A luxus/premium szegmens vilagmeretben abbol profital, hogy egy bizonyos szint felett a zemberek "automatikusan" gazdagodnak ... elöall felesleges della ... amely egy reszet flancolasra költik. Nem veletlen, hogy a BMW piacanak jelentös resze Kina ... ott sokan es gyorsan gazdagodnak ... es "ki ha nem ök" megengednek maguknak egy premium autot 2-3-szoros aron ... mert ök mar megtehetik ...
A harmadik es negyedik vilagnak FEJLÖDNIE kell. Nem pedig hirtelen beülnie egy e-Porsche-ba.
Nekik a következö lepes a mikromobilitas atvetele. E-scooter, e-bike, e-skateboard, e-roller ...
Ezzel könyeden megduplazhato a mostani "hatotavjuk", a tölteshet nem kell nagy durranas (mondjuk 1-2 solar-panel is eleg lehet).
Akinek nincs semmije, annak kell a falujaba egy kis megujulo, nehany mosogep, esetleg klima, plussz segitseg a mikromobilizaciohoz. Aztan majd idövel varhatnak arra, hogy a "levedlett" EV-kat is meg tudjak venni. Addig nyilvan ~100 km-es raszterben ki kell epülnie a töltöhalozatnak ...
A sulyrol.
Pl. a BMW i3 sulya 1365 kg. Ha az akkukat kicserelned, mondjuk 400 Wh/kg energiasürüsegüekre, akkor a sulya valszeg az ~1000 kg-os hatar ala hozhato ... (különben a BMW i3 boritasa mar igencsak müanyag, nem femlemez). De majd latjuk ...
A lítium-ionos EV zsákutca, az akkus továbblépés pedig mindig pont úgy tíz-tizenöt évre van.
Ez nem allja meg a helyet! Egy "Gigafactory"-t akkor epitenek, ha ugy gondoljak, hogy a kapacitasahoz lesz megfelelö mennyisegü nyersanyag is. Azonkivül az "akkukör"-t biztosan idejeben bezarjak, ugyhogy az akkuk recycling uton ismet es ismet felhasznalasra kerülnek. Pl. az üveg területen mar regota ez a helyzet.
Nemregen raktam be egy abrat, amely a Li-ion kilatasait mutatja. A fejlödesi trend egyertelmü (nagyon nem olyan, mint pl. a magfuzio eseteben).
Szoval nem 10-20 ev mulva, hanem 2-3 even belül elkeszülnek a szilard elektrolitu akkuk.
Induljunk ki ~400 Wh/kg-bol. Akkor 60 kWh-hoz tartozik majd ~150 kg akku.
Ha eleri a technologia az 500 Wh/kg szintet (mondjuk 2025 tajekan), akkor kell majd 120 kg akku. A különbseg 30 kg, ami egyaltalan nem döntö. A harmadik vilagban esetleg eleg lesz ennek a fele is, ami mar megis csak egy (pici) auto, amit korabban nem tudtak volna maguknak megengedni.
Különben egy ~600 Wh-s akkuval rendelkezö e-bike-kal annyit lehet egy nap kerekezni, amennyit inkabb a feneked nem bir (de nincs akadalya, hogy valaki magaval vigyen egy masodik akkut).
Lehet a szelkerekeket is kifogasolni. Lehetne masmilyeneket is kesziteni ... de az iparag erre allt ra (haromlapatos ...). Hasonloan alakul ez az autoipar területen is. Az EV hasonlitani fog a kialakult ICE autokra (az elsö autok pedig inkabb a lovasfogatra hasonlitottak). Valszeg nem lesznek jellemzöen haromkereküek, vagy önegyensulyozo e-motorcycle-k ...
Sulyban pedig NEM törvenyszerü, hogy nehezek lesznek.
Még mindig nem érted. Egyszerűen nem tudsz több időtávlatban gondolkodni párhuzamosan, leragadsz az általad vélt jövőnél és abból próbálsz visszavonatkoztatni a jelenre. És természetesen hibás konklúzióra jutsz.
Az én remenyeimet meg kérdezd meg inkább tőlem, ne talalgass hülyeségeket.
