Keresés

Részletes keresés

facsega Creative Commons License 2004.08.18 0 0 53
Csak hogy felhozzam...
facsega Creative Commons License 2004.01.04 0 0 52
Ugyan kell egy kis kepzeloero, hogy utasszallitonak nevezzuk ;-), de lattam ma egy nagyobb ragadozo madarat (talan heja?), ami egy agrol elroppenve, kb. 120 metert siklott, kb. 3-4 metert sullyedve. Ez olyan 30-40 -es sikloszamot ad ki. Sotetedes elott volt, hideg, borus, szelcsendes ido.
Előzmény: Freeflyer (46)
prudent bear Creative Commons License 2003.12.18 0 0 51
Szia,

én is balra tekerek reflexből. Amikor Kanadában vitorláztam rokonaim jóvoltából, szóba került a téma. Nagy tapasztalatú rokonom - aki itthon 1957-ben kezdte a vitorlázást, repülve az OE-01-et és több más extra holmit is - azt mondta, hogy az "az Északi félgömbön többnyire jobbra érdemes körözni, a termikek forgásiránya miatt, a délin fordítva" - Igaza van szerintem. Azóta többször kerültem nagyon alacsonyra (számot inkább nem írok ide...), terepveszélyes helyzetbe, és ilyenkor nagyon uralkodva a beidegződéseken, jobbra tekertem. Az alacsonyabb átesési sebesség és szűkebb körözési lehetőség (a nyilván kevésbé jó reptechnika ellenére - összevetve a balra körözéssel) meghozta az eredményt, mert ezekben az esetekben sose terepeztem.
A forgási sebességről írtad a 3-4 km/ órát, ez felső érték lehet, szerintem reális. Mindenesetre a jelenséget figyelembe kell venni!

üdv:
pb

Előzmény: Galfi Gergo (24)
prudent bear Creative Commons License 2003.12.18 0 0 50
Szia,

A legnagyobb Airbus (xxx) száma nem jut eszembe: kb. 15-öt siklik, ami nagyon kellemes.

Előzmény: Freeflyer (46)
facsega Creative Commons License 2003.12.05 0 0 49
Csak, hogy felhozzam a topikot, atcsennek megint egy temat a Repuloszerencsetlenseg topikbol. ;-)

Egy nagyvas siklorepulesenek kepei kapcsan kialakult nalunk is egy kis vita a kepek valodisagat illetoen.

Ez en laikus kerdeseim: Az ilyen jellegu veszhelyzeteket mennyire jellemzo, hogy elesben is gyakoroljak, nem csak szimulatoron ? Mennyire frissitheto a szimulatorokba betoltheto "terep", illetve szoftver ? Mennyire kompatibilisek ilyen szempontbol a kulonbozo geptipusok szimulatorai ?

Csaba5 Creative Commons License 2003.12.02 0 0 48
Szia!
Jak-52 siklószáma: 7-7,5
nyitott futóval + fékszárny: 5,5
Csaba
Előzmény: Freeflyer (46)
Snakeins Creative Commons License 2003.12.02 0 0 47
Elnézést, ha kicsit OFF
Erről a síntémárol én is olvastam, ezeket az anomáliákat valóban észlelték a vasutasok, DE!!!:
Ausztráliában és Nyugat-Afrikában, több 100 km-es, nyílegyenes vasúti pályákon, és sok éves, talán évtizedes távlatban jött ki a kopás asszimetriája.
Szvsz így elképzelhető.
Előzmény: Booboo (43)
Freeflyer Creative Commons License 2003.12.01 0 0 46
Sziasztok!

Valamelyik testvértopicban már felvetődött a kérdés, de szeretném szakemberektől hallani:
Mennyit siklik egy mai utasszállító gép? És milyen sebességnél?
Érdekel még néhány elterjedt motoros sportrepülő adata is, csak érdekesség képpen.

Siklóernyő, sárkány, vitorla már letisztázva más topicokon...

