Nem tudok választ adni arra a kérdésre, hogy lehet-e milliárdnyi lítium akkus autója a harmadik/negyedik világbeli népességnek.
Arra viszont igen, lehet-e belsőégésű? Nem. Nem csak az üzemanyag miatt, henem mert ez egy létforma egyik eleme, egy nyílt áramlású létformáé.
Amit előtte írtál ahhoz nem sokat tudok hozzátenni, ezzel viszont nem értek egyet. Ha két (csodálatos és hihetetlen) feltételezésből indulok ki, tehát hogy van pl. sok olcsó megújuló energiánk, (1) és segíteni akar bárki is a fejlődő világon (2) akkor pont a P2X technológiákat kellene erőltetni, lehetőség szerint a levegő co2 tartalmát csökkentve, és nem új bányákat tájsebeket nyitva a kémiai akkutárolást. (és akkor az új hálózat kiépítéséről még nem is írtam, lásd előző marmon kannás példámat)
Számomra ez nyilvánvaló, nem is értem ezt miért nem látod.
Annyit azért tudunk, hogy a lítium nem fogy el az autó élettartama során, tehát újrahasznosítható, zárt cilusba szervezhető, ugyanazzal a lítiummal ami most egy EV tulajdonos autójában van a gyermekei és az unokái is elkocsikázhatnak, csak energiára van szükség a körforgás kialakításához.
Nem nem nem. sajnos nem. De nem csak te vagy tévedésben, az egész világ belehájpolta magát a zérókibocsátású zöld EV gépjármű álmába.
Persze egy vegyész még a kutyagumiból is tud aranyat gyártani kellő ráfordítás árán, csak ez minden csak nem gazdaságos. Tehát lehet hogy találsz rá valami cikket ahol viszonylag magas %-ot beígérnek, de ez a gyakorlatban semmit sem jelent.
Ezek a nagy darab hulladékok látványosan szennyezik a környezetünk, de valójában elenyésző kockázatot jelentenek a bioszférára.
Nem értek egyet veled ne haragudj, időzített bombát jelent a lítium-ion akksik várható sorsa, és az ordító hazugság az, hogy ennél a pontnál az (általam is korábban dicsőített) újrahasználatot pozitívan értékelik az életciklus elemzések. Hjah hogy utána senki sem tudja mi lesz velük? Azzal nem törődünk.
Ha még emlékszel én voltam az aki sok éve Advonak hoztam forrást arról, hogy USA Nemzeti Parkban használják tovább a gépjárművekből kikerült akksikat. Minden fasza, csak tovább mi lesz?!
Lehet, hogy valami félreértés van az akkuk újrahasznosításával kapcsolatban.
1. A lítium nem veszélyes hulladék. Ha kikerül a környezetbe nagyon nem jó, de leginkább a veszteség miatt.
2. Mindenféle akkut kihajigálnak esetleg gondatlanságból, de ez nem igaz a gépkocsi akkukra ilyen rendszerszinten nem kerül a szemétbe. Amíg lehet tovább használják más területen, amikor már nem ma is újrahasznosítják.
A mostani technológia mé lehetőség szintjén sem ad választ semmire... globális ellátólánc, helyi infrastruktúra és a kőolajszármazékok öncélú égetése nélkül nem furikázik senki se dízellel sem sehogy... erre a harmadik világban MA SINCS pénz... mitől lenne rá holnap?
... EZÉRT ez nem is megoldás...de világíts rá, hogy hol tévedek, ha szerinted másként van.
Egy "Gigafactory"-t akkor epitenek, ha ugy gondoljak, hogy a kapacitasahoz lesz megfelelö mennyisegü nyersanyag is.
Igen most még van. Kobaltról is szó van, nem csak lítiumról! De a jelenre nem lehet húzogatnod a felskálázó görbéidet.
