Tulajdonképp igaz a reklám, hogy a legújabb autók már tisztítják a levegőt, csak nem egészen úgy, ahogy gondolnánk.
A motorban a tüzelőanyag égésekor apró karbon nanocsövek keletkeznek, amik a levegőbe jutva magukba szívják, megkötik az ártalmas vegyi anyagokat, vírusokat, baktériumokat, ezt bejuttatják a tüdőnkbe, ahol végleges elhelyezésre kerül. :-)
Azt tudom hogy EURO-4 szabványos motor kibocsátása már eléggé alacsony, az bőven elég lenne,....
Ezzel több probléma van.
- Csak próbapadon alacsony, nem forgalomban.
- A szennyezés döntő részét, akár 90 %-át a használtautók adják, amik már nem teljesítik az újakra vonatkozó előírásokat.
- Kiderült, hogy pár száz Euro többletköltség a legújabb előírásra váltás, ami ellen kézzel-lábbal tiltakoztak a gyártók.
- Sajnos az újabb befecskendezős motorok olyan finom permetet hoznak létre, hogy a keletkező koromrészecskék áthatolnak a részecskeszűrőkön, áthatolnak a tűdőhólyagocskák falán, bekerülnek a véráramba a sok trutyival együtt amit útközben összeszedtek (aktív szén). Veszélyesebbek, sokkal veszélyesebbek mint a korábbi motorok látható füstje.
Ráadásul magad is rácáfolsz erre a kritikára, az autókat alapvetően nem a motorszabványok szigorítása drágítja.
Ezek valós problémák, hibás koncepció és irányvonal - és ezen igenis szabályozási oldalról lehetne változtatni.
Ugye az EU most kezd oda eljutni, hogy kötelezővé akarja tenni, hogy az eszközöket lehessen szervizelni... A többség nem tudja, de például az új mobiltelefonok-tabletek igen nagy része már olyan szinten nem szervizelhető, hogy roncsolásmentesen nem lehet szétbontani sem (iPadok úgy körberagasztva, közvetlenül a peremnél vitt érintkezőfóliákkal a fronthoz, vannak modellek, ahogy akkut nem tudsz cserélni, illetőleg megfelelő célszerszámokkal felszerelkezve is teljesen reális az esélye annak, hogy tönkremegy a készülék, ha megbontod).
Nincs megfelelően szabályozva-korlátozva a pótalkatrészek ára sem, így jönnek olyan anomáliák, hogy egy egyébként 7-8 milliós árú autóhoz 2-3 millió a katalizátor, ha kifingik vagy kilopják alóla, és nincs alternatíva - miközben teljesen nyilvánvaló, hogy a valós költsége ennek a tizede sem lehet, különben maga a kocsi ára nem jöhetne ki... Valamelyik EU-s kocsival elkezdték ezt számba venni, hogy az összes létező hozzá kapható pótalkatrész árát számba vették, és amikor az egyébként 8-10 milliós kocsinál már bőven 100 millió felett jártak, és még nem volt karosszériája, fel is adták...
Volna itt mit sertepertélni... Nyilván egy önmagában 50-100 eurós elektronikus kütyünél van realitása annak a gondolkodásnak, hogy mondjuk az elem-akku cserét azért tegyük már könnyen lehetővé, de, ha ezen túl érdemben elromlik valami, akkor a mostani bérek-szervizköltségek mellett nem nagyon jön ki sehogy sem ennek a javítgatása. De azért értékesebb holminál igenis lehetővé kellene tenni.
Ezzel az a bajom tudod, hogy mára azért elég jól körüljárt ismeretelméleti faktum, miszerint fogalmakban gondolkodunk, és amire nincsenek fogalmaink - azt nem is nagyon tudjuk bevonni az egzakt gondolkodásunkba. Ott amolyan homályos képzetek kavarognak.
Nomármost ebből lineárisan következik, hogy kinek milyen a nyelvi eszköztára, amennyire ki tudja magát egzakt és árnyalt módon fejezni - pontosan annyira tud ezekről a témákról gondolkodni is...
Jópofa a viccel hallgatag, mindenre egy-két szóban válaszolni tudó székely bácsija is, csak sajnos a valóságban ezek a Móricz-féle birkapásztor-szinten álló emberek buták mint a tök...
Attól, hogy valaki nagy dumás és szófosó, nem lesz persze még feltétlenül sem okos, sem kreatív - de valóban okos és kreatív ember igenis ki tudja magát fejezni. Ha nem tudja megfogalmazni úgy a mondanivalóját, hogy azt mások is jól megértsék - akkor bizony ő maga sem érti azt igazán...
