Sajnos minél több lyuk van befogva, annál nagyobb az esély, hogy valamelyik lyuk szélén ereszt. Azt is jól be kell gyakorolni, hogy a lyukak biztosan fedve legyenek.
Tud valaki segíteni nekem? Kezdő vagyok (még mindig), de mióta legutóbb írtam, ahhoz képest óriási fejlődés van. Egyrészt van egy barokk fogású furulyám. Hála Török György bácsi videóinak, megtanultam kottát is olvasni, legalább annyira hogy az egyszerűbb dalokat tudom játszani. Illetve tudnám, de valahogy folyton sipítozik a furulya, ha próbálok visszatérni az A-G-H hangokról az alóbb C-D-D-E-F-re. Felfelé menve sokkal könnyebben kiadja a hangokat.
A szekvenciagyakorlatokat különböző hangnemekben javasolja gyakorolni, éspedig úgy, hogy előjegyzés nélkül az első ütemtől kezdve és a végéről ismételve ugyanott befejezve, két kereszttel a második ütemtől kezdve és a végéről ismételve a 2. ütemben befejezve, 3b-vel a 3. ütemben kezdve és befejezve, stb.
A 65. oldalon ad konkrét javaslatokat a 66. oldal terces és akkordos gyakorlatainak gyakorlási módjára. Szerintem érthető amit ír, ha mégsem, akkor írd le, mi az, ami nem világos belőle.
Tanulgatok magánúton furulyázni, ehhez elsősorban a Perényi-féle Altfurulya-iskolát használom.
Azoktól kérdezem, akiknek szintén megvan az a kiadvány. Tudnátok-e egy bolondbiztos leírást adni arról, hogy hogyan kell használni, játszani, gyakorolni a 65. oldal a 66. oldalon kezdődő több kottafejű, és a 70. oldaltól kezdődő szekvenciákat.
Nyilak, zárójelek, betűjelölések, módosítójelek, és számomra túlságosan szűkszavú használati leírás.
Én is ír fém furulyában gondolkodom (tin whistle). Azért vetettem el a sima szoprán (klasszik fehér Y.) furulyát mert úgy érzem, hogy soha nem szólna olyan igazán szépen (hamiskás). A pászorfurulyán gondolkodtam még, de a tin whistle hangzásvilága tűnik a leghamronikusabbnak (lealábbis a legkifinomultabbnak)... olyan, mintha nem is tudna csúnyán (falsul) szólni. Ehhez kérnék tanácsokat. Írok pár kérdést, de spontán tanácsoknak is örülnék mert arra tudok csak rákérdezni, amiről mrá van fogalmam.
1. Alább olvastam is már hogy a F. magasabban (túl magasan?) is szól? Esetleg ki lehet próbálni a boltban a hangszereket? (Ha kifizetném a fertőtlenítést/tisztítást, ami előtte-utána kell.)
Melyik a legjobb fúvóva anyag, ill. furulya fajta szerintetek?
2. Mennyire nehéz a tin whistle első ahngszernek? Nézgetem az oktató anyagokat szoprán furulyára és tin whistle-re is, igazából nem tűnik az alapján hogy nagy különbség legyen.
3. halvány fogalmam sincs egyébként a zenei alapokról (pl. mi az hogy D-dúr meg moll... meg A, H stb. De a dó ré mí azért még megvan :))) Erről van valami jó linkje valakinek?
Nekem egy Originalom van, a fúvókájában fa betéttel. Összehasonlítani a Feadóggal tudnám (olyanom is van), annak fröccsöntött a fúvókája, viszont a csöve nem hajlított és kúpos, hanem hengeres, valóban csőből készült (az enyém réz).
A Clarke-nak lényegesen tompább, lágyabb hangja van, a Feadóg jóval hangosabb, ércesebb, még úgy is, hogy a fúvókáját a nyelve alatt feltöltöttem. Hogy ez a fém/műanyag kombó miatt lehet (ezesetben releváns az összehasonlítás), vagy a cső alakja miatt, nem tudom...
