Kiegészítés: A regisztrációs adót sem lehet akárhogyan befizetni. A közleményben a VPID szám és a határozatszám feltüntetése szükséges, különben az átutalás addig lóg a levegőben, amíg a delikvens észre nem veszi, hogy nem történik semmi. Amennyiben ez a helyzet, be kell jelenteni a NAV-nál e-papír formájában a hibát, aminek a feldolgozási ideje nem tudom mennyi.
Ezek az információk sajnos nincsenek feltüntetve a határozaton, ami eléggé elszomorít, mert telnek a napok.
Nem publikus. Annyit emlitett, hogy a helyi hatosaggal egyeztetett, mielott hozta. A rendszamtablat o vitte kesobb vissza, bar ez nem kotelezo, mert a magyar hatosagok is visszapostazzak. Amugy feldobta a trelerre es ennyi.
Azt elfelejtettem megemlíteni, hogy az NKH után még egy eredetvizsga is hátravan. Én az NKH utáni napra kértem időpontot. A Vizsgazónánál nagy jófej és segítőkész volt mindenki. A regadót konkrétan a kanapéjukon ülve utaltam át.
Én Németországból hozott motort vásároltam. Németország egy jó ország, minden olyan papírt odaadnak, amit a magyar hatóság kér.
A honosítás izgalmas folyamat...
Az NKH-ra 3 hetet kellett várni (csak így lehetett foglalni időpontot) és amikor odamentem, (elvileg időpontra,) be kellett állnom a sorba és várni még 2-3 órát. Közel volt a zárás, ezért utána már hamar végeztek. E-jeles kipuffogót és piros prizmát is keresnek a rendszámtáblatartó fölött az alap adatok és számok mellett.
Utána jött a regadó. A VPOP_REGADO nevű formanyomtatvány néhol egészen homályos, órákat töltöttem az internet böngészésével, hogy hova mit írjak. Kell igényelni egy VPID számot, ami nekem szerencsére volt már.
A doksiban kódokat kell megadni, amiknek a kikeresése elég sok idő: Dél-Budai vámigazgatóság száma (HU811190), eljáráskód (RE00-S01), ha magamnak intézem, a törvényes képviselőt kell bepipálni, mint személyt, aki eljár és megadni a saját adataimat még egyszer.
A TARIC, vagy más néven vámtarifa szám kitalálása nincs rendesen leírva sehol sem. A taricweben odáig eljutottam, hogy a 670 ccm-s motorhoz 87114000 00 ez a szám, az utolsó négy karaktert pedig a kitöltési útmutatóból próbáltam összeszedni, de például, hogy a regadó kinek ÁFA mentes és kinek nem, nincs leírva jól sehol sem. A NAV ügyintéző világosított fel, hogy nem ÁFA mentes, így lett az utolsó 4 karakter 06TD.
A taricweben a Nómenklatúra lekérdezésnél ha beírja az ember, hogy 8711, utána szépen be tudja kattintani a köbcentit, ami annyit jelenít meg, hogy 871140. Hogy a többi nulla is utána kerül, azt be lehet tippelni, illetve rá lehet keresni a neten (idő...).
A másik izgalmas rész, hogy a motorok nincsenek környezetvédelmi osztályba sorolva, viszont a nyomtatványon muszáj beírni oda valamit. A NAV ügyintéző világosított fel, hogy elektronikus ügyintézésnél oda mindig 0-t kell írni, majd a rendszer visszajelez, hogy az NKH-s papíron nem ez szerepel, végül kézileg kijavítják. Ilyen szempontból jobb élőben beadni, mert nem kell várni a javításra. Nekem szerencsém volt, mert az ügyintéző azonnal reagált és segített.
