Én szoktam csináltatni, van még néhány mester és a családja nálunk, aki ebből él. Olyan eldugott helyen, ahol a medvék az utcán járnak éjszaka és ez mindig így volt.
Fenyőnél a félnyers rönkből kell dolgozni. 40cm hosszúra leszabott rönköket vesznek.
Egy bárddal felszeletelik a zsíndelyeket.
Minden darabot meg kell húzni a vonóval és vastagabb élébe be kell vágni egy géppel a nutot. Utána egy másik géppel bele kell marni a végébe a díszt.
A szerelés előtt, be kell mártani az összest lenolajba egy-két napra és amiután kiszáradt, be kell mártani egy színtelen tűzvédelmi szerbe is.
Duplán vagy triplán kell fedni. Nagyon sűrű kell legyen a cseréplécezés is.
Az élszarufánál össze kell hozni az élet, felfele haladva szűkíteni kell a darabokat, a vonóval. Az vápaszarufánál még nehezebb az összevágás.
A szerelő csapat szinte folyamatosan külföldön dolgozik, nehezen lehet meggyőzni őket, hogy beszorítsanak egy helyi munkát.
Mert itt nálunk olyan fából hasítják a zsindelyt, aminél ez fontos. Ahol ezek a gépek szokásosak voltak, ott meg alapvetően cédrusból csinálják, ahol ez nem számít. Nem tudom, lehet hogy az nem is hasad.
Az Ácsok fb csoportban írták a hozzáértők, hogy régen nem véletlenül hasították a zsindelyt, mert az eltömíti a pórusokat, míg a fűrész pont felszaggatja ezáltal csökken az élettartama és jobban is vetemedik.
Pedig jo szerintem. Ha jol gondolom, akkor a szalaghoszt ugy szamoljuk, hogy: (kerekatmero*Pi)/2+(2*tengelytav) -> egyszerusitve -> (kerekatmero*Pi)+(2*tengelytav)
ha ebben a kepletben a kerekatmerot 1mm-rel csokkentem, akkor 3,14 adodik csokkeneskent.
Több paraméterével is játszom az eredeti tervnek és kombinációjukkal is, de két dolgot eddig adottságnak tartok (amíg másképp nem döntök :)):
- sok évvel ezelött beszereztem két gyári 400-as szalagfűrész kereket (mindig is tervezgettem egy gép építését),
- az alapvető terven nem akarok változtatni, "csak" nyújtom vagy összenyomom.
pl: a 2946mm-es lagunahoz való szalagért 10cm-et kellene növelni a tengelytávon és további 3cm-el növelni a felső kerék magasság állítását (vagy amilyen arányban jólesik elosztani ezt a 13cm-et)
Ennél kisebb és talán egyszerűbb módosítás, ha a felső kereket tartó állványt mozgatod a kívánt magasságra nem? (végülis, csak a szalaghosszak közötti különbség felét hozzá kell adni vagy kivonni egy gondolom egyenes darabból)