Azonkivül az "akkukör"-t biztosan idejeben bezarjak,
A csudát, most sincs bezárva, sőt valószínű nem is lesz, mivel ha sikerülne az a jelenlegi tudásunk alapján nagyon költséges lenne. Az igazi gond itt kezdődik, ha lerakják, akkor ennek a tűzveszélyességi hatása hosszú távon kiszámíthatatlan. Nyugodtan lehet a nukis hulladékhoz hasonlítani. Időzített bomba hosszú távon, nem véletlenül tiltakozom ellene.
ugyhogy az akkuk recycling uton ismet es ismet felhasznalasra kerülnek. Pl. az üveg területen mar regota ez a helyzet.
Drága Istenem, az üveg és az akku között akkora a különbség mint a szomszéd faluba vagy a szomszéd bolygóra átugrás között.
Nemregen raktam be egy abrat, amely a Li-ion kilatasait mutatja. A fejlödesi trend egyertelmü (nagyon nem olyan, mint pl. a magfuzio eseteben).
Ha szépen részt vállalnak a közteherviselésből az EV-k is és felméri a társadalom az EV-k valós környezetszennyezését, (kurvára nem zéro) akkor ez azonnal változni fog.
Szoval nem 10-20 ev mulva, hanem 2-3 even belül elkeszülnek a szilard elektrolitu akkuk.
Kizárt, több évtizede mindig tíz-tizenöt év kell hozzá.
Elképzelem ahogy egy e-rollerel halad egy afrikai az ottani földúton. Az oroszlán nem támadná meg mert sportszerűtlennek tartaná a küzdelmet.
Persze ki kell épülni a töltéshálózatnak. Majd valamikor valaki valamiből kiépíti.
A múlt héten láttam egy Mercedes dízel mikrobuszt a mobile.de-n. Lengyel busz volt, és úgy hirdették, hogy a címbe beírta a lengyel, hogy Afrika! Afrika!.
Nagyon régóta az európai mikrobuszok Afrikában kötnek ki.
Ha nincs benzinkút a közelben akkor pár marmon kanna naftát bedobnak a buszba. Ha kisteher (dobozos) akkor vágnak rá ablakot, tesznek be padot.
Egy ilyen jókisdízelben utazik átlagban húsz afrikai. Az egy utaskilométerre eső környezetterhelése valószínűleg legalább egy nagyságrenddel jobb mint Justin Bieber egyszemélyes Teslázásának. De az e-rollert is biztos veri.
Az a baj, hogy el vagytok varázsolva. Ott ez a jókisdízel kisteher, kisbusz a legjobb környezetvédelmi szempontból. Most, tíz év múlva, és valószínű húsz év múlva is.
Szerintem a lényeg szempontjából mindegy, hogy a gimis tanárnénidbe, vagy a gimis osztálytársad anyukájába vagy szerelmes gimis korodban... az ilyen kapcsolatnak nincs jövője,ez a lényeg :Đ :Đ
According to their own information, the British company has adapted the energy density of their own lithium-sulfur battery cells for use in electric aircraft to 425 Wh/kg. By the end of 2019, the manufacturer wants to increase this value to 500 Wh/kg with the help of partners.
With over two decades of research and development, Sion Power has created technology that significantly enhances the energy and cycle life of rechargeable lithium metal batteries.
A luxus/premium szegmens vilagmeretben abbol profital, hogy egy bizonyos szint felett a zemberek "automatikusan" gazdagodnak ... elöall felesleges della ... amely egy reszet flancolasra költik. Nem veletlen, hogy a BMW piacanak jelentös resze Kina ... ott sokan es gyorsan gazdagodnak ... es "ki ha nem ök" megengednek maguknak egy premium autot 2-3-szoros aron ... mert ök mar megtehetik ...
A harmadik es negyedik vilagnak FEJLÖDNIE kell. Nem pedig hirtelen beülnie egy e-Porsche-ba.
Nekik a következö lepes a mikromobilitas atvetele. E-scooter, e-bike, e-skateboard, e-roller ...
Ezzel könyeden megduplazhato a mostani "hatotavjuk", a tölteshet nem kell nagy durranas (mondjuk 1-2 solar-panel is eleg lehet).