Ebebn igazad lehet, és nem is szoktam kocsi meg egyéb ügyben okoskodni, nem értek hozzá annyira, meg nem is érdekel
Azt tudom hogy EURO-4 szabványos motor kibocsátása már eléggé alacsony, az bőven elég lenne, a további emisszió és károsanyag-kibocsátásra hozott szabványok meg nem csökkentik már számottevően a kibocsátást, cserébe jó drágák
Én sima fogyasztóként azt látom hogy egy fapados vacak VW Polo újonnan 8 milla körül indul és ez semmi extra, 10 éve ennyiért kétszobás 2szobás lakást kaptál Pesten, szóval hagyjuk már
Nekem egy régebbi Passatom van, jó állapotú de már 13 éves és kezdenek előjönni a hibák, ezt még lehet viszonylag olcsón szervizelni de előbb-utóbb váltani kellene, és nem tudom hogy mire
Mert az nem buloi hogy veszek 20 millióért valamit, aztán utána ha elromlik az indexben a LED akkor alkalmanként 2-3 millióért kelljen még szervizeltetni mert azt a kis szart nem lehet kicserélni annyival hogy kipattintom, beleteszem az újat és visszarakom hanem le kell bontani a kocsi elejét teljesen, és egy full új blokkot beletenni 3 millióért, hát a lófausztot már, ráadásul ha jól gondolom a bébifókák élete sem lett egy kicsit se jobb ettől
"Ezek lennének amúgy az új fogyasztói igények? Ki igényli ezeket?"
Ahogy advo leirta az autoiparrol, de ezt nem szabad leszukiteni, mert MINDENRE igaz, nem szamitnak a fogyasztoi igenyek. Le vannak szarva. Csak nyug, amit valamennyire figyelembe kell venni. Egyetlen egy dolog szamit: PROFIT.
Namost van az a klasszikus kozgazd paradigma, hogy aki fogyasztói igényeket jobban kielegiti ,az nagyobb profitot termel. De ez nagyon max feligazsag, es sok teruleten ma mar az sem. Masik jo pelda a software piac, ahol most mar fizikalilag sincs nalad a termek, hanem mindent online, elofizetessel kapsz. Hat ki igenyelte ezt? kb senki. Megis a teljes piac errefele halad.
Mondhatjuk hogy az autogyartoknak tarsadalmi felelossege is van, a mobilitas biztositasa, ami nelkul osszeomlana a mai civilizacionk. De nem szamit ez. Ma mar plane nem.
Valójában ezeknek a biszbaszoknak a nagy része nem túl drága. A Tesla kilincset most hagyjuk, az simán rossz koncepció, de mára az ilyen tolatóradarok-kamerák, ülésfűtések meg online infotaintmentek alapesetben - eleve egymással alaposan integrálva - nem jelentenek nagy tételt (miközben egyébként adott esetben valóban jelentős használati érték-növekedést jelentenek).
A "problémát" azok a biztonsági és főleg környezetvédelmi, emissziós előírások jelentik, amelyeknek tényleg csak drága technológiákkal lehet megfelelni, és amelyeket most már a legkisebb gyösz kocsikba is be kell elvileg kötelezően építeni - ebből adódóan egyszerűen nem tudnak olcsók lenni. Egy common-rail rendszer, katalizátoros-turbós-adblués kipufogógáz-tisztítással legfeljebb 20-30%-al lesz olcsóbb attól, hogy egy kicsike gyösz háromhengeres pöcsköszörűhöz kell megépíteni, nem egy kétszer-háromszor akkora 4-6 hengeres motorhoz, így összecsúsznak az árak. És ha már egy nem nagy, nem túl kényelmes, nem dinamikus, igazándiból egyáltalán nem jó kisautó is rohadt drága, akkor legalább - már nem számottevő árnövekedés ellenében - telerakják kütyükkel, hogy "komolyabbnak tűnjön a valóságnál".
Ugyan már, összetettebb dolgokban gondolkodni nem tudsz... Leírni végképp nem azokat...
Az egész gondolkodásod leírható valami rövidebb "igen-nem", "fekete-fehér" feltételekkel operáló Basic-programmal, ahol minden függvénynek csak egy paramétere lehet...
A tipikus példája annak, amikor az amúgy természetesen kívánatos jogállamisággal végül teljesen gúzsba kötjük magunkat, és a gazemberek fognak röhögni - mert őket nem kötik a szabályok...
Nyilván nem könnyű megtalálni a szigorúan szabályos és jogállami, viszont esetenként szó szerint totális döntésképtelenséget jelentő megoldások - és az önkényeskedést lehetővé tevő autoriter irányítás közötti még megfelelő középutat, de vagy sikerül, vagy újra elbukik a demokratikus kísérlet. Lehet mereven és elvi okokból ragaszkodni a Liberatum-veto elvéhez is, de akkor pont úgy fogunk járni, mint járt ezzel anno Lengyelország (konkrétan megszűnt ennek "köszönhetően").
Ezek lennének amúgy az új fogyasztói igények? Ki igényli ezeket?
legyen kényelmes, adott esetben tágas az autó, meg vigyen el egyik pontból a másikba, legyen klíma benne meg esetleg tolatóradar, minden más extra
Múltkor voltak videók hogy Tesla meg egyéb elektromos csoda kigyulladt, de nem lehetett kinyitni a kocsik ajtaját mechanikusan, hanem elektromos kapcsolóval, az meghibásodott, a jóemberek meg bennégtek
Emiatt a sok szar miatt feleslegesen drágák az új autók