Tévedés. De a kairuániak ezt szívesen elhitetik a gyanutlan túristával. Magam is volt Kairuánban (na meg persze Mekkában is!), de inkább azt mondanám, hogy ez a város csak a szőnyegkereskedők Mekkája.
Komolyra fordítva a szót Kairuán Mohamed (blv) idején még nem is létezett, hogyan lehetne szent?
Csak három szent város és mecset van: Mekka, Medina és Jeruzsálem.
"The call to jihad is rising in the streets of Europe, and is being answered, counterterrorism officials say.
In this former industrial town [Luton] north of London, a small group of young Britons whose parents emigrated from Pakistan after World War II have turned against their families' new home. They say they would like to see Prime Minister Tony Blair dead or deposed and an Islamic flag hanging outside 10 Downing Street."
(Int'l Herald Tribune - április 27-i szám; csak most olvastam át újra)
Kérdés: Ezeket miért CSAK muszlimokkal kapcsolatban lehet olvasni? Egy darabig lehet a rossz propagndára fogni, de végestelen végig nem.
Nem a mohamedan (18. szazadi eredetu szo) arra utal, hogy valaki Mohamed imadoja lenne: mint Buddha buddhista (persze ez utobbi is -tudom- leegyszerusito, nyugati kifejezesmod). A Koran a muszlim szot hasznalja, ezrt ragaszkodunk ehhez, amazt pedig sertonek tartjak sokan - en is.
Imatermen belul is, ha tobb hivo egyutt akar imadkozni, van muezzin, imarahivasa istenszolgalati forma, Istennek tetszo cselekedet, meg ha hangszigetelt harangozasnak is tunik.
Masreszt muezzin lehet barki, ez nem egy foglalkozas, lenyeg, hogy szep es eros hangja legyen. Elonye pedig az, hogy az iszlam hagyomanyai szerint, az imarahivok az Iteletnapon hosszunyakuak lesznek, tehat Isten megkulonbozteti oket az emberek tomegeben.
Emellett - emlékeim szerint - jópár éve akartak (vagy el is készült végül?) filmet csinálni Mohammedről és a körülötte történtekről, azaz végül is az iszlám kialakulásáról. No és mintha akkor ugyancsak nagy tiltakozást váltott volna ki, egyáltalán szabad-e arccal szerepelnie?
Ebben az összefüggésben sincs meg a tiltás? :-oo
Már készült róla egy jó film a muszlim tudósok támogatásával, 1977-ben. The Message vagy Mohammed: The Messenger of God volt a címe. A filmben a muszlim követelményeknek megfelelően a Muhammad próféta és Ali arcát nem mutatták, de jól meg tudták oldani. Érdekesség, hogy Anthony Quinn játszotta benne Hamzát, a Próféta nagybátyját.:) Szvsz érdemes megnézni.
Mondjuk a 276-ra. Arra, hogy Ábrahámnak itt kellett volna feláldoznia Iszmaelt. Sok más hagyományt találtam, még hivatkozásokat is a Tórára, de határozottan azt, hogy Ábrahám Iszmaelt itt akarta feláldozni, azt nem.
Abban a magyar fordításban szvsz valami hiba lehet. Ahogy néztem, a Kába eredetére több magyarázat van, egyik szerint Ábrahám és Iszmael együtt építették (mikor Ábrahám egyszer meglátogatta Iszmaelt). Szvsz ezt keverhették össze.
Egy másik szerint Hágár és Iszmael itt találtak vizet.
(Amúgy én úgy tudom, hogy Izsák feláldozásának helyét sokan a jeruzsálami Templomhegyen vélik.)
Igen, az Iszlám szerint előbb akarta Ábrahám feláldozni Iszmáelt és utána váltak el.
Nagyon régen olvastam erről (sajnos), úgy emlékszem, Iszlám szerint ennek nem volt köze Sárához, Ábrahámnak tovább kellett mennie, Allah viszont úgy akarta, hogy Iszmael maradjon Mekkában és ott alapítson családot, törzset.
Keirouant en is hallottam-egy természetfilmben. Vallási könyvekben soha nem hallottam róla. Lehetséges, hogy vannak olyan hadithok, amik ezt mondják Keirouanról, de nem tudom, ezek mennyire elfogadott hagyományok....:S
az öt pillérnek nincs sorrendje. Ami a dzsihádot illeti, pl. Sultana Akármi a maga burkás jogosítványképéért folytatott harcot dzsihádnak nevezi.
Galadriel, én is így tudom, hogy utána Ábrahám elvált Iszmáeltől és Hágártól.
Bocsánat, azt én is láttam hogy ott a honlapon mi van, és azt is, hogy azt idézted.
És nekem is furcsa, mert úgy tudom, az arabok (vagy muszlimok?) elfogadják az Iszmaeltől való származást, és lényegében a teremtéstől a prófétákon át sokmindent és sokmindenkit.
Sára elzavarta Hágárt Ábrahámmal, aki addig menekült, amíg a lába bírta, majd étlen szomjan vízért könyörgött, és hirtelen egy forrás fakadt fel előtte. Azt hiszem itt van a Kába - de lehet, ezt is összekeverem már...
Én úgy tudom, hogy a hadzs = tiszteletreméltó címre csakis azok jogosultak, akik részt vettek egy zarándoklaton. Sőt továbbmegyek: úgy tudom, hogy az iszlám öt alapjában benne van a zarándoklat is. Nem vagyok egyáltalán iszlám szakértő, de mikor Tunéziában voltunk, akkor magyarázott erről az idegenvezeteő. Ő azt mondta, hogy az iszlámnak 4 szent helye van: Mekka, Medina, Jeruzsálem és Keiorulan (itt spec. voltam, mert ez Tunéziában van). Aki teheti Mekkába megy, mert az az alap, de 4 Keiorulan-i zarándoklat is felér egy mekkaival.
