Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2019.05.11 -2 0 349070

Nyolc év alatt hány gyerek tüdejét nem füstöli tele egy elektromos busz a Rába Ikarusz motorhoz képest?

Amennyiét telefüstölte a villamos energia előállításának helyén.

Előzmény: szilvatövis (349069)
szilvatövis Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349069

Buses have 8 years warranty period. During warranty period, mainparts including battery and motors, electronics are guaranteed and repairs/replacements done by BYD.

http://indiasmartgrid.org/reports/ISGF%20-%20Visit%20to%20Shenzhen%20Eastern%20Bus%20Company%20Ltd%20on%2016th%20April%202018.pdf

 

Nyolc év alatt hány gyerek tüdejét nem füstöli tele egy elektromos busz a Rába Ikarusz motorhoz képest? Mennyi üzemanyagot éget el egy városi busz 8 év alatt?

Ha nyolc év a garancia akkor azért csak nem hullik szét 8 és fél évesen....

advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.05.11 -1 0 349068

Ezt én is kiemeltem.

Az érem másik fele, hogy végül a számla így is sokkal vastagabb lehet (amit persze valakinek állnia kell) - és azt sem szabad elfelejteni (ami ma a legfőbb gond), hogy mindent összevetve nem is biztos, hogy egy ilyen busz olyan sokkal kevesebb szennyezést okoz, mint egy hagyományos dízel - csak éppen ezt nem ott produkálja, ahol éppen fut. De még így is kisülhet, hogy ez végeredményben a probléma szőnyeg alá söprése.

 

De mindegy, nem fejtegetem tovább, mert látom, hogy nincs erre fogadókészség.

Előzmény: Törölt nick (349067)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.05.11 -1 0 349066

Borzasztó. :-)) Amúgy 5-600 dolláros felújító-készlet van hozzájuk (persze, a gép- és műhelymunka ennél több).

Előzmény: Kisfiatal (349063)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.05.11 -1 0 349065

A BKV legtöbbet futott Ikarusa 2.5 millió km körül volt. De egymillió fölött futott el a 280-as széria gyakorlatilag mindegyik darabja. És nagyjából annyiba került egy ilyen busz kompletten, mint amibe a legolcsóbb kínai csodákba az akkucsere lesz. Amiből lesz tíz, mire lefutnak ennyit... Pontosabban lenne, ha nem esne minden más is szét rajtuk jóval hamarabb.

 

De tökmindegy, úgyis neked van igazad és kész...

 

Ezzel együtt én erősen tartok attól, hogy ez a sok remek ötlet korántsem biztos, hogy a gyakorlatban is olyan remeknek bizonyul, és kibírja azt, amikor találkozik a valós üzemeltetés és költséghányad problémáival...

Előzmény: Rangun (349064)
Rangun Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349064

A városi buszok nem szoktak több millió km megtenni, még az autópályázó kamionok sem.

Előzmény: advocatusdiaboli (349062)
Kisfiatal Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349063

Cummings Cummins, nálunk fut pár Detroit, 1.5 milla körül vannak, de már kezdik megadni magukat (olajfogyi, kartergáz).

Előzmény: advocatusdiaboli (349062)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.05.11 -1 0 349062

Tényleg nem kevés. De egy Cummings dízelmotor meg megfelelően karbantartva akár több millió km-t bír ki.

Az árakról - a kínai "olcsó" K9B busz (ebből jön-jött hozzánk is) kb: szűk másfélszer annyiba kerül, mint a dízel kivitel, nagyjából 100 ezer euróval drágább annál - és hasonló tétel az akkuk komplett cseréje is, ha szükségessé válik. Miközben a kb: 200km-es hatótávnál a BKV buszai egy nap többet, kb: 300km-t futnak, így azzal számolnak (nálunk is), hogy három EV busz tud kiváltani egy dízelt (mert a 6-7 órás töltés nyilván nem is hasonlítható egy szokásos megtankolással).

 

Jelenleg vannak olyan költségszámítások, amelyek szerint már megéri ilyen buszt üzemeltetni a dízel helyett - és vannak olyanok is, amelyek szerint sosem fog megtérülni. Vérmérséklete szerint dönthet mindenki a kettő között (túl sok a függő változó, nyilvánvaló módon), de az biztos, hogy bármelyik modell szerint számolunk, "rezeg a léc", tehát arról beszélni, hogy az EV tutira megéri (még akár ilyen állandó, folyamatos igénybevételt jelentő, busz-taxi üzemben is) - nem lehet. Valójában még ilyen nagyon keményen kihasznált, kiélezett felhasználás mellett is billeg a rentabilitás határán a dolog - nyilvánvaló, hogy átlagos felhasználásban sosem jön ez még vissza...

