"1970.12.31.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 7-es autóbuszok Zugló, Őv utca - Erzsébet híd - Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- A 7C jelzésű autóbuszok Bosnyák tér - Erzsébet híd - Bornemissza tér útvonalon közlekedtek"
A sima 7-esek már jóval korábban kimentek az Öv utcához, és a budai vá. a Kelenföldi pu. volt.
Ugyanakkor a 7C is már jóval régebben kiment a Bosnyákra, a budai vége viszont sokáig a Kosztolányi maradt, csak a 60-as évek vége óta járt a Bornemisszára.
De miért is lett "C"? A 60-as évek elején léteztek 7A és 7B népstadioni mentesítő járatok is, de azok idővel elhaltak. A 7C maradt.
A 7-es eredetileg a Thököly - Nagy Lajos - Szugló u. útvonalon haladt, a 60-as évek végén átkerült a Lumumba (= Róna) utcára.
1970.04.03-tól Thököly út - Népstadion út - Egressy út - Lumumba u. - Szugló u. útvonalon közlekedett.
Azt nem tudom, hogy a sima 7-es (vagy már a 107-es?) útvonala mikor változott a Bartók B.úti nyílegyenes irányról a Tétényi út - Szakasits (= Etele) út vonalra.
"1972.12.23.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 7-es autóbuszok Bosnyák tér - Erzsébet híd - Bornemissza tér útvonalon közlekedtek.
--- A 7A jelzésű autóbuszok Baross tér - Erzsébet híd - Bornemissza tér útvonalon közlekedtek.
--- A 7C jelzésű autóbuszjárat megszűnt."
--- 7-es ekkor még (már) nem volt és nem is lett;
--- a 7C maradt, az útvonala is.
"1977.01.01.
A 107-es gyorsjárat viszonylatjelzése 7gy jelzésre módosult."
Ekkor lett a 7C-ből sima 7-es.
"?
A 7A jelzésű autóbuszok Albertfalva, Forgalmi utcáig közlekedtek"
"1960.
A 84-es autóbuszok Moszkva tér – Árpád híd – Újpest, Szilágyi utca útvonalon közlekedtek.
/Korábban „C” jelzéssel közlekedtek az autóbuszok./"
A viszonylatjel-váltás időpontja 1966.07.01. volt.
"1984.08.11.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 84-es autóbuszjárat megszűnt.
--- A 84gy autóbuszok Moszkva tér – Árpád híd – Újpest, Szilágyi utca útvonalon közlekedtek.
--- A 184-es autóbuszok Óbuda, Bogdáni út – Árpád híd – Népfürdő utca – Váci út – Újpest, Árpád út útvonalon közlekedtek"
- A 84-es nem szűnt meg.
- 84gy csak a Gyöngyösi utcáig közlekedett.
Villamosok és trolibuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a trolibuszok is találhatók!
(Pl.: 16A => 16; 29Y => 29; 72 troli => 72)/
A 82-ES VILLAMOS-TROLIBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1980-TÓL NAPJAINKIG:
***
A budapesti tömegközlekedésben 82-es jelzéssel nem közlekedett villamos!
***
1980.01.03.
A 82-es trolibuszok Örs vezér tere és Thököly út között közlekedtek.
/A vonal egyik szakaszán korábban 64-es villamosok közlekedtek./
2001.11.16.
Az Uzsoki Utcai Kórház újonnan átadott Róna utcai épületszárnyának jobb megközelíthetősége érdekében Szugló utca és az Uzsoki Utcai Kórház között "82-es trolibusz" jelzéssel autóbusz közlekedett.
2002.05.03.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A "82-es trolibusz" jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
--- A 82-es trolibuszok Örs vezér tere és Uzsoki utcai Kórház között közlekedtek.
A 72-ES VILLAMOS-TROLIBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1920-AS ÉVEK VÉGÉTŐL NAPJAINKIG:
1920-as évek végén
A 72-es villamosok Óbuda, Vörösvári út – Bécsi út – Zsigmond utca – Pálffy (Bem) tér útvonalon közlekedtek.
1930-as évek végén
A 72-es villamosok Óbuda, Vörösvári út – Bécsi út – Margit híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek.
1944.09.27.
