Én minimális felszereltségre gondoltam. Azt nem kell karbantartani ami nincs.
A CUBE editor kerékpárral kapcsolatban szóltam hozzá. Az ezen lévő minimális kiegészítőkkel nyert súlyelőnyt elveszítik a 11 sebességes agyváltó miatt.
Pont a 'minimál' kerékpárba jó az agyváltó. Persze kérdés, hogy mit értünk 'minimál' alatt. Ez esetben nem a tudást, hanem a karbantartásigényt. Ebből a szempontból az agyváltó és a szíjhajtás és egy jó hidraulikus tárcsa jó megoldás, ráülsz, mész, és menetteljesítménytől függően évente/kétévente egyszer foglalkozni kell vele (olajcsere a váltóban, és ha elkopott a fékpofa, akkor csere). Az agyváltó és a szíjhajtás egyaránt minimális gondozást igényel, és sokáig megbízhatóan teljesít.
Nem látom értelmét ennek a kerékpárnak. Nem való egy "minimal" kerékpárba agyváltó pláne nem szíjhajtással. Ha már szíjhajtás akkor egy 1 sebességes lenne tökéletes ehhez a kerékpárhoz.
Csak a hátrányára válik az agyváltó, pláne szíjhajtással, ami miatt még a vázat is "bonthatóra" kell készíteni.
Az agyváltókat jónak tartom a megfelelő kerékpárokban ebben viszont kijönnek a negatív tulajdonságai.
Lásd a korábban linkelt táblázatot. 45/23 esetén - amit példának felhoztál - az Alfine11 leggyorsabb fokozata 2,15-ös szorzót tesz rá, azaz a leggyorsabb áttétel ez esetben a 45/11-nek felel meg, amivel már elég jól lehet haladni.
"Az agyváltónál a leggyorsabb haladást a felszerelt hajtómű és az agyara szerelt fogaskerék aránya biztosítja, ami a 48/11 4,36-os értékével szemben 2 körüli lehet vagy kevesebb."
Téves állítás. Az agyváltóknak (az itt épp szóban forgó Alfine-nak is) van 1-nél kisebb és 1-nél nagyobb áttérelaránya is. Tehát mondjuk egy 42/16-os (nagyjából 2,5) lánckerekek mellett is tud gyorsabb fokozatot.
Ez alapján pl. az Alfine 11 az 5. sebességfokozaban tudja a lánckerékaránynak megfelelő áttételt, az ennél nagyobb fokozatokban annál gyorsabban lehet vele haladni.
A szíj hajtás esetében nem tudom mennyire lehetne az áttétel arányt javítani, mert a kép alapján kb 45-23 áttétel van a bringán.
Lánckerék biztosabban beszerezhető lenne 23 helyett kisebb méretben az agyra.
Elvileg lehetne 45-16-os áttételt is feltenni, de az biztosan rövidítené a váltó élettartamát. Nem véletlenül csak a 23 az ajánlott a 45T első tányérhoz.
A végáttételek aránya önmagában kicsit kevés infó.
A megadott 3 tányéros hagyományos rendszernél ez a szám a 48/11 és a 26/34 áttételek aránya azaz 5,7 a végáttételek aránya.
Az agyváltónál a leggyorsabb haladást a felszerelt hajtómű és az agyara szerelt fogaskerék aránya biztosítja, ami a 48/11 4,36-os értékével szemben 2 körüli lehet vagy kevesebb. Ehhez képest lehet értékelni a végáttételek arányát, ami alapján 0,5 körüli a legkönnyebb áttétel szemben a hagyományos rendszer 0,764 értékével.
Szóval ha síkon 48-14 áttétellel közlekedtél általában az 3,42 áttétel volt. Agyváltóssal kb azonos sebesség eléréséhez pörgetheted a lábadat 70-80 pedálfordulat helyett helyett kb 120-140-es pedálfordulattal.
Javaslom próbálj ki egy agyváltóst.
Egyébként ezek az ajánlások a hajtómű és hátsó lánckerék méretekre az agyváltóhoz:
Köszönöm! Ez mindenképp elgondolkodtató, bár ezt az áttételarány dolgot nem értem. Soha nem is gondolkodtam rajta. Gondolom, minél nagyobb, annál jobb, azaz annál több lehetőséget kínál.
Egy “hagyományos” 3x10-es rendszernél ez mennyi? (26-36-48 / 11-34 esetében) Csak, hogy legyen elképzelésem.
Minden esetre ez a Cube Editor egyre szimpibb. Még a teló hiányát is lenyelem, ha cserébe annyi előnye van. Egyébként sem vagyok meggyőződve a telók szükségességéről ebben a kategóriában. Bár még nem volt teló nélküli bringám, a Gepidán sokszor lezártam, aztán úgy is felejtettem. Gondolom, ha annyira hiányzott volna, nem felejtem el.
Az agyváltónál mások az áttételugrások, mint a láncváltónál, cserében egyenletesebb a fokozatok közti ugrás, Alfine 11 esetében a kivétel a legkönnyebb fokozat, ami közel kétszeres áttétel a következőhöz képest (kb. mint lácnváltónál annak idején a Shimano Megarange). Mindenesetre az Alfine 11 váltónál a végáttételek közti arány több, mint négyszeres, tehát kellően nagy ahhoz, hogy lehessen vele haladni is és emelkedőre menni.
Karbantartásigényben valóban jó az Alfine, időnként olajat kell cserélni benne, aztán ennyi, a szíjhajtással kiegészítve tényleg nem nagyon kell hozzányúlni.