Mellékelni kell az adásvételit, az NKH-nál kapott műszaki adatlapot és a forgalmit, viszont nem akárhogyan! Ha nincs szépen elnevezve a fájl és ránézésre nem található ki, hogy mi lesz benne, elutasítják, méghozzá olyan üzenettel, hogy az ember nem találja ki, hogy ez volt a probléma. Negyedikre kaptam csak meg a befogadó üzenetet, miután csilivili PDF-eket készítettem a képekből, összeszedve, ami egybe tartozik és elnevezve mindent. A NAV ügyintéző így is panaszkodott, hogy a forgalmi nem hosszában van lefotózva, hanem keresztben és kilóg a képernyőjéről az eladó címe. Pedig direkt vízszintesen fotóztam, hogy az olvasási irány is meglegyen... :D Végül ezt is sikerült abszolválni, az ügyintézővel folytatott 3 telefonhívást követően.
Ha mindez megvan, jön az értesítő, hogy lehet fizetni. Átutalás után már csak a pénzügyi osztály gépezetét kell hagyni forogni és mondjuk 2-3 nap múlva jöhet az okmányiroda. Közben egy rendszám nélküli kötelező biztosítási ajánlatot kell kérni, amit az okmányiroda is megnéz. Később hiánypótlással be lehet jelenteni a biztosítónak az időközben megkapott rendszámot.
Az okmányiroda raktárában lapul néhány fölösleges rendszám, ha az ember nem kér egyedit, akkor onnan kijőve már mehet is gurulni, csak a kötelezőt ne felejtse el utólag rendezni :)
52. § (1) Az előzetes eredetiségvizsgálatot el kell végezni:
a) * a használt jármű, továbbá a gyártótól származó járműkísérő lappal nem rendelkező új jármű, valamint a járműnyilvántartásba korábban még nem vett lassú jármű vagy egyéb jármű első forgalomba helyezésekor;
"
Az utolsó 3 szó fontos: "első forgalomba helyezésekor"
Ha van EGT forgalmi engedély és törzskönyv (vagy annak megfelelője) a járműhöz, az csak akkor lehetséges ha azt már forgalomba helyezték vagy nyilvántartásba vették, így már nem beszélhetünk első forgalomba helyezésről.
Ha a szövegben az lenne, hogy első Magyarországi forgalomba helyezésekor, akkor jogosnak tartanám az eredetvizsga elvárását.
Ugyanígy az előző mondat esetén, Magyarországijárműnyilvántartásba korábban még nem vett, lenne az egyértelmű megfogalmazás.
A kormányrendeletek bevezető részei hiányosak, hiányoznak az egyértelműsítő meghatározások, ilyen hiány a honosítás jelentésének meghatározása is.
Ennek eredményeként még összes is veszünk a fórumon? Ne tegyük, motorozzunk.
Van esetleg valakinek tapasztalata OT rendszamozassal? Valoban nem akadaly ha nincsenek papirjai a motornak, csak adas-veteli szerzodes melyben szerepel az alvazszam?
az hogy a hatóságnál valaki valahol olvasta fent a jogszasbályokat és központilag értelmezték.
Tehát vagy jól értelmezték és ez neked is jó, vagy nem jól értelmezték es ez neked nem jó. Ekkor vagy elfogadod vagy nem és utána jársz de ez idő.
Regisztrált jármű motor is lehet (ami már kint volt forgalomba helyezve, Itt ugye (főleg) áfa szempontjából van jelentesége, hogy hány hónapja és hány km van benne.
A konkrét hivatkozásodat nem értelmeztem mélyen (meg lehet nem is teljeskörő és/vagy már nem teljes mértékben aktuálsi).
Szóval meg próbálhatod őket meggyőzni vagy másik hivatalba menni ha lehet.
De ettől tény a tény, hogy elég sok jogszabály hivatkozik keresztbe kasul egymásra és néha még a szakértők (alkalmazók) sem vesznek figyelembe valamit.
Nem, nem... Értelmezésem szerint ez a "Motorbehozatal" topic. Bevezetésként nem írtam, de nyilván ebben a topicban külföldről hozott motorról van szó. Tehát nem regisztrált járműről. ;-)
Regisztráltnál tudom, hogy kell, ez tiszta!