A 72-es villamosok Óbudai kocsiszín és Margit híd, budai hídfő között közlekedtek.
1944.12.
A 72-es villamosjárat – Budapest ostroma miatt – megszűnt.
1945.05.22.
A 72-es villamosok Óbuda, Fő tér – Bécsi út – Margit híd útvonalon közlekedtek.
1946.01.18.
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 72-es villamosok Óbuda, Fő tér – Bécsi út – Mártírok útja (Margit körút) – Bem József utca – Batthyány tér útvonalon közlekedtek.
--- A 72A jelzésű trolibuszok Zsigmond tér és Batthyány tér között közlekedtek.
1946.08.19.
A 72A jelzésű villamosjárat megszűnt.
/Ezen a vonalon 7-es villamosok közlekedtek tovább./
1947.11.16.
A 72-es villamosok Óbuda, Fő tér és Margit híd, budai hídfő között közlekedtek.
1948.07.31.
A 72-es villamosjárat megszűnt.
1952.10.26.
A 72-es (immár) trolibuszok Marx tér és Nyugati pályaudvar között közlekedtek.
1952.12.21.
A 72-es trolibuszok a Dózsa György úton és az Ajtósi Dürer soron át Thököly útig közlekedtek.
1954.12.31.
A 72-es trolibuszok – a 75-ös trolibuszok üzembehelyezése miatt – a Dózsa György úton végig a Thököly útig közlekedtek, majd Thököly út – Cserhát utca – Alpár utca – Dózsa György út útvonalon fordultak vissza.
1955.05.16.
A 72-es trolibuszok ismét a Hungária körút x Thököly út kereszteződésétől közlekedtek Nyugati pályaudvar felé.
1977.05.02.
A 72-es trolibuszok a Május 1. (Hermina) út – Állatkerti út útvonalon közlekedtek.
/Ezen a szakaszon korábban 25-ös villamosok közlekedtek./
1981.12.31.
A 72-es trolibuszok már az Arany János utca, metróállomásig közlekedtek.
***
Sajnos a 72A jelzésű trolibuszról nincsenek adataim.
***
1993.11.01.
Az 59-es autóbuszok útvonala tovább hosszabbodott (Szentlőrinci úti lakótelep, Mezsgye utca).
1995.08.01.
Az 59A jelzésű autóbuszok Csepel, Csillagtelep felé Karácsony Sándor utca – Bajáki Ferenc utca – Posztógyár utca útvonalon is közlekedtek.
/Az új szakaszon korábban 148-as autóbuszok közlekedtek./
1996.04.01.
Az 59A jelzésű autóbuszok Csepelen ismét a Kossuth Lajos utcán át közlekedtek.
/A kieső szakaszon továbbiakban a 79-es és a 79A jelzésű autóbuszok közlekedtek./
Az 1958-as térkép szerint a 7-es buszok Zugló,Nagy Lajos király útja és Kosztolányi Dezső tér között közlekedtek.(A Szabadság hidon.)
7A busz ekkoriban nem volt.
A 7A busz 1984-től jár a Fehérvári úti LTP.,Forgalmi utcáig.
Üdv:ARIBOY
1936.05.01.
A 7-es autóbuszok Keleti pályaudvar - Rákóczi út - Erzsébet híd útvonalon közlekedtek.
1936.11.30.
A 7-es autóbuszok Keleti pályaudvar - Erzsébet híd - Clark Ádám tér - Margit körút - Statisztikai Hivatal útvonalon közlekedtek.
1936.12.14.
A 7-es autóbuszok Hungária körút - Erzsébet híd - Statisztikai Hivatal útvonalon közlekedtek.
1940.07.02.
A 7-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat katonai célokra használták fel.
1940.07.07.
Ismét közlekedett a 7-es autóbusz.
1940.08.24.
A 7-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat ismét katonai célokra használták fel.
1940.09.09.
Ismét közlekedett a 7-es autóbusz.
1941.04.03.
A 7-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat harmadszorra is katonai célokra használták fel.
1941.04.20.
Ismét közlekedett a 7-es autóbusz.
1941.10.06.
A 7-es autóbuszjárat - párhuzamos közlekedés miatt - megszűnt.
1947.02.03.