Megakadt a szemem a CUBE Editor-on is, ami bár nem cross gép, de nagyon kíváncsivá tett a “gondozásmentes” kialakítása. De! A 3x10-es rendszerhez szokott fizikumomnak vajon mennyire lenne megerőltető egy 11 sebességes rendszer? Egyáltalán mit érdemes tudni az Alfine rendszerről ill. a Gates szíjhajtásról?
Nyilván olvasgattam a neten, de inkább a gyakorlati tapasztalatok érdekelnének. Használ valaki ilyet? Tényleg annyira megbízható, gondozásmentes?
CUBE meg sem adja az átlépési magasságot. (A KTM legalább igen) Át tudok lépni a nyereg előtt, csak a felső cső igencsak érinti a tököm még a 46-os vázon is. Persze nincs ezzel gond, sőt, még az 50-el sem lenne gond, ha tervezetten tudok megállni. Azaz bringa kicsit megdöntve már nem is nagy. Én attól félek inkább amikor néni a bringaút egyik oldalán, a kutyája meg a másik oldalon, s kettejüket összeköti egy láthatatlan póráz. Na amikor a póráz láthatóvá válik hirtelen, akkor nem mindig van idő tervezetten megállni.
Nem tudom, hogy a gyakorlatban ez mennyire lenne gond, mert még nem volt ilyen “magas” bringám. Mint írtam a Gepida 48-as váza is sokkal több helyet hagyott, a másik bringám pedig egy 18-as Magellan Serpens MTB, amin még egy kisebb táska is elférne a felső cső meg az ágyékom közt. Szóval lehet, hogy nem akkora gond ez, de nekem ezen bringák után szokatlan.
Egyébként ránéztem a CUBE SL ROAD-ra is, csak úgy kíváncsiságból. Az 50-esnek 46cm a nyeregcsöve, az eleje pedig kb. 6cm-el alacsonyabb, mint a 46-os CROSS-nak. Szóval lehet, hogy az SL ROAD-ból tényleg jó lenne egy 50-es. Csak hát az meg kizárólag aszfaltra ajánlott.
A méretezéssel egyre inkább tele a ...öm! A 46-os EDITOR-nak pl. 44cm az üléscsöve.
A méréseken túl vagyok többször is. A táblázatok és a számítások is kb. egy rakat ... sem érnek. Úgy mentem a boltba, hogy ráülnék egy 50-es CUBE-ra, mert a táblázat szerint nekem az való. Aztán jól meglepett. Ekkor jött a 46-os ami hát... épp határeset még az eladó szerint is. Ehhez képest a 48-as Gepida Alboin felső csöve még csak nem is súrolja a fityegőmet.
MTB vonalon van bőven jó vázméret, ami nem ér oda ahol fáj, de én eddig kizárólag cross trekkinget néztem. Egyrészt fontos a komfort, másrészt többet megyek aszfalton mint amennyit nem. Időnként járok erdőben, murván, homokon, de ez kb. 20-30%. Ezért gondoltam a cross gépekre.
Annyiféle geometriával készülnek már a vázak, hogy egy méretből nem lehet megmondani, hogy megfelelő e a méretük. Kiindulási pontnak a gyártó által megadott méreteket ajánlanám. Egy próba után ezt még lehet igazítani.
Szóval kinéztem egy Cube ill. egy KTM bringát. Mindkettő full XT felszereltséggel. (első/hátsó váltó, váltókarok, fékek, fékkarok, első/hátsó agy) Mindkettőből sikerült ráülnöm egy-egy 46-os példányra (alacsonyabb felszereltséggel, de ez méret szempontjából mindegy), és mindkettőnél olyan magas a felső cső, hogy mikor teli talppal állok a földön, hozzáér az érzékeny részhez. Ez azért van, mert a belső lábhosszam 76-77 cm, ezeknek a bringáknak pedig 78 cm az átlépési magasságuk. Nem tudom, hogy egy hirtelen megállásnál ez mennyire gáz.
A gond az, hogy ezekből nem gyártanak kisebbet, más (általam ismert) márkánál pedig nem találtam ilyen felszereltséget.
Sajnos baromira tetszenek ezek a bringák. Mit tegyek? Be merjem vállalni a 46-ost, vagy túl nagy lenne a mindennapokban? Sajnos próbakörre nincs lehetőség a boltokban, csak rá lehet ülni.
Esetleg nézzek más márkát amit majd idővel “XT-sítek”?
Talán elfér itt ez a kis vasárnapi színes (píííros) :)
Felhívnám a figyelmet a frappáns "monten bájk" magyarításra, a "képek szerinti állapotra" (ki lehet nagyítani...), az ingyenes házhozszállítás gombra és a "szállitás megoldható+költség ellenében" kitételre.
Köszi! Ezen a héten még csak az első :) (rövid magyarázat: 4 nagy gyerek és egy vidéki ház, ahol jó ha van egy második "készlet" bringa, nem lennének sokat használva, de ennyi pénzért talán megéri a vendégbringa státusz...) Ez a Hauser egyébként kicsi váz (41cm) de pont jó lesz a 12 éves fiamnak. Nem tudom, hogy miről árulkodik a lánctányér állapota, ez meg a hátsó sor. Az eladó olyat is mert mondani, hogy "talán 100km van benne"... Minden esetre elég nedves helyen tárolhatta.
Aszfalton járok, ott a beakadás esélye elég kicsi. Na meg a kanál hossza nem elsősorban attól függ, hogy két vagy háromtányéros rendszer, hanem attól, hogy összesen az első és hátsó váltón együtt mennyi a különbség a legkisebb/legkisebb illetve a legnagyobb/legnagyobb állások közt. Gyakorlatilag már az 50/34+12/27 rendszeren (kéttányéros) is hosszúkanalas váltó kellett, és a mostani triplán se kell hosszabb.