Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Igen, a kivétel erősíti a szabályt. A DT pont fordított hajtású, mert a véglehajtás visszafelé forog a menetiránynak. Így hátul van a meghajtás.
A görgőfelfügesztést tekintve: maga a futógörgők is egymáshoz képest azért rugóznak, mert a futómű az alvázhoz mereven kapcsolódik, és a tervezés során beépült egy kis szovjet ergonómia is. :)
Egyébként emlékeim szerint M.O.n is kapható volt egy USA import hátsó kerekekre szerelhető rövidke lánctalpas hajtás. ( Asszem 4x4 magazin hirdetései között volt látható)
Kicsit Taxi 3 Filling........406 teper a hóban....
Nem biztos, hogy kell lengéscsillapító. Nem szoktak a feszítőkrekek pattogni, mert a lánc eléggé kiegyenlíti a talaj egyenetlenségeit.
A DT-n hátul van a csillagkerék (én így ismerem azt, amit itt turászkeréknek tituláltok), elöl egy csavarral feszíthető spirálrugóval megtámasztott feszítőkerék van. Lent 3 vagy 4 (rég volt) kis "kocsi", mindegyiken 4-4 kis kerék, rugókkal feszítve (a "kocsik" egy-egy tengely körül tudnak mozdulni, a rugók a kerekek tengelyeit nyomják a lánchoz), fent velük szemben fix tengelyeken kerekek.
Hajtómű: motor, kardán, sebváltó, oldalalanként egy-egy bolygómű. A bolygómű külső kereke alaphelyzetben fékezve, így a meghajtás kimegy a csillagkerékre, amikor oldom a féket, akkor elfordul a külsőkerék, a meghajtás elmegy a "levegőbe", a lánc elveszti a hajtórőt és szép ívben erre fordul a gép. Erre lehet még a fékekkel rádolgozni, ilyenkor egyhelyben megfordul az egész , és ás a fékezett lánc alatt egy gödröt is...
A útvonalengedélyen kívül az sem árt, ha van "gumilánctalpad", másképp egy aszfaltozót is mőgé köthetsz. Én közlekdtem huszonsok évvel ezelőtt lánctalpassal (DT 75 traktor/dózer), szép nyomokat hagy az aszfaltban is...
Gondolkodtam a "láncfeszítésen". Arra jutottam, hogy mindegyik futókerék kap lengéscsillapítót, a fordító kerék, amelyik feszít, egy aszimetrikusan működő lengéscsillapítót kap, azaz a visszangedés irányába csillapítva mozdul, a feszítés irányába viszont csillapítatlanul.
jager6:
Tudtam én, hogy célszerű ezt a topicot nyitnom, mert nagyon sok praktikus tanáccsal szolgáltál te is!
A lánc típusában nem akarom követni az angolokat, inkább a gumiszíj mellett vagyok, a közúti használhatóság miatt, de azon belüli típust még nem döntöttem el, két szempont fontos: az üzembiztosság terepen-közúton egyaránt és a minél nagyobb elérhető közúti sebesség (praktikusan a _megcálzott_ érték a 70km/ó - írom ezt úgy, hogy nincs műszaki ismeretem a szíjról).
"Turász" kerék, nagyon jó, soha nem hallottam, ezentúl így nevezem.
Úgy gondoltam, az első hídba módosított fogszámú kúp-tányérkerék kerül, így a végsebesség is csökken, ami nem baj.
Gondoltam, hogy van különbség az első illetve a hátsó turászkerék elhelyezésnek, de nem tudtam, hogy mi.
Az M-60as és a Sherman Hk-k, ami csak gumi felületű láncosak, 70-80 Km/h mennek.
A GMC halftruck szintén 75-ös vánszorgást bírt.
A feszítőkerék és a futógörgő rugózást össze kell hangoni, mert ha nagyon feszes, nem követi a terepet. Ha meg nincs megfeszítve, akkor a hajtó nyomaték tényleg csak a láncot gyűri maga alá.
Visszatérve a kis gumiláncosok kb 30-at mennek, de ott nem a sebesség a lényeg. ( Bobcat, Neuson) Az 5 tonnás Mooroka gumiláncos terepjáró dömper a maga 600 mm-es talpaival jó terepen megy vagy 50-et is. ( ami egy ugyanilyen terhelt IFa-ró nem mondható el.
A modell alapján szerintem megvalósítható a dolog, bár én az amerikai GMC változatot ismerem.
Az alapból kapcsolható elsőkerék hajtású, és gumiláncos.( Ld:Kelly hősei c. film)
A turászkerék célszerű, ha elöl van. ( Húzza a láncot, ne tolja, mert akkor forduláskor lehet h. gyakrabban leesik.) + A kardánt nem a legjobb, ha a lehető leghosszabb. Nő a terepen a sérülésveszély.
