sziasztok!Valaki tudna segíteni?Egy frappáns kis verset keresek a 2. osztályos fiamnak, ki-mit tud-ra.És egyszerűen nem találok olyat,ami esetleg befutó lehet!Aki tud segítsen!!!!!!!!!!!!!!
sziasztok, azt hiszem a Csibészke Magazin honlapján (www.csibeszkemagazin.hu) található gyerekversek, mondókák ellen senkinek nem lehet kifogása. Az én 6 éves kistündéremnek, legalábbis tetszettek! :)
Ezzel nem mernék vitatkozni, ha pénzt kellett volna adnom érte, könnyen lehet, hogy én is otthagytam volna, mert sok benne a vacak, ez tény. De mi megkaptuk. : )
És azért vannak benne nagyon jók is.
Az Olvtárs problémája viszont a versek minőségétől független volt.
"Nyilván ahelyett, hogy az igazat írnák: minden felnőtt makulátlan, a tanítási órák egytől-egyig érdekfeszítőek, a kisgyermekek - fiúcskák és kisleányok egyaránt- pedig mind jópajtások, naphosszat gondtalanul dalolnak a kicsiny madárkákkal a virágos réten, csilingelő kacajuk messze száll."
Olvass gyerekpszichológusokat -- mármint nem a verseiket, hanem a szakmai műveiket. (Lehet Ranschburg is, bár Vekerdy jobb.) Az óvodás korosztály felé igenis rendezett világ képét kell sugároznunk, a negatív jelenségeket persze érintve, de nem direkt előtérbe helyezve, mert ennek a korosztálynak még nagyon kell a biztonságérzet! (Ezt egyébként Halász Judit is nagyon helyesen leírja az "Anna, Peti és Gergő" könyvek fülszövegében és az a sorozat jó példa is arra, hogy mennyire szabad a hétköznapok világát megszépíteni a gyerekek számára.) A visszásságokkal való kritikus szembenézés majd a kamaszkor feladata lesz.
Rossz könyv, én is beleolvastam a boltban és úgy döntöttem, ott is marad. Erre képes a mai kor, ezt nem is érdemes hosszan ragozni. Ha senki sem veszi meg, idővel bezúzzák a példányokat és 1-2 év múlva már senki sem emlékszik az egészre.
Azé az élet egy pöttyet bonyolultabb ennél. Nem feltétlen az a gyerek verekszik az oviban, aki a szüleitől is verekedést lát otthon, és a vendégségben csúnyán beszélésnek is sok oka lehet- de ez itt melléxál.
A csúnya beszéd miatt pont azért szól rá a gyerekre az óvónéni, hogy a gyerek megtanulja, hogy az a szó, kifejezés "csúnya", azaz nem abba az élethelyzetbe illik.
Az is érdekes téma lenne, hogy a "csúnya szavak" és a színvonal mennyire függ össze (e tárgyban -meg különben is : )- érdemes tanulmányozni pl. a szókimondó püspök, Janus Pannonius pajzán epigrammáit..), de itt most inkább megkérdezném, hogy milyen csúnya szavak voltak a "Friss tinta" gyerekverseiben? Mert én csak a bepisilre-bekakilra emlékszem, ezek szerintem nem csúnya, hanem gyereknyelvi szavak. Persze ettől még lehet, hogy van valahol csúnya szó is benne.
A kedves olvtárs inkább tartalmilag kritizálta a verseket, azt sérelmezte, hogy ottan pölö van olyan, hogy a felnőtt becsapja a gyereket, meg hogy a tornaóra undorító, meg hogy egyes gyerekek vadállatok.
Nyilván ahelyett, hogy az igazat írnák: minden felnőtt makulátlan, a tanítási órák egytől-egyig érdekfeszítőek, a kisgyermekek - fiúcskák és kisleányok egyaránt- pedig mind jópajtások, naphosszat gondtalanul dalolnak a kicsiny madárkákkal a virágos réten, csilingelő kacajuk messze száll.
(Bevallom, felmerült bennem az is, hogy valaki ügyesen provokál, de aztán arra jutottam, hogy sajnos mégsem.)
A gyerekek olyan jól meg tudják különböztetni az élethelyzeteket, hogy pontosan úgy beszél, és úgy reagál(agresszió) az óvodában, a nyílt utcán, és még vendégségben is ahogy azt otthon látta , tanulta.Mivel a felnőtt a követendő példa minden esetben a gyerek számára, ezért az a minta a helyes, amit minden nap lát és tapasztal. Az óvodában, miért szólunk rá, a gyerekre, ha csúnyán beszél?Miért van csúnya beszéd, ha a gyerek meg tudja különböztetni az élethelyzeteket? A vendégségben miért irul-pirul az a szülő, akinek "rondán" beszél a gyereke-és aztán ahelyett,hogy beismerné, azt mondja, h biztos a szomszédtól, vagy az iskolatársától hallotta.-Ezt hívják köpönyegforgatásnak-Kicsit életszagú?? Amúgy nem a modern versekkel van bajom, de a közönségesség, soha nem képviselhet minőségi színvonalat..és még csak nem is aranyos. A népdalok is általában a testiségről szólnak, na de akkor be az óvodába,iskolába Gangxta Zoleeval, éljen a vulgaritás!!!
