A 67-es busz 70. 04. 03-tól Örs vezér tere - Rákoskeresztúr,Ferihegyi út elágazás között járt, ez volt a XVII. kerület legfontosabb vonala.
A Jászberényi úti felüljáró átadásakor sikerült kiküszöbölni a sorompót, ekkor a Jászberényi úti 61-esek vették át a gerincvonali szerepet, a 67-es Kelet-pesti Tejüzemig rövidült (74.03.01.)
A 61E a 67-es hosszabbításával egyidőben (88.01.30.) került át a Keresztúri útra (ekkor készült el a Keresztúri úti felüljáró).
Korábban a 44-es busz valóban csak Cinkota, gyógyszertárig járt, viszont a 92-es 1960. 08. 20-án rögtön körforgalomban indult be a ma is járt cinkotai vonalon.
Rákosszentmihályon 1962-ig között a Csömöri út és Rákosi út között a Köztársaság utcában járt, 62-64 között a Csömöri út-Varga J. u. (Szent korona) között továbbra is a Köztársaság utcát használta, és a József utca teljes hosszban csak 64-ben készült el.
1960-ban indult a 92Y is, ami 77-től a 192-es névre hallgat.
Hát ez nagyszerű detektívmunka, köszönöm az összes hozzászólást.
Tehát, ha jól értem, eddig ennyit tudunk:
A Margit-híd északi felének megnyitása előtt lŕtezett egy 53-as villamos, amely a mai Moszkva teret kötötte össze a Nyugati pu.-val, egy U-szerű vonalvezetéssel, a Szabadság hídon keresztűl. Ez már önmagában is érdekes, a 3-kötetes erről nem szól.
Tehát megnyílt a teljes Margit híd, megszűnt az 53-as, és indult a Nagyvárad tér - Kiskörút - Margit híd érintésével az 5-ös (Óbudára) és a 45-ös (Maszkva tér - Déli pu.-ra). Ez így volt 1948-ban (vagy 49-ben? nincs elôttem a könyv), a 3-kötetesben található menetrend szerint.
1950 júlis 30-án viszont (tehát születésem elôtt 7 nappal...), a http://villamos.budapest.hu/ -n található menetrend szerint, az 5-ös helyett már egy 53-as járt, de az csak a Nagyszombat u.-ig. A 45-ös viszont maradt a régiben.
A http://villamos.budapest.hu/ hálózattörténete szerint 1952 okt. 26-ától viszont a Keleti pu. - Március 15. térig járó 75-öst átkeresztelték (habár akkoriban valószínűleg nem ez volt a használt kifejezés :) ) 45-ösre, tehát akkor már nem létezhetett a Margit-hídon járó 45-ös!
Ha megnézzük jhoward 1952.-es villamosmenetrendjét, azon sem szerepel a két margit-hídi járat.
Tehát valamikor 1950 és 1952 között szünt meg a 45-ös és 53-as, a kérdés: mikor?
-----------------------------------------
Ami érdekes mellékészrevétel, hogy a háborúból még alig visszaépült Budapesten, csak két működő villamosöszzeköttetéssel Pest és Buda között, átszállás nélkül lehetett eljutni a következő pontok között:
Nagyvárad tér - Moszkva tér/Déli pu./Gellért tér/ Margit híd/Óbuda
Kálvin tér - Moszkva tér/Déli pu./Margit híd/Óbuda
A 71-ES VILLAMOS-TROLIBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1920-AS ÉVEK VÉGÉTŐL NAPJAINKIG (1979):
1920-as évek végén
A 71-es villamosok Baross tér - Fiumei út - Üllői út - Ferenc József híd - Krisztina körút - Margit híd - Berlini (Nyugati) tér útvonalon közlekedtek.
1940-es években
A 71-es villamosjárat megszűnt.
1951.04.30.
A 71-es (immár) trolibuszok Erzsébet királyné útja - Kossuth Lajos tér - Margit híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek.
1953.
A 71-es trolibuszok Erzsébet királyné útja és Balatoni utca között közlekedtek.
1956.
A 71-es trolibuszjárat - a harci események miatt - megszűnt.
1957.10.14.
A 71-es trolibuszok MÁV-Kórház és Marx tér között közlekedtek.
