A CNG is szikragyujtasu. Illetve volt a Hajdú volánnál vegyes, gaz-dizel motor cng-vel. De alapvetoen Otto elven működnek a gazmotorok. A Rábának volt cng motorja, ez teljesen megegyezett dizellel, a dugattyut kiveve, az más volt, abban volt kiképezve az egester. A hengerfej is csak annyiban különbözött, H szelepules betétek voltak benne(a nagyobb hőigenybevetel miatt) és a porlasztók helyett gyertyák. Továbbá kisebb turbófeltöltő.
Miért ne? Ezek olyan ellenségek soha nem voltak mint pl a reformátusok és a katolikusok. De szerintem nincs nagy jelentősége ilyesminek, pl 10 éve körül amerikai cég 200 millió dollárért vásárárolt jogot egy iráni gázmező kitermelésére. A pénznek nincs szaga. (-:
Ázsiában sehol nem tűrik meg a kereszténységet se, (az ujgur az muszlim de az onnan nézve ugyan az) kivéve d-korea, érdekes, ott nagyon elterjedt.
"Pedig valamikor belengették, hogy ezentúl MINDEN kút kell majd rendelkezzen pára-visszaszívóval - de én személyesen még egy darabbal sem találkoztam eddíg."
Legközelebb mutatkozz be a szomszédos kútfejnél tankolónak :)
Ha a kínaiak barátkozni akarnak akár Iránnal vagy arab országokkal, akkor le kéne szállniuk az ujgurokról. Irán elég nagy szarban van hogy ne ezzel foglalkozzon, de azért nem fogják elfelejteni.
Ez valtozni fog, mert kotottek Kinaval egy tobb szaz milliard dollaros strategiai uzletet. Kinai cegek fogjak felfuttatni a kitermelest, kinaiak fogjak megvenni az olajat es a gazt (jelentosen olcsobban), fegyvereket is fognak szallitani stb.
Kinat nem olyan konnyu szankcionalgatni. Persze meg lehet probalni, de az csak fel fogja gyorsitani a dollarrol es a nyugati technologiatol valo fuggesrol valo levalast.
Az oroszok is megkoszonhetik a Nyugatnak, hogy a szankciok reven milyen jol felfutott a mezogazdasaguk es elelmiszeriparuk. Es az osszes USA allamkotvenytol megszabadultak.
szerintem lesz, a nagy elektromos BEV + megújulós nekifutásból a végén a gáz jön ki győztesen
a megújuló mögé kell a kiegyenlítő erőmű, aminek gyorsan kell tudnia reagálni, és jó ha kicsi a co2 kibocsájtása
ez a gáztüzelésű erőmű
ha viszont megcsinálják ennek az infrastruktúráját, akkor autókba is egyszerűbb és olcsóbb lesz tölteni
a csavar ott van, hogy járműhajtásra kétféle gázos megközelítés van:
LPG ahol nagyobb szénatomszámú propán-bután jellegű gázkeveréket kap egy benzinmotor, amit a hengerben szikra gyújt, és a megfelelő sztöchiametriai arányokban kell üzemanyagot kapnia
illetve a CNG, ami metán (ez olcsó) és dízelmotor kapja
a részleteket nem ismerem annyira, autóipari mérnökök majd kiigazítják, de az lehet az elv, hogy amit beszív egy dízelmotor a levegővel együtt, az a kompressziós gyújtást követően el fog égni, akkor is ha egyébként magától nem gyulladna meg. Emlékezhetünk a kigyulladó turbódízel bmw-kre. Azokban a turbó kenőolaját szívta be a motor, és még úgy is működött vele hogy nem injektált bele gázolajat a vezérlés, le sem lehetett állítani, és addig pörögte szét magát amíg ki nem gyulladt.
A CNG motor szerintem ezen az elven működik, nem injektálják a metánt, hanem beszívja a levegővel együtt, és egy kisebb injektor a gyújtás végett betol egy alapjáratnyi olajat is, hogy legyen ami elindítja az égést, onnantól a metán is elég és ez szolgáltatja a hajtás energiáját
Mivel a CNG egy dízelmotor-módosítás, ez kifejezetten teherautók és buszok körében terjedt el, ahol amúgy is van egy tankolásra használt telephely, és személyzet
Azert, ha nem lenne ilyen alapveto fontossagu akkor nem foghatnad meg puszta kezzel a toltopisztolyt.
Tény és való, hogy a fosszilis üzemanyag még elégetése ELŐTT (!) is - egy rendkívül környezetszennyező és egészségre káros és veszélyes anyag.
Érdekes módon, a tankoláskor, a betöltőnyíláson a levegőbe kiáramló (tetemes mennyiségű) üzemanyag-pára visszaszippantására tett kísérletek sem lettek valami túl népszerűek.
Pedig valamikor belengették, hogy ezentúl MINDEN kút kell majd rendelkezzen pára-visszaszívóval - de én személyesen még egy darabbal sem találkoztam eddíg.
Azért azt ne felejtsük el, hogy belső égésű motor hajtására a legegyszerűbben kezelhetőek a folyékony tüzelőanyagok. A benzin és a gázolaj kezelése attól kezdve hogy kijön a finomítóból, semmi különlegeset nem igényel. (Nyilván a finomítóig is könnyen szállítható a kőolaj, csővezetéken, vagy tengeren csővezeték és tankhajók segítségével, a földgázé meg csővezetéken, de most nem ez a lényeg). Szóval könnyen kezelhető ez a legfontosabb, semmi különlegesség nem kell hozzá, persze vannak rá előírások, de gyakorlatilag légköri nyomáson szállítható, csővezetéken, akármekkora tartályban kannában. Oda vissza szivattyúzható gond nélkül, ha mást nem akkor marmonkannából áttölthető, lopócsővel átfejthető, mindezt -40 fokban is meg plusz 50-ben is. Ha meg kell bontani a motoron az üzemanyagrendszert, az se egy nagy ördöngősség.