Ja, és mindhárom Feadógom picit magasabban szólt, bár egyiknél a sípot kinnebb tudtam imádkozni, hogy mélyebb legyen egy negyed hanggal.
Ami a képről feltűnő, hogy a sweetone-nak fröccsöntött műanyag fúvókája van, míg az original befúvó része is az eredeti anyagából van kialakítva.
Ezen kívül még arra tudok tippelni, hogy a sweetone csöve erősebben kúpos, ami egy blockflöte-szerű hangot eredményezhet, de ez a kép alapján nem biztos.
Sziasztok! Egy alap, műanyag Yamaha szoprán furulyán tanulok, és néha, mikor c'-t, vagy d'-t fújok, nagyon falsul szól. Ha ilyenkor a hangot kitartom, és közben az ujjaim mozgatva pontosítom a fogást, akkor sem jön helyre, pedig ha máshol elrontom, akkor így szoktam korrigálni. Nagyon gyenge fújásra az a hang jön, amit szeretnék, de normál erővel megfújva újra fémesen zeng. Ha ilyenkor teljesen elengedem a furulyát, kirázom a nyálat, megcsavargatom az illesztékeket stb. akkor helyre jön. Ez még az én rutintalanságom számlájára írható, vagy gyanakodjak, hogy egy hibás darabot fogtam ki? Mosni, zsírozni elég gyakran szoktam.
Egy furulya tipus megtalálásában szeretnék segítséget kérni.
Egy f. hangolásút keresek, amely 2-es f-hangról indul. Ez a kisebb változata a sopranissimo nevű furulyának, legalábbis információim szerint. A nevét azonban nem tudom, így az is nagy segítség lenne, ha ez valaki leírná.
> Megkaptuk a szokásos listát a beszerzendő dolgokról.
> Vásárolnunk kell egy Yamaha C-szoprán furulyát.
Ha nem írták rá a listára, hogy milyen fogásrendszerű kell, az nagyfokú dilettantizmusra utal a részükről.
Attól a tanártól kellene megkérdezni, aki tanítani fogja őket.
Szerencsére ez nem hiánycikk, van a boltban, így elég akkor megvenni, amikor tényleg kell, addigra talán kiderül.
Ha szakképzett furulyatanár fogja tanítani őket, akkor szinte biztos, hogy barokk fogású fog kelleni, ha nem, akkor bármi lehet.
Amúgy kb. 5 hang van, amit másképp kell fogni az egyiken mint a másikon, illetve van egy-két hang, ami a német rendszerű furulyán bizonytalanul képezhető (talán a felső oktávban a fisz ha jól emléxem, de már nagyon régen nem fújtam német rendszerű furulyába).
Amúgy a Yamaha elég egyenletes minőségű furulyákat gyárt, nagy mellényúlástól nem kell tartani, de a fogásrendszert feltétlenül tisztázni kell. Aki pedig a listát megírta, azt jól el kell igazítani, hogy legközelebb ezt is írja bele.
Saját véleményem: A német rendszerű furulya egy tévút, vakvágány, zsákutca. Aki az iskola után elfelejti a furulyát, annak mindegy volt, de akiből furulyás lesz, az kénytelen a barokk rendszerre váltani.
