Mert egyfelől nem is lehetett áttenni, másfelől meg ez már AKKOR SEM VÁLT BE, nem volt kiforrott, nem véletlenül nem tudták később tovább vinni (miközben, ha utána nézel, a német Leopard család folyamatos fejlesztése nagyon keményen támaszkodott a világháborús tapasztalatokra és fejlesztésekre).
Általában komoly oka van annak, hogy máig nem találsz hibrid, dízel-elektromos harckocsikat. Sok dolog van a mérnöki gyakorlatban, ami elméletileg nagyon-nagyon jó ötlet, aztán a gyakorlatban annyira mégsem válik be....
A Teslának ehhez semmi köze nincs, a Tesla is egy létező trendre ült rá.
Ha már a BMW nél tartunk: 2008ban már futottak a villany-Minik, amikben az i3ba kerülő elektromos hajtásláncot tesztelték. Ami azt jelenti hogy a BMW legkésőbb 2006ban döntést hozott az elektromobilitásba való beszállásról. De lehet hogy még korábban.
Hol volt 2006ban a Tesla? Szerintem te akkor még nem is hallottál róla.
A többi gyár többsége is foglalkozik vele kábé ekkortól komolyan, legfeljebb nem ugrottak bele a szériagyártásba.
Egyrészt valójában nem zéró kibocsátás kell - hanem klímasemleges ciklus. Nem zéró kibocsátású egy biomasszát tüzelő erőmű sem, de végül is a bolygó szempontjából egy zárt kört képez, csak olyasmit ereget ki, ami egy másik körben meg elnyelődik.
Ilyen alapon egy megújulóval termelt hidrogén-hajtású rendszer sem zéró emissziójú - de összességében mégsem számít.
Másrészt azt is vegyük észre, hogy, mint a klasszikus viccben "nem az oroszlánnál kell gyorsabban futni, hanem a másik delikvensnél" - nem zéró globális emisszió a fontos, hanem az, hogy egyensúlyt tudjunk tartani. A bolygó bioszférája irtóztató tömegű CO2-őt és sok más egyéb szennyezőt is fel tud dolgozni, el tud nyelni-semlegesíteni - és nem az a létfontosságú, hogy nulla legyen a kibocsátásunk - csak az, hogy egy adott szinten egyensúlyba tudjunk kerülni.
Példának okáért a mai globális közlekedési rendszer kibocsátását a bolygó önmagában gond nélkül elbírná, ha az egyéb szektorok nullát eregetnének - akkor nem, hogy nem nőne tovább a CO2 koncentráció, de lassan csökkenni kezdene.
Mellesleg ebből is sejthető, mennyi értelme van annak, hogy az energiákat arra koncentráljuk, hogy ennek a szektornak az emisszióján javítsunk még valamennyit...
A BMW evekkel ezelott nyilvanossagra hozta az EV terveit, azt valositja meg szepen nyugodtan.
Úgy legyen - én örülnék neki.
De a fasz kivan már attól, hogy a Tesla megjelenése után, sorra jelentkezett az összes autógyár, hogy "Bezzeg nekik már 1848-ban is volt elektromos autótervük.... csak nem volt "kedvük" hozzá továbbfejleszteni és főleg sorozatban gyártani."
Ez a történet nem arról szól, hogy ki volt előbb... hanem arról, hogy MOST, meg a közeljövőben ki tud piacképes EV-vel előrukkolni.
És hogy mi a "piacképes"? Hát az, amit nagy számban megvesznek.
A méregdrágán, kis példányban, playboyoknak és striciknek gyártott villogó-villanyautó - még nem elektromobilitás... csak szólok.
Egyébként igaz, ráadásul ebből - sajnos - logikusan jön a következtetés, hogy a németek a CO2 emissziójukat gyorsan és hatásosan úgy tudnák a legjobban redukálni, ha újraindítanák az atomerőműveiket és a koszos-ótvar silány és elavult lignites/barnaszenes erőműveiket gyorsan földgázos turbinákra cserélnék.
Akkor hirtelen kétszer-háromszor akkorát esne az emissziójuk, mint amit a szélkerekekkel meg napelemekkel eddig elértek összesen...
Az más kérdés, hogy akkor innen hogyan tovább, hiszen ezen az úton meg egy határon nem juthatnak lejjebb.
