Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Készült egy film is a 68-as eseményekről, de sehol sem találom! Abban van, hogy megismerkednek egy lánnyal, akit az egyik magyar katona itthon feleségül vesz.
A helyőrségek közül Struvo Párkány bizonyosan kimaradt. az ott lévő laktanyát a nagyatádi 63. gle 1. glz foglalta el ez volt az első komolyabb magyar hadművelet 1968. augusztusában.
Már a megszállás első napján, az államhatár átlépése után, az Ipolyhídról lecsúszó harckocsi maga alá temette Bogáth József tartalékos alhadnagyot, aki olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy az életét vesztette.
MÁS:
A megerősített hadosztály létszáma kb.12 500 főt tett ki; 155 harckocsi, 200 különféle űrméretű tábori és légvédelmi löveg, valamint több mint 2000 különféle gép és harcjármű tartozott a kötelékhez.
A Zala gyakorlat állománya 1968.július 28-án 23.00 órától került a Déli Hadseregcsoport alárendeltségébe, amelynek parancsnoka Provalov vezérezredes volt. Attól kezdve a magyar katonai felső vezetés a hadosztállyal nem rendelkezhetett; parancsokat, utasításokat nem adhatott. A hadosztály három menetvonalon került a körletből előrevonásra, az államhatárt 1968. augusztus 20-án 24.00 órakor lépte át. A magyar csapatoknak Szlovákiában több mint 10 000 km2 területet kellett megszállniuk, ahol tíz helyőrséget alakítottak.
Az 1968 augusztus 18-i moszkvai értekezlettel párhuzamosan Grecsko marsall intézkedett mind az Északi,mind a Déli hadseregcsoport ismételt teljes harckészültségbe helyezésére. Augusztus 18-án délután Provalov vezérezredes tájékoztatta Czinege Lajos honvédelmi minisztert a kapott feladatoktól, amelyek értelmében a csapatoknak 19-én estig fel kell készülniük az akció azonnali végrehajtására.
A magyar honvédelmi miniszter elrendelte a légierők és a légvédelem kijelölt alakulatainak teljes készenlétbe helyezését. Augusztus 20-a a felkészülés, majd a besorolás feladataival telt el. Este az egységek a határtól való távolságuk függvényében kezdték meg a határra való felzárkózásukat. A hadosztály ezredei, a Határőrség közreműk ödésével, augusztus 21-én, közép-európai időszámítás szerint pontosan nulla órakor lépték át a csehszlovák határt. A Déli Hadseregcsoport harcálláspontját Pozsonyba helyezte át, ott dolgozott a magyar hadműveleti csoport is. A 8. gépkocsizó lövészhadosztály szervezetszerű ezredeiből a 8. harckocsiezred és a 20. tüzérezred békehelyőrségében maradt és a hadseregparancsnok parancsára a hadosztály átvette a 11. harckocsihadosztálytól a 31. harckocsiezredet és 22. tüzérezredet.
A hadosztály a csehszlovák határ átlépésekor Letkésnél, Ipolyságnál (.ahy) és alassagyarmatnál átkelt az Ipolyon. Harcfeladatát 14 óráig végrehajtotta. Ellenállásba
sehol sem ütközött. Birtokba vette a kijelölt városokat, községeket és a Déli Hadseregcsoport parancsnokának parancsa értelmében tíz helyőrséget hozott létre. A
kisebb városokat, falvakat, termelőszövetkezeteket folyamatos járőrözéssel ellenőrizték.
A helyőrségek:
1.) Nyitra (Nitra): 33. gépkocsizó lövészezred;
2.) Nagytapolcsány (Tapolcany) (1. sz. körzet.): 63. gépkocsizó lövészezred;
3.) Szered (Sered) (2. sz. körzet.): 33. gépkocsizó lövészezred;
4.) Érsekújvár (Nové Zámky) (4. sz. körzet.): 63. gépkocsizó lövészezred;
5.) Léva (Levice) (5. sz. körzet) 31. harckocsiezred;
6.) Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom): a 14. gépkocsizó lövészezred 1. gépkocsizó
lövészzászlóalja;
7.) Pöstyén (Pie.tany): a 14. gépkocsizó lövészezred 2. gépkocsizó lövészzászlóalja;
8.) Galbóc (Hlohovec): a 33. gépkocsizó lövészezred 3. gépkocsizó lövészzászlóalja;
9.) Nagykürtös (Velky Krti.): a 31. harckocsiezred 1. Harckocsizászlóalja;
10.) Verebély (Vráble) (3. sz. körzet): hadosztály-hadtáp.
