Hagyd már ezt abba. Az Euro-normák nem a széndioxid kibocsátásról szólnak - az egyáltalán nem szerepel bennük. Azt más témakör alatt szabályozza az EU, flottás kvóták vannak (és azok is csak a nagy gyártókra, éppen ezért ezeknek nem kell megfelelnie a Rolls, Ferrari jellegű kis luxusgyártóknak) - viszont az egyéb káros anyagok kibocsátási normái mindenkire vonatkoznak, és a néhai Zastavának esélye sem lett volna ezeknek megfelelni. A korabeli motorok többsége áttervezés, jelentősebb fizikális módosítások nélkül még korszerűsített befecskendező-vezérlő-gyújtás rendszerek és katalizátorok segítségével sem tudnának ezeknek megfelelni - ezért is kerültek leváltásra.
Szerintem azokban a fejekben is komoly probléma van, amelyek nem veszik egyáltalán figyelembe, hogy mi lehetséges és mi nem, nem mellesleg homályos és korántsem egyértelmű távlati célokat simán embermilliárdok pőre életben maradási esélyei elé helyeznek...
Na várjál, van akit érdekelhet. Olyan vagy mint a kormány ami a sorosbérenc, liberális, magyar ellenes, hazaárulókat, globalistákat bár fizetik az adót, de a közmédiából kitiltotta.
A nevezett öreg vackok egy szerencsére letűnt technika. Attól tényleg megfulladnánk a mai szinten. Azok a Fiatok a maguk korában fontos részei voltak a mobilizáció terjedésének.
A chipgyártás lassulhat, nem baj ha nem pörög annyira néhány dolog...
Az Euro7-es normánál is erősen ez kezd körvonalazódni - nagyon szigorú, műszakilag értelmes módon nem teljesíthető előírásokról szól, de már most lebegtetve van, hogy végül is nem ezt fogják számon kérni, vagy enyhítenek rajta, vagy jelentős és folyamatos haladékot adnak a betartására.
Szerintem már a zasztava is teljesítette, vagy közel járhatott hozzá, a 850 es fiat meg jobb is, legalábbis a CO2-ben.
Más lesz szerintem, nem tudom, de pl berobbanhat Tiwanra egy covid és anyira lassul a chip gyártás, hogy akkor már hónapkra állnak le autógyárak. Ha viszont kevesebb autót gyártanak akkor nem is kell annyi autót gyártani, tehát nem is indul el újra.
És persze az össznépi lázadás és a Capitolium újabb feldúlásának elkerülése okán most már nem is mer senki hozzányúlni az ilyen elqrásokhoz...
Ugyanezen gondolkodásmód mentén akkor viszont teljesen ugyanazokkal a szabályokkal-követelményrendszerekkel sem lehet mindenkit "megkínálni", akkor hagyni kell adott esetben egyeseket másképpen, más tempóban haladni.
Vagy ha nem - akkor viszont igenis a "leggyengébb láncszemekhez" kell igazítani a követelményeket - vagy tudomásul kell venni, hogy ellenkező esetben az érdekszövetségek idővel elkerülhetetlenül szétesnek, akár olyan szinten is, hogy a mai barátokból ellenségek lesznek - pusztán azért, mert a fejlettebb-erősebb tagok-országok képtelenek voltak megérteni és tudomásul venni, hogy az ő - adott esetben nem is feltétlenül a saját erényükből, sokszor puszta történelmi szerencséből adódó - lehetőségeikkel/képességeikkel nem rendelkezik, elvileg sem rendelkezhet mindenki.
Ha egy Indiát rá akarnak kényszeríteni mondjuk az EV-k meg az Euro7-es normát teljesíteni képes járművek kizárólagos használatára - akkor ezzel őt de facto meg akarják fosztani teljesen a mobilitástól. Erre az lesz a reakciója, hogy leszar mindent, felmond minden nemzetközi egyezményt, megszünteti (no jó, a saját magának még teljesíthető szintre enyhíti) a saját otthoni normáit, és megy tovább azzal a tempóval - amivel tud.