Tövis - itt te voltál az, aki elkezdett fantáziálni az elosztott akkukapacitásokról, meg powerwallokról...
Ne haragudj, de én ahhoz vagyok szokva, hogy értelmes emberek értik, amit a másik mond - de azt is, amit ők mondanak...
Te nagyon jól láthatóan skizofrén módon vitázol, mondasz, hiszel, állítasz dolgokat - amelyek teljesen szükségszerűen és kiszámíthatóan vindikálnak bizonyos dolgokat - de ezt már nem érted meg, nem fogadod el, ehelyett vered az asztalt, hogy "te ilyet nem is mondtál" - ami szó szerint talán még igaz is, csak éppen törvényszerűen következik az összes többiből, amit leírtál - ám ezt te nem veszed észre...
Mondom: abszolút tipikusan az a történet, amikor a Bibliájukat rázó vallási fanatikusok vitáznak, soha észre sem véve saját üvöltő, katasztrofális ellentmondásaikat...
Egyébként igen, a német elektromos rendszer CO2 (és egyéb) emissziója elvi síkon akár nullára is levihető - viszont az akkor olyan technológiákat követel meg, amelyek MA NINCSENEK MEG. Kifejleszthetők, létrehozhatók - még ebben is egyetértünk - DE MOST NINCSENEK.
És ugyanez a vonal, amikor téped a hajad, és vered a falba a tök fejedet üvöltve, hogy a hülye advó szerint "az EV a legrosszabb emissziójú, hát ember az ilyen???" - miközben én nem ezt írtam - hanem azt írtam, hogy az EV emisszióját csak a mögötte álló energetikai mix ismeretében lehet értelmezni, és ha az például olyan, mint a mai német (ami egyébként cca. pont olyan, mint ma a világátlag !!) - akkor akár rosszabb is lehet, mint mondjuk egy hibrid.
De nem, neked akkor is azt kell látnod a másik szavaiban - amitől tépheted a hajad és tajtékozhatsz, hogy rajtad kívül mindenki hülye... Én azért gondolkodnék a helyedben, ha a többség az autópályán szembejön...
Az évszakos tárolás pont ez a történet - ez nem az én nünükém, ez simán törvény- és szükségszerű igény. Feltéve, ha tényleg fosszilis-mentes és megújulókra alapozott energiarendszert akarunk. Ezt te tagadod, folyamatosan gúnyolódsz, hozod a semmire sem jó éves energetikai grafikonjaidat, ha kapsz erre egy januári napsütésit - egy olyan vidékről (a világ többsége ilyen!!), ahol hiába telepítesz szélkereket, az ott nem fog funkcionálni rendesen - akkor morogva elismered, hogy no jó, pár napi tárolás talán kell, de több semmiképpen.. Lófaxot, ha értelmes, normális, meg is valósítható rendszerben gondolkodunk (értsd: nem kell az ország területének kb: a felét napelemmel lefedni 100 évi GDP költségén...) - akkor kell az ÉVSZAKOS tárolás.
Ha nem megoldható, akkor meg igenis neki kell állni jobb nukit faragni. De szerintem megoldható.
Persze, a tesla-tudatu hivok szerint minden IS a Tesla miatt van. (es persze beszop minden hirt amit csak leirva olvas)
Kozben meg mindenki szepen csinalja a dolgait ahogy korabban eltervezte. A BMW evekkel ezelott nyilvanossagra hozta az EV terveit, azt valositja meg szepen nyugodtan.
Nade lehet-e az EV ugyanugy brummogtatni, mint egy vad, kitorni keszuli Priust?
(szornyu hely lenne a vilag az ICE motor nelkul, mar a keteves fiam is tudja, hogy a jarmuvet brümm-brümmnek hivjak; es amikor a jatekautokkal jatszik azok is mind brummognek mint egy feszekalja lodarazs... hiaba no, a regi jo Pumpe-Düse dizelmotor erkolcsi nevelo hatasa)
A korabbi peldabol az jön ki, hogy ~2 kWh utravitelehez (ami kb. 1 liter üzemanyag egyenertekese es vele max. ~20 km-t lehetne megtenni) ~20 kWh (junk) delejre lenne szükseg.
Akkor mar inkabb megeri a 20 kWh-t egy EV-ba tölteni es azzal ~100 km-re megtenni ...