Elég sok SUV-ot dízel motorraladtak el, a Porschenál, és azokból adnak el a legtöbbet, de ők nem szartak be, az egyik legnépszerűbb SUV-jukat csak elektromos motorral fogják forgalmazni.
15-20 évig gyártott dízelt a Porsche divatból. Egyébként is olcsó autót (mint pl. BMW 116i) nem gyárt csak viszonylag drágát. Nem fogja megérezni eladásokban a dízel hiányát.
Igazi Porsche-s egyébként sem vett dízelt mert a nyereség az autó fenntartásban amit a dízel hoz az kerekítési pontosság.
Azért ha a BMW esetleg kivétel is, a dízelek eladása csökkenőben és ez a trend előbb-otóbb majd eléri Őket is. Ne reménykedj, hogy nem, nem... soha. De bizony eléri. Mint mondtam lehet ma eladni dízelt, de el lehet adni vele a jövőt is, ha nem gondolkodnak előre. A startégiai tervezés nem öt, hanem 15-20 évre szól.
...mi lesz a harmadik és a negyedik világ mobilitásával?!
Ez egy ötcsillagos kérdés.
Szerintem rendszerszinten kell vizsgálnunk, mi lesz a harmadik és negyedik világgal?
Ugyanis nem választahtó el a mobilitás az általános fejlettségtől.
Jelenleg az erőforrások döntő többségét mi, az első és második világ pazaroljuk el meglehetősen fenntarthatatlan módon. Ezt a modellt nem lehet duplikálni, mert a Föld készletei nem elegendőek hozzá. Nem élhet fel kb. 10 milliárd ember európai mértékű erőforrásokat!
Az sem működik, hogy végérvényesen bezárkózunk és sorsára hagyunk kontinenseket, de ha megtesszük akkor is csak kitoljuk kicsit azt az időszakot amikor a hiány fogja vezérelni a további sorsunk. És akkor vége is a történetnek, mert nem lesz elegendő forrás a paradigmaváltásra.
Most van itt az ideje, hogy lerakjuk egy olyan létforma alapjait, ami végtelen energia áramlásra és zárt ciklusú, körforgásban lévő anyagáramlásra épül.
Nem az számít hogyan valósul ez meg végül hanem az, hogy megértsük nincs más választásunk. Egyszerű, praktikus okokból, semmiféle idealizmus, csak a józan pragmatizmus okán. Akinek van gyermeke... nekem kettő is.... életének java részét arra áldozza, hogy egy jó, jobb élet lehetőségével indítsa útnak. Milliókat költ taníttatásra, hatalmas erőfeszítéseket tesz hogy legyen hol lakniuk majd... miközben az Ő életterüket éljük föl, pazaroljuk el. Gyorsuló ütemben használunk el olyan erőforrásokat, aminek nincs utánpótlása a bolygón...
Nem tudok választ adni arra a kérdésre, hogy lehet-e milliárdnyi lítium akkus autója a harmadik/negyedik világbeli népességnek.
Arra viszont igen, lehet-e belsőégésű? Nem. Nem csak az üzemanyag miatt, henem mert ez egy létforma egyik eleme, egy nyílt áramlású létformáé.
Annyit azért tudunk, hogy a lítium nem fogy el az autó élettartama során, tehát újrahasznosítható, zárt cilusba szervezhető, ugyanazzal a lítiummal ami most egy EV tulajdonos autójában van a gyermekei és az unokái is elkocsikázhatnak, csak energiára van szükség a körforgás kialakításához.
Egy kis apróság... példa rá, hogy mennyire irracionális a mai világ berendezkedése és hozzáállása is az önnön létét fenyegető problémákhoz:
Sokat hallunk ma a műanyag eszközök, csomagolóanyagok által okozott környezetszennyezésről. Be akarják tiltani a zacskókat, szívószálakat, fülpiszkákat, palackokat... nagyon helyesen.
Valamit azonban tudnunk kell, amiről egyáltalán nem esik szó!
Ezek a nagy darab hulladékok látványosan szennyezik a környezetünk, de valójában elenyésző kockázatot jelentenek a bioszférára. A valódi szennyezés, a rengeteg mikro részecske a mosógépünkből kerül a vizekbe. A sok műszálas ruhából töredeznek le azok a nagyon apró szálacskák, amik bekerülnek az élelmiszerláncba és ma már mindenfelé, a mi szervezetünkben is megtalálhatók....
