De én képtelen vagyok nem aggódni, pontosan azért is, mert látom az uralkodó mentalitást.
Az információ pedig hiába van meg most is, az emberek - politikusok és közemberek egyaránt - kézzel-lábbal tiltakoznak ellene. És tény, a legtöbbjük akkor sem tudna változtatni, ha az információt elhinné és megértené, mert nem áll módjában.
Nem, nem vagyok az. Senki nem tud ártatlan lenni, aki ebben a társadalomban él, mert fogaskerék egy működő gépezetben; hacsak nem vállal fel egy remete-életmódot valamely hegyi barlangban.
Továbbá senki nem fog értelmetlennek tűnő áldozatot hozni (én pl. a rokonságban még azt sem tudom elérni a huszonéves családtagoknál, hogy öko háztartási szereket, mosóport stb használjanak, mondván, hogy "minek az, ha mindenki más a hagyományosat használja". Igy a legminimálisabb "lemondások" sem történnek meg.)
Ezért irtam, hogy be kell fejezni a kérlelést, és kőkemény korlátozásokra van szükség, társadalmi szinten - a zhozhat csak eredményt. A kérlelés ideje elmúlt, és ezt nagyon gyorsan fel kéne ismerni.
Itt nem az aldozat ami mukodni fog hanem az onzes. En se azert csokkentettem le az energia igenyem mert a csaladomon kivul barkit is meg szeretnek menteni. Egesz egyszeruen azert mert ugy latom a jovoben kevesebb energiaval kell beerjuk, jobban jarok ha nem kell aggodnom az egyre emelkdo energia szamlak miatt. A gyerekeim meg jobban jarbak ha XBox helyett megtanuljak hogy kell novenyeket termeszteni mer azt gondolom tobb hasznat fogjak venni.
A dolog csakis egyeni erdekbol fog menni. Ehhez pedig szemlelet valtozas kell aminek alapja az infomacio.
Jobban értem, mint gondolnád. Semmilyen áldozatra nem vagy hajlandó azért, hogy a Föld megmeneküljön, ezért nem is várod el a vezetőktől az ehhez szükséges korlátozó intézkedések meghozatalát.
Nehogy már csökkenjen a GDP, uramjézus, még a végén vége lenne a pazarlásnak és a felesleges kacatok felhalmozásának. :-((
"Esetleg beprobalkozhatnal a sziv helyett az agy hasznalataval :P " Ezt a világot a sziv nélkül élő, Mammonon kivül más istent nem ismerő nagyokosok juttatták a végső pusztulás küszöbére.
Remélem, ők lesznek azok, akikre a bumeráng elsőként visszaüt.
Miután vagy századszor fejted ki, hogy " Azt nem erted, hogy az emberi termeszet nehezen tud megbirkozni olyan tavlatokkal, amik kivul esnek a hatosugaran. Minnel egyszerubb, hetkoznapibb gondolkodasu, annal inkabb.
Kulonosen manapsag nehez hosszutavra tervezni. Azt sem tudom, mi lesz velunk 5 ev mulva, hol leszek majd, mit fogok csinalni. Terveim vannak persze, de 5 eve sem tudtam volna megsaccolni, hogy ma mi lesz, meg csak megkozelitoleg sem.
Annyi a bizonytalansag, hogy ebbe mar nem fer bele a 100 eves tavlat, meg az unokak. "
Arrol meg mar ne is beszeljunk, hogy valami 13 mp kell szazig. Ha meg neadjisten 100-nal tobbel akarnek menni az otopalyan akkor biztonsagosabban ereznem magam valami masban mint Priusban.
1. Szamomra egy szinte teljesen felesleges parameter, hogy egy auto 10, vagy 13 mp alatt gyorsul 100 km/h-ra.
2. Soxor talalkozom Prius-okkal a zótópalyan, amelyek ~150 km/h-t siman tartanak (ugyanis nalam altalaban az az utazosebesseg). Nem hiszem, hogy komoly kenyelmi gondok lennenek vele.