A 7-es autóbuszok Hungária körút - Rákóczi út - Váci utca - Szabadság híd - Kosztolányi Dezső tér útvonalon közlekedtek.
1947.
A 7-es autóbuszok Hungária körút - Szabadság híd - Karolina út útvonalon közlekedtek.
1948.07.12.
A 7-es autóbuszok immár Bosnyák tér és Karolina út között közlekedtek.
1948.09.06.
7A jelzéssel Hungária körút és Felszabadulás tér (Ferenciek tere) között közlekedtek az autóbuszok.
/A 7A jelzésű autóbusz megszűntetési ideje ismeretlen./
1964.11.21.
A 7-es autóbuszok Bosnyák tér - Erzsébet híd - Bornemissza tér útvonalon közlekedtek.
1968.10.14.
A 7C jelzésű autóbuszok Keleti pályaudvar - Bornemissza tér között közlekedtek.
1970.12.31.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 7-es autóbuszok Zugló, Őv utca - Erzsébet híd - Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- A 7C jelzésű autóbuszok Bosnyák tér - Erzsébet híd - Bornemissza tér útvonalon közlekedtek.
1971.10.01.
A 107-es gyorsjárat Zugló, Őv utca és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
1972.12.23.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 7-es autóbuszok Bosnyák tér - Erzsébet híd - Bornemissza tér útvonalon közlekedtek.
--- A 7A jelzésű autóbuszok Baross tér - Erzsébet híd - Bornemissza tér útvonalon közlekedtek.
--- A 7C jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
--- A 107-es gyorsautóbuszok Bosnyák tér - rzsébet híd - Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
/A 107-es gyors autóbuszok kieső szakaszain 75-ös autóbuszok közlekedtek tovább./
?
A 7A jelzésű autóbuszok Albertfalva, Forgalmi utcáig közlekedtek.
1977.01.01.
A 107-es gyorsjárat viszonylatjelzése 7gy jelzésre módosult.
2003.03.31.
A 7Cgy autóbuszok Albertfalva, Forgalmi utca és Fővám tér között közlekedtek.
/Az autóbuszok a Fehérvári úton folytatott villamos-vágány felújítási munkák idején a 7A jelzésű autóbuszok tehermentesítő járataként közlekedtek./
2003.06.24.
7M jelzéssel - az épülő 4-es metró propagandájának részeként - rendkívüli autóbuszjárat közlekedett Baross tér és Etele tér között.
A 100-AS VILLAMOS KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE A BUDAPESTI TÖMEGKÖZLEKEDÉSBEN:
1996. szeptember 20-a és 29-e között a Budapesti Nemzetközi Vásár 100. Ősszi Kiállításának idején a
--- 100-as villamosok József körút és BNV, Főbejárat között, míg a
--- 100Y jelzésű villamosok Baross tér és BNV, Főbejárat között közlekedtek.
Az említett időszakban - az amúgy is vásár idején és azonos útvonalon közlekedő - 29-es és 29Y jelzésű villamosok nem közlekedtek.
A 84-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1960-TÓL NAPJAINKIG (1995):
1960.
A 84-es autóbuszok Moszkva tér – Árpád híd – Újpest, Szilágyi utca útvonalon közlekedtek.
/Korábban „C” jelzéssel közlekedtek az autóbuszok./
1971.02.11.
A 84-es autóbuszok az Újpest, Szilágyi utcában az új középperonos végállomásról indultak.
1984.08.11.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 84-es autóbuszjárat megszűnt.
--- A 84gy autóbuszok Moszkva tér – Árpád híd – Újpest, Szilágyi utca útvonalon közlekedtek.
--- A 184-es autóbuszok Óbuda, Bogdáni út – Árpád híd – Népfürdő utca – Váci út – Újpest, Árpád út útvonalon közlekedtek.
1990.06.30.
A 184-es autóbuszjárat megszűnt.
/A Vizafogó utcai szakaszon 133-as autóbuszok közlekedtek tovább./
1990.12.11.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 84-es autóbuszok Moszkva tér és Árpád híd, metróállomás között közlekedtek.
--- A 84gy autóbuszjárat megszűnt.
A 81-es 1966-ban váltotta fel a korábbi "J" járatot. Ekkor még csak csúcsforgalomban közlekedett, a JózsefAttilára napközben a 39-essel lehetett eljutni.