Vagy félreértés történt, vagy én nem írtam érthetően! :(
Mivel, még mindig 1948.08.01-én vagyunk:
A 72-es villamossal írt mondatom is erre vonatkozott.
(Lehet, hogy ott volt a félreértés, hogy a 7-es villamosnál említettem az 1957-es újraindítását...
A 15-ÖS AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1928-TÓL NAPJAINKIG:
1928.02.15.
A 15-ös autóbuszok Boráros tértől a Ráday utcán és Belvároson át a Csanády utcáig közlekedtek.
1929.06.18.
A 15-ös autóbuszok Boráros tér és Ferdinánd (Lehel) tér között közlekedtek.
1931.
A 15-ös autóbuszok belvárosi útvonala módosult, miután megszűntették a belső-Lipótváros - Erzsébet tér - Bálvány (Október 6.) utca - Hold utca - Szemere utca villamos-vonalat.
Boráros tér - Ráday utca - Kálvin tér - Ferenciek tere - Petőfi Sándor utca - Erzsébet tér - Szabadság tér - Alkotmány utca - Szemere utca - Csanády utca.
1933.12.15.
Ismét módosult a 15-ös autóbusz belvárosi vonala.
/A 48-as villamosjárat megszűntetése miatt./
1944.
A 15-ös autóbuszjárat - Budapest ostroma miatt - megszűnt.
1946.12.09.
A 15-ös autóbusz újra közlekedtek.
1948.09.06.
A 15A jelzésű autóbuszok Ferenciek tere és Szent István körút között közlekedtek.
/ A 15A jelzésű autóbuszjárat megszűnteésének időpontja ismeretlen./
1983.01.25.
A 15-ös autóbuszok az új Boráros téri autóbusz-végállomásról indultak.
1983.05.17.
A 15-ös autóbuszok már a Közraktár utcában kialakított végállomásról indultak.
1984.03.01.
A 115-ös autóbusz Mechanikai Művek és Diósd, Csapágygyár között közlekedtek.
/Ezen a vonalon korábban a két útvonalon közlekedő 113-as egyik vonalán közlekedett, illetve a 115-ös autóbusznak az útvonala semmilyen formában nem tartozott az alapban közlekedett 15-ös autóbuszjárathoz./
1988.05.16.
A 15A jelzésű autóbuszjárat Arany János utca, metróállomás és Dimitrov (Fővám) tér között közlekedtek.
1993.12.31.
A 15A jelzésű és a 115-ös autóbuszjárat megszűnt.
A 60-as évek közepén már így járt a 61-es:
Zalka m.tér - Jászberényi út - Pesti út - Péceli út - Zrínyi u. - Pesti út - vissza, körforgalom
(ellenkező irányban a 62-es közlekedett)
"1970.04.03.
61Y jelzéssel Rákoskert és Rákoscsaba között körforgalmi jelleggel közlekedtek az autóbuszok.
/Ellenkező irányban 62Y jelzésű autóbuszok közlekedtek./
1970-es évek első felében
--- A 61-es autóbuszok Zalka Máté tér és Rákoscsaba között közlekedtek.
--- A 61Y jelzésű autóbuszok Örs vezér tere és Rákoscsaba között közlekedtek"
Valójában 1970.04.03-tól:
61Y Örs vezér tere - ... - Pesti út - körforgalom azonos a 61-esével (és természetesen ellenirányban 62Y)
Megemlíthető még, hogy 1980 körül adták át a tejgyár és Rákoskeresztúr közötti felüljárót, a 61E azóta a Keresztúri úton közlekedik (befelé a Gyógyszergyári úton).
A 67-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1955–TŐL NAPJAINKIG:
1955.
Az alábbi járatok indultak el:
--- A 67-es: Budaörs, Lévai utca és Budakeszi, Táncsics Mihály utca között közlekedtek.
--- A 67A jelzésű: Budaörs – Prés, és Kovácsoltárúgyár (PRÉKO) között közlekedett.
--- A 67B jelzésű: Budakeszi – Prés, és Kovácsoltárúgyár (PRÉKO) között közlekedett.
--- A 67C jelzésű: Budaörs – Keményfémárúgyár (KEFÉM) között közlekedett.
--- A 67D jelzésű: Budakeszi – Keményfémárúgyár (KEFÉM) között közlekedett.
1956.