Budapesti Zeneakadémiát végzett zenetanárnő belvárosi (VI. kerületi) otthonában magánoktatást vállal zongorából, hegedűből, fuvolából, furulyából, énekből és szolfézsból. Egész életemben zenéltem, mindig is ebben tudtam kifejezni örömöm, bánatom. Hiszem, hogy a zene (és a sport) a legjobb kikapcsolódás, rekreációs tevékenység. Kizárólag felnőttoktatással foglalkozom egy ideje. Kezdők és haladók egyaránt jelentkezhetnek. 50 perces órákat tartok 4000 Ft-ért. Magánúton sok éve tanítok zongorát, hegedűt, fuvolát, furulyát, hangképzést és szolfézst. Kis házikoncertem évente megrendezem, ahol Tanítványaim megismerkedhetnek egymással, kipróbálhatják magukat "színpadon" minden tét nélkül. Hiszem, hogy a zenetanulás, mint minden egyéb mindig két ember kapcsolatán múlik. Ha ez rendben van, a dolog működik. Ha nem, érezzük mindketten. Nagyon szeretek továbbá felvételikre (óvónőképző, tanítóképző stb.) felkészíteni embereket, de azt is, amikor egy 60 éves ember bejön az utcáról minden zenei alap nélkül "csupán" hobbynak szánva a zenélést. Eddig még mindenkit felvettek!! Több művészeti iskolában is voltam ének-zene-, szolfézs- és zongoratanárnő, s jelenleg is tanulok (diploma után) neves tanároktól. Hiszem, hogy a tanulás soha nem érhet véget, s az taníthat jól, aki maga is tanul, zenél, játszik. A szabályokat kölcsönösen betartva jó légkörben szoktak folyni az óráim. Érdeklődni lehet a szablindakrisz@gmail.com email-címen vagy a 06-30-237-72-21-es mobilszámon bármikor. (Ha tanítok, természetesen kikapcsolom, de utána elérhető vagyok.) Üdv: Szabó Melinda (Fuvolából csak teljesen kezdőket vállalok, így érzem korrektnek. Ha már tud az illető egy bizonyos szinten, s úgy érzem, nem tudok többet segíteni, fogom tudni továbbítani jó kezekbe.)
Elég kezdő vagyok furulya téren, de elkezdtem otthon próbálkozni a két kis tanuló szoprán furulyámmal és elég jól haladok. :) Arra gondoltam, hogy bővítem az arzenált nézegettem is a furulyákat és mivel két szoprán már van, ezért arra gondoltam, hogy veszek egy alt, vagy basszus furulyát, viszont a basszusból amit találtam legolcsóbb 24 ezer forintért van (Dimavery). Ez mennyire használható vagy kuka kategória? Ahogy néztem basszus furulya árának határa a csillagos ég, nem tudom, hogy ez a low-end árkategória mennyi képes inkább borzolni mintsem boldogítani a kedélyeket.
Az inkább teljes megnémulást okoz, de egy erős befújás után elmúlik.
> vagy rossz a furulya?
Yamahákra nem jellemző.
Szerintem hézagosak a lyukbefogások és erős a befújás. Kezdetben olyanokat kellene fújni, amiben kevés lyukat kell befogni, aztán lassanként lehet tágítani a hangterjedelmet. Közben figyelni kell, hogy milyen erősen kell fújni ahhoz hogy a lehető legszebb, legegyenletesebb hangot adja.
Azt szeretném kérdezni tudja-e valaki mitől van amikor a furulyából nem a jó hang jön ki hanem egy sípoló magasabb hang. Rosszul fújjuk, sok benne a nyál vagy rossz a furulya? Egy Yamaha furulyája van az 5 éves lányomnak. Köszönöm.
Attól függ, mit akarsz játszani. Dél-amerikaihoz kétsoros zampona (szamponya) kell, slágerzenéhez jobb az egysoros ívelt. Esetleg kromatikusat is lehet csinálni bonyolultabb zenéhez, de azon könnyebb eltévedni.
Hát ilyen árban maximum akkor tudok venni, ha a minimálbér 2-szeresét megkeresem. Közben megkaptam kollégától a furulyát, és mivel ingyen felajánlotta, elfogadtam. Hát mit mondjak? Amolyan szódával elmegy kategória. Bár még nem tisztítottam ki. Tanulásra tökéletes. Szeretek a szabadban túrázni, és esténként a tábortűznél unaloműzőként jól jön. Majd ha jobban tudok játszani, és ha a fizum is jobb lesz, akkor be tudok fektetni egy komolyabba, addig marad a Vénusz:). De ha már komolyabb, akkor melyiket ajánljátok?