Pécsre nem megy be semmilyen Flixbus járat jelenleg.
M6-oson megy el a Szófia-Eszék-Budapest-Pozsony-Bécs-Prága-Drezda járatuk - még csak nem is naponta, hanem hetente néhányszor. Nulla esélyét látom, hogy ezt betérítsék Pécsre, magyar belföldi utasokkal elfoglalva a hosszútávú kelet-nyugati utasok elől a helyeket.
Ha a Flixbuszos felvetés nem légből kapott, akkor egyet tudok elképzelni: Budapest-Pécs-Eszék új nemzetközi járatok
Hogyan egyeztethető össze ez a közszolgáltatással?
Azt esélytelennek látom, hogy közszolgáltatási szerződést kössön a Flixbus a magyar állammal, aztán minden üzleti év zárásakor szkanderezzenek az EU legkorruptabb, éjféli rendeletekkel kormányzott államának nyelveket nem beszélő hivatalnokaival, hogy mennyi veszteségtérítésre jogosultak (saját bevételük ugyebár alig lenne az többmilliónyi ingyenes utazásra jogosult és országbérletes miatt).
Helyette mi lehetne?
Flixbus gyakorlatilag egy privát közlekedésszervező. Nagyrészt alvállalkozókkal dolgoznak, és úgy tudom, hogy széles skálán mozog a kockázatmegosztás. (Két elméleti véglet: Flixbus csak a jegyértékesítési felületet adja bevételi jutalékért, minden üzleti kockázat a buszt üzemeltető tényleges szolgáltatóé vs. az alvállalkozó fix kilométerdíjra szerződik - sok évvel ezelőtti információim szerint a tényleges szerződések a két véglet között vannak, és közel sem egységesek).
Megoldás: a járatot a Volánbusz üzemeltetné, és a Flixbus viszonteladóként kapna egy nemzetközi kontingenst (2025-ben hatalmas butaság nemzeközi járatot a Flixbus rendszerén kívül elindítani, a potenciális utasok egyszerűen nem találnák meg, mert nem is keresnék - kivéve olyan országok, ahonnan a munkaképes korúak tekintélyes része nyugaton dolgozik, pl. Románia, Ukrajna, balkáni államok).
És még nem említettem azt az isteni motorhangot. Lehet nem mindenkinek tetszik, de nekem az a V6-os motor dübörgő hangja valami hidegrázósan jó volt. Nem hittem el, hogy ilyen gyönyörű hangot képes kiadni egy busz. :D A rábás Ikarusok után kedvencem, max az Euro 3,4-es OM457 jutott közel a régi Tourismokban és Setrákban, vagy még az Euro 4-es Intourok tolna megyéből.
Az új buszok közül is max a Neoplan-é tetszik, de az is csak akkor, amikor felpörög 100km/h-nál.
A HGS-es, HHY-s E95-ökhöz képest az Intourókat visszalépésként éltem meg. Nem voltam ezzel egyedül annak idején, de ahhoz a kórushoz nem csatlakoztam, amelyik azt állította, hogy ezek a török gyártású gépek feleannyit se fognak bírni, mint az Ikarusok. Aztán most, bő két évtizeddel később kiderült, hogy dehogynem.
Nálam a "csendeshidas" D10-es 256-ok, illetve a Scania 395/E95-ök a közelmúlt favoritjai. Egyenesen csalódott voltam, amikor "csak" egy papagáj Intouro jött. Egyébként tényleg nem vmi eget rengető ez az Inovell típus, az ülések még csak-csak, viszont iszonyatosan szűk az elrendezés, klíma sem vmi nagy szám, a kis kerekei meg a rugózása olyan érdekes, talán még éppen elegendő. A vezetőállás más normális típusokhoz képest olyan nem is tudom mit lehet rá mondani, megmosolyogtató... Mondjuk pont egy gépliget-Szekszárdon még egész elviselhető, az alig két órás, és viszonylag normális útminőség van egész végig.
Azt vettem észre, hogy - mint annyi mindenben az életben, a járműveknél is sokat számít az első benyomás, ami a későbbiekre nézve lehet meghatározó.
Gyerekkori emlék csendesen suhanni az E95-össel az M3-ason (a búgó hangú 256-os helyett), de nekem szinte az összes Credo típussal valahogy kellemes volt az első benyomásom (talán az IC12-es az egyedüli, amit nem tudtam megkedvelni). Nem gondolom hogy sokan értenek velem egyet, de szeretem az Inovellt, jobban is mint bármelyik jelenlegi "féltávolsági" típust a Volán-flottában.
Az Intouro I.-el nekem az első (vagy inkább: biztosan emlékszem rá) találkozásom egy végigseggelt, zsúfolt lassújáraton volt. Nem tetszett az első pillanattól kezdve, és ahogy időnként fölé lett helyezve egyik-másik típusnak, akkor aztán még annyira sem.