Augusztus 25-én a Déli Hadseregcsoport parancsnoka módosította, megnövelte a
hadosztály feladatát, megszállási körzetét nyugatra egészen a Kis.Kárpátok lábáig tolta
előre. A körzet mintegy 1500 km2-el lett nagyobb. Egy új helyőrséget is fel kellett
állítani Nagyszombatban (Trnava). Ezzel egyidőben bevonták a nagykürtösi helyőrséget.
A kialakult helyzetről Brezsnyev 1968. augusztus 24.26-án tárgyalt a Moszkvába
hurcolt csehszlovák vezetőkkel. A szovjet katonai vezetés komolyan tartott a
csehszlovák fegyveres erők felkelésétől. Számításaik szerint ennek a Dubček vezette
delegáció hazatérésekor kellett volna kirobbannia, ezért a megszálló erőket fölké-
szítették a csehszlovák katonai erők és a népi milicia lefegyverzésére. Az akció fedőneve
.Rózsafa. volt. A csehszlovák passzív ellenállás azonban hatásosabbnak bizonyult, mint
egy esetleges fegyveres felkelés.
A megnövekedett feladatok jelentősen meghaladták a hadosztály teljesítőképességét.
Ezért a vezérkari főnök első ütemben egy karhatalmi zászlóaljjal, majd az egri 6.
gépkocsizó lövészezreddel erősítette meg. Az egri ezred augusztus 25-én mozgósított,
majd hosszú menet után érkezett be Érsekújvár térségébe; a várost és környékét 27-én
vette át a 63. gépkocsizó lövészezredtől. A hadosztály belső átcsoportosítás után
kialakult új helyzete a továbbiakban egészen október végéig, a magyar erők hazatéréséig
nem változott
TGR
forrás:
PATAKY IVÁN
A MAGYAR NÉPHADSEREG KÖZREMŰKÖDÉSE CSEHSZLOVÁKIA 1968. ÉVI MEGSZÁLLÁSÁBAN
Jawa 50, typ 05
Jedno a dvoumístný motocykl velmi lehké konstrukce vyráběný v letech 1963 - 1966, výrobce: Pováské strojárne, n. p. Pováská Bystrica
Jawa 50, typ 05 Motor: Dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec zavěený zespodu na rámu. Zdvihový objem 49,9 ccm, největí výkon 3,0 k při 6000 ot./min., měrný výkon 60,1 k/l. Dvakrát uloený klikový hřídel. Karburátor Jikov 2914 s přeplavovacím kolíkem (pro obohacení směsi při studeném startu), na něj navazuje mikrofiltrový (papírový) čistič vzduchu s tlumičem sání. Mazání mastnou směsí v poměru cca 1:33. Zdroje proudu: Magneto 6V, 20 W, odpadá akumulátor. Průměrná spotřeba 3,2 l/ 100 km, dojezd minimálně 150 km.
Převodové ústrojí: Přenos hnací síly: Dvoulamelová spojka s korkovým obloením, běí v olejové lázni, mechanické ovládání
Převodovka: 3 převodové stupně, neutrální polohy mezi 1. a 2. a mezi 2. a 3. převodovým stupněm. Maximální rychlost 60 km/h.
Rám: Otevřený svařovaný, jednoduchý, přední pérování teleskopickou vidlicí, zadní pérování po krunici - kyvná vidlice s dvojicí teleskopických tlumičů. Provozní brzdy bubnové, celonábojové. Kola 16", pneumatika přední 2,50 x 16, zadní 2,75x 16.
Karosérie: Skútrová, z ocelových plechů. Nádr pod odkopným sedlem, objem 5,5 litru. Nářadí umístěno nad motorem pod předním krytem (připevněno k očkům na rámu), hustilka na umístěna pod sedlem.
Spotřebiče proudu: Tlumené/dálkové světlo 6V 15/15 W, koncové světlo 6V 5 W, bzučák na střídavý proud.
vki egy magyar taborban elereszt egy lovest, mire egy masik, szinten barati csoportosulas "visszalo", ennek a vege allitolag tobb ezer loszer egymasra eregetese volt anelkul, hogy barki megserult volna... en egy oreg tiszttol(asszem felderito, vagy melysegi felderito, de mar ebben se vagyok biztos) meg regen hallottam a sztorit, tehat az en memoriam is alakithatott rajta. sztem ul a javabol, de azert vicces