A kérdés az, hogy azokon a helyeken ahol meg tudták változtatni az adóstruktúrát, ott hogyan csinálták?
Az nagyjából látszik, hogy adót kell csökkenteni, és egyszerűsíteni, mert lassan nem csak a szociszadesz szeretett multijai fogják meggondolni magukat, hanem az egyszerű dolgozó is gondolhatja úgy, hogy európa szerencsésebb vidékén keres munkát magának.
Gyurcsány Ferenc beszélt arról is, hogy érdemi változásokra van szükség az adórendszerben - többre, mint korrekciókra -, de nincs lehetőség a rendszer teljes átalakítására. Azt mondta, csökkenteni kell a munkavégzéshez kötődő, a vállalkozásokat terhelő adókat, az adórendszernek arra kell bátorítania, hogy fehéren foglalkoztassanak, de mindezeknek nem szabad veszélyeztetniük a gazdasági egyensúlyt. [napi.hu]Hozzányúlni ezexerint érdemben nem fognak, a piszkálásnak meg se értelme, se eredménye...
Azért jó végignézni e régebbi topikokat, hogy lássuk: nem történik különösebb előrelépés.
Pedig vannak ötletek, mert ha a kormányzati impotencia lassan már fájdalmas kielégületlenséghez vezet a másik oldalon, akkor bbeindulnak a "félrelépések"...
Ez, hogy az SZDSZ nem tudná vállalni meg egyenesen röhejes. Ez az egész SZDSZ egy olyan lúdhoz hasonlatos, aki egésznap azon nyafog a barátnőjének, hogy csak a tanyán termett szemeskukoricát hajlandó megenni, majd este lenyúl a háziasszony keze és rutinszerűen megtömi a ludat búzadarával.
A Szabad Demokraták Szövetsége örömmel értesült arról, hogy a Pénzügyminisztérium nem tekinti saját álláspontjának a Világgazdaság című napilapban megjelent adócsökkentési programot - olvasható a párt közleményében.
A lapban megjelent előterjesztést ugyanis az SZDSZ nem tudta volna támogatni, mivel abban szja-csökkenés csak 2006-tól szerepel. Az SZDSZ szerint már 2005-ben a terhek érzékelhető csökkenésére van szükség és lehetőség. A párt közleménye szerint ennek alapján dolgozták ki a liberális adócsökkentés programját (LAP 2005), amely az érintettek számára már jövőre átlagosan hétezer forintos megtakarítást jelentene havonta.
A pénzügyi tárca három évre szóló tervet készített az adórendszer radikális átalakítására közölte a Világgazdaság az MSZP-frakcióból a laphoz eljutott tervezet alapján. A Pénzügyminisztérium közlése szerint még nem született döntés a lap által ismertetett elképzelésekről.
A Világgazdaság által ismertetett elképzelések szerint 2006-tól kétkulcsos személyi jövedelemadó-rendszert vezetnének be, jelentősen korlátozva az igénybe vehető adókedvezmények körét. A tervezet ugyanakkor elképzelhetőnek tart olyan verzió is, amelyben politikai megfontolásból megmaradna az adókedvezmények jelentős része.
Nincs döntés még
Külső javaslatokat is figyelembe véve készülnek a különféle adómódosítási elképzelések a Pénzügyminisztériumban (PM), de egyelőre még számos változat van, és nincs semmiféle döntés ez ügyben - mondták el az MTI-nek a Pénzügyminisztériumban.
A pénzügyi tárcánál arra számítanak, hogy a különféle intézmények által kidolgozott elképzelések egy része a következő napokban valamilyen módon napvilágot lát. A PM nem kíván részleteket közölni, mert az elképzeléseknek egységes rendszerbe kell illeszkedniük, s a minisztérium még nem tudta kidolgozni saját álláspontját ezek ügyében.