....úgy képzeld el, mint az ödipális konfliktust... szerelmesnek lenni egy vonzó, de kiöregedett technológiába...
... nézd meg Macron-t... gimisként belezúgott a tanárnőjébe... küzdött érte, megszerezte, boldog házasságban él vele, de a dolognaknincs jövője... meddig figja még jól tartani magát az asszony?
5-10 évig? 10 év múlva Macron lesz mennyi 50? És a felesége? 73-74? Van jövője a kapcsolatuknak?
Megértem én a ragaszkodást, a romantikus érzelmeket stb.... de a valóság egyre kíméletlenebbül robog szembe ;)
Én az EV-knek drukkolok, ezt az irányt dicsérem, ha dicsérek valamit.
A fricskákat ne vedd komolyan, az élcelődés javarészt Neked szól, nem a BMW-nek. :-)
A BMW nem termel, hanem alkot, csodálatos autókat, minden elismerésem és ott vannak a szívem csücskében, még ha az eszem tiltakozik is az ellen a pazarló, rongyrázó életfilozófia ellen amit kiszolgál... (V12).
Szóval kritikám mindig értük szól, nem ellenük, csupán aggódom az EU autógyárakért, hiszen én is itt élek, nem közömbös hogyan alakul a sorsuk.
Sajnos a klíndízel nem fér a jövőképembe és úgy vélem Európa jövőképébe sem. Lehet ma dízeleket eladni a piacon, de aki azt hiszi nagy jövőjük van még, az csalatkozni fog.
van megoldásod a dízel olcsó, helyben történő előállítására?
Mármint ilyen kis sufni-dízelre gondolok... nem biodízelre, mert azt kaja HELYETT ell termeszteni, hanem olyasmire, mint pl a napenergia, ami ugyan nem 24/7 de VAN helyben is...
... ha ilyen ötleted nincs dízelre/benzinre, akkor bukott az ötleted... csaxólok
Sb, sok éve írtam neked, hogy a súlycsökkentésnek kellene az első számú prioritásnak lenni. Pár hónapja Advo is írta neked. Kíváncsian várom mikor jutsz el oda hogy ránk írsz, tényleg igazatok van.
A jelenlegi EV-zéssel az európai autóipar halálos hurokba dogja a fejét. A Népi Kína imperialista törekvéseinek egyetlen esélye ez az út, és mi vidáman asszisztálunk ehhez.
A tradicionális autóipar a súlycsökkentéssel tudna választ adni erre a kihívásra. A pánikba esett VW még egy éve is a solid lithium battery-ről álmodozott, van egy bemutató linkem lementve valahol. Esélytelelen. Téves, rossz út. Hiába követelnek a politikusok (idióták) szexi autót a szakmának kellene kiállni.
Az ismerősöd a fogyasztói társadalom rabja. Trendi akar lenni, kúl meg fanci meg egyéb minden. Ami önmagában még nem jelent semmit, de ha ezt az akkut majd 15 év múlva a társadalom közös költségén kell eltakarítani, akkor meg kellene majd keresni azt az idiótát aki ezt a tragacsot behozta Kínából, és meg kellene kérdezni tőle hogy mit választ. Megeszi az akksit vagy kifizeti a végleges ártalmatlanítás költségét. Hjah és természetesen az ingyen töltőhely kiépítést, az ingyen áramot és az egyéb ingyen lófaszokat ezek az idióták gyors ütemben elfelejthetnék.
Sokra értékelem, ha a harmadik és a negyedik világgal törődsz a megújulók kapcsán. Kevesen jutnak el idáig. Már régóta tervezem megírni neked, hogy mi lesz a harmadik és a negyedik világ mobilitásával?! Pár milliárd ember csak. Ők járjanak gyalog vagy dögöljenek meg, csak minél halkabban?
A lítium-ionos EV zsákutca, az akkus továbblépés pedig mindig pont úgy tíz-tizenöt évre van. Szóval a korrupt törzsfőnöknek majd az afrikai társadalom összedobja a feltöltő helyeket. Mert a fejlett világban ez van, a társadalom finanszírozza egyesek idióta hóbortját. Biztos hogy ez a jövő?