(Amúgy egy zarándoklat nagyon sokba kerül, sok hithű moszlim egész életében gyüjt rá....)
(Most hirtelen megpróbálom visszaidézni az iszlám öt alapelemét... szóval hogy is van ez, 1.) Allah a mindenható és Mohamed az ő prófétája
2.) Zarándoklat
3.) adomány
4.) böjt (ramadan)
5.) Ima (naponta ötször a nap járásának megfelelően, amire a müezzion szólít
Lehet összekevertem, és nem megfelelő sorrendbe raktam, de nekem ennyi ugrik be. Azaza, a vallás alapelemeinél sehol nem láttam a szent harcot a hitetlenek ellen. De a kereszténység alapelemei sem olyanok, hogy abból manapság bármi ellenkedés is kikövetkeztetve lehessen, ennek ellenére a klrusnak sikerült egy csomó embert a keresztény vallás ellen fordítania. Gondolom ugyenez van az iszlámnál is, pechünkre a radikálisok ártatlanokat ölnek meg valami -általam fel nem fogható - szent cél érdekében
Nem gondolom, hogy kekeckednél:)
Iszmáel anyja Hágár (béke velük) a Koránban is. Ábrahám áldozatára gondolsz? (eszerint ugye az Iszlám azt mondja, Iszmaelt akarta feláldozni, nem Izsákot)
Hogyan? Én úgy tudom, Ábrahám Izsákot kellett, hogy föláldozza. Izsák születése után Izmaelnek anyjával, Hágárral el kellet menekülnie. (Ter 21,1-21), legalábbis az Ószöv. szerint, de úgy tudom, a muszlimok is ezt tartják.
Nos, azt hiszem, tisztában vagyok vele:) Csak nem akartam mégjobban szétoffolni, mert ezesetben a zarándoklat vallásjogi mikéntje és mikorNE-je nagyon hosszú lenne...De amúgy wádzsibát közül való, tehát kötelezőnek mondják. Egyértelmű, hogyha nincs pénzem rá, nem fogok kirabolni egy bankot.
Bizony tiltják. De a bálványimádás sokkal általánosabb, mint a képábrázolás. A bálvány valmi olyasmi, amit az ember földöntúli hatalommal ruház fel, olyan tiszteletben részesíti, ami csak a Teremtőnek járna ki, csak abban, vagy elsősorban abban bízik - a Teremtő helyett. (Ez lehet kép, szobor, ereklye, egy másik ember, egy ruhadarab, bankkártya, de akár egy klubban a tagság.)
Amúgy érdekes, hogy az ember egy csomó dologhoz ragaszkodik, egy csomó dolgot szeret, ami kívülről, formálisan akár bálványimádásnak is tűnhet, de hát ki lát az ember szívébe?
Én elraktam gyermekeim egy-egy hajfürtjét még az első napokból. Aztán mikor pakolászok, mert keresek egy csavart, egy papírt, időnként a kezembe akad. Akkor megnézem, kizökkenek a rohanásból, rájuk gondolok, esetleg végigsimítom, és elteszem. Kívülről biztos hülyén néek ki.
Ugyanígy, vannak itthon köveim mindenféle helyekről, amiket nagyon szeretek. Gondolom, hogyha egy muszlim Mekkából visszatérve zsebrevág egy követ, azt otthon felrakja a polcra, nem lesz bálványimádó. Pedig nagy becsben fogja tartani, ahányszor beleakad, és odébbteszi, eszébe jut az útja, egy pillanatra megpihen.
(Melletünk van egy iraki büfés. Valami eszméletlen giccses órát tett fel a falra: igen ám, de az Mekkát ábrázolja. Az neki, ebben az idegen országban, hazájától távol éppen az otthonát jelent: ha ránéz, tudja, tartozik valahova, stb.stb. Pedig "bálványként" bánik vele.)
Ebben az ábrázolás, nem ábrázolásban a keresztények keleti ága, az ortodoxok különösen otthon vannak. Ők a képrombolások során ezt igen mélyen tisztázták (természetesen a maguk számára), és azóta is komolyan foglalkoznak vele, mert tudják, hogy könnyű eltévedni. Mindkét irányba: bálványimádás, vagy kiöntjük a gyereket is a fürdővízzel. Most jelent meg erről magyarul egy elég alapos könyv: Uszpenszkij: Az ikon teológiája. Nem egyszerű, de elég jól összefoglalja hogy az ortodoxok és keresztények) mit tanítanak erről.
Ami azt illeti, hogy "sőt", kicsit utánaolvastam a síroknak szunnita tradíciókban:
http://www.geocities.com/iamnoora2002/sirok.html
Viszont abban igazad van, hogy nem tudok rólaén sem, hogy kötelező lenne, kötelező a zarándoklat Mekkába, ezenfelül más utazás semerre sem kötelező. Az Iszlám az emberek szívében van, nem pedig akár sírhelyen, akár mecsetekben vagy muszlim orszűgokban. Nem helyfüggő:)
Nem "testdarabjai", hanem koporsó. Én speciel nem csókolgatnám, de azért maradjunk tényszerűek.
Sosem láttam még senkit szentekhez imádkozni, beleértve magamat. Örülök, hogy neked ezt is tiltja a vallásod, akkor te is nyugodtan fog aludni-és én is.
Khm, ha emlékeim nem csalnak, Mohamedet nyugodtan kihagyhatod a sorból, azt hiszem, ő elragadtatott, tehát nincs földi maradványa. Kéretik lektorálni engemet, hozzábbértők!