A futógörgő tartó utánfutó torziós kar jó ötlet ( Szentendrei Kocsigyár Boy, Lady utánf.) Lényeg hogy a lehető legkisebb terhelésű legyen. Pl a 250-450 Kg. Mert ha ez 3-4 össz teherbírás 1.000-1.800 Kg. Így talán terhelés nélkül se ráz.
A lánc típosa csapos vagy taralyos? A csapos lehet hogy sérülékenyebb gumis kivitelben.
Arra azért célszerű figyelni, hogy a turászkerék közel azonos fordulaú legyen mint az első kerék. Bár van a Defin első-hátsó tengely közti diffimű.
A fék-hátsó kormányzásnál lehet hogy a fékerő elosztó-szabályzó szelep beépítése lenne a legegyszerűbb. ( mint a tereprali-rali autókban. Ebben sajnos nem vagyok járatos.)
A hajtás és az alváz körülbelül így nézne ki alulról, mint ezen a Famo modellen, plusz ugye nekünk hajtott az első hidunk is.
A lánc elején vgy végén legyen a hajtás?
MAZ szerint jobb hátul, a gyakoribb azonban az első. Itt tulajdonképpen mindegy, a hátsóhoz hosszabb kardán kell.
jager6:
Nagyon jókat írtál!
A Defi diffijeiben nincs semmi automata zár, így azzal nincs gond.
Az oldalfékzést úgy gondoltam, hogy csak nagyobb elkormányzásnál, a kormánygép alján lévő kormánykar vezérelné.
A gumilánccal mekkora a max sebesség?
A lánc feszítőnek elég erősnek kell lenni, mert egyébként lehet, hogy nem a jármű indul el, hanem csak a láncfeszítőt nyomja össze. Jól látom?
Üdv !
Egy kis bányászati és erdészeti lánctalpas gépes tapasztalat alapján az alábbi segítségeket szívesen adom:
A DEFI hátsó híd-féltengelyvég vagy kerékagy felöli oldalára bolygóműves véglehajtást célszerű szerelni. Ha a napkereket fékezzük a hajtás azonaz oldalon megáll, a másik oldal hajt.( PL DT-75 traktornál) Így a kardántengelyen elhelyezett féktárcsa a teljes hátsó hajtást fékezni tudja.
A láncfeszítés általában a rugalmas felfüggesztésű lánctalpasoknál: z-alakú tengely csavarorsós-rugós feszítéssel és a fordító görgőnél viszonylag lágy rugózással.
A gumilánc jó ötlet. A Caterpillar-Claas gumiláncos mez.gazd. vontató simán útvonal engedély nélkül sétál az úton, mint a Rába-Steiger.
Ajánlhatom még a lánctalpas kormányzás másik alternatíváját, ha csak az egyik hajtott kereket fékezzük, a difi a másikat kezdi el hajtani. Az automata difizárat kell kiszedni, vagy úgyis tönkre megy előbb-utóbb. Ez eléggé igénybeveszi a hajtást, és a kormány mellet a két fékpedál egyikét is taposni kell. (Ld MTZ 80-82 függetleníthető hátsó fék)
A legelegjobb, ha a hajtás hidrosztatikus mint a Bobcat, vagy az összes modern lánctalpasnál. Ebben az esetben ki kell építeni a hidaulius rendszert, de előnye a szinte korlátlan terhelhetőség. A teljes működtetést kormányszervó segéd vezérköre vezérli a két hátsó hajtást miközben elég csak a kormányt tekergetni.
Mud Rider:
"A féllánctalpasoknak nem volt meghajtva az első kereke. Komoly difimű kialakítási feladatot jelenthet az eltérő szögelfordulás a láncot hajtó és a normál kerekek között."
A II.v.h. idején volt amelyiknek volt, volt amelyiknek nem volt első hajtása. A LR Centauroknak van első hajtása, méghozzá állandó, úgy mint a Defenderen középső difivel. Nagyon nem bonyolult a két tengely közötti fordulatszám különbség, csak a diffikben különböző áttételt kell használni, úgy mint mondjuk a 4X4-es MTZ traktorokon.
"Geometriailag meg kellene vizsgálni a kerekeknek a lánctalptól való szükséges távolságát ahhoz, hogy be tudjon egyáltalán fordulni a jármű, ha nem fékezed az egyik lánctalpat fordulásnál."
Ez adott, hisz' a már létezett tizenegynéhány Centaurt szeretném követni.