Annyi bizonyosnak látszik - és ezt erősítette meg Draskovics Tibor pénzügyminiszter egy korábbi kijelentése is - hogy az adóváltoztatás három közterhet érinthet majd: az iparűzési adót, a személyi jövedelemadót és a járulékokat.
VG: radikális reformok
A Világgazdaság szerint a tanulmány készítői 2005-re az adóbevallás egyszerűsítése mellett megadnák a lehetőséget az iparűzési adó felváltására az önkormányzatok adóit felváltó új közteherrel, a helyi vállalkozási adóval (heva); és esetleg már 2005-től indulhatna a jelenlegi társasági adót felváltó, valamennyi vállalkozási formára kiterjedő központi vállalkozási adó (köva).
2006-tól javasolják a pénzügyi tárca szakemberei a kétkulcsos személyi jövedelemadó-rendszer bevezetését, a sávhatárok jelentős emelésével együtt. A VG értesülése szerint két változat terve merült fel: az egyikben 18 és 36 százalékos, a másikban 20-22 és 30-32 százalékos kulcsokkal adóznánk. Ezzel együtt korlátoznák az igénybe vehető szja-kedvezményeket: például eltörölnék a tandíj, a felnőttképzés, a számítógép-vásárlás, a biztosítás, a szellemi tevékenység, valamint az adomány adókedvezményét.
A megmaradó adókedvezményeket csak az alsó adósávban lehetne igénybe venni. Az adójóváírás ugyanakkor kiterjedne az alkalmazottakon túl az önfoglalkoztatókra és a személyi jövedelemadót fizető egyéni vállalkozókra is.
Politikai megfontolások
A tervezet ugyanakkor a politikai konfliktusokra utalva olyan verziót is elképzelhetőnek tart, amelyben megmaradna az adókedvezmények jelentős része.
A VG információi szerint ugyancsak 2006-től a munkajövedelmek együtt adóznának a tőkejövedelmekkel ( a kamattal is). A kamatjövedelmek jelenlegi nulla kulcsa addig is 2005-től 5-10 százalékra emelkedne.
Már 2006-tól leszállítanák 15-ról 10 százalékra a kedvezmányes áfakulcsot, és 2007-től vezetnék be a kétkulcsos áfarendszert 10 és 20 százalékos kulcsokkal.
SzDSz: hamarabb kell a reform
A Szabad Demokraták Szövetsége örömmel értesült arról, hogy a Pénzügyminisztérium nem tekinti saját álláspontjának a Világgazdaság című napilapban megjelent adócsökkentési programot - olvasható a párt közleményében.
A lapban megjelent előterjesztést ugyanis az SZDSZ nem tudta volna támogatni, mivel abban szja-csökkenés csak 2006-tól szerepel. Az SZDSZ szerint már 2005-ben a terhek érzékelhető csökkenésére van szükség és lehetőség. A párt közleménye szerint ennek alapján dolgozták ki a liberális adócsökkentés programját (LAP 2005), amely az érintettek számára már jövőre átlagosan hétezer forintos megtakarítást jelentene havonta.
Megjegyzik: a magasabb jövedelműek számára az SZDSZ az egyszerűsített személyi jövedelemadó bevezetését javasolja. "Aki ezt az adónemet választja, teljes jövedelme után egységes, 30 százalékos kulcs alapján adózik, ugyanakkor vállalja, hogy lemond minden egyéb kedvezményről" - emlékeztetnek a korábban bejelentett javaslatra.
A közlemény kitér arra, hogy a szaktárca tavaly nyáron is javaslatot tett a már elfogadott adócsökkentés elhalasztására, ám az SZDSZ ezt a szándékot meghiúsította.