Mellesleg ez azt is eredményezheti, hogy az olcsóbb-egyszerűbb technológiáival sok téren sokkal versenyképesebb lesz - és utána meg jön az a cifra helyzet, hogy hiába púposkodik a fejlett nyugat, egy saját magával ma már összemérhető nagyságú kínai-indiai belpiacról a cégei egy jó része nem lesz képes és hajlandó lemondani (igazándiból lemondhatna - ám a féreg politikusokat az ebben ellenérdekelt multik lobbistái úgyis meg tudják vesztegetni), márpedig akkor viszonossági alapon az ő termékeikre sem lehet nemet mondani - ez már csak ilyen dolog - és akkor kezdjük elölről vég nélkül az ismert vitákat...
Leírtam már ezerszer a véleményemet: az akarnokság semmit sem fog megoldani, vagy kihozunk olyan tiszta, klíma-környezet-semleges technológiákat, AMIK NEM DRÁGÁBBAK ÉS NEM ROSSZABBAK a most használtaknál - vagy meddő nyálverés az egész, a végén úgy is az lesz, hogy "a kutya ugat, a karaván halad". És igen, ez azt jelenti, hogy ameddig nem lesz kapható mondjuk 4 millióért olyan EV, ami garantáltan elmegy télen is egy feltöltéssel normális használat és fűtés mellett 4-500km-t, ugyanakkor tényleg garantáltan feltölthető 15-20 perc alatt úgy, hogy az akku ki is szolgálja a kocsit (értsd: 12-15 évet és 4-500eKmt-t 80%-os kapacitással kibír) - addig fel is dughatják nyugodtan a hátsójukba a Tesláikat a rajongók.
Ameddig nem lesz OLCSÓ ÉS FELSKÁLÁZHATÓ évszakos tárolás a napelem/szélkerék mellé - addig azok is mehetnek a popóba a Teslák mellé...
... miszerint szabjunk teljesíthetetlen követelményeket, tűzzünk ki elérhetetlen célokat, és próbáljuk meg kikényszeríteni ezeket ...
Ez dramaian hangzik ugyan, de azert nem lehet mindent összemosni. Nem lehet ugyanazzal a leptekkel merni azon orszagokat (ez az EU komoly dilemmaja), amelyek gazdasaga ~76 even keresztül "töresmentesen" fejlödött, azokkal az orszagokkal, amelyek ebböl a fazisbol kihagytak ~40 evet.
Nézd, ezek a mindenféle politikus-fajzatok által kitalált vágyvezérelt ukázok alapvetően arról szólnak, hogy tegyünk valamilyen határidővel kötelezővé - esetleg nagy valószínűséggel amúgy teljesíthetetlen, megoldhatatlan - dolgokat, aztán a határidő közeledtével majd újra megvizsgáljuk, meglátjuk, mire mentünk, és ennek függvényében elkezdjük játszani a pragmatikust, és vagy tologatjuk kijjebb a határidőt, vagy lazítunk az előírásokon - vagy mindkettő...
Az Euro7-es normánál is erősen ez kezd körvonalazódni - nagyon szigorú, műszakilag értelmes módon nem teljesíthető előírásokról szól, de már most lebegtetve van, hogy végül is nem ezt fogják számon kérni, vagy enyhítenek rajta, vagy jelentős és folyamatos haladékot adnak a betartására.
Vagy végül is az is elképzelhető - minden kitelik a hülyébbnél hülyébb és akaratos, irreális, általában jogász-közgazdász, érteni soha semmihez sem értő politikusoktól és bíróktól - hogy az EU tényleg fogja magát, és egyszerűen harakirit követ el, gazdaságilag-iparilag totálisan tönkrevágja és mély gazdasági zuhanásba taszítja önmagát (az USA-Kína-India harsány és gúnyos röhögése közepette), míg az összes ilyen sötétzöld-elmebeteg kormányt választáson el nem zavarja, vagy lámpavasra nem köti a felbőszült - és kárvallott - emberek tömege.