Gázossal ezt már nehezebb megcsinálni, a tankolása is bonyolultabb, a tárolása-átfejtése is. Mellette a fűtőértéke is nagy, könnyen elhelyezhető a legtöbb járművön 10-12 órára elég tüzelőanyag. Gázból ez is nehezebb, Debrecenben vagy hol voltak metános Ikarusok, a busz tetején voltak a tartályok. A tartályokat időnként be kell vizsgáltatni szakemberrel, nyomáspróba, tömörség. Most rákerestem gyorsan a neten hogy mit lehet találni a gázbuszokról, íme egy momentum: "A busz hat darab, egyenként 300 literes CNG tartállyal rendelkezett, melyeket normál gáznyomással egy óra alatt lehetett feltölteni." 1 óra, a gázolajat meg 10-15 perc alatt telelöki a kút, aztán mehet tovább.
Anno azért csinálta meg a RÁBA is a motorja gázos változatát, sőt már előtte a ruszkik maguk átalakítottak gázosra, hogy a füstölést csökkentsék a városi buszokon. Mondjuk ez a fokozott kormolás annak az égéstérnek a jellegzetessége (hátránya) volt, nem véletlen hogy a licencadó MAN már korábban felhagyott ezzel az égéstérrel. Azóta a dieseleknél az égésterekkel, befecskendező rendszerrel, nameg a kipufogógázkezelő marhaságokkal megoldották a károsanyag kibocsátás csökkentését.
Az autóknál is volt egy hullám itthon, mikor aránylag sok kocsit átalakítottak gázosra, Zsigulikat is, de annak érte meg igazán aki sokat is ment vele, mint a taxisok.
Szóval szerintem lehet csűrni-csavarni a szót, meg a számokat, de a felhasználó a pénztárcája és az egyszerű kezelhetőség szerint dönt, ez a 2 fő szempont. Nyilván a törvény itt is egyre szigorít, ezért ma már nem tudsz Adblue nélküli új kamiont, traktor venni, meg részecskeszűrő nélküli diesel kocsit, de a fél Világon meg nincs ilyen, az oroszoknál se, meg sok helyen.
Ha kevesebb telót adtak el ahoz is kevesebb lítium kellett. Szerintem nem az autóipar a legnagyobb lítium felvevő és nem is csak akkumulátorba kell hanem üvegipar, kenőzsír, ilyesmik is mindég igényelték.
Okos döntés az és az atomerőmű is, az olajat 200 évre kell még beosztani. Ezt mondogatta Khadfi is, hogy nem csinál Dubait Líbiából, 200 év mire a társadalom modernizálódik (szerinte a terepjárótól és az okostelótól nem az, azok a dubaiak onnan még visszazuhanhatnak a középkorba) addig kell elég legyen az olajuk.
Iránban már 10 éve csak olyan gépkocsit gyárthatnak ami üzemel cng vel is.
Iránnak szüksége is van rá - mert ha nem áll le a (nem-iszlám) világot elpusztító terveivel - akkor a levegővel üzemelő gépkocsik tervezésére kéne fektesse a hangsúlyt.
Van, de kútkezelő tanfolyamot kell végezni meg egyéb előírások az otthon töltéshez, a jármű átalakítása néhány százezer, amúgy olyan 50ft/liter mint ha lenne a gázolaj, úgy jön ki.
Iránban már 10 éve csak olyan gépkocsit gyárthatnak ami üzemel cng vel is. Úgy tudom Kanadában nagyon elterjedt, ismerős cégnél van cng töltő pont. Egy opalt és volt egy mercije, azokat tankoták, elég sok idő kell neki. De tönkretette az injektort, benzinnel már nem is ment úgy hallottam, szerintem dízelhez illik az jobban, alapjárati gázolajat kell befecskendeni állandóan.
Több kell belőle a nyájimmunitáshoz az biztos, a jellegéből adódóan több kell legyen a mellékhatása is. De az is biztos, hogy minden virológus megnyilatkozás csepeg a politikától.
Nem tartanám jó ötletnek kiugrani innen és aztán olyan dubai féleségekkel versenyezni. A kínaiból jobban kinézem, hogy a gyorsítás érdekében belemegy kompromisszumokba. Azt se tudjuk mi ez a vezető váltás most a gyárnál.
Amúgy légy teljesen nyugodt, fél év múlva úgy is látszik, hogy az új változatok ellen nincs védettség, egyik által se..
A Föld történetében ilyen nem volt még, hogy valami ennyire széles körben legyen elterjedve. Mint pl a kínából behurcolt nem tudom milyen rák ami nagyon jólérzimagát a Dunában, ugyan az a jelenséghalmaz ez is. Nagy kár volt megcsinálni annyi már világos, a természet helyre tudja e állítani de a nélkül, hogy le kellene minket takarítson, azt majd meglátjuk, de az oltakozással nem segítünk neki. Más stratégia kellene.
Te jo eg, virologus professzor. Vajon tudja, hogy pl. az influenzaoltas is "duplafedeles propelleres repulogep", meg a gyerekeknek beadott vedooltasok is?
Gázüzemű belső égésű motor létezik. Autóban az LPG-t szokták alkalmazni. Nagyobb haszonjárműveknél meg a CNG-t, Magyarországon is futottak gázüzemű buszok, itthon is gyártottak ilyen motorokat, a Rábában.