Per pillanat EV ügyben a Teslától hangos a világ... bizony az a kendácsolt Lotus Elise volt a góc EV ügyben, az robbantotta ki az EV forradalmat, nem a Leaf és nem az elmúlt 100 év többi villanyautója.
Mert egyfelől nem is lehetett áttenni, másfelől meg ez már AKKOR SEM VÁLT BE, nem volt kiforrott, nem véletlenül nem tudták később tovább vinni (miközben, ha utána nézel, a német Leopard család folyamatos fejlesztése nagyon keményen támaszkodott a világháborús tapasztalatokra és fejlesztésekre).
Általában komoly oka van annak, hogy máig nem találsz hibrid, dízel-elektromos harckocsikat. Sok dolog van a mérnöki gyakorlatban, ami elméletileg nagyon-nagyon jó ötlet, aztán a gyakorlatban annyira mégsem válik be....
A Teslának ehhez semmi köze nincs, a Tesla is egy létező trendre ült rá.
Ha már a BMW nél tartunk: 2008ban már futottak a villany-Minik, amikben az i3ba kerülő elektromos hajtásláncot tesztelték. Ami azt jelenti hogy a BMW legkésőbb 2006ban döntést hozott az elektromobilitásba való beszállásról. De lehet hogy még korábban.
Hol volt 2006ban a Tesla? Szerintem te akkor még nem is hallottál róla.
A többi gyár többsége is foglalkozik vele kábé ekkortól komolyan, legfeljebb nem ugrottak bele a szériagyártásba.
Egyrészt valójában nem zéró kibocsátás kell - hanem klímasemleges ciklus. Nem zéró kibocsátású egy biomasszát tüzelő erőmű sem, de végül is a bolygó szempontjából egy zárt kört képez, csak olyasmit ereget ki, ami egy másik körben meg elnyelődik.
Ilyen alapon egy megújulóval termelt hidrogén-hajtású rendszer sem zéró emissziójú - de összességében mégsem számít.
Másrészt azt is vegyük észre, hogy, mint a klasszikus viccben "nem az oroszlánnál kell gyorsabban futni, hanem a másik delikvensnél" - nem zéró globális emisszió a fontos, hanem az, hogy egyensúlyt tudjunk tartani. A bolygó bioszférája irtóztató tömegű CO2-őt és sok más egyéb szennyezőt is fel tud dolgozni, el tud nyelni-semlegesíteni - és nem az a létfontosságú, hogy nulla legyen a kibocsátásunk - csak az, hogy egy adott szinten egyensúlyba tudjunk kerülni.
Példának okáért a mai globális közlekedési rendszer kibocsátását a bolygó önmagában gond nélkül elbírná, ha az egyéb szektorok nullát eregetnének - akkor nem, hogy nem nőne tovább a CO2 koncentráció, de lassan csökkenni kezdene.
Mellesleg ebből is sejthető, mennyi értelme van annak, hogy az energiákat arra koncentráljuk, hogy ennek a szektornak az emisszióján javítsunk még valamennyit...
A BMW evekkel ezelott nyilvanossagra hozta az EV terveit, azt valositja meg szepen nyugodtan.
Úgy legyen - én örülnék neki.
De a fasz kivan már attól, hogy a Tesla megjelenése után, sorra jelentkezett az összes autógyár, hogy "Bezzeg nekik már 1848-ban is volt elektromos autótervük.... csak nem volt "kedvük" hozzá továbbfejleszteni és főleg sorozatban gyártani."
Ez a történet nem arról szól, hogy ki volt előbb... hanem arról, hogy MOST, meg a közeljövőben ki tud piacképes EV-vel előrukkolni.
És hogy mi a "piacképes"? Hát az, amit nagy számban megvesznek.
A méregdrágán, kis példányban, playboyoknak és striciknek gyártott villogó-villanyautó - még nem elektromobilitás... csak szólok.
Egyébként igaz, ráadásul ebből - sajnos - logikusan jön a következtetés, hogy a németek a CO2 emissziójukat gyorsan és hatásosan úgy tudnák a legjobban redukálni, ha újraindítanák az atomerőműveiket és a koszos-ótvar silány és elavult lignites/barnaszenes erőműveiket gyorsan földgázos turbinákra cserélnék.
Akkor hirtelen kétszer-háromszor akkorát esne az emissziójuk, mint amit a szélkerekekkel meg napelemekkel eddig elértek összesen...
Az más kérdés, hogy akkor innen hogyan tovább, hiszen ezen az úton meg egy határon nem juthatnak lejjebb.