 

Persze, nem is vitás, hogy mondjuk a városi levegő szempontjából meg nem is összehasonlítható a kettő, a dízel - hiába Euro6 - büdös, füstöl, a villanybusz nem, és sokkal csöndesebb is. Nem vitás, hogy sereg dologban jobb.

De például pont üzembiztonságban még nem, sokkal-sokkal-sokkal több velük a műszaki probléma, mint a "hagyományosokkal". Pedig azért ezek már nem teljesen kiforratlanok. Minden híresztelés ellenére nem annyira egyszerű és olcsó jó villanybuszt, teljesítmény-elektronikát csinálni ám, mint azt sokan elképzelik...

Előzmény: Rangun (349060)
szilvatövis Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349061

Kínai elektromos buszokat már az Alibabán is rendelhetsz "fillérekért", mint a légtisztítót, vagy a strandpaucsot. Tucatjával még olcsóbb....

https://www.alibaba.com/countrysearch/CN/electric-bus-price.html

Rangun Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349060

1500 ciklust simán kibírnak, az már 200km-es hatótávval is 300 ezer km, az nem kevés.

Előzmény: advocatusdiaboli (349059)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.05.11 -1 0 349059

Az első akkucseréig nem... Ami ezeknél elég sűrű szokott lenni, olyannyira, hogy a leharcolt celláknak már másodlagos piaca is van...

Amúgy de, a nagy szériás kínai EV busz is drágább, mint ugyanabból a buszból a dízel, mi több, nem is kicsit drágább, és még akkor is drágább, ha valami tisztességes, Euro6-os Cummings dízellel szállítják.

Előzmény: Rangun (349058)
Rangun Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349058

Én hogyne érteném, a troli azért drágább, mert kis szériában készül, de a nagy szériás kínai elektromos busz, már nem drágább.

Előzmény: advocatusdiaboli (349057)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.05.11 -1 2 349057

Ugye te nem villamosmérnök vagy...??...

 

Általános népszokás azt hinni, hogy bármi, ami elektronika, az csak filléres dolog lehet. Holott a komoly teljesítmény-elektronika - az bizony drága mulatság. Nagyon nem véletlen, hogy egy átlagos EV ma még az akkuk NÉLKÜL nézve is drágább, mint egy hasonló teljesítményű-felszereltségű ICE jármű.

A hagyományos belsőégésű motor és hozzá tartozó erőátvitel pedig ugyan tényleg jóval összetettebb, sokkal több alkatrészből áll - de ugyanakkor ezek tömeggyártásban megdöbbentően olcsón gyárthatók.

 

Nem véletlenül nem érti Rangun sem, miért DRÁGÁBB egy trolibusz (de legalábbis nem olcsóbb) egy közönséges dízel ICE busznál - holott ez a helyzet. A trolihoz hozzátenném, hogy következetesen nem szokás figyelembe venni, hogy az igazán borzasztóan drága - az nem is a busz maga (és főleg nem a villany, ami a gázolajnál fajlagosan természetesen még piaci áron is olcsóbb lesz végül) - hanem a felső-vezetékezés kialakítása, a betáplálás megoldása (a vezetékeket persze mindenki látja - az sem kutya amúgy, ahogy az sem, hogy milyen sokat kell ezekkel is foglalkozni - de azt nem, micsoda kábelezés megy a háttérben, általában a föld alatt, mindent feltúrva, majd újra-aszfaltozva - a betáplálás megoldásához), és ennek fenntartása.

 

Nem véletlen, hogy sehol a világon nem azért üzemeltetnek trolibuszokat a városok belterületein - mert megéri, hanem mert ez valóban hatásos környezetvédelmi lépés.

 

És, ha a te példáddal élünk, miszerint az elektronika abból áll, hogy a gyárkapun beöntik a homokot meg a zöld festéket, a kijáratnál meg dől ki a kész elektronika - akkor ilyen alapon az ICE gyártása meg annyi, hogy a gyárkapun beöntik a vasércet-vashulladékot, a kijáratnál meg kijön az autó...

 

A jelenlegi - lítiumos - technológiákkal egyébként tényleg súlyosan kérdéses a globális felskálázhatóság, az elméleti határokat feszegetné-túllépné a lítium-igény, ami persze azt is jelenti, hogy nem lennének-lehetnének igazán olcsóbbak az akkuk, márpedig a mostani áron az EV a többségnek egyszerűen megfizethetetlen - ez nem kiút.

 

Ezért írtam, hogy igenis váltó-technológiákra volna szükség, és a mostaniak még nem azok, ezek csak kiegészítésnek jók. Ahogy az EV is jó már - gazdagok játékszerének. Hétköznapi melósok-irodisták munkába járós kocsijának - annak nem, attól ez még borzasztó messze van. Annyira, hogy száz éve Ford T-Modellje is sokkal közelebb volt hozzá (az el is terjedt rendesen..).

