Keresés

Részletes keresés

kihúzóvágány Creative Commons License 2018.10.21 -1 0 2095

Nem, az indításjelző.

 

Előzmény: Felix5713 (2093)
John Howard Creative Commons License 2018.10.21 0 0 2094

Igen. A kortárs Ikarus buszok (pl. 620, 556, 180) utastér világításának a lámpaburái. 1975 előtt még lehetett az irányjelző fehér is (elöl); később lekerekített téglalap alakú, narancssárga bura került fel az elős ajtó és az oldalablak közötti elválasztó oszlopra, felülre. Egyébként ez meg az Ik280 csuklóteret megvilágító lámpája volt, amiből készült fehér, narancssárga, piros és kék(!) buraüveggel is.

Előzmény: Felix5713 (2093)
Felix5713 Creative Commons License 2018.10.21 0 0 2093

Sziaszo, lenne egy kérdésem:

ez a fehér jelzö a stukán  a irányjelzöe?

maczko66 Creative Commons License 2018.10.12 0 0 2092

Szia!
A 4A 1981 május 4-i indulása kimaradt a történetből:
Gyöngyösi út Engels tér között

Pár hónapig 280-assal, kb októbertől megszűnésig 260-assal.
Köszönöm.

Előzmény: BPO-700 (375)
Palotabarát Creative Commons License 2017.10.30 0 0 2091

A vége lemaradt:

 

Üdvözlettel:

Rátonyi Gábor Tamás

Előzmény: Palotabarát (2090)
Palotabarát Creative Commons License 2017.10.30 0 2 2090

Kedves Viktor!

 

Köszönöm, megvan a könyv, nagyon vártam, elő is jegyeztem m ég anno.

Hanem a CD ilyen célokra használhatatlan sajnos.  Nem akarom most részletezni a hibáit, mert a könyv alapvetően jó és fontos, nem akarom azt a látszatot kelteni, hogy nem érdemes megvenni, de ha valaki az alapján akarná megírni a járatok történetét, bizony beletörne a bicskája, és nem az adathiány miatt, hanem azok előkereshetetlensége okán.

 

A sorozatot egyébként nem én írom hanem Simon Bálint (bár nekem is volt járattörténeti írásom, de annak mélysége nem mérhető Bálint alaposságához), és szerencsésen sok forrása van hozzá: forgalmi utasítások, korabeli belső tájékoztatók kalauzoknak, de a sajtó (az Autóbusz folyóirat és az országos napilapok) is a források közt van, melyek kiegészülnek a levéltári kutatással (pl. a helyi és fővárosi tanácsok üléseinek a jegyzőkönyvkivonataival). Egyébként néhány adattal Bálint is hozzájárult a CD-n szereplő információkhoz.

 

Úgyhogy köszönöm az ajánlatot, számontartom a könyvet, annak CD-mellékletét is, de az ajánlott sorozat még ennél is mélyebben dolgozza fel a járatok történetét, hiszen nem csak felsorolásszerűen említi a változásokat, hanem azok gazdasági, társadalmi okaira is kitér.

 

Úgyhogy én meg a Helyem Házam Palotám megvásárlását alánlom :)

Előzmény: RózsaszínPárduc (2089)
RózsaszínPárduc Creative Commons License 2017.10.30 -1 2 2089

Tisztelt Palotabarát!

 

Csak most olvastam ezt a bejegyzést és ez egyből arra sarkallt, hogy javasoljam megvásárlásra a "Budapesti autóbusz-közlekedés 100 éve" című, idén megjelent könyvet. A könyvnak ugyanis mellékletét képezi egy CD is (ennek a modernségét és megjelenését most nem firtatnám, mint a könyv társ-szerzője, mert hagy némi kívánnivalót maga után), azonban egészen 1915. március elsejéig visszamenőleg valamennyi járat beindulását, módosítását (2015. március 1-ig bezárólag) tartalmazza. Itt nyilván az 1-2 hetes csatornázások és egyéb ilyesmik miatti ideiglenes terelésekről nem beszélünk, de a véglegesnek szánt változások mind megvannak, így természetesen ennek a hozzászólásnak a tartalma is visszaigazolhatóan megtalálható a korongon.

 

Tisztelettel:

Bánhidai Viktor (korábbi rákospalotai - ma újpesti - lakos :-) )

Előzmény: Palotabarát (2087)
Palotabarát Creative Commons License 2017.10.28 0 2 2088

A gyér forgalom ellenére talán olvassa még valaki, hogy a XV. kerület helytörténeti folyóiratában van egy közlekedéstörténeti sorozat, ami a kerület autóbuszjáratainak monografikus szintű(!) járattörténetét közli. Egyelőre a 96-os és a 125-ös (minden előzményükkel egyetemben: 47-es, ill. 24Y, 25Y, 70-es) jelent meg. Sajnos a kiadvány csak nyomtatásban jelenik meg, de két év elteltével felkerülnek a lapszámok ingyenesen az internetre. A nagyon addikt érdeklődők számára egy kis ízelítő a 125-ösről:

 

Elsődlegesen nem reklámként, hanem információ gyanánt akit érdekel, itt van infó a lapról.