Mr. Jabba_d Creative Commons License 2003.11.26 0 0 45
Oszinten szolva nem vagyok szakerto a temaban ezert aztan nem is tudok pontosan hozzaszolni ahhoz amit irtal. Ha a barazda az aramlas hianyara merolegesen van az orvenyesseget general szinten tehat vszinu ugyanolyan alapon mukodik a dolog mint amit irtam. Par dolgot azert meg ideirnek.
Letezik a hatarreteg elszivasa, frissitese (ami azt jelenti hogy a szarnybol levegot fujnak a hatarretegre). Mindez elsosorban azert van amiert irtam vagyis a hatarreteg levalasat szeretnek kesleltetni.
Előzmény: Freeflyer (39)
Well Creative Commons License 2003.11.25 0 0 44
Well...ugyse repulunk, vasutazzunk...valoszinunek tartom, hogy a sinek...legalabb is a belso oldalukon asszimetrikusan kopnak, mivel a kerekek nyomtavolsaga kisebb mint a palya nyomtavolsaga....ertelemszeruen a vonat elorehaladas kozben a palya hosztengelyere meroleges szinuszos mozgast vegez....*egyszerubben kigyozik*....az elteres a ket oldal kozott kb akkora lehet mint az elteres a kocsid jobb meg bal gumijanak kopasa kozott....

mas: Booboo , mond azt egy vasutasnak, hogy "kanyar" tutira megharap :o)) a vasuti palya ivel, nem kanyarodik, es az ivekben nem viszintes, a kulso sin direkt magasabban van mint a belso....

Előzmény: Booboo (43)
Booboo Creative Commons License 2003.11.24 0 0 43
Na, mondom en, hogy a Coriolis-ero tul kicsi. Amugy meg egyszer ranezve Lecso kepletere: az a keplet nem a Coriolis-erot, hanem a a Coriolis-gyorsulast adja meg (tessek dimenzioanalizist vegezni!). Ha beszorozzuk a tomeggel, akkor jon ki az ero. Amugy az ero--hatas temahoz: a Coriolis-ero valoban nem "valodi" ero a szonak abban az ertelmeben, hogy pusztan azert lep fel, mert a megfigyelo nem inerciarendszerben van, hanem egy forgo koordinatarendszerben. Ez kb. olyan, mint a centrifugalis ero. [Tudom, hogy egyesek sikitofraszt kapnak pusztan ezen szo emlitesetol :-) ] Tehat ha egy forgo koordinatarendszerben irjuk le a mozgast, akkor teljesen jogos Coriolis meg centrifugalis erokrol beszelni, csak nem szabad elfelejteni, hogy ezek nem valodi erok. Inerciarendszerbeli targyalaskor viszont nem lepnek fel! De ha valakinek nagyon nem tetszik, akkor hivhatja Coriolis-hatasnak, csak szerintem hulyen hangzik, hogy "a Coriolis-hatas 10 N".

Amugy megcsinaltam a kiserletet, de nekem semerre se porgott a viz a lefolyoban :-( Az viszont teny, hogy a termikek lehetnek jobbosak es balosak is, akarcsak a tornadok. Elvegre a tornado csak egy jo nagy termik.

A vasuti sinpar aszimmetrikus kopasahoz: ez vagy 1) varosi legenda, vagy 2) nem volt vizszintes a sinpar, vagy 3) kanyarban volt, vagy 4) az elozo harom linearis kombinacioja.

Előzmény: facsega (41)
LECSó Creative Commons License 2003.11.24 0 0 42
Tyű azannya!
:))

Hát ez az az eset, amikor messziről jött ember azt mond, amit akar.
Mindenestere érdekes.
A tornádókat még mai napig kutatják erősen, hogy valamivel több fogalmuk legyen az egészről. Szerintem ezért vannak eltérő vélemények.

Ahelyett, hogy megkérdeznének engem. :))
Na jó. Ez csak vicc volt.