Ki találta ki, hogy nincsenek benne az szja-kulcsok a cikkben? Ott van a táblázat az 5. oldalon. Két változat van a kulcsokra:
1, 18 és 36 százalék, a felső kulcs kb. 2-2,5 millió forinttól lépne be
2, 20-22 és 30-32 százalék, a felső adókulcs az átlagbér kétszeresétől
1. A tőkejövedelmek SZJA alá vonása elég barátságos, pláne az árfolyamnyereségé, amit ugye mintha nemrég töröltek volna el, illetve ha jól emlékszem, miniszterelnökünk ippeg ennek kapcsán nyilatkozta, hogy nem kéne az emberek kis megtakarításait megadóztatni (ha rémlik valakinek ez a lakástámogatás visszaállítása kapcsán). Nem baj, adta ő már fel az elveit/korábbi álláspontját ennél komolyabb dolgokban is igen gyorsan:-)))
Másrészt igen érdekesnek találom, hogy megideologizálnak egy kis csomagot azzal a felkiáltással, hogy nem hagyhatjuk a népet eladósodni, meg szükséges a megtakarítás, aztán gyorsan megkaszáljuk a megtakarításokat, hülye aki bedőlt nekünk felkiáltással. Szóval jöhet megint a brancs a megttakarítások kiemelt támogatásáról szóló dumákkal...
Ami pedig a mértéket illeti, egy szja alá vonás ilyen típusú bevételeknél igen komoly lenne, hiszen ugye minimum 18%, de elérheti a 38-at is... Ez pedig ölég gyorsan negatív reálkamatot hoz, ami igen ösztönözni fogja az állampapír vásárlást.
Abba is érdemes lenne belegondolni, hogy ugye ha támogatjuk az újrabefektetést adókedvezményekkel (de azért elvonunk abból is kicsinykét:-)))), akkor most nem azokat szivatjuk meg kevésbé, akiknek hosszabb távra fölös pénzük van ( balos szóhasználattal: kőgazdagok), mint azokat, akiknek ippeghogy figyel valami a bankszámláján? (balos szóhasználattal: simán gazdagok)
2. A tandíj, felnőttképzés stb. támogatásának megszüntetése is konform a mostani beszédekkel ugye, mert mintha a miniszterelnök pont ezeket a pontokat emelné ki naponta háromszor, hogy ezekre fókuszálunk. Jó megkötés ez az átlagjövedelem szintje, mert ez alapján nem sokan fogják igénybe venni.
3. Ez a mondat az egyik kedvencem: "A megmaradó kedvezmények egyébként alapvetően az öngondoskodással öszszefüggő jövedelem felhasználásához kapcsolódnának. "
Azok után ugye, hogy eltörölték a nyugdíjjárulékok kedvezményét, illetve most szó van az életbiztosítások adókedvezményének elfelejtéséről is... Lehet hogy rosszul értem, de az én fogalmaim szerint ez mintha az öngondoskodás kategóriába tartoztak volna...
4. Ez sem rossz, mutatja a szakmai alapjait a koncepcióknak: "A dokumentum kitér rá, hogy elképzelhető olyan verzió is, amelyben megmaradna az adókedvezmények döntő része, azzal a céllal, hogy ne kelljen emiatt konfliktusokat vállalni - olvasható. "
5. A munkavállalói járulékok átalakításával nem lenne bajom, ha nem a járulékalap szélesítése lenne bevallottan a célja. Szóval itt is inkább a bevételszerzés dominál, de lehet, hogy van valami mélyebb értelme is a dolgoknak.
6. Nagyon tele van a tököm az olyan adócsökkentésekkel, ahol az átlagos terhelés nem változik... Ezt ugye max. átcsoportosításnak lehetne nevezni. De ugye nálunk mit tesz Isten, inkább nőni szoktak ilyenkor a terhek.
7. Az ugye világos, hogy a gyerekkedvezmény eltörlése egy kétgyerekes átlagfizetésű családfenntartónál évi százas. Ha megoldják, hogy a legalsó kulcsban adózzon, 18%-kal, akkor éppen csak bukik az átalakításon párezret a hülye burzsuj, nem számítva ha esetleg más kedvezményeket is elvesznek.