"1972.12.23."
Hozzáteszem, hogy a 81-es ekkortól egész nap járt, a 181-es valóban új volt.
Érdekesség, hogy először itt jártak tömegesen Ik260-asok, majd pár hónap múlva az állomány felcserélték a 89A Ik180-asaival.
181 mikor indult és merre közlekedett? (valaha tudtam, de már nem emlékszem)
A 74-es troli történetéből kimaradt egy átmeneti, de több évig tartó változás.
1979 végétől az M3 bevezető szakasz építése miatt a 74-es troli Tanács (= Károly) krt. - ... - Május 1. (= Hermina út) - Erzsébet kné. útja (vissza Hungária körúton) között közlekedett.
Trolipótló autóbusz Csáktornya park - Mexikói út között, de az Erzsébet kné.ú. sarok érintésével.
83-ban átadták az M3-ast, de a troli visszahelyezésére még 2 évet kellett várni.
Egyúttal módosult is az útvonal a Kiskörút felé: Ungvár u. - felüljáró - Ógyalla köz - Szőnyi út - M3 - felüljáró - Május 1.út (korábban a Kassai térről befordulta Kacsóh Pongrác útra).
Ekkor (vagy később?) indult meg a 74A is.
Villamosok és trolibuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a trolibuszok is találhatók!
(Pl.: 16A => 16; 29Y => 29; 72 troli => 72)/
A 81-ES AUTÓBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1972–TŐL NAPJAINKIG:
1972.12.23.
Két új autóbuszjárat indult el:
A 81-es és a 181-es jelzésű gyorsjárat Madách tér és József Attila lakótelep, Lobogó utca között közlekedtek.
1977.01.01.
A 181-es gyorsjárat viszonylatjelzését 81gy jelzésre módosították, illetve a 81-es és a (már) 81gy autóbuszok Nagyvárad tér és József Attila lakótelep, Lobogó utca között közlekedtek.
1980.03.30.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 81-es autóbuszok Ecseri út, metróállomás és József Attila lakótelep, Lobogó utca között közlekedtek.
--- A 81gy autóbuszjárat megszűnt.
1989.03.01.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- 81: József Attila lakótelep, Lobogó utca – Ecseri út, metróállomás – Aszódi utca.
--- 181: megszűnt.
--- 181A: megszűnt.
A 83-AS VILLAMOS-TROLIBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1918-TÓL NAPJAINKIG:
1918.
A 83-as villamosok Várfok utca és Hűvösvölgy között közlekedtek.
/Korábban 39/41-es körirányú villamosok közlekedtek./
1941.06.16.
A 83-as villamosok Széll Kálmán (Moszkva) tér és Hűvösvölgy között közlekedtek.
1944.12.24.
A 83-as villamosok közlekedése – Budapest ostroma miatt – leállt.
1945.05.17.
A 83-as villamosok Moszkva tér és Hűvösvölgy között közlekedtek.
/Ez volt az első budai villamosjárat (a 81A jelzésű villamossal együtt) a II. világháború óta./
1955.05.16.
A 83-as villamosok viszonylatjelzését 56-os jelzésre módosították.
1983.08.15.
A 83-as (immár) trolibuszok Orczy tér és Dimitrov (Fővám) tér között közlekedtek.
A 74-ES VILLAMOS-TROLIBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1948-TÓL NAPJAINKIG:
***
A budapesti tömegközlekedésben 74-es jelzéssel nem közlekedett villamos!
***
1953.12.30.
A 74-es trolibuszok Orczy tér és Március 15-e tér között közlekedtek.
/Korábban a Baross utcai szakaszon 16-os jelzéssel villamosok közlekedtek./
1954.04.22.
A 74A jelzésű trolibuszok Orczy tér és Kálvin tér között közlekedtek.
1955.02.28.
A 74A jelzésű trolibuszok viszonylatjelzését 77-es jelzésre módosították.
1961.
A 74-es trolibuszok – Erzsébet híd építése miatt – Orczy tér és Irányi utca között közlekedtek.
1964.
A 74-es trolibuszok immár Orczy tér és Curia utca között közlekedtek.
1973.12.02.
A 74-es trolibuszjárat megszűnt.