Végül várom azok jelentkezését, akik az óvodában ,iskolában megtanítottak a gyerekekkel ilyen szövegezésű verseket(bevették a tantervbe), legfőképpen az indoklására lennék kíváncsi....
Szerintem nem olyan borzalmas gondolat, hogy a gyerekek kimondottan jó verseket szavaljanak a Magyar Kultúra Napján, vagy bármikor.
A gyereknek tényleg a felnőtt a minta, éppen ezért a felnőttek prűdsége, álszentsége elég káros dolog.
Egy ép értelmű gyerek hamar megtanulja, hogy meg kell különbözetni az élethelyzeteket aszerint is, hogy hivatalos nyelvet használunk, vagy családit, vagy épp szlenget. Mint ahogy az óvónő, iskolaigazgató, stb. is megkülönbözteti.
Drégely Lászlóval tulajdonképp nincs különösebb bajom, de kb. úgy viszonyul pl. Varró Dánielhez, mint Donászy Magda Weöres Sándorhoz.
A népbutítás eszköze a gyerekversekben nem az, hogy előfordul bennük mondjuk az a szó, hogy pisi. Sokkal inkább az idétlen, gügyögő negéd.
Ezeket a" kimondottan jó verseket" szavalják el a gyerekek a Magyar Kultúra Napján, méltó tiszteletet állítva ezzel költőinknek,és a magyar irodalomnak-az lesz ám csak a trendi. A gyereknek a felnőtt a minta, azt tudja visszaadni amit kapott......ne közvetítsünk színvonalat,(minek is).Az óvodában is csak toljuk nekik a szlenget, mert az olyan "cool".Nyugodt szívvel mondhatja egy pedagógus, h csumika, voltál már a budin??(Hátha megverik a szülők).A tanévnyitón is használja ezeket a szavakat az igazgató... Igenis vannak kortárs gyerek versek ami modern, de mégis aranyos, csúnya szavak nélkül. Pl.Drégely László versei
A tudatos népbutításról, hallgassatok, olvassatok az igazán nagyoktól:Szántai Lajos(MŰVELŐDÉSTÖRTÉNÉSZ) Papp Gábor(MAGYARSÁGKUTATÓ), Molnár V.(NÉPLÉLEKRAJZKUTATÓ).....
Vannak benne szuper versek, jók, közepesek és vacakok.
Amelyekre konkrétan utalsz itt, azok pl. kimondottan jók.
Azért "Friss tinta", mert mai gyerekeknek szól, a mai gyerekek szavait használja, és valóban nem mindig tartja tiszteletben a viktoriánus kor tabuit sem.
Segítséget szeretnék kérni egy mese ügyében. Annak idején Édesanyám sokat mesélte nekem, és most én is szeretném tovább adni. De sajnos a végét már nem tudom. Ha valaki tudja, kérem írja le. Köszönöm!
"Mese, mese, meskete, volt egy kutyus fekete. Meg egy cicus-micuska, fehér lábú cicuska. Jó barátságban éltek, mindig szépen megfértek. Nem voltak veszekedők, együtt ettek-ittak ők. Egyszer aztán kus-mus-mus, könyvet vásárolt kutyus. De amikor a cicus meglátta, szó nélkül dehogy állta. Orom-dorom dorombolt, a kutyushoz ígyen szólt: - Megvakarom fülecskéd, add kölcsön a könyvecskéd! Szólt a kutyus: - Hám-hám-hám, szívesen odaadnám. De félek, hogy bepiszkítod vagy elszakítod…."
A vége arról szól, hogy a cica megígéri, hogy vigyáz rá, kutyus odaadta neki a könyvet. A cica felvitte a padlásra, de elaludt, és a könyvet megrágták az egerek. A kutya nagyon megharagudott a cicára, és azóta nincsenek jó barátságban.
A minap a kezembe akadt a Friss tinta-Mai gyerekversek c kötet. a kortárs költők verseit,Weöres Sándor méltó követőiként emlegetik a kritikusok, és olyan nagy nevek méltatják a kötetet, mint Gryllus Vilmos, Halász Judit, Ranschburg Jenő-ők maguk is írtak verset e kötetbe. Ezek után természetes, h beleolvastam a kötetbe, és megdöbbenve, elképedve láttam a verseket. a PISI -KAKI alapszó a versekben, kiderül, h az óvodában undorító a tornaóra, mindenki tök béna, tök egyedül, és simán megy minden, a felnőttek hazudnak, és becsapják a gyerekeket.A gyerekeknek nincs eszük, és vadállatok. A család xerete talapú-Hogy jól megalapozzuk a magyar helyesírást már a kisiskolásoknál(az érettségin is ez lesz a színvonal)
A szülő biztos jó szívvel hallgatná, h az óvónő a gyerekét kiküldi a BUDIBA, TÖK EGYEDÜL, mert hát az már simán megy neki.......
Kíváncsi vagyok, mennyi pedagógus tanítaná meg ezeket a verseket a gyerekeknek, hogy aztán büszkén szavalják el egy versenyen, ünnepségen!!!???
Azért akadnak valóban aranyos versek is, de nem jellemző.