Palotabarát Creative Commons License 2017.02.15 0 1 2087

A blogom egyik olvasója másolt ki és küldött el nekem egy korabeli újságcikket, ami a 24-es (ma: 124-es) és 25-ös buszok indulásáról szól.  Ez alapján a 24-es nem akkor és nem azon az útvonalon járt, ahol és ahogy BPO-700 kolléga megírta hajdan (arra a bejegyzésre válaszolok most). A hír az Ujság című napilap 1929. november 30-i számából van (akinek van Arcanum előfizetése, itt megnézheti az eredetit).

Ez azért nagy újság, mert sok dátum forgott közszájon, az MTI kőnyomatos híreiből azonban nem lehetett eldönteni, a "háromkötetes" nem írt 24-esről (csak a 25-öst említi), a Bálint Sándor-féle BARt-cikk pedig mégannyit sem közöl erről a két járatról (a Kludovácz-féle 75 éves a fővárosi autóbuszközlekedés pedig lényegében a háromkötetes zanzásított változata).

 

Tehát a 24-es (és 25-ös) 1929. november 30-án, szombaton indult A 24-es nem az Öv utcától, hanem az Ajtósi Dürer sor-Dózsa György út kereszteződésétől a Városligeten és az Erzsébet királyné útján át jutott ki Pestújhelyre (ahol most az Erzsébet királyné út aluljáró nevű trolivégállomás van, sorompós vasúti átjáró volt, a busz át tudott menni).

 

 

 

 

Előzmény: BPO-700 (222)
gumidani Creative Commons License 2016.08.19 0 0 2086

Lehet, hogy csak elírtad, de a régi Kiliánba költöztek.

Előzmény: Mihál (2084)
gumidani Creative Commons License 2016.08.19 0 0 2085

Nem tudom.

Előzmény: Mihál (2084)
Mihál Creative Commons License 2016.08.19 0 0 2084

Köszönöm válaszodat és a képeket!

Jó kép a Nysákról!

És miután a Vonalműszak az új Kiliánba ment, használták még vajon valamire ezt a telepet?

Előzmény: gumidani (2083)
gumidani Creative Commons License 2016.08.19 0 0 2083

Amikor elkészült az új Kilián garázs, akkor innen költözött át a régibe a vonalműszak.

----------

Úgy vélem, hogy ez a két fénykép ott készülhetett. A háttérben a Diószeghy S u túloldalán levő emeletes házakat sejtem.

Előzmény: gumidani (2082)
gumidani Creative Commons License 2016.08.18 0 0 2082

Ezen a gugli képen még látszanak a maradványok.

Előzmény: gumidani (2081)
gumidani Creative Commons License 2016.08.18 0 0 2081

Kb. ezen a területen volt.

Előzmény: gumidani (2080)
gumidani Creative Commons License 2016.08.18 0 0 2080

Mező II a Mező garázs melletti telep volt, ahol a gépjármű üzemegység járművei állomásoztak. (Nysak, Zukok, mikrobusz-vonatok)

Előzmény: Mihál (2078)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.08.18 0 0 2079

A Récsey-garázsból rendszeresen vittek ki buszokat a Dózsa György úti parkolóba (ott éjszakáztak, és őrizték), ennek analógiájaként el tudom képzelni, hogy buszokat éjszakáztattak a Nagyvárad-téri végállomás területén.

Előzmény: Mihál (2078)
Mihál Creative Commons License 2016.08.18 0 0 2078

Kedves Topiktársak!

Egy ismerősöm kérdezte tőlem: Mi volt a Mező-II. ?

 

Sajnos, csak olyanokat tudok mondani, hogy mi nem volt (pl. önálló üzemegység, garázs, forgalmi telep), de hogy valójában mi volt, arról lényegében semmit sem tudok. Dereng, hogy esetenként ott is tároltak buszokat, de lehettek egészen más feladatai is. Azt sem tudom, szervezetileg a Mező garázshoz (üzemegységhez) vagy valahova máshova tartozott a vállalati hierarchiában.

 

Kérem, aki tud, segítsen: akár saját kútfőből, akár hivatkozás megadásával.

 

Előre is köszönöm.

