Ha minden alkatrész amit megutaztatsz km adót kap, akkor nem éri meg neki semmit máshol gyártani és elszállítani.eleve onnan indul, hogy semmiféle nyersanyagot nem éri majd meg behozni Európába. Totál mindegy, hogy az összes alkatrész lesz a végén drágább külön- külön, vagy a késztermék. Hacsak meg nem hamisítod a származási helyet, ez ellen nincs orvosság.
És igen... ha a legnagyobb felvevő piacokon versenyképtelenné válsz, akkor értelmetlenné válik a gyártás...
Ez nem ilyen egyszerű. A világ nem kizárólag "termékekből" áll, sőt, ha kicsit jobban végiggondolod, saját háztartásod költségvetésében is egyenesen nagyobb súllyal esnek latba a szolgáltatások - mint a "termékek".
A GDP nominálisan számolva iszonyatosakat tud torzítani - mert lehet, hogy egy kifejezetten nívótlan, xar, dohos-penészes, egyáltalán nem valami felemelő életnívót biztosító sötét garzonlakást kapsz London belvárosában annyi pénzből, amennyiből meg Indiában felépítesz egy kisvárost, vagy amennyiből egy évig tényleg tisztességesen jóllakik és ruházkodik-megél egy afrikai tartomány...
A nominális GDP a fontos, abban még mindig a nyugat vezet nagy fölénnyel, mert azt lehet elkölteni, PPP alapon hiába magas az indiai, GDP, a valóságban nem sok értékes terméket képesek megvásárolni.
Egyfelől nem válnának azzá, szép csöndben bejönnének más úton-néven.
Másrészt - lassan nem vagyunk már annyira fontosak, mint hisszük magunkról. Persze, a világ GDP-jének kb: felét még mindig az EU/USA adja - nominálisan, de vásárlóerő-paritáson már csak kb: a harmadát, és ez az arány folyamatosan csökken. Messze már az az 1948-as állapot, hogy a fejlett nyugati országok (de főleg az USA) birtokolták a világ GDP-jének háromnegyedét...
Ha például ma Kína és India nem hajlandó beleállni egy efféle ügybe - akkor abból biztosra vehető, hogy végül nem is lesz semmi, pont úgy nem, mint ha az USA nem állna mögé.
Remekül felvirágoztatnánk ezzel a harmadik világ gazdaságát, ők ugyanis természetesen nem lennének hajlandók kivetni ilyen adókat (megjegyzem: nem is volna rá lehetőségük, mert számukra ezek KIGAZDÁLKODHATATLANOK), viszont ezzel kiváló versenyelőnybe hoznánk őket...
Nem reménytelen - csak tudomásul kell venni azt a realitást, hogy ezek borzasztó hosszú átfutással megoldható dolgok.
Egy nagy tengeri hajót 40-80 éves üzem-élettartamra terveznek, és igyekeznek ezt ki is tölteni. A kifejezetten "eldobhatóra" és gyors gyárthatóságra tervezett II.világháborús Liberty hajókból nem is egyet egészen a 80-as évekig üzemszerűen használták tengeri áruszállításra - az eredeti nehézolaj-fűtéses kazánokkal-gőzgépekkel, néhányat még tovább, átépítve dízelre, de múzeumhajóként működőképesek még ma is vannak-úsznak. Jogi okokból gyakorlatilag kikényszeríthetetlen az átépítésük is, egyszerűen bejegyzik őket valami olyan harmadik világbeli kócerájban, ahol ezt nem követelik meg és kész. Megpróbálkozhatnak akár egyes kikötőkből kitiltásukkal is, de legfeljebb azt érik el, hogy majd más útvonalakon használják őket.
Reménytelen, meg kell várni, míg végleg kiöregednek a hajók és hajógépek - az meg 40-50 év vagy több is lehet.