A 67-es, a 67A, a 67B, a 67C és a 67D jelzésű autóbuszjáratok megszűntek.
/Továbbiakban számozott GY jelzéssel közlekedtek az autóbuszok./
1950-es évek második felében
A 67-es autóbuszok Keleti pályaudvar és Rákoskeresztúr, Malom utca között közlekedtek.
1970.04.03.
A 67-es autóbuszok Örs vezér tere és Rákoskeresztúr (Tejipar) között közlekedtek.
1988.01.30.
A 67-es autóbuszok Örs vezér tere és Rákoskeresztúr, Kis utca között közlekedtek.
1990.09.01.
A 67-es autóbuszok immár Aranylúd utcáig közlekedtek (körforgalomban).
1997.03.11.
A 67V jelzésű villamos-pótló autóbuszok Rákospalota, MÁV-telep (Mézeskalács tér) és Keleti pályaudvar között közlekedtek.
/A villamos-pótló járat a 67-es villamos „ideiglenes” szüneteltetése miatt indult be./
Augusztus 1-én adták át a Margit híd északi oldalát is (immár teljes szélességben) a forgalomnak. Ezért az alábbi forgalmi változások történtek a budapesti tömegközlekedésben:
~ a 2-es villamos Jászai Mari tér – pesti Duna-part – Kálvin tér útvonalon közlekedett;
~ a 4-es villamosjárat (Margit híd, pesti hídfő – Margit híd, budai hídfő) megszűnt;
~ az 5-ös villamos Óbuda, Fő tér – Lajos utca – Margit híd – Kiskörút – Nagyvárad tér útvonalon közlekedett;
~ a 6-os villamos Boráros tér – Nagykörút – Margit híd – Széll Kálmán (Moszkva) tér útvonalon közlekedett;
~ a 7-es villamosjárat (Óbuda, Fő tér – Batthyány tér [Déli pályaudvar]) megszűnt;
~ a 8-as villamos Városliget – Podmaniczky utca – Báthory utca – Kossuth Lajos tér útvonalon közlekedett;
~ a 9-es villamos Móricz Zsigmond körtér – budai Duna-part – Bem József utca – Török utca – Nagyszombat utca útvonalon közlekedett;
~ a 9A jelzésű villamos Móricz Zsigmond körtér és Margit híd, budai hídfő között közlekedett;
~ a 45-ös villamos Nagyvárad tér – Kiskörút – Berlini (Nyugati) tér – Margit híd – Moszkva tér – Déli pályaudvar útvonalon közlekedett;
~ a 46-os villamos Marx (Nyugati) tér – Podmaniczky utca – Szinyei Merse utca – Baross tér, Keleti pályaudvar útvonalon közlekedett;
~ a 48-as villamos Berlini (Nyugati) tér – Kiskörút – Szabadság híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedett;
~ az 53-as villamosjárat (Nyugati tér – Szabadság híd – Széll Kálmán /Moszkva/ tér) megszűnt;
~ az 59A jelzésű villamos Széll Kálmán (Moszkva) tér és Csörsz utca között közlekedett;
~ a 63-as villamos Nagyvárad tér – Szabadság híd – Széll Kálmán (Moszkva) tér – János Kórház útvonalon közlekedett;
~ a 69-es villamosjárat (Batthyány tér – Csörsz utca) megszűnt.
"?
66Y jelzéssel Pesterzsébet, Kossuth tér és Péterimajor között közlekedtek"
Ez biztos 1966.07.01-én történt.
Addig az időszakos járatok voltak a betűsek, utána a díjszabási korlátozással közlekedők (bérlet nem érvényes, némelyiken 2 vonaljegy kellett) lettek azok.
EBBEN A TOPICBAN OLVASHATÓ NÉHÁNY KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNET IS (ZÁRÓJELBEN A HOZZÁSZÓLÁS SZÁMA)
Autóbuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a gyorsjáratok is találhatók!
(Pl.: 55gy => 55; 101 => 1; 47A => 47)/
Villamosok és trolibuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a trolibuszok is találhatók!
(Pl.: 16A => 16; 29Y => 29; 72 troli => 72)/
Az adatok 3-as, 61-es és 62-es autóbuszokkal, illetve 18-as és 31-es villamosokkal bővültek!