Az 1040. hsz-ben minden egyértelműen le van írva, idéztem is a kormanyablak.hu oldalról, ahol világosan le van írva minden.
De röviden: származásellenőrzést nem kérnek, mert EGT országból van a jármű! Eredetvizsgát viszont igen, pedig ugyanúgy mint a származásellenőrzésnél, kivételként van jelezve az EGT származás!
52. § (1) Az előzetes eredetiségvizsgálatot el kell végezni:
a) * a használt jármű, továbbá a gyártótól származó járműkísérő lappal nem rendelkező új jármű, valamint a járműnyilvántartásba korábban még nem vett lassú jármű vagy egyéb jármű első forgalomba helyezésekor;
b) * a forgalomból végleg vagy átmeneti időszakra kivont jármű ismételt forgalomba helyezésekor;
c) a jármű alvázszámának megváltoztatásával járó műszaki beavatkozást - alvázszámot hordozó szerkezeti elem, alváz vagy karosszéria cseréje - megelőzően;
d) a jármű - kivéve a lassú járművet és a lassú jármű pótkocsiját - tulajdonjogában bekövetkezett változás nyilvántartásba vételekor.
(2) A forgalomba még nem helyezett sérült jármű esetében az előzetes eredetiség ellenőrzést a jármű alvázszámának megváltoztatásával járó műszaki beavatkozást - alvázszámot hordozó szerkezeti elem, alváz vagy karosszéria cseréje vagy javítása - és a közlekedési hatóság műszaki megvizsgálását megelőzően kell kezdeményezni.
(3) * A 43. §-ban meghatározott külföldről belföldi üzemeltetés céljából behozott járművek esetében az előzetes eredetiségvizsgálatot a származás-ellenőrzés eredményéről szóló határozat véglegessé válását követően lehet elvégeztetni.
(4) Az (1) bekezdés a)-d) pontjában felsorolt esetekben a közlekedési igazgatási ügyintézés megkezdésének feltétele az eljárás kezdeményezését megelőzően legfeljebb hatvan napon belül elvégzett előzetes eredetiségvizsgálat. A hatvan napos határidőbe nem számít be az az idő, amíg az eredetiségvizsgálatot követő büntetőeljárás során a jármű lefoglalás miatt a hatóság őrizetében volt.
(5) A jármű eredetiségvizsgálatának eredménye a közlekedési igazgatási eljárásban egyszer használható fel, amelynek tényét a közlekedési igazgatási hatóság a nyilvántartásba rögzíti.
(6) Az (1) bekezdésben felsorolt közlekedési igazgatási eljárásban a közlekedési igazgatási hatóság ellenőrzi a jármű előzetes eredetiségvizsgálatának meglétét, eredményét, valamint annak érvényességi idejét.
(7) * Az előzetes eredetiségvizsgálat elvégzése nélkül is nyilvántartásba kell venni a jármű tulajdonjogában bekövetkezett változást, ha annak jogalapja
a) öröklés,
b) * jogi személyek átalakulásával, egyesülésével, szétválásával bekövetkezett vagyonszerzés, feltéve, hogy az újonnan létrejött gazdálkodó szervezet a korábbinak általános jogutódja lesz,
c) a közös tulajdon megszüntetése, ha a jármű valamelyik tulajdonostárs tulajdonába kerül vagy annak jogalapja közös tulajdon létesítése, ha az egyik tulajdonostárs korábban a jármű tulajdonosa volt,
d) a pénzügyi lízingszerződés teljesítése, amelynek során a jármű nyilvántartott üzemben tartója a jármű tulajdonjogát megszerzi,
e) állami vagy önkormányzati szerv, vagy önkormányzat kezelésében lévő jármű más állami vagy önkormányzati szerv, vagy önkormányzat részére történő átadása,
f) a használt jármű cégjegyzék vagy vállalkozói igazolvány alapján az adásvétel időpontjában fő tevékenysége szerint gépjármű-kereskedelemre jogosult szervezet vagy vállalkozó tulajdonába kerülése, kivéve a rendeltetésszerű használat céljából történő tulajdonszerzést,
g) * a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott közeli hozzátartozók egymás közötti tulajdonjog átruházása, feltéve, hogy a tulajdonjogot átruházó a járműnyilvántartásba bejegyzett tulajdonos.
