Egy kicsit merész az elképzelésetek. És ugye LI-2-t akartál írni? "...Szétszerelés után a fődarabokat Alsónémedibe szállították. Későbba törzset illegálisan szétbontották, és fémhulladékként értékesítették..." Ennek a gépnek már morzsáit sem fogod fellelni, nemhogy restaurálni, repképessé tenni. A feladat nagyságáról és anyagi igényeiről már szólni sem merek, annyira irreális az álom. http://www.li-2.hu/?modul=html&content=HA-LIR
Sziasztok nagy erökkel keresük a Debreceni IL-2 gépet amit szétloptak és szemtelenül szét fosztoták a terv: restaurálás és repképessé tétel minden info jól jön elöre is köszőnöm lajstrom jele HA-LIR.
Csak a debreceni sztorit ismerem, elég kacifántos. A honvédség a 80as évek közepén a vekeri Bodzás-tó partját megszerezte haditechnikai parknak és egész szép kollekció állt össze az oroszok segítségével (is). A rendszerváltás után a pletykák szerint a helyi horgászok megtámadták a kádárista bábhadsereget, hogy nekik kell a horgásztó és vigyék a kacatjaikat.
Ekkor a helyőrség parancsnoka (név és rendfokozat a lábtörlő alatt) el/átadta az egészet a vecsési roncsvadásznak, aki jó bánásmódot igért a kiérdemesült madaraknak, amiknek egyrésze nem is honvédségi tulajdon volt (mint a LI-2) vagy régen át lett adva az ifjusági parknak (MiG-15, MiG-21). Valamilyen "máig sem tisztázott okból" elfelejtkezett arról az apró tényről, hogy akkor már a reptér magyar kézen volt és csak be kellett volna vinni oda cuccokat, ahol most olyan skanzen lehetne, mint nem sok helyen.
A Vecsésre szállítás közben állitólag valaki ellopta a cuccok egy részét (pl. a Jak-28 és a Li-2 nagy részét), ezt nyilatkozta a roncsvadász akkoriban a Blikknek.
Tulajdonképpen, nagy vonalakban, mert nem akarok személyi jogokat sértő részletekbe belemenni, ki ez az úriember? Hogyan lett eme kiszolgált típusok boldog tulajdonosa? Vodkáért vette a ruszkiktól? Vagy pártkapcsolatok kellettek ehhez?
Nem beszéltem vele, de az őt ismerők mondták, hogy nincs ott már semmi, mindent eladott. Majd megkérek egy repülőst, fölülről kukkantsa már meg a terepet.
Az ember, aki a gépet szeretné venni, egy műszaki cikk importőr. Kína, Hongkong, Taiwan a piaci területe. Évente többször jár arra. Felhívom a figyelmét erre a "fogásra".
A hongkongi vámhatóság most talált egy Ukrajnában behajózott hajtómű és fegyverzet nélküli 29-est. Mivel az ukránok nem vállalják, szerintem rövidesen meg lehet majd venni a hongkongi vámraktárban :-)
Az ebay-en bármilyen gépet lehet venni, akár demó, akár repképes állapotban. Bár 2 éve keményen szigorítottak a yenkik, azóta nem lehet lajstromozni ilyeneket, de külföldivel vidáman reppennek. Aminek van ami lajstroma régről, az sokkal többet ér.
Szégyen lenne MIG-et a nagy víz túloldaláról hazahozni. Ott még 15-ös is repül, kétkormányos, lengyel gyártmány.
Egy ilyen konténert kb. 2 millióért hoz el a speditőr.
Múltkor volt egy eladó DC-3 Izraelből, ami repült a II. Vh-ban, utána Korea, majd a közelkeleti háborúk, utána utasozás, végül szállítógép. Láthatott egyet, s mást. Nem roncsként, hanem felújításra váróként hirdették egy használt 182-es áráért.
Ha a kaliforniai milliomos házikedvencnek akarja, tud olyan miget is venni a nagyvilágban, amelyik tegnap még repült. A mieinkben hiába vannak még jócskán elméletben repórák, ha (némi tulzássa)el vannak rozsdásodva.
Sztem ezeket az eladó 21-eseket valahol Kaliforniában ki kéne óriásplakátolni. Ott nagy divatja van a régi harci gépek polgári üzemeltetésének. Polgári lajstromban van egy csomó Alba, F-5, stb...
Én nem, de holnap felhívom azt a srácot, aki már tárgyalt velük, hátha tud konkrétot.
A dolog amúgy nem olyan egyszerű. Állitólag van valamilyen licenszdíj, amit az oroszoknak kell fizetni mindazon gépek után, amikből még nem repülték ki az időt. Nem is keveset. Ebben állitólag a közhasznúság is szerepet játszik, egy nyilvános múzeum kevesebbet fizet, a magánszemély többet.