Az 1-es autóbusz-család közlekedés története (20);
A 2-es autóbusz-család közlekedés története (47);
A 3-as autóbusz-család közlekedés története (255);
Az 5-ös autóbusz-család közlekedés története (106);
A 8-as autóbusz-család közlekedés története (107);
A 12-es autóbusz-család közlekedés története (133);
A 14-es autóbusz-család közlekedés története (138);
A 20-as autóbusz-család közlekedés története (166);
A 24-es autóbusz-család közlekedés története (222);
A 25-ös autóbusz-család közlekedés története (121);
A 27-es autóbusz-család közlekedés története (245);
A 30-as autóbusz-család közlekedés története (73);
A 31-es autóbusz-család közlekedés története (7);
A 33-as autóbusz-család közlekedés története (136);
A 39-es autóbusz-család közlekedés története (42);
A 40-es autóbusz-család közlekedés története (53);
A 41-es autóbusz-család közlekedés története (198);
A 43-as autóbusz-család közlekedés története (70);
A 44-es autóbusz-család közlekedés története (148);
A 47-es autóbusz-család közlekedés története (200);
A 48-as autóbusz-család közlekedés története (202);
Az 52-es autóbusz-család közlekedés története (36);
Az 53-as autóbusz-család közlekedés története (242);
Az 54-es autóbusz-család közlekedés története (33);
Az 55-ös autóbusz-család közlekedés története (104);
A 61-es autóbusz-család közlekedés története (278);
A 62-es autóbusz-család közlekedés története (279);
A 63-as autóbusz-család közlekedés története (197);
A 66-os autóbusz-család közlekedés története (247);
A 69-es autóbusz-család közlekedés története (59);
A 73-as autóbusz-család közlekedés története (9);
A 77-es autóbusz-család közlekedés története (43);
A 79-es autóbusz-család közlekedés története (250);
A 86-os autóbusz-család közlekedés története (204);
A 92-es autóbusz-család közlekedés története (251);
A 93-as autóbusz-család közlekedés története (199);
A 99-es autóbusz-család közlekedés története (79).
Az 1-es villamos közlekedés története (96);
A 7-es villamos-trolibusz közlekedés története (22);
A 11-es villamos közlekedés története (23);
A 16-os villamos közlekedés története (27);
A 17-es villamos közlekedés története (38);
A 18-as villamos közlekedés története (282);
A 19-es villamos közlekedés története (208);
A 21-es villamos közlekedés története (29);
A 22-es villamos közlekedés története (109);
A 31-es villamos közlekedés története (283);
A 32-es villamos közlekedés története (110);
A 34-es villamos közlekedés története (112);
A 39-es villamos közlekedés története (113);
A 41-es villamos közlekedés története (209);
A 43-as villamos közlekedés története (132);
A 44-es villamos közlekedés története (210);
A 45-ös villamos közlekedés története (135);
Az 57-es villamos közlekedés története (114);
Az 58-as villamos közlekedés története (30);
A 67-es villamos közlekedés története (219);
A 69-es villamos közlekedés története (220);
A 81-es villamos-trolibusz közlekedés története (146);
A 85-ös villamos közlekedés története (201).
A 31-ES VILLAMOS KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE -TÓL NAPJAINKIG (1995):
1940.10.26.
A 31-es villamos Közvágóhíd és Pacsirtatelep között, a Gubacsi úton át közlekedtek.
/Korábban ezen a vonalon BHÉV közlekedett./
1944.09.26.
A 31-es villamosjárat - Budapest ostroma miatt - megszűnt.
1945.05.21.
A 31-es villamosok Közvágóhíd és Pacsirtatelep között közlekedett.
1945.05.25.
A 31-es villamosok Boráros tér - Mester utca - Pacsirtatelep útvonalon közlekedtek.
1945.07.05.
A 31-es villamosok változatlan végpontokkal az újjáépített Soroksári úton át közlekedtek.
***
1950.12.05.
A Fővárosi Tanács a 31-es villamosvonal meghosszabbításáról tárgyalt. Soroksár, Újtelep, Soroksár, Varga-telep, Wesselényi-telep, Sólyom-telep érintésével Milleniumi telepig akarták elvezetni. Azonban a tervből nem lett semmi.
***
1951.04.30.
31A jelzéssel betétjárat közlekedett Közvágóhíd és Pacsirtatelep között.