(8) A muzeális jellegű járművekkel kapcsolatos közlekedési igazgatási eljáráshoz, továbbá a négykerekű segédmotoros kerékpárok első magyarországi forgalomba helyezésére irányuló közlekedési igazgatási eljáráshoz az előzetes eredetiségvizsgálatot nem kell elvégezni.
Több törvény van. Értelmezésed szerint ha megveszem tőled az autót, majd aznap más megveszi tőlem és holnap megint más lesz a vevő akkor nem kell. De kell. Sajnos minden tulajdonos váltásnál kell.
Többek között az egyik törvény az okmányok ellenőrzését jelöli meg célként.
1999. évi LXXXIV. törvénya közúti közlekedési nyilvántartásról *
De még van néhány ami pontosan részletezi, hogy mikor kinek és milyen körülmények között kell elvégezni és mi célt szoglál.
Friss élményem van a dologról, január végén hoztam be motort EGT tagállamból.
Nemcsak a kormanyablak.hu-n, más hivatalos helyen is szerepel az általad idézett szöveg, emiatt tűnt nekem is hitelesnek.
Végigolvastam a vonatkozó kormányrendeleteket és arra a következtetésre jutottam, hogy honosítás esetén, nem kell eredetiségvizsga, az általad is idézett okán és, hogy nem első forgalomba helyezésről van szó(!). Ez az értelmezése a kormányrendeletnek, ez van leírva. Az általad kiemelt részleten túlmenően vannak más vonatkozó ezt megerősítő és cáfoló szövegek is, azt most nem keresem ki idézés céljából.
De!
... város, Kormányablak. Viszem a papírjaimat és a kinyomtatott Kormányrendeleteket is (ahogy 5 évvel ezelőtt is tettem, felkészülve a rendeletekből is >> akkor nem is kellett az eredetiségvizsga, közösen értelmeztük a Kormányrendelet szövegét és igazat adtak). Ügyintéző kéri az eredetiségvizsgát, én mutatom neki a kormányrendeletet, de ügyintéző nem tudja anélkül megcsinálni (nem csinálhatja) a forgalomba helyezést. Nem tehet mást, függetlenül a kormányrendelet tartalmától. Hölgyet kérem, szóljon az irodavezetőnek. Irodavezető mosolyogva jön, kedvesen bemutatkozik, kezet is ad hozzá, eddig igazán tetszetős és szimpatikus a dolog. Elmondom a problémám, Ő válaszol: eredetiségvizsga nélkül nem csinálják meg a gyorsított forgalomba helyezést. Kérhetem az alap eljárás lefolytatását, amire Ők 28 napon belül válaszolni fognak (itt már arrogáns volt a hanghordozás, korábbi kedves és szívélyes hanghordozás elillant akár a Krásznaja Moszkva illata.. bla bla bla). Kérdezem, hogy miben fog különbözni az eljárás tartama avagy a kérelmem elbírálása a gyorsított eljárástól, amire a válasz rövid volt: "ezt nem mondom meg".!
Magamban ekkor kívántam egy méretes lófaszt a jó k... a... p...-ba, amelyik kilógó vége Őt is garatig birizgálja, alulról.
Kérelmezhettem volna a normál eljárás lefolytatását +X Ft-rt, majd 28 nap elteltével kaptam volna egy hatalmi arroganciával átitatott választ, borítékolható tartalommal. Inkább még aznap megcsináltattam a baksispapírt és másnap azzal együtt sikeresen forgalomba helyeztettem a mocit (itt is volt egy csavar).
Próbáld meg, hátha felétek tudnak olvasni és (!) hajlandók a rendeletben foglaltaknak megfelelően eljárni. Szurkolok a sikeredért.