Utananeztem. A Prius 10,4 mp alatt gyorsul 100-ra, a max. seb. 180 km/h
"De valoszinuleg messze nem annyival takarekosabb a Prius mint amennyivel (a rendszerben gondolkodni tipikusan nem tudo sotetződek) gondoljak."
Szerintem simán feladhatod, ez tipikusan értelmezhetetlen.
"Arrol meg mar ne is beszeljunk, hogy valami 13 mp kell szazig."
~10mp kell százig, ez még ma is egy átlagon felüli gyorsulás, persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy nincs is jobb, nyilván sok kocsi többet tud, csak hogy elhelyezzem a palettán.
"Ha meg neadjisten 100-nal tobbel akarnek menni az otopalyan akkor biztonsagosabban ereznem magam valami masban mint Priusban."
Mégis mi lenne az? Hummer? A prius végsebessége 170-nél van, ott az elektronika leszabályozza. 170-ig gyakorlatilag 0-ról ugyanazzal a gyorsulással tolja el a hajtáslánc amíg van vellany az akksiban (és az esetek 99,9% mindig van elég), vagyis lazán röhögve eléri a végsebességet. Biztonság szempontjából a prius 5*-os törésteszttel rendelkezik, alapból 8 légzsákkal, menetstabilizátorral, abs-el, pirotechnikai övfeszítővel, gyakorlatilag minden ma elérhető biztonsági megoldással. Én nem akarok a prius fogadatlan prókátora lenni, mindenki azzal jár amivel akar, de amiről nyilvánvalóan nulla fogalmad van, arról illene egy kicsit szerényebben osztani az észt.
Az időjárás nem akkora gond, mint a csúszós út, ahogy Shadowbull is írta.
Csúszós útra és nagyobb csomagok szállítására szerintem csak a tricikli a megoldás. Nem lehet normális háromkerekűt kapni, csak ilyen ortopéd gépeket. Talán most télre sikerül csinálnom egyet.
Ej-ej. Azért az itt két kézzel tiltakozók egyikét sem nevezhetnénk túl sötétzöldnek.
Az alábbi felvetéseid pedig nem győznek meg arról, hogy minket rendszerben gondolkodásra szerettél volna 'tanítani', inkább tűnik egy szurkos üstbe gyaloglás utáni önmosdatásnak. Harag pedig ne legyen. ;)
'Arrol meg mar ne is beszeljunk, hogy valami 13 mp kell szazig. Ha meg neadjisten 100-nal tobbel akarnek menni az otopalyan akkor biztonsagosabban ereznem magam valami masban mint Priusban.'
Akkor olvass egy kis Hummer hibastatisztikát, összevetve egy Priuséval. Olyat, hogy népítélet, fel sem merek vetni, túl szubjektív. :)
'Meg hany szaz oldal kene ahhoz, hogy ne hisztizz az 'eretnekseg' miatt?'
'Sehányszáz', inkább csak annyit kérnék, hogy funkcionális analfabetizmusodat egy időre tedd félre, és értelmezd a problémafelvetésemet. Mellesleg messze nem én vagyok az első és egyetlen, aki felveti, hogy ugyanmá', tessék publikálni a számítások alapjait. Az, hogy hosszú egy tanulmány és csurig van táblázattal és számmal, engem nem hat meg, téged se hasson.
Sima marketing fogás, hírverés az egész. Aki megkajálja, azokból élnek.
" De azért -10 fokban, hófúvásban ugye Te sem bringával mész?"
De. Mindig. Akar esik akar fuj, akar felmeteres ho van, akar 30 fok. A legizgalmasabb az az volt, amikor onos eso utan tukorjegen kellett tekerni, akkorat taknyoltam, mint a redvesbeka :)
Abban egyetertek, hogy nem mindenki tud biciklivel jarni, meg van aki nem is szeret.
Nem kotelezo.
