereket fékezzük a hajtás azonaz oldalon megáll, a másik oldal hajt.( PL DT-75 traktornál) Így a kardántengelyen elhelyezett féktárcsa a teljes hátsó hajtást fékezni tudja.

A láncfeszítés általában a rugalmas felfüggesztésű lánctalpasoknál: z-alakú tengely csavarorsós-rugós feszítéssel és a fordító görgőnél viszonylag lágy rugózással.
A gumilánc jó ötlet. A Caterpillar-Claas gumiláncos mez.gazd. vontató simán útvonal engedély nélkül sétál az úton, mint a Rába-Steiger.
Ajánlhatom még a lánctalpas kormányzás másik alternatíváját, ha csak az egyik hajtott kereket fékezzük, a difi a másikat kezdi el hajtani. Az automata difizárat kell kiszedni, vagy úgyis tönkre megy előbb-utóbb. Ez eléggé igénybeveszi a hajtást, és a kormány mellet a két fékpedál egyikét is taposni kell. (Ld MTZ 80-82 függetleníthető hátsó fék)
A legelegjobb, ha a hajtás hidrosztatikus mint a Bobcat, vagy az összes modern lánctalpasnál. Ebben az esetben ki kell építeni a hidaulius rendszert, de előnye a szinte korlátlan terhelhetőség. A teljes működtetést kormányszervó segéd vezérköre vezérli a két hátsó hajtást miközben elég csak a kormányt tekergetni.

Jager.

Előzmény: Alfred (9)
Alfred Creative Commons License 2004.06.09 0 0 9
Összeszedtem a képeimet, ITT láthatók.
Alfred Creative Commons License 2004.06.08 0 0 8
Mud Rider:
"A féllánctalpasoknak nem volt meghajtva az első kereke. Komoly difimű kialakítási feladatot jelenthet az eltérő szögelfordulás a láncot hajtó és a normál kerekek között."
A II.v.h. idején volt amelyiknek volt, volt amelyiknek nem volt első hajtása. A LR Centauroknak van első hajtása, méghozzá állandó, úgy mint a Defenderen középső difivel. Nagyon nem bonyolult a két tengely közötti fordulatszám különbség, csak a diffikben különböző áttételt kell használni, úgy mint mondjuk a 4X4-es MTZ traktorokon.

"Geometriailag meg kellene vizsgálni a kerekeknek a lánctalptól való szükséges távolságát ahhoz, hogy be tudjon egyáltalán fordulni a jármű, ha nem fékezed az egyik lánctalpat fordulásnál."
Ez adott, hisz' a már létezett tizenegynéhány Centaurt szeretném követni.

"Ki kell gondolni, hogyan választod le a hajtásról a fékezett lánckereket?"
Jó ötlet a kanyar belsőívén fékezni a láncot, szerintem a diffi teljesen jó a két oldal sebességkülönbséggel való hajtására.

"Nem írtad, miért jó egy ilyen kocsi?"
Mert kevés van belőle, és még egy replika is elég különleges.

Itt egy korábbi Centaur:

Előzmény: Mud Rider (7)
Mud Rider Creative Commons License 2004.06.07 0 0 7
A féllánctalpasoknak nem volt meghajtva az első kereke. Komoly difimű kialakítási feladatot jelenthet az eltérő szögelfordulás a láncot hajtó és a normál kerekek között.

Geometriailag meg kellene vizsgálni a kerekeknek a lánctalptól való szükséges távolságát ahhoz, hogy be tudjon egyáltalán fordulni a jármű, ha nem fékezed az egyik lánctalpat fordulásnál.

Ki kell gondolni, hogyan választod le a hajtásról a fékezett lánckereket?

Jó ötlet a Bobcatek tanulmányozása Maz-tól, mivel ott sok dolgot modernebben oldottak meg mint a régi páncélos, lánctalpasokon.

Nem írtad, miért jó egy ilyen kocsi?

Előzmény: Alfred (5)
Alfred Creative Commons License 2004.06.05 0 0 6
Maz:
"Jó nagy fába vágtad a fejszéd."
Na, azért nem kapkodom el, jó lesz azt először fejben alaposan megtervezni, mint Tesla, aztán már csak a tutira pénzt költeni!
Előzmény: Maz (3)
Alfred Creative Commons License 2004.06.04 0 0 5
Maz:
Ez a feszítés dolog elég problémás házilag...
Elég sok feltételnek kell precízen megfelelni, közben robosztusnak is kell lenni.

A gumilánctalp jó ötlet!