A repülőgépeknél ugyanez a helyzet, a mai napig repülnek II.világháborús Dakoták rendes napi teher- és személyszállítási forgalomban a harmadik világban, és a gazdag országok vezető légitársaságaitól kiöregedő gépek még sok évtized múlva is repülni fognak valahol. Megjegyzem, az USAAF bombázóerőinek a legnagyobb kapacitású csapatát máig azok a B52-es bombázók jelentik, amelyek közül a legfiatalabbak is 60 évesek elmúltak - és bár nagyon sok korszerűsítésen estek már át, de pont a hajtóműveik bizony ősrégiek (és szennyezők).
Ez sem reménytelen dolog - de a világ nem engedheti meg magának azt, hogy kidobjon a szemétbe minden jól használható dolgot csak azért, mert van új és jobb. A fejlett világ felső tízezerje eljátszhatja ezt a passziót - de az ő levetett holmijaik fogják utána sokaknak és sokáig a lehetőségeket jelenteni... Vagyis hiába ül át a gazdag norvég Teslába a dízel Mercijéből - az a Merci utána tovább fog futni még 10-15 évet valahol Kelet-Európában - aztán meglehet, hogy még húsz évet Afrika egyik országában...
Ha itt és most megjelennének a szükséges váltótechnológiák - akkor is évtizedek, míg azok általánosan használttá válhatnak.
Szerintem a jó megoldás az áruszállítás általános jellegű megadóztatása lenne. Minden megtett km-ért egy fix összegű díjat kellene fizetni. Így a helyben termelést, helyi ipart, nyersanyag híján pedig az újrahasznosítást tennéd kifizetődőbbé.
A lényeget tekintve igazad van, most utána olvastam, első látásra esélytelennek tűnik, de ugyanígy esélytelennek tűnhetett a tengeri szállítás üzemanyag előírásainak megváltoztatása.
ha szövetséget kötne a tengervíz sótalanítás a PVC gyártás és a tengeri szállítás akkor átfordulna szén-dioxid kivonásba a légkörből. A kivont mennyiség függne a felhasznált ivóvíztől, a gyártott PVC től és a hajók forgalmától. ha napenergiát használ, nyilván csak akkor. A technikát nem kell feltalálni, csak csinálni. Csinálni, ott a probléma.
...és úgy gondolod, hogy a jövő az, hogy majd "sweicz" és "dubai" egyre nagyobb lesz, végül összeérnek, kiterjed az egész Földre. Mert a matematikai modelled szerint ez így működik.
Még ennek sincs a valóságot biztosan követő modellje, te meg a másik topicban már az egész táguló univerzumra mondod, hogy csak idő kérdése majd lesz, ránézünk és tudjuk a teljes múltját és jövőjét. Szerintem még ez se lesz, az éghajlat modell se, de csak szubjektív vélemény, nem is próbálom bizonyítani.
Advo, nyitott kapukat döngetsz. Pontosan az van készülőben amiről beszélsz. A német kormány nem lengetett be semmiféle adókezdvezményt pl a VolksWagen EV-offenzíva programja mellé. Érvényben van viszont egy EU szintű rendelet, ami a flotta
szinten szabályozza a kibocsájtást és gyakorlatilag a hibrid - kisfogyasztás - EV irányba tereli a gyártókat.
Ilyen alapon visszakérdezek akkor: és az EV-t "hogy viszed át"..???..
Homeopátiás mennyiségben persze veszik, és venni is fogják, de tudod mikor lenne nálunk akár egy EV is az utakon zöld rendszám, adókedvezmény nélkül...
Simán úgy viszem át, hogy megváltoztatom a környezetvédelmi besorolásokat, és mind az abszolút, mind a relatív értelemben környezetszennyező kocsikat (nagy fogyasztás) mind nagyobb és nagyobb adókkal sújtom. Simán működik - Svájcban azért nem nagyon látsz régi (és nem veterán) kocsikat, mert ott egy Euro1-2 besorolású régi autó éves adója lazán az autó értékét meghaladó összeg (átlagos kocsinál) - viszont most még simán el tudják adni ezeket a vackokat ide, Kelet-Európába, meg megy a sok lepattant európai autó Afrikába is, amelyek nélkül ott nem is nagyon lenne mobilitás...