Palotabarát Creative Commons License 2016.07.10 0 0 2077

Egy autóbusz vonalhálózati felsorolás 1958-ból (korábban már jelentek meg részletek itt a topikban, de asszem teljes egészében nem volt látható ez a kép)

 

 

csiriz Creative Commons License 2016.07.07 0 0 2076

Akárhogy is, rossz nézni.

prOBIgy95 Creative Commons License 2016.07.07 0 0 2075

a kis épület elvileg marad, aztkülön felújítják, ott alszanak majd a nosztalgiák

Előzmény: csiriz (2074)
csiriz Creative Commons License 2016.07.07 0 0 2074

Kár, hogy szétbombázzák a szép remízt Albertfalván.

 

trizs77 Creative Commons License 2016.06.14 0 0 2073
Peto Creative Commons License 2016.06.14 0 0 2072

Valóban, elnéztem, a forrásban Budakeszi mellett ott van az "út" is, a 22-esnél viszont Szépilona - Budakeszi gyógyszertár szerepel 1950-1953 között.

Előzmény: kihúzóvágány (2071)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.06.14 0 0 2071

Azt megelőzően a 49-es Budagyöngyéig járt, és a 22-es onnan indult Budakeszire: tehát a 22-est hosszabbították meg a Széll Kálmán térig, és ezért szűnt meg az a 49-es (Széll Kálmán tér-Budagyöngye között). Így indulhatott új járatként először a Gábor Áron utcáig, majd meghosszabbítva Fenyves utcáig.

Előzmény: Peto (2070)
Peto Creative Commons License 2016.06.13 0 1 2070

Történhetett így, mert 1953. október 5-én indult be újra (mivel korábban Budakeszire járt) a 49-es Moszkva tér - Gábor Áron utca között a Fillér utcán át.

Előzmény: Palotabarát (2069)
Palotabarát Creative Commons License 2016.06.13 0 1 2069

Találtam egy érdekes adalékot, apróság ugyan, de mivel én más régiók felé vagyok elkötelezett, nem tudok mit kezdeni vele, beírom ide, hogy ne vesszen el.

 

Nemrég olvastam Hevesi Gyuláné Lányi Olga: "Moszkoviták" c. önéletrajzi könyvét, és 96. oldalon ezt írja:

 

"1952-ben költöztünk ide*, s Gyula** látta, hogy a téli hóban, nyári hőségben, hogyan cipelik a hegyre az asszonyok a nehéz szatyrokat. Nem volt autóbusz. Aláírásokat gyűjtött hát a környéken, hogy indítsanak egy járatot, amelyik feljön a Fillér utcán. Nem magáért tette, hiszen neki volt hivatali autója. A miniszter, Bebrits Lajos azt válaszolta a kérelemre, hogy nincs olyan motorjuk, amelyik bírná a kapaszkodót. Gyula azonban bebizonyította, hogy van, s akkor indították meg az első buszjáratot a dombra, a 49-est."

 

* Vagy a Lórántffy Zsuzsanna, vagy a Fillér utcába, mindkét helyen laktak, a szövegkörnyezetből nem derül ki,. Valószínűbb, hogy a Lórántffyról van szó

** Gyula = Hevesi Gyula

bpo-169 Creative Commons License 2016.06.04 0 2 2068

Kiegészítések:


A 45-ös 1969.12.01- től lett meghosszabbítva a Kultúrház utcáig (korábban a 46-ossal együtt végállomásozott Petőfikerten).

 

 

Az 1971 második fele helyett helyesen: 1972.12.01-től jár a Georgina utcában.

 

1973 előtt 6db IK 620-as volt beosztva a vonalra. 1974 januárjától + 1 darab 620-assal sűrítettek.

 

1975 januárjától típusváltás Ikarus 260-ra, a korábbihoz képest +1 kocsival azaz összesen 8 járművel. A kiadó garázs még mindig a Mező.

 

1975 decemberében megnyílt Cinkora üzemegység, onnantól át is vette a vonalat.

Előzmény: gorcher (2065)
gorcher Creative Commons License 2016.06.04 -7 0 2067

Akkor összeállt a járat története. Köszönöm az infókat! :)

Előzmény: Peto (2066)
Peto Creative Commons License 2016.06.04 0 0 2066

" szüleim emlékei szerint még 1973 előtt IK620-asok jártak a vonalon, gondolom a Mező garázs adta őket és a cinkotai garázs 1975-ös megnyitásával vette volna át a vonalat ez a garázs?"

Igen, Ikarus 620-asok voltak a Mezőből, később onnan jöttek a 260-asok is. Akkoriban a Mezőnek nem volt más típusa, pl Ikarus 556-os, azokat a Récsei adta a 144-es gyorsra.

Előzmény: gorcher (2065)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!