1951.05.15.
31É jelzéssel éjszakai villamosjárat közlekedett Boráros tér - Soroksári út - Gubacsi út - Pacsirtatelep útvonalon.
1952.02.23.
A 31A jelzésű villamosjárat megszűnt.
1953.04.25.
Ismét közlekedett a 31A jelzésű villamos Pacsirtatelep - Határ út - Pacsirtatelep körforgalmú útvonalon.
/Korábban ezen a vonalon 35-ös jelzéssel közlekedtek a villamosok./
1954.
A 31A jelzésű villamosjárat megszűnt.
1959.11.21.
A 31A jelzésű villamosok Pesterzsébet, Nagy Sándor utca és MÁV, Gépgyár között közlekedtek.
1961.
A 31A jelzésű villamosjárat megszűnt.
1973.10.11.
A 31É jelzésű éjszakai villamosjárat Ferenc körút és Pacsirtatelep között közlekedett.
1973.10.17.
a 31-es villamosok Közvágóhíd és Pacsirtatelep között közlekedtek.
1974.10.04.
Megszűnt a Pesterzsébet, Baross utcában a villamos-közlekedés.
1979.03.06.
Megszűnt a Pesterzsébet, Ady Endre utcában a villamos-közlekedés.
1993.11.29.
A 32É jelzésű éjszakai villamosjárat megszűnt.
/Pótlására 31É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedett./
1994.11.23.
A 31-es villamosok Közvágóhíd és Szabótelep között közlekedtek.
A 18-AS VILLAMOS KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1902-TŐL NAPJAINKIG:
1902.05.14.
Elindult a villamos Nyugati pályaudvar - Nagykörút - Mester utca - Sertésközvágóhíd útvonalon.
1905.11.21.
A villamosok Nyugati pályaudvartól már Erzsébetfalváig közlekedtek.
1906.11.12.
A villamosok Szabadság tér - Nagykörút - Erzsébetfalva útvonalon közlekedtek.
1910.
A villamosjárat 18-as jelzést kapott.
1913.07.
A 18-as villamos Erzsébetfalva (Vezér utca) - Nagykörút - Országház tér - pesti Dunapart - Erzsébetfalva körforgalmú útvonalon közlekedett.
1914.07.
A 18-as villamosjárat megszűnt.
1920-as évek végén
A 18-as villamosok Népliget - Delej utca - Baross utca - pesti Dunapart - Kossuth Lajos tér útvonalon közlekedtek.
1940-es évek közepén
A 18-as villamosok Városliget - Erzsébet híd - Flórián tér útvonalon közlekedtek.
1949.03.21.
A 18-as villamosok Nagyszombat utca - budai Dunapart - Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
1953.
A 18-as villamosok Óbuda kocsiszín és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
1956.
A 18-as villamosok ismét Nagyszombat utca és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
1957.
A 18-as villamosok Nagyszombat utca és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
1961.
A 18-as villamosok Margit Kórház és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
1962.
A 18-as villamosok Óbuda, Forgalmi telep és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
Menetideje 50 perc volt.
1971.03.07.
A 18-as villamosok immár Császárfürdő és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
1972.12.31.
A 18-as villamosok János Kórház - Krisztina körút - Fehérvári út - Albertfalva, kitérő útvonalon közlekedtek.
/A 4-es villamos kieső szakaszának pótlására./
***
FIGYELEM!
Az utóbbi időben előforduló Bartók Béla úti, illetve Fehérvári úti felújítások alkalmával 18-18A jelzésű villamosok is közlekedtek, megosztva János Kórház - Döbrentei tér, illetve Móricz Zsigmond körtér - Albertfalva között. Ezeket nem tüntettem fel!
***
A 7-es villamos viszont 1946.11.17-től 1948.07.31-ig Óbuda, Fő tér - Lajos utca - Mártírok útja (Margit körút) - Déli pályaudvar útvonalon közlekedtek.
Majd 1957-ben indult újra Margit híd - Bécsi út - Óbudai kocsiszín útvonalon.
Tudom, semmi köze a Nyugati térhez, de ekkor ezt a járatot is érintette a változást.
A 72-es villamos is ekkor szűnt meg(?), mely Óbuda, Fő tér és Margit híd, budai hídfő között közlekedett.