"Ki kell gondolni, hogyan választod le a hajtásról a fékezett lánckereket?"
Jó ötlet a kanyar belsőívén fékezni a láncot, szerintem a diffi teljesen jó a két oldal sebességkülönbséggel való hajtására.
"Nem írtad, miért jó egy ilyen kocsi?"
Mert kevés van belőle, és még egy replika is elég különleges.
A féllánctalpasoknak nem volt meghajtva az első kereke. Komoly difimű kialakítási feladatot jelenthet az eltérő szögelfordulás a láncot hajtó és a normál kerekek között.
Geometriailag meg kellene vizsgálni a kerekeknek a lánctalptól való szükséges távolságát ahhoz, hogy be tudjon egyáltalán fordulni a jármű, ha nem fékezed az egyik lánctalpat fordulásnál.
Ki kell gondolni, hogyan választod le a hajtásról a fékezett lánckereket?
Jó ötlet a Bobcatek tanulmányozása Maz-tól, mivel ott sok dolgot modernebben oldottak meg mint a régi páncélos, lánctalpasokon.
Maz:
"Jó nagy fába vágtad a fejszéd."
Na, azért nem kapkodom el, jó lesz azt először fejben alaposan megtervezni, mint Tesla, aztán már csak a tutira pénzt költeni!
Maz:
Ez a feszítés dolog elég problémás házilag...
Elég sok feltételnek kell precízen megfelelni, közben robosztusnak is kell lenni.
A gumilánctalp jó ötlet!
A Defi állandó 4X4, tehát hajtott az első híd is, ez segít, nem?
Bár a hajtott híd lehet az üzemi fékes, a másik alvázra szerelt hídon lévő féket lehetne használni az első futóműről vezérelt kormányzást segítő féknek!
Elsőként a kérdésedre: Van feszítés, ha gondolod beszkennelem az MDK-2M fedezékásón alkalmazottat(T-54 alváz). Nem rugóval szokták, hanem valamilyen csavarorsós/excenteres megoldással.
Problémáid lesznek a kormányzással. Általában úgy oldották meg, hogy kis kormányelfordulásnál csak a kerekek fordultak, nagyobb szögnél a lánctalpat is fékezték.
Lánctalp helyett inkább gumihevedert javaslok. Minikotrókat, univerzális rakodókat("lánctalpas-BOBCAT") sorozatban gyártják így. Beszerzés egyszerűsödik.
A lánctalpasok többségén hátul van a láncmegható-kerék(szakzsargonban túrászkerék). Így ugyanis menet közben csak az alsó rész van igénybevéve, a felső rész terheletlen.
don_kihote:
"Hol és mennyiért???"
Úgy gondoltam, Angliából vagy Néémetországból. Itthon nem kell forgalomba helyeznem, maximum valami lassújármű, vagy munkagép kategóriában.
"Lánctalpassal aszfaltúton nem közlekedhetsz!"
Ez biztos?
Ez egy kisérleti darab, készült belőle néhány, vitték északra próbálni, majd eladták némelyiket a közelkeletre, a többi múzeumba került. Nem vált be.
Az eleje 110-es Land Rover, a hátulja egy rövidített könnyűharckocsi.
Nagyon tetszik, gondoltam kellene egyet csinálni. Az alap, a katonai Defender könnyen és olcsón beszerezhető kintről, de talán itthon is találni szétvághatót. A hátulja már problémásabb, de azt inkább - harckocsi helyett - a saját anyagából csinálnám, azaz meghosszabbított alvázra tenném a futókerekek tengelyeit, valahogy úgy, mint a német nehézvontató Famo-n.
Az első lánckereket hajtanám, a Defi saját hídjával, amit az alvázhoz mereven rögzítenék.
Olyan láncot képzeltem el, amit az angol hadsereg használ: a szemek közepén gumibetét van, így gond nélkül tud aszfalton is közlekedni.
A fotókerekek rugózásához lehet kapni komplett torziós rugós futómű egységeket különböző méretben utánfutóhoz.
Mivel a lánctalpas futómű nem mindennapos, ezért a buktatóit sem ismerem. Viszont itt, a Tasztal fegyveres fórumán igen nagy szakmai tudás bújik meg, gondoltam segítetek nekem, abban, hogy mire kell figyelni, mik a gyenge pontok, mik azok a műszaki megoldások, amik a (meglehetősen kevés) fényképeken nem látszanak, de szükségesek. Például van feszítés egy ilyen futóművön? Az utolsó görgőt nyoja hátra rugó? Néztem a II.v.h.-s White féllánctalpas csapatszállítót, azon van feszítés, de annak a futógörgői teljesen mások...