/Pótlására 9Y jelzéssel autóbuszok közlekedtek./
1977.04.29.
A 74-es trolibuszok ezúttal Madách tér – Dohány utca – Csáktornya park útvonalon közlekedtek.
/Korábban 74-es autóbuszok közlekedtek./
?
A 74-es trolibuszok Tanács (Károly) körút és Csáktornya park között közlekedtek.
1987.07.07.
A 74A jelzésű trolibuszok Mexikói út és Csáktornya park között közlekedtek.
A 19-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1934-TŐL NAPJAINKIG:
1929.
Tervbe vették, hogy a 19-es autóbuszok Rákosfalva, Olajgyár – Kerepesi út – Fehér út – Liget tér – Vaspálya utca – Gyömrői út – Újhegyi út útvonalon közlekedjenek.
1929.08.01.
A tervezet vonal 23-as jelzést kapott.
1934.07.15.
A 19-es autóbuszok Alkotás utca és Istenhegyi út között közlekedtek.
1940.07.02.
A 19-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat katonai célokra használták fel.
1940.07.07.
Ismét közlekedett a 19-es autóbusz.
1940.08.24.
A 19-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat ismét is katonai célokra használták fel.
1940.09.09.
Ismét közlekedett a 19-es autóbusz.
1941.04.03.
A 19-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat harmadszorra is katonai célokra használták fel.
1941.04.20.
Ismét közlekedett a 19-es autóbusz.
1941.10.05.
A 19-es autóbuszjárat – párhuzamos közlekedés miatt – megszűnt.
1949.01.10.
A 19-es autóbusz ismét közlekedett, ezúttal mártonhegyi járatként.
/A járat két végpontja ismeretlen./
?
A 19-es autóbuszjárat megszűnt.
1951.04.30.
A 19-es autóbuszok Csepel és Pacsirtatelep között „HÉV-pótló járatként” közlekedtek.
/Ezen a vonalon korábban „C” jelzésű autóbusz közlekedett./
1956.
A 19-es „HÉV-pótló” járat megszűnt.
1950-es évek második felében
Az alábbi új járatok indultak:
--- A 19-es autóbuszok Goldmark Károly utca – Déli pályaudvar – Krisztina körút – Mikó utca – Attila út – Lánchíd – Rákóczi út – Kerepesi út – Fogarasi út – Nagy Lajos király útja – Zugló, Pákozdi tér útvonalon közlekedtek.
--- A 119-es gyors autóbuszok Kékgolyó utca – Lánchíd – Zugló, Pákozdi tér között közlekedtek.
/A 119-es gyorsjárat megszűntetési időpontja ismeretlen./
1964.11.21.
A 19-es autóbuszok Goldmark Károly utca – Erzsébet híd – Zugló útvonalon közlekedtek.
1972.12.23.
A 19-es autóbuszok Népstadion és Nagy Lajos király útja között közlekedtek.
1973.02.24.
A 19-es autóbuszok Baross tér és Gvadányi utca között közlekedtek.
1979.04.03.
A 19-es autóbuszjárat megszűnt.
/Pótlására 80-as trolibusz közlekedett./
1987.05.01.
A 19-es autóbuszok Csepel, Csillagtelep és Pestszenterzsébet, Jahn Ferenc Kórház között közlekedtek.
/Az erzsébeti szakaszon – részben – 59-es autóbuszok közlekedtek./
1990.
A 19-es autóbuszok Pestszenterzsébet, Határ út és Pestszenterzsébet, Jahn Ferenc Kórház között közlekedtek.
1993.10.30.
A 19A jelzésű temetői autóbusz Csepel, Szent Imre tér és Pestszenterzsébet, Jahn Ferenc Kórház között közlekedett.
1994.
A 19A jelzésű temetői autóbusz immár Pestszenterzsébet, Határ út és Pestszenterzsébet, Jahn Ferenc Kórház között közlekedtek.
1999.03.01.
A 19-es autóbuszok Pestszenterzsébet, Határ út és Pestszentlőrinc, MÁV-állomás között közlekedtek.
/Az új szakaszon korábban 136-os autóbuszok közlekedtek./
2004.01.05.
A 19-es autóbuszok érintik a pestszenterzsébeti TESCO áruházat is.