Akinek nincs semmije, annak kell a falujaba egy kis megujulo, nehany mosogep, esetleg klima, plussz segitseg a mikromobilizaciohoz. Aztan majd idövel varhatnak arra, hogy a "levedlett" EV-kat is meg tudjak venni. Addig nyilvan ~100 km-es raszterben ki kell epülnie a töltöhalozatnak ...
A sulyrol.
Pl. a BMW i3 sulya 1365 kg. Ha az akkukat kicserelned, mondjuk 400 Wh/kg energiasürüsegüekre, akkor a sulya valszeg az ~1000 kg-os hatar ala hozhato ... (különben a BMW i3 boritasa mar igencsak müanyag, nem femlemez). De majd latjuk ...
A lítium-ionos EV zsákutca, az akkus továbblépés pedig mindig pont úgy tíz-tizenöt évre van.
Ez nem allja meg a helyet! Egy "Gigafactory"-t akkor epitenek, ha ugy gondoljak, hogy a kapacitasahoz lesz megfelelö mennyisegü nyersanyag is. Azonkivül az "akkukör"-t biztosan idejeben bezarjak, ugyhogy az akkuk recycling uton ismet es ismet felhasznalasra kerülnek. Pl. az üveg területen mar regota ez a helyzet.
Nemregen raktam be egy abrat, amely a Li-ion kilatasait mutatja. A fejlödesi trend egyertelmü (nagyon nem olyan, mint pl. a magfuzio eseteben).
Szoval nem 10-20 ev mulva, hanem 2-3 even belül elkeszülnek a szilard elektrolitu akkuk.
Induljunk ki ~400 Wh/kg-bol. Akkor 60 kWh-hoz tartozik majd ~150 kg akku.
Ha eleri a technologia az 500 Wh/kg szintet (mondjuk 2025 tajekan), akkor kell majd 120 kg akku. A különbseg 30 kg, ami egyaltalan nem döntö. A harmadik vilagban esetleg eleg lesz ennek a fele is, ami mar megis csak egy (pici) auto, amit korabban nem tudtak volna maguknak megengedni.
Különben egy ~600 Wh-s akkuval rendelkezö e-bike-kal annyit lehet egy nap kerekezni, amennyit inkabb a feneked nem bir (de nincs akadalya, hogy valaki magaval vigyen egy masodik akkut).
Lehet a szelkerekeket is kifogasolni. Lehetne masmilyeneket is kesziteni ... de az iparag erre allt ra (haromlapatos ...). Hasonloan alakul ez az autoipar területen is. Az EV hasonlitani fog a kialakult ICE autokra (az elsö autok pedig inkabb a lovasfogatra hasonlitottak). Valszeg nem lesznek jellemzöen haromkereküek, vagy önegyensulyozo e-motorcycle-k ...
Sulyban pedig NEM törvenyszerü, hogy nehezek lesznek.
Még mindig nem érted. Egyszerűen nem tudsz több időtávlatban gondolkodni párhuzamosan, leragadsz az általad vélt jövőnél és abból próbálsz visszavonatkoztatni a jelenre. És természetesen hibás konklúzióra jutsz.
Az én remenyeimet meg kérdezd meg inkább tőlem, ne talalgass hülyeségeket.
Elég sok SUV-ot dízel motorraladtak el, a Porschenál, és azokból adnak el a legtöbbet, de ők nem szartak be, az egyik legnépszerűbb SUV-jukat csak elektromos motorral fogják forgalmazni.
15-20 évig gyártott dízelt a Porsche divatból. Egyébként is olcsó autót (mint pl. BMW 116i) nem gyárt csak viszonylag drágát. Nem fogja megérezni eladásokban a dízel hiányát.
Igazi Porsche-s egyébként sem vett dízelt mert a nyereség az autó fenntartásban amit a dízel hoz az kerekítési pontosság.
Azért ha a BMW esetleg kivétel is, a dízelek eladása csökkenőben és ez a trend előbb-otóbb majd eléri Őket is. Ne reménykedj, hogy nem, nem... soha. De bizony eléri. Mint mondtam lehet ma eladni dízelt, de el lehet adni vele a jövőt is, ha nem gondolkodnak előre. A startégiai tervezés nem öt, hanem 15-20 évre szól.