Aki ismer,tudja,hogy a valamikori Alföld-Fiume vasút elveszett emlékeit keresem megszállottan. Ezért egy régi tartozásomat törlesztettem magammal szemben:Az úgynevezett Osztrák híd.
Lehet akár az is. Az volt az első elképzelésem. A napsugár pihenőre gondolsz. A kép alapján valamiről hacsak nem egy dombról fotóztak. Szombat délelőtt vagy vasárnap megpróbálok kinézni addig. 30-40 év alatt irgalmatlan nagyot tudnak nőni a fák. tizen méteres fasor nőtt például a baráti-réti nyomból.
Én meg olyan infót kaptam az egyik tárkányi sofőrtől ,hogy dolgozik még most is mozdonyvezetőként egy 70 év körüli bácsi. Ő biztos tudna mesélni róla. A gond hogy múlthéten ért véget a szezon... Innentől már csak külön rendelésre van vonat.
de az is lehet, hogy csak egy rövid rakodócsonka kiágazás látható a képen. pl. annó az egeresvölgyi elágazás előtt is volt ilyen, a kilencvenes évek elején még teherkocsik álltak rajta.
Egeresvölgy-Varróháztól 2 km-re a Hideg-kúti-völgyben, észak-észanyugatra van egy elágazás az erdőben, a googlemaps felvételváltása fölött kicsivel. Nem tudom, hogy ekkor azok a vonalak működtek-e, de a fénykép készülhetett ott is. A k.hú-s térkép szerint volt ott elágazás.
találgathatunk, de a régi üzemvezetőt kéne megkérdezni... (1995 körül tőle kaptam a képet tartalmazó szórólapot)
egy éve elkértem a számát a jelenlegi üzemvezetőtől, mert én meg azt szerettem volna megtudni, hogy az egri úttörővasút bukása után valóban tárányba került-e az ott szolgált két bak kocsi, de végül nem hívtam, és a számát is elkavartam, amire azóta is keresem a mentséget.
A zúzott kő világos színe szerintem nem feltétlen jelenthet újszerűséget. A barát réti megszűnt szakaszon a fasor alatt máig hasonlóan világos zúzott kövekkel lehet találkozni.
Színes fénykép elterjedése alapján szerintem az 50-es évek még beleférne. Megpróbálok ma pontot tenni a dolog végére. :) Akár azon az áron is hogy utánajárok bent a kisvasútnál.
Egy jó kilométer óra a bringán és meg lehet keresni a megállókat. A bervai rész is érdekelne csak gőzöm sincs hol ért véget így ez alapján már el lehet indulni hogy ismertek a távolságok.
az ötlet nem is rossz... a vasút több km hosszan vezetett az oldal-völgyben a kötélpálya leadóállomásáig. volt egy kiágazása is, "körpálya" néven, melyen csak lóvontatás volt.
de... a kép színes, az oldalvölgyi vonalat pedig szerintem az ötvenes évekre felbontották. ezután csak a völgy bejáratáig vezetett, ide (barátréti romok vá) hétvégente menetrend szerinti személyforgalom is volt, mindez 1972-ig. a leállítás fő oka a 7 kilós felépítmény elhasználódása volt, a képen ezzel szemben egész újszerű a pálya állapota. (a pályát 1974-ben bontották vissza a sziklaforrásig)
Beugrott egy lehetőség. A kisvasut.hu-n valamiért hibás a térképes link , de szerencsére a hivatkozásból a 2-est le kell venni ( több napos kutakodás után sikerült előkotornom mert tudtam hogy van egy hálózati térkép) és bejön a tárkányi hálózat. Arra voltam kiváncsi hogy az oldalvölgyi mennyire ment be. A térkép szerint elment a tó mellett. Nem e esetleg a tónál készült a kép. A balos kiágazás meg egy kis kitérő. Ez ugye egy boksa ez a szárny pedig a fából élt. Holnap szabad vagyok de egy Eged-hegyi túrát terveztem viszont egy Barát-réti séta nem fog megártani , Tárkányig meg jó a busz. :)
Már csak ez az elképzelés maradt mert a kép jobb sarkán látszik hogy egy domb oldalában vagyunk, és a hosszú-völgyre rávezető kanyar az ilyen, ráadásul nekem olyan mintha a jobbos ív kicsit leejtene is.
Addigis itt egy kép akkor és most kép. Ezt be tudtam határolni. távolságra talán picit hátrébb voltam mint a fotós de az irány ugyanaz. Látszik a fákon hogy ez a kép nagyon nem mai.
A Veszprém-Alsóörsi vasaútvonal megszüntetésének 40. évfordulóján, okt. 7.én emléktúrát szervez a Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség. Ezen a túrán nem a teljesítmény, hanem az emlékezés a nosztalgia kerül középpopntba. Indítás az egykori Veszprém-Külső MÁV állomástól lesz vasárnap 8-10 között. A városi ellenőrző pontokon a megyei levéltár anyagából vasúti kiállítás várja a résztvevőket."
Ez volt az idézet, semmi több infót nem találtam róla, ha valaki többet tud róla, ossza meg. Még az is gyanús, hogy a "nem a teljesitmény" és a "városi ellenőrzőpontokon szervezett kiállítás" arra következtet, hogy netán csak Veszprém város területén belüli túrát terveznek?
Kutakodtam a google maps-en és az emlékeimben is de csak az Esztácz-kő Pes-kő elágazást tudom végülis elképzelni. Az lesz a legtisztább ha szombaton bringázok és megérdeklődöm személyesen. Biztos akad 1-2 ember aki tudna arról mesélni.
Ami foglalkoztat most az még ez a kép. Ez 2 hete került ide fel. Viszont nem tudom hol készülhetett. Próbálom google earth-el behatárolni de gőzöm sincs. túrás emlékeimből sem él hogy ilyen egyenes szakasz lett volna fent.
Hát nem tudom. Várhegy lenne még a másik, de ott ebből a kiágazásból ítélve csak a felső szakasz jöhet szóba. Bejártam már keresztbe karsul az összes szakaszt. mindenhol zárt a lombozat. A kiágazás környékén meg abszolút zárt a lombozat.
Hoppáka! Felnéztem a kisvasut.hu-ra és rakadói képek között vannak újabbak is. Eddig 3 kép volt most van vagy 8.
rég jártam itt... az esztácz-petres elágazás. továbbra is tanácstalan vagyok :-)
a kiadvány valamikor a kilencvenes évek elején született, a kép ki tudja mikori... én annó első blikkre a dolomitbányai kiágazást jelöltem meg, de ott meg tudtommal az állomási váltókörzetből ágazott ki a szárnyvonal.
Nem találom azt a térképet elvileg azon a vendégháznál balra ment a fentebb lévő bányához (most cseppkő barlang van arra) de jobbra is volt egy kis kitérőcske. Bár ezen a kis réten meg ott megy keresztbe a Pes-kő forrásnak a medre.