Előzmény: Pomber Béla (349042)
Taurus Obscurus Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349056
Na, akkor tegyél be hivatalos Audi nyilatkozatot ebben a témában .
Előzmény: Rangun (349055)
Rangun Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349055

Tudod mi a pletyka? Hivatalosan nem jelenti kbe, de beszélnek róla, hogy mi a helyzet.

Előzmény: Taurus Obscurus (349053)
szilvatövis Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349054

Ölik egymást tankerek Houston partjainál... olaj tengerbe... externális környezeti lábnyom, amit nem számolnak hozzá autók fogyasztásához...

Taurus Obscurus Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349053
Ez is pletyka. A termelési tervek nem nyilvánosak.
Előzmény: Rangun (349052)
Rangun Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349052

Nem pletyka, hanem tény, hogy 10 ezerrel vissazfogják idén a gyártást, ami úgy 20%-ot jelent, mert nincs aksi.

Előzmény: Taurus Obscurus (349051)
Taurus Obscurus Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349051
Megint pletykák.
Előzmény: Rangun (349050)
Rangun Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349050
Előzmény: Taurus Obscurus (349048)
szilvatövis Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349049
Taurus Obscurus Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349048
Megint a legenda gyártás . A Gigafactory-t a Panasonic építette felesben a Teslával. A komplett gyártástechnológia a Panától van. Nem mellesleg a Panasonic számára ez nem túl jó biznisz.
Előzmény: ,m,1710 (349046)
Rangun Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349047

Persze tudom, én kell neki a menekülési útvonal, ha beüt a baj Magyarországon.

Előzmény: Rangun (349045)
,m,1710 Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349046

"Hozzáteszem, ezért is volt zseniális Musk, mert a 18650-es celláknak a gyártása már teljesen ki volt dolgozva,"

jaj, de egyszerü Mr Musk-nak csak egy Gigafactry kellet felépiteni, hmm

a217o es meg a levegöböl jött (nem fonom továb, nincs értelme)

Előzmény: Pomber Béla (349042)
Rangun Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349045

Az a buta Orbán már megint a vesztes oldalra tolja Magyarországot, mikor a kínaiak, és az oroszok seggét nyalja.

Előzmény: ,m,1710 (349040)
Rangun Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349044

Olajat nem kell cserélni, az biztos, sem befecskendezőt, de még fékbetétet sem kell olyan gyakran cserélni.

Előzmény: ,m,1710 (349041)
Taurus Obscurus Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349043
Ennyi fogalmatlan hülyeséget, édes istenem...
Előzmény: Pomber Béla (349042)
Pomber Béla Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349042

Ha nem találunk olyan megoldást, ami MINDEGYIK említett paraméterével versenyképes - akkor tényleg valódi civilizációs krízisnek nézünk elébe.

 

Mely krízis elhozza az ICE valódi, nagy és kemény bukását. Ami nagyon fog féjni mindenkinek. Persze azért is tud ez a helyzet kialakulni, mert azok vannak döntési pozíciókban, akik az ICE világ haszonélvezői is egyben.

 

A valóságban alsó hangon is 2-3-szor annyiba kerül még mindig az EV, mint egy vele egyenrangú hagyományos kocsi, és nem is tűnik felskálázhatónak.

 

Az EV sokkal jobban felskálázható mint az ICE, ugyanis az elektronika gyártása úgy néz ki, hogy a gyártelep (kb. akkora mint nálunk egy kisebb megye) egyik végén a dömper beböffenti a kvarchomokot meg a zöld festéket, a másik végén meg kijön a készre szerelt, bemért teljesítményelektronika, kb. 1 db/sec sebességgel, persze gyártósoronként, amiből van egymás mellett vagy 200. Az ICE alkatrészeivel ezt a büdös életben meg nem csinálod. Az EV motorjának a tekercselése meg kb. egyenrangú az ICE generátor és önindító gyártáséval.

 

Az akkumulátor gyártás jelenlegi skálázhatóságát nem kéne rávetíteni az egész EV skálázhatóságára.

Hozzáteszem, ezért is volt zseniális Musk, mert a 18650-es celláknak a gyártása már teljesen ki volt dolgozva, a skálázhatóságáról is minden szükséges ismeret a rendelkezésre állt, már megvolt rég a tanulógörbe, nem nulláról indultak vele hanem a méretgazdaságos tartomány közepén tudtak belecsapni a lecsóba, a Gigafactory csak annyit jelentett, hogy egy újabb akkugyár a sok meglévő mellé, csak kicsit nagyobb mint a többi.

Előzmény: advocatusdiaboli (349015)
,m,1710 Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349041

Ezaz. egy Tesla nincsmit karbantartani ez minegy targoca

Előzmény: Rangun (349037)
,m,1710 Creative Commons License 2019.05.11 0 0 349040

Ez a buta Trump megvámolja a KInai árukat

(uj kiha reülö anyahajo)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!