8. A családi adókedvezmény elvétele egszerűen gyomorforgató. De szvsz ott megütik a bokájukat.
Annyit nem. 10-12 ezret. Én 25% ÁFa-val számoltam, de ha csak 15, akkor sem kevés pénz. A mosható pelenka is sqrva drága, egy gyereknél nem is éri meg még a forgalmazó szerint se.....
Amúgy igazad van sajnos, jobb lenne mosható pelenkát használni.
Jogosan. Ezért vannak a személyi jövedelemadózás keretében az adókedvezmények az eltartottak után. Gyakorlatilag lehet ugy alakitani a rendszert, hogy quasi családi jövedelemadózás legyen belőle.
De van egy dolog, amire még nem reagáltam. Az szja-n vitázunk, nagyrészt arról szól a "kormányzati ötletbörze", ahelyett, hogy az ÁFÁ-ról beszélnénk. Arról a vérlázitó 25 %-ról!!!
Aki komolyan gondolja a radikális adócsökkentést, az az ÁFÁ-ról beszél!!!
Szvsz nincs igazad. Speciel a francia adózással foglalkoztam néhány éve, elképedtem azon, hogy - átszámitva - néhány millió forint jövedelem után egyáltalán nem kellett személyi jövedelemadózni, a kiskoru eltartottakra tekintettel...Aztán mondanám Neked azt, hogy aki többet vállal, annak nem "juttatás jár", hanem épp ellenkezőleg, kevesebbet kell a közösbe befizetnie. Látod, ez is szemléletmód/filozófia kérdése. Továbbá a különböződés témája....van a különbözőségnek olyan foka, amikor már nem a motor, hanem a fék szerepét tölti be.
Ez pont fordítva van (bár azzal egyetértek, hogy a feketék, cigányok sat. több gyereket vállalnak).
Mindig a szegények vállalnak több gyereket. Ez - ki tudja, miért? - szinte természeti törvény. (Persze sok kivétel van, én pl. nem nyomorgok, és három gyerekem van.)
A legfőbb baj, hogy szinte konszenzus van az MSZP és a Fidesz között az adófilozófiában. Magas adók, nagyvonalú juttatások és kedvezmények. Ez kádári örökség - és a kapitalizmusban gyors lecsúszáshoz, versenyképtelenséghez vezet a gazdaságban.
Azaz ahhoz, hogy a tőke - akár magyar, akár nem -, ha teheti, elmenekül.
A másik nagy baj, hogy mind a Fideszben, mind az MSZP-ben "az emberek" egalitárius (kádári) hajlamaira játszanak, és úgy gondolják, hogy aki többet vállal (pl. gyerek), annak "jár" valami juttatás.
Egy lóf. A polgári társadalomban a jövedelmek különböznek, mégpedig nagyon. Ez a különbözőség (ha tetszik: "igazságtalanság") a gazdaság motorja. Többet aligha vállalhatunk, minthogy a legszegényebbeket (még) emberhez méltó körülmények között, életben tartjuk.
És esetleg, ha nagyon nagyvonalúak vagyunk, némi társadalmi mobilizációs programot működtetünk.
Szerintem minden az adófilozófián mulik. Orbánék a gyerekeseket privilegizált helyzetbe hozták, és ezt meg is akarják tartani, ill. növelni. /gyermekkedvezmény/ Aztán van a többi hosszutávu befektetés kedvezménye - szerintem nem tanácsos ezekhez hozzányulni... Nem hiszem, hogy lényegesen le tudnak menni az adókulcsokkal.
Tudod, amikor azt olvasom, hogy az iparüzési adót átneveznék, a társasági adót átneveznék - akkor már gyanus, hogy megint nem a lényeggel foglalkoznak. Szvsz. az adórendszer átalakitása konszenzust igényelne, mert anélkül nem képzelhető el az adórendszer stabilitása. Ehhez meg meg kéne állapodni az adófilozófiában.