Önmagában egyébként a módszerben el kell ismerni, van ráció, és a vállalatirányításban - vagy éppen a katonai stratégiában - és általánosan alkalmazott - miszerint szabjunk teljesíthetetlen követelményeket, tűzzünk ki elérhetetlen célokat, és próbáljuk meg kikényszeríteni ezeket - még az is lehet, hogy csoda történik a nagy nyomás alatt. De ha nem is, akkor is van esély arra, hogy nagyobb előrelépést érünk el, mint ha egy jól beláthatóan elérhető-tartható célt tűzünk ki - aminek az elérése után már nyilván nem törik tovább kezüket-lábukat az érintettek, elvégre "elvégezték a feladatot".
Csak mégis ésszel kell ezt csinálni, mert egyfelől a teljesíthetetlen célok esetleg hibás irányba is vihetnek egy fejlesztést - másrészt olyan stresszt (nem csak emberileg, de pénzügyi-gazdasági értelemben is) generálhatnak az adott szektorokban, aminek az eredményeképpen azok végül az sem kizárt, hogy még rosszabbul fognak teljesíteni, mint ha ennyire azért nem verték volna őket... Szóval ez egy kétélű fegyver...
Igen, lehet olyan szabályokat hozni, hogy az autók emissziója 2035-től csak zérus lehet - csak ez borzalmas súlyos következményekkel sülhet el fordítva is ám... Lehet mondani olyat, hogy minden legyen újrahasznosítható - csak a vége lehet össznépi tönkremenetel is, mert előfordulhat, hogy a feladat vagy nem megoldható bizonyos területeken - vagy a vége nem megfizethető termék lesz.
Én azért elgondolkodnék azon, hogy papíron az EU-ban energiatakarékosságra hivatkozva nem lehet már - ha jól emlékszem - 600W-nál nagyobb teljesítményű és HEPA filter nélküli háztartási porszívót forgalmazni, ám ezen teljesítmény mellett a többség vagy nem tudta megoldani a megfelelő szívóerőt és azt, hogy ne kelljen három percenként szétszedni és takarítani azt a xart - vagy több százezres luxusporszívók lettek a projektből, amit meg nem is tud, meg nem is akar megfizetni a vásárlók zöme. Ám mivel ugyebár például a gyárak, takarító cégek működését azért ellehetetleníteni nem lehetett, ezért az ipari porszívókra ezek a korlátozások nem vonatkoznak - minek örömére jelenleg a mélyen tisztelt lakosság iparinak titulált porszívót vásárol és jónapot...
Ugyanez áll egyébként az USA-beli SUV-mizéria mögött is - ezek teherautónak minősülnek, és ezek után nem vonatkozik rájuk egy sereg olyan (a kocsit kényelmetlenné és gyengévé - vagy megfizethetetlenül drágává tevő) korlátozás, ami a személyautókra igen - hát, tessék, mi lett belőle.. És persze az össznépi lázadás és a Capitolium újabb feldúlásának elkerülése okán most már nem is mer senki hozzányúlni az ilyen elqrásokhoz...
Bercike aranyom soha sem az eszedért tartottak, ismered a húsboltos viccet?
Vevő: mennyi a liba? Kohn: 5 sékel. Vevő: A Grünnél csak 2 sékel! Kohn: akkor vegye meg ott! Vevő: de most ott nincs! Kohn: ha nekem se lesz, akkor nálam is 2 sékel lesz.
Olvass utána a témának kicsit. Arról beszélek, hogy az EU-ban 2030-tól minden (szalvétától a lapostévén keresztül
az autóig és repülőig bezárólag) minden terméknek legalább 95%-ban újrahasznosíthatónak kell lennie, különben
el sem lehet majd adni.
Az újrahasznosításnak pedig az EU belterületén kell megtörténnie. Vagyis újrahasznosíthatóra kell tervezni "mindent is". Innen nézve ilyen feltételek mellett jobban jár a gyártó, hogyha olyan konstrukcióban keres pénzt, ami jól előre- tervezhetővé/kiszámíthatóvá teszi a termék élettartamát + nem engedi, hogy "Totó a térről tuningszalon" beleturkáljon a gyártmányaiba. Így ráadásul totális kontrollja is lesz afölött, hogy ki, mire, hogyan és meddig használja a termékeit + milyen szolgáltatásokat tud elérni rajtuk keresztül.
Vagyis nem az "eladásból" lesz haszna, hanem a lízingből és a kapcsolt szolgáltatások árusításából.