A Defi állandó 4X4, tehát hajtott az első híd is, ez segít, nem?
Bár a hajtott híd lehet az üzemi fékes, a másik alvázra szerelt hídon lévő féket lehetne használni az első futóműről vezérelt kormányzást segítő féknek!

Előzmény: Maz (3)
Alfred Creative Commons License 2004.06.04 0 0 4
Maz:
Ez a feszítés dolog elég problémás házilag...
Elég sok feltételnek kell precízen megfelelni, közben robosztusnak is kell lenni.

A gumilánctalp jó ötlet!

Előzmény: Maz (3)
Maz Creative Commons License 2004.06.04 0 0 3
Szia Alfred!

Jó nagy fába vágtad a fejszéd.

Elsőként a kérdésedre: Van feszítés, ha gondolod beszkennelem az MDK-2M fedezékásón alkalmazottat(T-54 alváz). Nem rugóval szokták, hanem valamilyen csavarorsós/excenteres megoldással.

Problémáid lesznek a kormányzással. Általában úgy oldották meg, hogy kis kormányelfordulásnál csak a kerekek fordultak, nagyobb szögnél a lánctalpat is fékezték.

Lánctalp helyett inkább gumihevedert javaslok. Minikotrókat, univerzális rakodókat("lánctalpas-BOBCAT") sorozatban gyártják így. Beszerzés egyszerűsödik.

A lánctalpasok többségén hátul van a láncmegható-kerék(szakzsargonban túrászkerék). Így ugyanis menet közben csak az alsó rész van igénybevéve, a felső rész terheletlen.

Előzmény: Alfred (-)
Alfred Creative Commons License 2004.06.04 0 0 2
Gyorsan utána néztem: A kresz szerint útvonalengedélyhez kötött a közlekedése. Hát ez nem szép, de a lelkesedésemet nem csökkenti!
Előzmény: Alfred (1)
Alfred Creative Commons License 2004.06.04 0 0 1
don_kihote:
"Hol és mennyiért???"
Úgy gondoltam, Angliából vagy Néémetországból. Itthon nem kell forgalomba helyeznem, maximum valami lassújármű, vagy munkagép kategóriában.

"Lánctalpassal aszfaltúton nem közlekedhetsz!"
Ez biztos?

Előzmény: don_kihote (0)
don_kihote Creative Commons License 2004.06.04 0 0 0
HI!

"Az alap, a katonai Defender könnyen és olcsón beszerezhető kintről"

Hol és mennyiért???

Lánctalpassal aszfaltúton nem közlekedhetsz!
Ez kicsit behatárolja a használhatóságot.
A fogyasztás is szép lesz! :(

Előzmény: Alfred (-)
Alfred Creative Commons License 2004.06.04 0 0 topiknyitó

Ez egy kisérleti darab, készült belőle néhány, vitték északra próbálni, majd eladták némelyiket a közelkeletre, a többi múzeumba került. Nem vált be.

Az eleje 110-es Land Rover, a hátulja egy rövidített könnyűharckocsi.
Nagyon tetszik, gondoltam kellene egyet csinálni. Az alap, a katonai Defender könnyen és olcsón beszerezhető kintről, de talán itthon is találni szétvághatót. A hátulja már problémásabb, de azt inkább - harckocsi helyett - a saját anyagából csinálnám, azaz meghosszabbított alvázra tenném a futókerekek tengelyeit, valahogy úgy, mint a német nehézvontató Famo-n.
Az első lánckereket hajtanám, a Defi saját hídjával, amit az alvázhoz mereven rögzítenék.
Olyan láncot képzeltem el, amit az angol hadsereg használ: a szemek közepén gumibetét van, így gond nélkül tud aszfalton is közlekedni.
A fotókerekek rugózásához lehet kapni komplett torziós rugós futómű egységeket különböző méretben utánfutóhoz.

Mivel a lánctalpas futómű nem mindennapos, ezért a buktatóit sem ismerem. Viszont itt, a Tasztal fegyveres fórumán igen nagy szakmai tudás bújik meg, gondoltam segítetek nekem, abban, hogy mire kell figyelni, mik a gyenge pontok, mik azok a műszaki megoldások, amik a (meglehetősen kevés) fényképeken nem látszanak, de szükségesek. Például van feszítés egy ilyen futóművön? Az utolsó görgőt nyoja hátra rugó? Néztem a II.v.h.-s White féllánctalpas csapatszállítót, azon van feszítés, de annak a futógörgői teljesen mások...

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!