Lecsó

Előzmény: facsega (41)
facsega Creative Commons License 2003.11.23 0 0 41
Kinezek az ablakon, es téliszonyom van ;-) Unalmamban elovettem kicsit megint a gumicsontot, es meggugliztam a "+coriolis +tornado" kifejezeseket. Ket talalat az also oldalrol:

- A Tornado and Storm Research (Oxford Brookes University) media informacios oldalarol, a 10 Facts About Tornadoes resz elso pontja: "Tornadoes revolve both anticlockwise and clockwise, in both the northern and southern hemisphere. This is because they are too small to be affected by the Coriolis force - the way the Earth's rotation deflects winds around high and low pressure areas. However anticlockwise tornadoes are more prevalent in the northern hemisphere because some tornadoes develop from a larger circulation in a thunderstorm which can be affected by the Coriolis force." Rovid es tomor.

- A Problem of the Tornado: Mechanical Quandries oldalon kicsit bovebben is olvashatunk a jelensegrol. Igy kezdodik: "It's often stated (even by scientists) that the rotation of the earth, through the coriolis acceleration, is what gives a tornado its spin. However, if this were true, then there should never be a tornado in the northern hemisphere that turns in an anticyclonic sense. Yet such tornadoes do occur and they are not rare. For instance, in 1980 seven tornadoes struck Grand Island, Nebraska in a single day. Three of these turned in an anticyclonic sense.".

Egy magyar oldalon is olvashatunk temarol: "A tornádókról általában". A cikk nagy resze nincs ellentetben a fentiekkel, kiveve az ok-okozati lanc egyik darabjat, miszerint: "...Mivel ezt a teret magasabb légnyomású tér veszi körül, a levegő a Coriolis-erő szabálya szerint spirálisan megindul ezen tér felé, elkezd rotálni a felhőalap..."

Na most ezek alapjan en amondo vagyok, hogy a Lajos Tamás prof. (is) esetleg tevedhet... ;-)

facsega Creative Commons License 2003.11.23 0 0 40
A teriszony tema tekinteteben megnyugodtam ;-) Kozben eszembe jutott, hogy egy ipari alpinista rokonom, akirol tudom, hogy kezdetben igencsak szedult, kesobb mar hobbibol is meg akart maszni mindent. Ket ismeros redonyszerelo meg azt allitotta, hogy altalaban be vannak tojva, ha a parkanyon kell setalniuk. A vigyorbol mindig azt hittem, hogy elvezik, pedig csak vicsorogtak... ;-)
Freeflyer Creative Commons License 2003.11.22 0 0 39
Köszi Jabba!
Akkor ez csak egy formája az érdesítésnek, hogy turbulens határréteg legyen, vagy van valami egyéb szerepe is annak, hogy nem simán "rücskös" a felölet, hanem barázdált?
A barázdák ilyenkor az áramlás irányára merőlegesen vannak?!
Előzmény: Mr. Jabba_d (38)
Mr. Jabba_d Creative Commons License 2003.11.22 0 0 38
Ezeket a "barazdakat" turbulizatoroknak hivjak.

Hogy miert alkalmazzak?
Az ellenallas-tenyezo tobb reszbol all (vagyis az ellenallast tobb tipusu ero kelti). Az egyik jelentos a folyadek surlodasabol (viszkozitasbol eredo nyiroerobol) adodik(skin drag) a masik viszont nyomaskulonbsegbol amit ugy hivunk hogy pressure drag. Namost a repulogep szarnya korul reszben laminaris aramlas van es ennek a laminaris aramlasnak a levalasat kesleltetik binzonyos allasszogeken ezekkel a turbulizatorokkal. Ugyanis amikor a laminaris aramlas levalik akkor jelenik meg ez a pressure drag amirol irtam es ez jelentosen megnoveli a szarny ellenallasat atesest okozva. Viszont a turbulens hatarreteget (amit turbulizatorokkal okoznak) sokkal "nehezebb" levalasztani a szarnyrol tehat az ateses valamivel nagyobb allasszogen kovetkezik be.