2-3 évvel ezelőtt aztán egy vasárnap kora reggel Budapestről kellett mennem Szekszárdra. Olyankor, mikor még csak a lassú járat megy, végig a 6-oson. Éppen odakeveredett az egyik régi Intouro. Na akkor átéltem a hangulatot amit mondasz, az "öreg vas" érzést. Szóval a végére megbékéltem a típussal. :)
Nem is tudtam, hogy nem lett olyan sikeres. Érdekes amúgy, mert ez a széria tökéletesen hozza azt, amit most az Inovell-ekkel akarnak. Helyközinek használható, távolságinak is elmegy. Az Inovell csak ott bukik el, hogy a beltér olyannyira igénytelen kényelmi szempontból, hogy az már komédia.
Egy tökeletes példa a Mohács-Budapest vonal. Na most ez egy elég használt vonal, mivel Szekszárdig gyorsjáratban megy az autopályán. Régebben kiadtak egy Intourot, vagy a HKP-216-os Travego-t. A Travego tökéletesen megfelelt, mint tartalék a kapacitása miatt. Azonban mára már szinte csak Inovelleket raknak rá tartalékba, ami szerintem botrányos. Se nem kapacitásban, se nem kényelmileg nem funkcionális egy ilyen távolsági vonalon.
Amit a MÁV-Volán csinál egy vicc. Már így is tartalék hiány van, erre büszkén még videót is vesznek fel róla, hogy hű de jó, hogy az Econellek lecserélik az Intourokat. Már rendesen átment egy egész tévképzetbe, mintha az econell egy kategóriába lenne egy helyközi-távolsági kocsival.
Na most szép és jó ez a sok alacsony belépésű kocsi, csak már egy 1 órás útnál használhatatlan főleg amikor Szekszárdról is ezek a betonszékes sárga Volvók indulnak Siófokra a sok diákkal meg a bőröndjeikkel. Ott is vicc az egész, szegény sofőrök az állóhelyes részre pakolják a poggyászokat, és egy kötéllel rögzítik őket oda nehogy elguruljanak. :D
Még hogy nem kell egy legalább helyközi típusú kocsi... vicc.
Az eredeti O560 Intourón amúgy nagyot bukhatott a Mercedes, mert 2002 után már nem is nagyon készült, és az a beltér tényleg igényes volt az akkori kelet-európai lehetőségekhez képest. Igaz, hogy török gyártással, de mégiscsak egy átfazonírozott háromszázas Setra volt. Meg ugye terjedt az a legenda, hogy valami 100 darabot akartak rásózni a Volánbuszra, csak aztán valahol az IFC-szériánál rájöttek, hogy annyi pénz nincs a háznál, így aztán nem vették meg a többit, a maradék legyártott példányt pedig Csehországba passzolták el, egyébként magyar (MB-Auto Magyarország, a Pappas elődje) rendszámkerettel.
Amúgy ezzel a "lelke van" dologgal nem érvelnék egy bontószökevény mellett, és biztos hogy már szét volt rohadva egy-két intouro. Én inkább így a hangulatára gondoltam egyszerűen. És persze én sem élek tévképzetekben, biztos vagyok benne, hogy sokszor a 40 utas közül csak én voltam az, akinek tetszett az össze-vissza rezgő, recsegő kocsi. :D
Én inkább úgy tartom, hogy jó lenne ha még mindig ilyen komfortfokozatú, jól összerakott buszokat venne a volán.
Most erről eszembe jutott, amikor a vezetésoktatóm azzal mentegette a konkrétan életveszélyes, oktatásra nagyjából teljesen alkalmatlan, hóttöreg Neoplanját, hogy "ennek lelke van". Én otthagytam a faszit, egy év múlva pedig már a jól megérdemelt helyén volt a busz, az abaújkéri vastelepen.
Nekem ez az Intouro selejtezés nagy szívdöfés volt őszintén szolva. Igen el kell őket engedni, letelt az idejük. De mégis olyan értelmetlen hiszen annyi megyének jönne jól. Másrészről az utaskomfort. Na ezek az inovellek, tourlinerek nekem közelébe sem érnek. Ugyanazt a kényelmes ülést használták, mint a régi tourismo-k, és travego-k. Emellett ne feledkezzünk el arról sem, hogy ezekben a buszokban az ülések közötti helyre is nagyon figyeltek.
Úgy érzem rossz időben születtem, hogy élvezhessem ezt a "hobbimat". Ikarusok már csak a gyerekkoromból vannak meg, és ezek a csodás papagáj Intourok is szépen lassan eltűntek. Nem is tudom, ezekben a credokban, és neoplanokban már nem érződik, hogy lenne lelkük. Kényelmetlenek, fantáziatlánok, és unalmasak.
De az ennél nagyobb botrány az a távolsági vonalak leépítése. Pont most, amikor a MÁV vonatai egyre megbízhatatlanabbak, most akarják, hogy inkább azokat használjuk? Én már nem értem az egészet...
Egyébiránt az AO-FV-k kijelzőjével nem lehetne valamit kezdeni? Mert napsütéses időben konkrétan sötétnek látszik a homlokfali kijelző, annyira gyenge a feliratnak a fényereje. Amik most jöttek Nextek, azoknak már lényegesen erősebb.