Nagyon szépen köszönöm a kiegészítéseket a 31-es és a 73-as autóbuszok közlekedés-történetével kapcsolatosan!
Az én adataimhoz hozzá fogom írni!
Esetleg valakinek van valmilyen érdeklődése a vonalak múltjáról?
Megírhatom a 7-esekét is, ha kiváncsiak vagytok rá! /Legfeljebb pontosítások lesznek! :)/
A 73-as eredetileg Bosnyák - Telepes u. - Öv u. - Erzsébet kné.ú. ~ Mosolygó A.(?)u. - Pestújhelyi út - Apolló (ex Cservenka M.) u. -stb útvonalon járt.
"1973.09.03. 173E jelzéssel expressz-járat közlekedik Baross té, Keleti pályaudvar és Újpalota, Felszabadulás útja (Szentmihályi út) között."
Emlékeim szerint eredetileg az is a Bosnyákról indult. 1975-ben adták át az újpalotai felüljárót, akkor a buszok levágták a kurflit, és az expresszet a Keletiig hosszabbították.
"--- 31C Örs vezér tere - Rákosszentmihály (a megszűnt rákosszentmihályi HÉV pótlására -- innen a 144-es!)
--- 31Y Örs vezér tere - Rákosszentmihály, Békési Imre utca (a mai 144É vonala -- ez a főváros második éjszakai járata)"
1970-ben még nem volt 31C, a 31Y volt az.
A 70-es évek közepén kiépült a Füredi út belső szakasza is, azóta a buszok levágták a kanyart.
1970-ben a Füredi út még földút volt és a Fogarasi/Csömöri felüljáró sem állt még, így a járatcsalád az Örs - NagyLajos - Fogarasi - Vezér - Füredi - sorompó - Rákosi út vonalán haladt.
A 73-as autóbusz-család közlekedés története 1971-től napjainkig:
1971.05.17. A 73-as Bosnyák tér - Újpalota, Zsókavár utca között közlekedik.
1973.03.17. A 73-as autóbusz útvonala meghosszabbodik: Újpalota, Felszabadulás útja (Szentmihályi út).
1973.09.03. 173E jelzéssel expressz-járat közlekedik Baross té, Keleti pályaudvar és Újpalota, Felszabadulás útja (Szentmihályi út) között.
1977.01.01. A 173E jelzést 73E jelzésre módosították.
1980.10.01. 173É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedik Baross tér, Keleti pályaudvar és Újpalota, Erdőkerülő utca között. (A megszűntetett 69É jelzésű villamos helyett.)
1988.06.30. A 73-as autóbuszjárat megszűnt.
1988.07.01. 73gy jelzéssel új járat közlekedik Baross tér, Keleti pályaudvar és Újpalota, Szentmihályi út között.
1994.12.01. 173gy jelzéssel új járat közlekedik Újpalota, Szentmihályi út és Bornemissza tér között.
Akinek pontosabb adatja van a járatokról, kérem értesítsen!
Köszönöm!
A 31-es autóbusz-család közlekedés története -tól napjainkig:
1938.12.15. 31-es autóbusz Kispest, Hősök tere és Rákoskeresztúri temető között közlekedik. (A mai 68-as vonalán.)
1944.12.??. Budapest ostroma miatt a 31-es járat megszűnt.
1948.11.06. 31-es autóbusz Dózsa György út - Ajtósi Dürer sor - Vorosilov (Stefánia) út - Hungária körút - Egressy út - Bonyhád utca útvonalon közlekedik.
????.??.??. 31-es autóbusz Zugló, Kertváros és Árpádföld között közlekedik. (1958-as térképen ez szerepel!)
1970.04.03. A Kelet-Nyugati metró-vonal átadásakkor az alábbi változás történt:
--- 31 Örs vezér tere - Árpádföld
--- 31A Örs vezér tere - Rákosszentmihály, Határ út (az egykori 130-as járat útvonala)
--- 31C Örs vezér tere - Rákosszentmihály (a megszűnt rákosszentmihályi HÉV pótlására -- innen a 144-es!)
--- 31Y Örs vezér tere - Rákosszentmihály, Békési Imre utca (a mai 144É vonala -- ez a főváros második éjszakai járata)
1973.??.??. 31B Örs vezér tere - Csertő utca /körforgalom/
1976.03.01. 31C Örs vezér tere - Füredi utca
1977.01.01. 31C viszonylatjelzése 131-esre változott.
1979.08.26. 131-es autóbuszjárat megszűnt. (Ekkor indult el a 81-es trolibusz.)
1987.03.01. 131-es jelzéssel Örs vezér tere és Rákosszentmihály, János utca között közlekedik.
1993.11.27. 31É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedik Boráros tér és Pestszenterzsébet, Pacsirtatelep között.
1994.02.01. 31É jelzésű autóbusz útvanala meghosszabbodik (Boráros tér - Pestszenterzsébet, Jáhn Ferenc Kórház).
Ha valakinek pontosabb adata van, kérem dobjon meg egy e-mailt!
Köszönöm!
A Hampage elég jó képet ad a villamosok történetérõl, szvsz.
Keresgéléshez kiindulási alapnak ez a rövid tanulmányok is jó lehet: http://www.metro4.hu/Fokuszban/metrocikk14.htm
http://www.net.hu/magyarszemle/archivum/9_5-6/1.html
Igen láttam én is, de az a topic nem kifejezetten a viszonylatok történetéről szól.
Miért van az, hogy az elmúlt évtizedek során jónéhány jól funkcionáló járatot szüntettek meg,
és helyettük kevésbé hatékony viszonylatokat hoztak létre? Ráadásul ezek csak átszállással fedik le a régi járatokat. Pl.: (a régi) 132gy = 3/62v + 73gy.
A 0-ás villamost ne keresd!
Itt van egy jó kis web-site: http://hampage.hu/index.html, itt az indexen meg már van egy jó kis topic, Hol van Hamster a címe.
Ezt a topicot azért hoztam létre, hogy minél többet megtudjak (általatok is) bp.-i tömegközleközlekedés történetéről, főként viszonylatok, járatok történetét a központba helyezve.