Előzmény: Freeflyer (33)
LECSó Creative Commons License 2003.11.22 0 0 37
Ez a barázda dolog nem olyasmi elmélet lehet, mint a golflabdán a horpadások? Az is valami áramlástani őrültség miatt jó úgy, ahogy.
Freeflyer Creative Commons License 2003.11.22 0 0 36
Azért ennél bonyolultabb a dolog szerintem, ugyanis repülő és repülő között óriási különbségek vannak. Szóval lehet, hogy bizonyos paramétereket ez javít, de ezek nem mindenkinek fontosak...
Előzmény: LECSó (34)
LECSó Creative Commons License 2003.11.22 0 0 35
Most jutott eszembe. Már megint Coriolis.
Még azt is felvetette a Kinematika és dinamika előadást tartó prof anno, hogy a vasúti sinek két oldala sem egyformán kopik. Ez persze bizonyítást nyert, és nem feltételezés.
Bár ezt inkább a Vasúti sinek topicba kellett volna beírnom. :)) Bocs az OFFért.
LECSó Creative Commons License 2003.11.22 0 0 34
Nem morogtam. Sőt!
Igazából jobb is így, mert ez a téma nem lényeges a repülés szempontjából, legfeljebb érdekes.

Ezt a barázda dolgot már én is hallottam, de többet nem tudok róla, csak ennyit, amennyit leírtál. Gondolom ha hasznos lenne a repülésben, akkor már az összes Nimbusznak és ASH-nak ilyen szárnya lenne, és nem az megszokott polír, amitől néha tátva marad az ember szája.

Előzmény: Freeflyer (33)
Freeflyer Creative Commons License 2003.11.22 0 0 33
Lecsó!
Ne morogj, ma már demokrácia van: van akire hat Coriolis, van akire meg nem :))

Na majd én kérdezek, ha más ilyen lassú:

Régebben valahol olvastam-hallottam (álmodtam?), hogy a cápákat tanulmányozva kiszámolták, hogy nem is úszhatnak ilyen gyorsan, mint ahogy úsznak. Megvizsgálták a bőrüket (vagy mi van ezeknek?), és mikrobarázdáltságot fedeztek fel. Állítólag a felfedezés alapján csináltak olyan szárnyfelületet ami hasonlóan barázdált, és ez jobb lett, mint a teljesen sima.
Arról már hallottam, hogy bizonyos szárnyakat érdesítenek a profil hátsó szakaszában, hogy kevésbé legyenek érzékenyek rárakódásra és a leválás ne nagy örvényekkel, hanem inkább finoman induljon. Ennek ellenére érdekelne, hogy ez a barázdáltság hogy működik, valamit segít az áramlás lamináls voltának megtartásában?! Vagy pontosan mit is csinál?
Ja az első kérdés talán az kéne legyen, hogy ugye nem csak álmodtam, van valami ilyen technológia?
A tévedés jogát fenntartom, azért is kérdezek okosabbakat! :)

Előzmény: LECSó (32)
LECSó Creative Commons License 2003.11.22 0 0 32
:))

Na jó!
Hagyjuk ezt a Coriolis dolgot. Úgy látom, ez meddő vita. Én még soha nem számoltam ki, hogy mekkora a Coriolis-gyorsulás, mert azt tanították, hogy van, és hat. De hiszek nektek. Számoltam már elektronomos részecskék közötti kölcsönhatásból származó erőt, de ezek szerint az sincs, mert az még kisebb lett. :) A fizika a kedvenceim közé tartozott, de most már hanyagolni fogom, mert az egész egy nagy humbuk. A repülés elméletében is kezdek kételkedni, mert a levegő nem tarthat fenn egy Jumbót, hiszen a levegőrészecske nagyon kicsi, a Jumbó meg bazi nagy. Szerintem én azért tudok repülni, mert olyan hülye vagyok, hogy taszít a föld. Ennyi nekem elég is.
:)))

Lajos Tamás prof. Úrral meg majd beszélek a BME-n, hogy jövőre már ne legyen benne az áramlástan jegyzetben ez a Coriolis, vagy micsoda, mert nagyon kicsi, és nem érdemes róla beszélni.

Van más téma?
Lecsó

Freeflyer Creative Commons License 2003.11.22 0 0 31
Köszönöm! Igazán megtisztelő egy ilyen nagy testvér (b737) lelki társa lenni! :))
Előzmény: b737 (29)
pik20d Creative Commons License 2003.11.22 0 0 30
Mint ahogy centrifugális erő sincs.
De ez a két dolog persze összefügg.
Előzmény: b737 (29)
b737 Creative Commons License 2003.11.22 0 0 29
Meglazul a kutya póráza!