Persze hozzatennem, hogy nekem bringaval kabe 10 perc a munkahely, es nem vagyok kulonosebben izzados.
El is hiszem... :-))) De azért -10 fokban, hófúvásban ugye Te sem bringával mész?
Egyébként dicséretes ez a mentalitás, csak ne forduljon át amolyan Levegő Munkacsoport-féle zöldfasizmusba. Egy öltönyös, tárgyalásról tárgyalásra járó üzletember egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy a nyári hőségben pacallá izzadva szálljon le a bicikliről, vannak hónapjaink (voltak az idén is), amikor gyakorlatilag minden nap esett az eső, és hát vannak hegyvidéki utak is. És vannak rengetegen, akinek az a munkájuk, hogy szerszámokkal-műszerekkel felpakolva járnak ügyfélről-ügyfélre egész nap. Én is nagyon szorgalmaznám a "járjunk amikor csak lehet bringával" mozgalmat, de azért tényként leszögezném, hogy az általam behatóbban ismert munkakörök-munkahelyek 50-60%-a esetén semmiféle módon, még esetileg sem alternatíva a drótszamár. A többiben igen.
Olvastam ezt a "tanulmányt", és egy önigazolásra készült csúsztatáshalmaznak gondolom. Megjegyezném, hogy a tapasztalatok szerint már az első generációs Priusok között is sok van, ami a mai napig fut, és túl van a 4-500 ezer kilométeren - eredeti akkukkal! A Prius a tapasztalatok szerint nagyon tartós és megbízható autónak sikerült - a Hummernél sokkal megbízhatóbbnak. A másik fele a dolognak, hogy bár a nagy terepjáró minden kétséget kizáróan sokkal-sokkal robusztusabb, túlméretezettebb, de ha nem használják tényleges terepjárásra (márpedig a tulajdonosok 95%-a soha életében le nem megy vele, még alkalmilag sem az utakról), akkor ennek igazán jelentősége nincsen, a tényleges élettartamot végül a rozsdásodás, az ülések szétülése, az amúgy elég ócska műanyag beltér széthullása, és főleg az erkölcsi elavulás fogja meghatározni - ami nem lesz hosszabb a Priusnál. Hozzátenném, hogy a Hummer igen komoly gumi-költséggel közlekedik, aszfalton szépen, szorgosan fogyasztja a nagy terepgumikat, annyira, hogy a gumiköltség hosszú távon összemérhető a Prius üzemanyag-számlájával.
Az efféle tanulmányok egyetlen előnyének azt gondolom, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy azért egy autó életciklusa alatti költségeinek és környezetterhelésének megítélésében az üzemanyag-fogyasztás csak az egyik, és nem is feltétlenül a mindent eldöntő tényező.
"Ostobaság az egész..." Nem hinném, hogy ostobaság olyan technikát használni, ami 40-50%-al kevesebbet fogyaszt, mint a kategóriatárs hagyományos kocsi.
"Másképp miért beruházott volna?" Akit prius-ost ismerek pl. azért, mert egyszerűen ilyen kocsit akart. Az, hogy nagyot spórolsz az üzemeltetésen, és hogy behozza az árát pár év alatt illúzió, és ezt tudja mindenki, aki egy kicsit is tud számolni. Persze igaz, hogy sokat lehet vele spórolni, az is igaz, hogy bejön az árdifferencia az éllettartama során, de nekem sem ez volt a fő szempont, én is ezt akartam. Az anyagi oldala csak az volt, hogy ne járjak vele rosszabbul, mint az előző kocsimmal, amit lecseréltem rá. Emellett gyakran ülök bringára, és intézem a dolgaimat, mint előtte is.
"és vezessen úgy, hogy közben a legkevesebbet fogyasszon a verdája." Ez a kocsi pont erröl szól. Ebben ez a sport, hogy milyen technikákkal tudod az egyébként is fantasztikus fogyasztást még lejjebb szorítani. Aki ezt vezeti nem azon gondolkodik, hogyan tudná bevenni az adott kanyart még gyorsabban.