Véleményem szerint vagy szándékosan írták a rendeletet ilyen szarra, vagy egyszerűen funkcionális analfabéta szövegezte, amihez a szabálykövetésnek nevezett korlátoltság párosul vagy ilyen a Hivatal.
Ez az eredetvizsgás kérdés számomra sem tiszta. Mindenki azt mondja, hogy kell, mert kérik az okmány kiadásához. Ez rendben, de milyen alapon kérik? A kormanyablak.hu-n jelen pillanatban is élő tájékoztatóban, nem kell EGT országból származó gépjárműre eredetvizsgálat, ha rendelkezik harmonizált vagy nem harmonizált forgalmi engedéllyel.
Ilyen alapon kötelező lenne a származás ellenőrzés is pedig azt nem kérik, holott a fogalmazás teljesen megegyezik!
Ez van a kormanyablak.hu-n:
"Az előzetes eredetiségvizsgálatot el kell végezni: a használt jármű, továbbá a gyártótól származó járműkísérő lappal nem rendelkező új jármű, valamint a járműnyilvántartásba korábban még nem vett lassú jármű, vagy egyéb jármű első forgalomba helyezésekor; Kivétel: más EGT-államból belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű belföldi forgalomba helyezését megelőzően a jármű jogi helyzetének tisztázása megtörtént, valamint az ügyfél a kérelméhez csatolta a származási tagállam hatósága által kiadott - nem harmonizált adattartalmú forgalmi engedélyt vagy annak a kiállító hatóság által hitelesített másolatát, vagy - harmonizált adattartalmú forgalmi engedély I. részét, valamint a II. részét, feltéve, hogy a jármű származási tagállamában ez utóbbi kiállításra került"
Ez pedig a származás ellenőrzés:
"A külföldről belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű forgalomba helyezésének kezdeményezése előtt származás-ellenőrzését el kell végezni. A származás-ellenőrzés kezdeményezése a közlekedési igazgatási hatóságnál származás-ellenőrzési nyilvántartásba vétellel valósul meg. Kivétel: más EGT-államból belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű belföldi forgalomba helyezését megelőzően a jármű jogi helyzetének tisztázása megtörtént, valamint az ügyfél a kérelméhez csatolta a származási tagállam hatósága által kiadott - nem harmonizált adattartalmú forgalmi engedélyt vagy annak a kiállító hatóság által hitelesített másolatát, vagy - harmonizált adattartalmú forgalmi engedély I. részét, valamint a II. részét, feltéve, hogy a jármű származási tagállamában ez utóbbi kiállításra került; - négykerekű segédmotoros kerékpár"
Nem az számít hogy mikori, hanem mikorhelyezték forgalomba kint. Tehát ha 2008-as de 2019. második felében helyezték forgalmoba és még nem telt el 6 hónap akkor kell.
4. * új gépjármű: az a személygépkocsi, illetve motorkerékpár, amely az adó alanya által történt megszerzésének időpontjában legfeljebb 6000 kilométert futott, vagy amelynek első külföldi forgalomba helyezésétől számítva legfeljebb 6 hónap telt el;
Adott egy Honda NSR 250R motorkerékpár 1990-ből, amit Svájcban vásárolnék, és szeretnék Magyarországon forgalomba helyezni. Sajnos csak egy 1320A nevű eredeti vám dokumentum van hozzá amit a Svájci Honda importőr állíított ki 1992-ben. Ezzel a vámpapírral + egy műszakival lehetne Svájcban forgalmit kiállítani hozzá, de mivel az országban ez a motor utcára nem használható valami régi környezetvédelmi szabály miatt, ezért itt csak versenypályán használták. Viszont tudtommal Magyarországon lehet utcán használni, több rendszámosról is tudok. Forgalomba tudnám ezt helyezni itthon valahogy? A meglévő vám dokumentumon szerepel a motor pontos típusa, alvázszáma, színe, lökettérfogata, üzemanyagtípus stb.