És a süket honnan tudja?

Fokker, Freeflier! Lelki társaim!
Végre valaki tudja, hogy "Coriolis erő" nincsen, legfeljebb Coriolis hatás, illetve a szakirodalom beszél még Coriolis gyorsulásról.

Előzmény: pik20d (28)
pik20d Creative Commons License 2003.11.22 0 0 28
Itt van neked 1 next kérdés: Miből tudja a vak ejtőernyős, hogy közeleg a föld?
Előzmény: Fokker70 (26)
pik20d Creative Commons License 2003.11.22 0 0 27
Lecsó!
Mint vitorlázó pilóta és épületgépész mérnök és matematikus:
Neked jobbsodrású fürdőkádad van! Ha meglátogatod a Kapuy Épületgépészeti szakboltot kinek tulajdonosa mint vitorlázórepülő és épületgépész mérnök, biztos ad neked egy bal sodrású fürdőkádat. Abban próbál újra a kísrletet.
:)
Előzmény: LECSó (18)
Fokker70 Creative Commons License 2003.11.22 0 0 26
Hölygeim és Uraim!
1. A topic teccccik, ha van kérdés, szívesen válaszolok. Csak egy csontot ne rágjunk túl sokáig.
2. A Coriolis hatás, lehet, hogy fontos az ernyősöknek. A Fokkerral 7-800 km/h-nál nem tapasztaltam lényeges változást :-)
3. Én is két kézzel fogom a korlátot, de csak a negyedik emelettől. Ennek az az oka, hogy gyerekkoromtól fogva minden eddigi lakásbana harmadikon lakok. Ott akár sétálok a párkányon, de hogy a negyediken a korlát közelébe menjek... borrrrzalom!
Next kérdés?
Előzmény: Galfi Gergo (24)
pik20d Creative Commons License 2003.11.22 0 0 25
Most lehet, hogy hülyeséget mondok, de szerintem a tériszonynak nincs köze a repüléshez.
Tapasztalataim szerint a tériszonyt az okozza, hogy az emberi szem perspektívikus képet állít elő az agyban. Ez a képábrázolás torzítja az axonometrikus 3d-s teret. A kapott képet az agy az axonometrikus térben próbálja értelmezni, és ebből a képi zavarból adódhat szerintem a tériszony. Repülőgépben azért nem jellemző ez a hatás, mert nincs viszonyítási alap. Nincs geometriai információ ami torzulna. Míg mondjuk egy magas ház ablakából nézünk ke, a falak, a környező épületek mind viszonyítási alapul szolgálnak.
Ez nagyon szubjektív, amatőr vélemény, ha nem így van, akkor természetesen csak vicceltem. :)
Előzmény: facsega (23)
Galfi Gergo Creative Commons License 2003.11.21 0 0 24
Repülni a levegőhöz képest repülünk, mindegy merre fúj a szél!
Ez úgy általában igaz, kivéve amikor termikelsz:) Ugyanis a körmozgás fenntartásához szükséges erőt a földhöz viszonyított sebesség határozza meg, a felhajtóerő nagyságát viszont a levegőhöz viszonyított sebesség. Emiatt ha forgási iránnyal szembe tekersz, akkor ugyanannál a sebinél és bedöntésnél kisebb körön tudsz megfordulni, mint fordítva. Márpedig nem forog olyan lassan az a termik! Kukoricacsuhék szemrevételezésével nekem olyan 3-4 km/h-nek tűnik. Ez a két irány között 6-8 km/h-t jelent, ami azért nem elhanyagolható. De persze ha nem kap fel semmit a termál, akkor nekem fogalmam nincs hogy merre forog, úgy is arra döntöm, amelyik szárnyat először emelte fel. Illetve ha alacsonyan vagyok akkor mindig balra, de csak azért, mert arra ügyesebb vagyok. Nálam nagyobb játékosok IGC-it nézegetve azért látszik, hogy a többség 50-50 százalékban csavar jobbra vagy balra. Szóval valszeg a Coriolis nem befolyásolja a termik forgását.
Előzmény: Freeflyer (16)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!