Idáig eljutni már kicsit másképp kell gondolkozni, olyannyira, hogy az ismerősök szimplán agyhalottnak fognak tartani amikor meglátnak...
(ott az új, szuper, drága, stb verdája a marhának a ház előtt azt itt görcsöl a "hüjjéje" ezzel a biciglivel...-gondolják, vagy extrasóhernek, vagy más aberráltnak fognak tartani)
Én ezt csinálom és így van. :-)
Biciklivel járok munkába, holott van kocsim. Egyszer egy újonnan jött kollégám, aki nem tudta, hogy van autóm, tanácsokat kezdett osztani, hogy milyen robogót vegyek, hogy könnyebb legyen az életem. Teljesen megdöbbent, amikor mondtam neki, hogy van autóm. Látszott rajta, hogy el sem tudja képzelni, hogy biciklivel járjon az, akinek van autója.
Télen nagy élmény biciklivel dolgozni járni. Megyek hajnalban az úton és mindenhol ugyanazt csinálják az emberek: Melegítik az autót és kaparják a jeget a szélvédőkről. Ez annyi időbe kerül nekik, hogy addig én majdnem beérek dolgozni.
BSM sajnálatos távozása miatt lemaradt arról, hogy ennek a cikknek http://www.independent.co.uk/news/science/warning-oil-supplies-are-running-out-fast-1766585.html minden sava-borsát :) kiélvezhesse.
Röviden: Fatih Birol (IEA) számos sarkalatos ponton megerősíti BSM eddigi állításait.
Nem hülyék csak hisznek a mesékben amit marketingnek hivnak...
:-))
Számold ki mennyi 1,2kWh!
Kevesebb mint másfél deci benzin...
És akkor gondolj bele , hogy mi technika, költség, súly (stb) van mögötte, hogy ennyi energiát tároljon!
Ostobaság az egész...
Gyenge próbálkozás fenntartani a fenntarthatatlant, az autógyártás zűrös vizein ilyen gyenge próbálkozásokkal próbálnak előnyöket szerezni a piacon.
Akit zavar, hogy sokat eszik egy autó, vagy környezetét akarja óvni, az elsősorban azon gondolkozzon el, hogy mi az amivel az autóhasználatát a lehető legkisebbre tudja szoritani, és vezessen úgy, hogy közben a legkevesebbet fogyasszon a verdája.
De az emberek akik takarékos autót vesznek se gondolnak erre, hanem a kisebb üzemeltetésű(akár hipertakarékos) kocsival is annyit mennek amennyit csak a jövedelmük megenged... Ki akarják használni azt a beruházást amivel többe került a kocsi egy hagyományos benzinfalónál. Másképp miért beruházott volna?
Aki környezettudatos az reggel bringára pattan és azzal megy a dolgára, még akkor is ha van kocsija, és nem okoz anyagi gondot a tankolás.
Idáig eljutni már kicsit másképp kell gondolkozni, olyannyira, hogy az ismerősök szimplán agyhalottnak fognak tartani amikor meglátnak...
(ott az új, szuper, drága, stb verdája a marhának a ház előtt azt itt görcsöl a "hüjjéje" ezzel a biciglivel...-gondolják, vagy extrasóhernek, vagy más aberráltnak fognak tartani)
A harckocsik a mai napig hely- és 'súly'hiánnyal küzdenek. Arra a több ezer lóerőre és forgatónyomatékra nehezen találnál gazdaságos és könnyű akkumulátort. A mozdonyok egyszerű, miért nem: ahol van kiépített felsővezeték, lényegesen olcsóbb azt üzemeltetni. Mindenhol máshol dízel-elektromos közlekedik. Forma-1: :)
Azt már fel sem rovom neked, hogy az általános felhasználású Prius 'eke' technológiáját kéred számon specifikus területeken.